Sverige idag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Relativiserande?

Min poäng är att det är samma mekanismer nu som då - om än med ofta mer avancerade vapen.
Min poäng är att det är ungefär samma risker för collateral damage nu som då.
Min poäng är att det inte var vitt då och inte är svart nu.

Jag rör mig ofta i dessa no-go zoner tillsammans med andra medmänniskor. Det brukar vara gott om folk ute, barn som leker och människor på väg till/från sina arbeten. Normal livsföring är det normala även i dessa områden, men det kan man inte tro när svartmålarna (som själv bor i Djursholm eller i skogen och aldrig skulle komma på tanken att besöka någon i Rinkeby) lägger in ett par växlar.

Och därmed inte sagt att det finns specifika problem att angripa, i segregationens tecken. Bland annat är bristande respekten för blåljusyrken bekymmersam. Vilket polisen och övriga aktörer arbetar hårt med. Vi behöver fler poliser med stark anknytning till dessa områden.

Ja, du relativiserar.

Jag har jobbat i Rinkeby. Jag kan säga att jag lärde mig ganska snart efter jag börjat varför alla försökte komma väldigt tidigt på morgonen så de hann knipa en p-plats i det låsta garaget (de som kom för sent fick stå på uteparkeringen). Bilinbrott och stulna delar från bilarna (hjul, backspeglar, vindrutetorkare m.m. hörde till vardagligheterna. Detta mitt på ljusan dag. Mer än en gång hade vi polisens span som satt i något av våra rum i dagar då de hade bra utsikt över antingen en lägenhet mittemot eller allmän plats där något fuffens pågick. Vi hade en insats där polisen grep ett flertal människor som viftade med vapen i vår entré och tumult uppstod. Med mera med mera. Det var incidenter varje vecka. Detta var för övrigt 5 år sedan. Gamla kollegor har vittnat om att det blivit värre, mycket värre med åren. Man kan ju undra varför arbetsgivaren förra året tog ett beslut om att flytta hela huvudkontoret till annan plats i Stockholm.
Men vad vet jag, allt detta kanske räknas till normal livsföring i din värld.

Relativiserande?

Min poäng är att det är samma mekanismer nu som då - om än med ofta mer avancerade vapen.
Min poäng är att det är ungefär samma risker för collateral damage nu som då.
Min poäng är att det inte var vitt då och inte är svart nu.

Jag rör mig ofta i dessa no-go zoner tillsammans med andra medmänniskor. Det brukar vara gott om folk ute, barn som leker och människor på väg till/från sina arbeten. Normal livsföring är det normala även i dessa områden, men det kan man inte tro när svartmålarna (som själv bor i Djursholm eller i skogen och aldrig skulle komma på tanken att besöka någon i Rinkeby) lägger in ett par växlar.

Och därmed inte sagt att det finns specifika problem att angripa, i segregationens tecken. Bland annat är bristande respekten för blåljusyrken bekymmersam. Vilket polisen och övriga aktörer arbetar hårt med. Vi behöver fler poliser med stark anknytning till dessa områden.
Fast det beror ju på vem man är och vad man väljer att se.
Jag är också i Rinkeby ibland och jag ser det du ser ovan men jag ser också annat.

Jag ser också annat. Det jag är trött på är de genomsvarta bilderna, uttrycket "no-go-zoner" och de enkla lösningarnas melodi att "om vi bara stänger gränserna" så försvinner problemet/hade aldrig uppstått.
Ok jag ser mina vänner som har problem med att de lever i hedersförtryck. Jag ser en väns släkting som driver en butik och får påhälsning av folk som ska pressa på pengar viket gjort att de inte vågar ha kvar butiken. Jag ser mängder av såna situationer.
Sen ska man inte överdriva och tro att hela Sverige kollapsat.
Men ja... Det finns problem. Och man får inte svika folk genom att inte se deras problem. Mina vänner älskar sina förorter men tycker att samhället sviker dem.

@sjoberga
Jag är oroad över utvecklingen. Dock är jag positiv till invandring och gillar inte SD.
Men jag tycker man måste våga se att det finns problem. Vi kan inte bekämpa rasism genom att förneka att det finns problem.
Sen ska vi inte utmåla alla som kriminella eller offer i förorterna

Men - istället måste vi prata om lösningar istället för att låsa in sig i hörn. Som nu här på Buke.
Jag tror inte det blir bra att många i ett område är arbetslösa. Eller att det finns en stor risk att tonårskillar hamnar i kriminalitet då de ser upp till de lite äldre som redan är på väg dit. Det är problem när ingen vågar polisanmäla eller vittna.

Jag ser också annat. Det jag är trött på är de genomsvarta bilderna, uttrycket "no-go-zoner" och de enkla lösningarnas melodi att "om vi bara stänger gränserna" så försvinner problemet/hade aldrig uppstått.
Bilden är inte genomsvart. De flesta som kommer in lyckas skapa sig en framtid här. Men att för den skull blunda för de, trots allt stora grupperna som inte lyckas är fel väg att gå.
Vi måste se problemen, identifiera dem för att kunna göra ngt åt dem.
Att stänga inflödet av människor är inte en slutlig lösning.Men genom att inte kontinuerligt fylla på med människor i problemområdena så kanske man kan ändra situationen där. Och få till fungerande kvarter utan dominerande gängkriminalitet och egna samhällen.
Problemen beror på utanförskap, fattigdom. enkelt uttryckt en oförmåga att integrera sig i samhället.. Naturligtvis beror det inte bara på flyktingarna själva. Men momentet i det hela är ju att man samlar ihop sig där, där man hittar landsmän så att man kan kommunicera, umgås men inte integrera sig.Och då är du inne i den onda cirkeln. Skolan har en rad olika etniska grupperingar, vilket försvårar och fördyrar utbildningen, man kommunicerar på sitt eget språk eller ngn form av pidgin svenska. Vilket gör att den dagen man ska möta svenskar så har man ett mycket dåligt ordförråd och uttal vilket i många fall diskvalificerar från anställningar.

Säg det till de som bor där. Som själva vittnar om ökad otrygghet.

(1+bråkdel ) / 1 är fortfarande ingen svart och vit bild i skillnad. Antingen fortfarande ungefär lika svart eller vit som förut.

Så låt oss se problemen och ta itu med dem men sluta upp med svartmålandet och de starka överdrifterna. I en del inlägg låter det trots fakta som föreligger, som om dessa utsatta områden är värre än exempelvis Chicagos värsta områden eller kåkstäder i Johannesburg när det gäller kriminalitet. Alldeles särskilt är det bilden som sprids av människor i utlandet som inte har en susning om vad vi jämför med.

(Och nej, det är inte Rinkeby jag hyfsat ofta besöker utan utpekade områden på närmare håll.)

(1+bråkdel ) / 1 är fortfarande ingen svart och vit bild i skillnad. Antingen fortfarande ungefär lika svart eller vit som förut.

Så låt oss se problemen och ta itu med dem men sluta upp med svartmålandet och de starka överdrifterna. I en del inlägg låter det trots fakta som föreligger, som om dessa utsatta områden är värre än exempelvis Chicagos värsta områden eller kåkstäder i Johannesburg när det gäller kriminalitet. Alldeles särskilt är det bilden som sprids av människor i utlandet som inte har en susning om vad vi jämför med.

(Och nej, det är inte Rinkeby jag hyfsat ofta besöker utan utpekade områden på närmare håll.)
Jag tror ingen som har en smula respekt för fakta jämför våra "hetaste" områden med de "hetaste" i diverse miljonstäder runt om på jorden.
Men skjutningarna då?
Det är en olycklig trend att så mycket vapen flutit in, och att så många omogna oansvariga kan lägga vantarna på dem. Det är ju bara att kolla med sjukvårdspersonal, vad de flesta skjutningarna handlar om..vådaskjutningar beroende på okunskap o respektlöshet visavi vapnen. I Sverige räknas dessa då in som mordförsök, något som de drabbade gärna accepterar då det inte visar vilka klantar de varit. Men det gör också att vi hamnar högt i internationell statistik på mord o mordförsök.

Men det ändrar inte det faktumet att vi som stat på ngt vis måste lätta på trycket för dessa kvarter och en begränsning av inflödet av folk är de facto en väg att gå.

@sjoberga Jag läste faktiskt en intervju igår med en man som bor i Rinkeby som pratar om just den ökade otryggheten. Polisen ser dödsskjutningarna som ett stort problem.

Men bra att du som bor på landet utanför Linköping tycker att Rinkeby känns tryggt och ok att bo i.

@sjoberga Jag läste faktiskt en intervju igår med en man som bor i Rinkeby som pratar om just den ökade otryggheten. Polisen ser dödsskjutningarna som ett stort problem.

Men bra att du som bor på landet utanför Linköping tycker att Rinkeby känns tryggt och ok att bo i.

Du glömde att läsa att jag inte bygger mina egna erfarenheter på just Rinkeby? Eller väljer att raljera just därför?

Jag får ibland känslan av att vissa inte vill se att det finns allvarliga problem för att då tror man att man hjälper rasisterna. Själv så tycker jag tvärtom. Dvs jag tycker dessa frågor är oerhört viktiga och vi kan inte låta de rasistiska krafterna vara de som främst pratar om det. Alla de som inte har de värderingarna behöver vara med i den debatten för att det ska bli en nyanserad debatt. Det som behövs är att konstatera att det finns problem och sen fokusera på vad som ska göras. Och då inte fokus i det oändliga på att "stänga gränser" utan mer konkret vad gör vi nu.

Du är rolig du :D:D när jag var liten så sköts folk inte ner på öppen gata eller på pizzerior (för det fanns inga pizzerior- alls) heller för den delen. Men du får gärna leva i ditt alldeles egna lilla universum. Det valet har du ju här i landet än så länge, det kan snabbt ändras ska vi komma ihåg.
Det här är bara början https://newsvoice.se/2018/01/08/statistik-sverige-fattig-nation-konflikter/

Tyvärr dog mannen. :(

Va? levde du inte på 70talet? när vi hade terrorattacker, folk blev tagna gissla på banker osv.

Jag får ibland känslan av att vissa inte vill se att det finns allvarliga problem för att då tror man att man hjälper rasisterna. Själv så tycker jag tvärtom. Dvs jag tycker dessa frågor är oerhört viktiga och vi kan inte låta de rasistiska krafterna vara de som främst pratar om det. Alla de som inte har de värderingarna behöver vara med i den debatten för att det ska bli en nyanserad debatt. Det som behövs är att konstatera att det finns problem och sen fokusera på vad som ska göras. Och då inte fokus i det oändliga på att "stänga gränser" utan mer konkret vad gör vi nu.
Det är just inställningen, att vissa teman är tabu som hjälp SD till den position de har idag.
Att sakligt diskutera problem utan att dölja eller försköna är den enda rätta vägen när man ska lösa problem.
För hur ska man kunna finna en lösning om man blundar för flera av grundorsakerna?
Majoriteten av bekymren i de "heta" områdena hänger samman med arbetslöshet, utanförskap o fattigdom. Lösningen är ett hugg genom den gordiska knuten. Se till att de är där kommer i arbete, samt fyll inte på fler innan de som kom tidigare är i arbete.
På så vis kommer på sikt även de tuffaste områdena att ändra karaktär. Folk som jobbar har inte ork att springa ute om nätterna och ställa till trubbel...

@sjoberga
Jag är oroad över utvecklingen. Dock är jag positiv till invandring och gillar inte SD.
Men jag tycker man måste våga se att det finns problem. Vi kan inte bekämpa rasism genom att förneka att det finns problem.
Sen ska vi inte utmåla alla som kriminella eller offer i förorterna

Men - istället måste vi prata om lösningar istället för att låsa in sig i hörn. Som nu här på Buke.
Jag tror inte det blir bra att många i ett område är arbetslösa. Eller att det finns en stor risk att tonårskillar hamnar i kriminalitet då de ser upp till de lite äldre som redan är på väg dit. Det är problem när ingen vågar polisanmäla eller vittna.

Stjärnhimmel, ingen av oss säger emot dig. Men vi försöker nyansera bilden, vi blir inte mördade och våldtagna av en invandrare så fort vi går utanför dörren. I dagens artiklar angående handgranaten säger polisen klart och tydligt att det väller in vapen från forna jugoslavien. Hur stoppar vi det flödet till livsstilskriminella genom att vägra unga killar från syrien asyl? I dont get it.

Stjärnhimmel, ingen av oss säger emot dig. Men vi försöker nyansera bilden, vi blir inte mördade och våldtagna av en invandrare så fort vi går utanför dörren. I dagens artiklar angående handgranaten säger polisen klart och tydligt att det väller in vapen från forna jugoslavien. Hur stoppar vi det flödet till livsstilskriminella genom att vägra unga killar från syrien asyl? I dont get it.
Ja jag hoppas inte heller att folk tror att de blir nedslagna eller våldtagna så fort de åker till förorter som nämns som utsatta. Jag hör väldigt sällan någon som tror det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 302
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka