Sverige idag

Status
Stängd för vidare inlägg.
New York lyckades man besegra kriminaliteten. Sedan 1990-talet har brottsligheten sjunkit med 80 procent.
  • Höga löner gör polisyrket attraktivt. I NY är det inte ovanligt att en polis tjänar motsvarande 70 000 kronor i månaden.
  • Att bekämpa vardagliga ordningsstörningar höjer livskvaliteten för invånarna, men hjälper också i kampen mot grövre brott, då samma individer ofta är skyldiga.
  • det kan vara en väg att gå. hårt mot hårt, nolltolerans..det ska inte löna sig att välja brott.. Men det tar tid.

Morden är 6 ggr fler per capita i New York än i Sverige. Så "lyckas" är ganska relativt.

Absolut och lägg sedan till ett år om det handlar om militära vapen, handgranater, automatvapen.
Och är de minderåriga så sätt dem att göra sådant de inte gillar. Städa och hålla ordning i sitt kvarter. och inlåsning kl 18 00 varje kväll under 1 år.
Naturligtvis ska skatteverket blandas in..det var ju så man knäckte Capone..
Sitter en grabb med en rolex i guld + tunga guldsmycken. Nyp honom och kan han inte redogöra för hur han fått pengarna till bling bling så förverka det. Är det ngn annans så går frågan till denne och kan han inte svara så blir han av med grejorna. Kvitto på inköp med verifikation på vita pengar för inköpet. Om inte så straffskatt på 40% + normal skatt. en klocka som är värd 100 000 kan då kosta bäraren upp mot 300 000 i obeskattad inkomst = närmare 200 000 i skatt o sociala avgifter.
Kan han inte betala så blir bling blinget det första som fogden nyper. Godset tas ju i förvar tills allt är klart.

Det är ju så de jobbar redan? däremot kan inte skatteverket plocka saker, det måste gå via kronofogden. https://www.svd.se/polisen-tog-bilar-fran-kriminella

Nej de dödar ju mest varandra men förr eller senare kommer någon helt oskyldig komma emellan. Det är rätt sällsynt med god vapenkontroll hos gängkriminella. Tjejen som blev mördad i Uddevalla (visst var det där trippelmordet var?) var ju oskyldig, ingen kriminell.

Ang vilka som daltar med de så är det samhälle/polis/rättsväsende. Daltade man inte med de så hade de inte kunnat fortsätta så som de gör och de hade inte kunnat ta över hela förorter.

Lite samma som med stenkastande unga, de är förhoppningsvis inte gängkriminella utan bara riktiga jävla skitungar som behöver uppfostras, men det daltas där med.

jag förstår inte hur du menar med att de daltar. Även kriminella har rätt till rättegång och att få sin sak prövad. Om ingen har sett, ingen vill berätta finns det liksom ingen att döma.

Det man måste åtgärda är anledningarna, utanförskapet och arbetslösheten. Att då vara främlingsfientlig och inte ge de en chans i samhället skapar inte förutsättningar.

Vi skattebetalare givetvis. Det har jag skrivit i ett inlägg. Jag betalar gärna lite mer skatt än jag gör i dagsläget med alla jobbskatteavdrag till exempel
Du behöver inte oroa dig för att inte behöva betala mer i skatt. Det har ju t.o.m finansministern lovat dyrt och heligt. :)
Vi börjar med att betala en rejäl extra skatt genom att jobba två år gratis, innan du får ut din pension. Vad det blir för ökning i % /år kan någon få räkna ut. Men för mig är det mycket pengar.
Det står ju inte i paritet med vad jobbskatteavdraget har gett mig. Betalar gärna tillbaka det jag har fått i jobbskatteavdrag för att få pensionera mig vid 65. Osolidarisk så det smäller om det alltså.
Men jag tror att om man frågar de flesta om de vill pensionera sig vid 65 eller 67 så blir nog svaret ganska likt mitt?

Och det är också lovat att det bara är en början (med skattehöjningar).

Men nu pratar du ju fullständigt i nattmössan. Vilket obehagligt övervakningssamhälle du förespråkar om polis ska kunna haffa vem som helst för att denne har smycken på sig. Förvånande, med tanke på ditt eviga malande om "rättssamhället".
Tja med lite sunt förnuft går det hela ihop sig. En ung grabb utan arbete i en bil för en halv miljon och bling bling för 100 000 på kroppen = lika med en skatterevision.
Och ingen stjäl ju ngt för honom...Bilen är hans farbrors enligt papperen, alltså går då frågan till honom.
Smyckena kan han inte redovisa inkomst för. alltså skönstaxeras han + den vanliga straffavgiften. Smyckena behålls som säkerhet tills skatteskulden är betald.

Detta lever varje företagare under. ...idag. Kan inte jag redovisa varifrån pengarna till min bubbelpool kommer ifrån vid en revision...sitter jag illa till. Det rättssamhälle har vi idag. Det är bara myndigheterna som behöver få ändan ur vagnen...verktygen dvs regelverket finns redan idag.

Så jag undrar vem som borde lyfta på nattmössan och se verkligheten ;)

Morden är 6 ggr fler per capita i New York än i Sverige. Så "lyckas" är ganska relativt.
2245 mord begicks i New York år 1990 – den högsta siffran någonsin. Staden var en av USA:s mest kriminella och bland annat därför valde invånarna den tidigare federale åklagaren Rudolph Giuliani till borgmästare 1994. Han införde ett stenhårt program mot såväl hårdkokta förbrytare som smågangstrar. Sedan dess har våldsbrotten minskat med 75 procent. I dag är New York nere på 136:e plats över de mest kriminella amerikanska städerna. Prognosen för 2009 är ca 460 mord.

Så en nedgång från 2245 till ca 500 är i mina ögon ett lyckat arbete.
Men det är klart det finns ju inget bra som inte kan bli bättre.
Kan vi få ner antalet mord i Malmö/Göteborg/Stockholm till en 1/5 av vad de är idag genom att använda de metoder man använde i New York skulle jag nog prova ;)
Jag förstår du jämförde med Sverige som helhet...varför tog du inte och jämförde Malmös data per capita med New York ;s :confused:

Tja med lite sunt förnuft går det hela ihop sig. En ung grabb utan arbete i en bil för en halv miljon och bling bling för 100 000 på kroppen = lika med en skatterevision.
Och ingen stjäl ju ngt för honom...Bilen är hans farbrors enligt papperen, alltså går då frågan till honom.
Smyckena kan han inte redovisa inkomst för. alltså skönstaxeras han + den vanliga straffavgiften. Smyckena behålls som säkerhet tills skatteskulden är betald.

Detta lever varje företagare under. ...idag. Kan inte jag redovisa varifrån pengarna till min bubbelpool kommer ifrån vid en revision...sitter jag illa till. Det rättssamhälle har vi idag. Det är bara myndigheterna som behöver få ändan ur vagnen...verktygen dvs regelverket finns redan idag.

Så jag undrar vem som borde lyfta på nattmössan och se verkligheten ;)

Men du sitter ju bara och hittar på den ena (fördomsfulla) fabricerade historien efter den andra, som vanligt. Jag är företagare, men inte fan tycker jag att det skulle vara ett lämpligt samhälle att plocka folk på gatan för att de har en Rolex på sig. Bäst att de börjar i rikemansförorterna i Sthlm, för där har väl varannan brat en rolex som pappa betalat utan att ungen själv behövt arbeta en dag i sitt liv.

Det är ju så de jobbar redan? däremot kan inte skatteverket plocka saker, det måste gå via kronofogden. https://www.svd.se/polisen-tog-bilar-fran-kriminella
Ja de har verktygen, men dessa verktyg skulle användas riktat. Polis o skattmas/fogde skulle slå till x en lördagskväll och kolla varje bil av värde. Bilar med p bot , ej skattade, ej försäkrade skulle beslagtas och förverkas inom 10 dagar om inte oklarheterna rätas till.
Eftersom du anklagar, så kan du uju naturligtvis ställa i bevis att jag hittar på. :) annars är det ju bara fabricerade fake news från din sida.

Jag undrar alltid när sånt här kommer upp var horderna av kriminella småtjejer är. Varför finns det typ inga (eller vågar gissa att det inte finns några alls faktiskt) kvinnliga knark-gäng som skjuter ihjäl varandra till höger och vänster?
Du har verkligen ingen koll på hur hårt hållna flickor och kvinnor är i de här grupperna, de kontrolleras var de än är utomhus, det är familj, vänner till familjen, pojkar och män i deras närhet som kontrollerar och följer varje steg de tar utanför hemmet. Nåde dem om de ens försöker hävda några rättigheter som att komma och gå när de vill, umgås med vem de vill, göra vad de vill.

Men du sitter ju bara och hittar på den ena (fördomsfulla) fabricerade historien efter den andra, som vanligt. Jag är företagare, men inte fan tycker jag att det skulle vara ett lämpligt samhälle att plocka folk på gatan för att de har en Rolex på sig. Bäst att de börjar i rikemansförorterna i Sthlm, för där har väl varannan brat en rolex som pappa betalat utan att ungen själv behövt arbeta en dag i sitt liv.
Naturligtvis skulle det läggas upp så att man fångar flest. Liksom när man fiskar väljer man platsen.
Mässingen vet var buset rör sig Koppla samman polis/fogde/skattmas så får de ett frapperande effektivt mot svarta pengar. Det drabbar ju inte ngn som för vita pengar köpt en rolex eller fin bil.

Ja de har verktygen, men dessa verktyg skulle användas riktat. Polis o skattmas/fogde skulle slå till x en lördagskväll och kolla varje bil av värde. Bilar med p bot , ej skattade, ej försäkrade skulle beslagtas och förverkas inom 10 dagar om inte oklarheterna rätas till.
Eftersom du anklagar, så kan du uju naturligtvis ställa i bevis att jag hittar på. :) annars är det ju bara fabricerade fake news från din sida.

Det gjordes förra året. https://www.expressen.se/kvallsposten/jatteaktion-mot-over-1-000-fordon-pa-e4/
Mycket gott resultat. Mer av sånt, tack.

jag förstår inte hur du menar med att de daltar. Även kriminella har rätt till rättegång och att få sin sak prövad. Om ingen har sett, ingen vill berätta finns det liksom ingen att döma.

Det man måste åtgärda är anledningarna, utanförskapet och arbetslösheten. Att då vara främlingsfientlig och inte ge de en chans i samhället skapar inte förutsättningar.
Ett problem idag är väl, att vi har en lagstiftning som inte har hängt med i svängarna?
Som det ser ut nu så ökar främlingsfientligheten i så fall, eftersom man inte behandlas lika inför lagen?
Exempel:
En polis tog i helgen en langare, utan id, med en större mängd förpackad narkotika avsedd att sälja.
Personen är okänd, han pratar inte svenska, ingen vet vem han är, bara att han säljer och förser folk (andra ungdomar) med narkotika.
Han släpps omgående av åklagaren på grund av riktlinjer som rättsväsendet skall följa från våra beslutsfattare. De fick inte ens ta fingeravtryck på honom.
Hade personen haft id/ pass hade han fått en påföljd.
Nu gick han rätt ut på gatan.
Det är väl inte rätt?
Vi behöver ge åklagare, poliser och rättsväsendet mer verktyg att agera mot folk alla som bryter mot lagen. Att vara kriminell ska aldrig löna sig för någon. Oavsett bakgrund.

Jag är helt med på att utanförskapet måste åtgärdas.
Om vi får utrotat hederskulturen så är jag övertygad om att det är den bästa förutsättningen för att integrationen skall lyckas. Jag tror att nyckeln till lyckad integration är kvinnorna.
Såå många kvinnor som inte får lov att arbeta eller ens gå utanför hemmet i vårt land.
Jag har aldrig träffat en nysvensk kvinna som inte vill ut i arbetslivet.
Jag har däremot träffat många som inte får lov att ge sig ut i yrkeslivet.
Man skäms!

Får kvinnorna röra sig fritt, på lika villkor som vem som helst, så tror jag att det kommer att inverka mycket positivt på alla sätt.
Alla som inte är för sjuka att arbeta skall arbeta, det är väl den svenska modellen? Att alla ska bidra? Då får vi hjälpa dem med det. Med lagens hjälp om det behövs. Kvinnor får inte vara hemma pga kultur. De skall berika våra arbetsplatser.

Är mycket medveten om att hederskultur drabbar både män och kvinnor.

• Gilla
Reactions: Sar
En till ...
Mannen som hittades död i ett skogsparti i Halland ska ha blivit skjuten i huvudet med flera skott, uppger Aftonbladet.
Det lär bli en om dagen om det här fortsätter.

Läste du artiklen? det är ju just det de gör. Några ggr per år går de ut och med riktad insats plockar saker av värde från kriminella. Just för att blingbling och bilar lockar ungdomar till livsstilen.

Vad har jag angett för fake news?

Ett problem idag är väl, att vi har en lagstiftning som inte har hängt med i svängarna?
Som det ser ut nu så ökar främlingsfientligheten i så fall, eftersom man inte behandlas lika inför lagen?
Exempel:
En polis tog i helgen en langare, utan id, med en större mängd förpackad narkotika avsedd att sälja.
Personen är okänd, han pratar inte svenska, ingen vet vem han är, bara att han säljer och förser folk (andra ungdomar) med narkotika.
Han släpps omgående av åklagaren på grund av riktlinjer som rättsväsendet skall följa från våra beslutsfattare. De fick inte ens ta fingeravtryck på honom.
Hade personen haft id/ pass hade han fått en påföljd.
Nu gick han rätt ut på gatan.
Det är väl inte rätt?
Vi behöver ge åklagare, poliser och rättsväsendet mer verktyg att agera mot folk alla som bryter mot lagen. Att vara kriminell ska aldrig löna sig för någon. Oavsett bakgrund.

Jag är helt med på att utanförskapet måste åtgärdas.
Om vi får utrotat hederskulturen så är jag övertygad om att det är den bästa förutsättningen för att integrationen skall lyckas. Jag tror att nyckeln till lyckad integration är kvinnorna.
Såå många kvinnor som inte får lov att arbeta eller ens gå utanför hemmet i vårt land.
Jag har aldrig träffat en nysvensk kvinna som inte vill ut i arbetslivet.
Jag har däremot träffat många som inte får lov att ge sig ut i yrkeslivet.
Man skäms!

Får kvinnorna röra sig fritt, på lika villkor som vem som helst, så tror jag att det kommer att inverka mycket positivt på alla sätt.
Alla som inte är för sjuka att arbeta skall arbeta, det är väl den svenska modellen? Att alla ska bidra? Då får vi hjälpa dem med det. Med lagens hjälp om det behövs. Kvinnor får inte vara hemma pga kultur. De skall berika våra arbetsplatser.

Är mycket medveten om att hederskultur drabbar både män och kvinnor.

Jag är inte insatt hur det funkar med papperslösa kontra lagen men självklart ska alla vara lika inför lagen.

Håller helt med om hederskulturen. Det "försvann" tjejer från min skola när vi började högstadiet. Då hajjade jag inte, idag undrar jag hur deras liv blev. Om de lever.

Du glömde att läsa att jag inte bygger mina egna erfarenheter på just Rinkeby? Eller väljer att raljera just därför?
Berätta gärna om dina upplevelser av Skäggetorp i Linköping! Du kanske måhända inte bor där men det skulle vara intressant hur du spenderar din vardag i Skäggetorp, ett av de i landet mest utsattta områden som du kanske kan uttala dig om?

Berätta gärna om dina upplevelser av Skäggetorp i Linköping! Du kanske måhända inte bor där men det skulle vara intressant hur du spenderar din vardag i Skäggetorp, ett av de i landet mest utsattta områden som du kanske kan uttala dig om?

Will do. Det är just Skäggetorp, Ryd i Linköping och Hageby/Navestad i Norrköping jag har mycket egen erfarenhet av, som kontinuerligt fylls på. Återkommer.

Läste du artiklen? det är ju just det de gör. Några ggr per år går de ut och med riktad insats plockar saker av värde från kriminella. Just för att blingbling och bilar lockar ungdomar till livsstilen.

Vad har jag angett för fake news?
Jag har inte sagt att du har fel. Vad jag säger är att samhället har verktygen men gör inte bruk av dem till fullo.
Polisen kollar nykterheten på vägarna....jag kör runt 5000 mil om året på svenska vägar...det är 10 år sedan jag fick blåsa...
Samma sak gäller skatterevisioner hos kriminella..det sker alldeles för sällan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 302
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka