Sverige idag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är det ju faktiskt ni som kallar dem för "no-go-zoner" som döpt om dem, polisens namn för dem är just "särskilt utsatta områden". Vad är det i "no-go-zon" som passar bättre? Påminner de om Free Derry? Gaya Island?
Det populäraste namnet när politiker talar om dem är väl "utanförskapsområden" .

Vi kan väl förenkla det hela, när livbåten är full så är den, oavsett om det ligger ett kryssningsfartyg med plats för 10 000 1000 sjömil bort.
Så svaret på din fråga besvaras med ett cyniskt -Ja!
Vi kan inte ta emot alla som lider, som dör pga av svält eller krig.
Vi har redan tagit mer än vad vår samhällsapparat mäktar med.
Sänker vi standarden och placerar folk i slutna läger så kan vi naturligtvis göra det..men är det rätt väg att gå?

jag tror inte Sverige är fullt. varför skulle inte Sverige klara av en större befolkningsmängd när andra länder de facto gör det?

Nja du borde nog tänka igenom ditt svar först när endast 10% av anmälningarna blir åtgärdade så funderar jag på hur du tänkt dig fortsättningen? Lotten får avgöra?
100.000 mer poliser? (för det lär behövas om alla ska utredas) Vem ska betala?

är din lösning att vi istället säger att våldtäkt är lagligt?

Nu är det ju så. att du förmodligen har rätt när det gäller polisens arbete, det vet jag inte. Men åklagaren ska inte lyfta upp en anmälan till åtal, om han ser att bevisföringen inte håller..Han/hon har med andra ord bara gjort sitt jobb.
Att du kräks upp ditt förakt för det rådande systemet förbättrar ingenting.
Och ta ett snack med polis och försäkringsbolag, vad anser att man ska göra vid risk för inbrott. lämna dörrar o fönster öppna eller se till att det är låst?

Lås hjälper inte ett skit. "vill de in tar de sig in" som larmbolaget sa åt oss.

Normalt har väl ingen sagt? Det märkliga i detta fallet är att en handgranat låg på marken. Googla "handgranat funnen" så får du en låååååååång lista med träffar.

Jag åkte förbi strax efter faktiskt. Still here.

Lås hjälper inte ett skit. "vill de in tar de sig in" som larmbolaget sa åt oss.
Det stämmer, det finns knappast ngr lås som garanterar håller byket ute. Men....
Lås köper tid, och tid är ngt en inbrottstjuv har ont om.
Är det låst o larmat så drar man sig för att gå in, speciellt som att grannen förmodligen har dåliga lås och inte larmat.
Jag har lås + ett antal viltkameror som reagerar på rörelse och skickar bilder till min och de andras mobiltelefoner, de andra i kedjan. Det tar mellan fem och tio minuter innan ngn av oss är på plats.
Men samtidigt stängs de tre tillfartsvägarna av..med vägbom (enskilda vägar)Så sedan kan man ta det rätt lungt. Utan bil kommer de inte så långt

Jag hör det sällan. Det är sällan främlingsfientliga anför argument som att vi här i Sverige, profiterar skamlöst på andra länder genom att utbilda människor här och ta hit kvalificerade medmänniskor från andra kulturer.

Oftast hör jag att alla icke-passande (kulturmässigt) är i princip odugliga på vad de än tar för sig och belastar oss hårt ekonomiskt.

Snarare brukar argumentet vara att vi bara ska ta hit denna typ av medmänniskor. Dvs man ska vara lönsam för att ens övervägas som ny medborgare.

Då har vi olika bilder helt enkelt. Jag skiljer dock lite på faktiskt främlingsfientliga och den mycket större grupp som av många anses vara främlingsfientliga. Den förstnämnda gruppen är den som använder alla argument för att det är dåligt att ha främlingar här. Den sistnämnda är den grupp som argumenterar för restriktivare invandring ur exempelvis lönsamhetsperspektivet du nämner, vilket i sig är raka motsatsen till främlingsfientlighet då själva argumentet tydliggör att det inte är faktorn "främling" som spelar någon roll.

Då har vi olika bilder helt enkelt. Jag skiljer dock lite på faktiskt främlingsfientliga och den mycket större grupp som av många anses vara främlingsfientliga. Den förstnämnda gruppen är den som använder alla argument för att det är dåligt att ha främlingar här. Den sistnämnda är den grupp som argumenterar för restriktivare invandring ur exempelvis lönsamhetsperspektivet du nämner, vilket i sig är raka motsatsen till främlingsfientlighet då själva argumentet tydliggör att det inte är faktorn "främling" som spelar någon roll.
Den senare gruppen kan väl mobilisera upp mot 70% i riksdagen....

jag tror inte Sverige är fullt. varför skulle inte Sverige klara av en större befolkningsmängd när andra länder de facto gör det?
Vi skulle med lätthet klara av e miljon flyktingar till om de endast erbjöds det boendet, den läkarvården , den skolgången och den förplägnaden de erhåller i ex de Jordanska flyktinglägren...lätt.
Men frågan är om vi skulle acceptera det.

Dagens skörd..
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/man-skjuten-i-huvudet-i-rinkeby/

Men nu ska vi komma ihåg: Sverige har aldrig varit tryggare.
Sverige har inte några no-go zoner, utanförskapsområden eller ghetton. Allt är hunky dory
:D

Inte ens när du var liten toddler så var det något hunky dory. Sedan dess har vi utvecklats enormt som land och befolkning. Sen finns vissa på högerkanten som inte tycker om utveckling alls. Som gärna konserverar. I verkligheten är det inte ett gångbart alternativ.

Inte ens när du var liten toddler så var det något hunky dory. Sedan dess har vi utvecklats enormt som land och befolkning. Sen finns vissa på högerkanten som inte tycker om utveckling alls. Som gärna konserverar. I verkligheten är det inte ett gångbart alternativ.

Du är rolig du :D:D när jag var liten så sköts folk inte ner på öppen gata eller på pizzerior (för det fanns inga pizzerior- alls) heller för den delen. Men du får gärna leva i ditt alldeles egna lilla universum. Det valet har du ju här i landet än så länge, det kan snabbt ändras ska vi komma ihåg.
Det här är bara början https://newsvoice.se/2018/01/08/statistik-sverige-fattig-nation-konflikter/

Tyvärr dog mannen. :(

Normalt har väl ingen sagt? Det märkliga i detta fallet är att en handgranat låg på marken. Googla "handgranat funnen" så får du en låååååååång lista med träffar.

Jag åkte förbi strax efter faktiskt. Still here.

Det kunde ha varit småbarn som strök med. Men det är bra att du har lite koll på läget.
Nu får ju t.o.m polisen lite mer koll på sitt läge.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/h...ansoker-polisen-om-att-satta-upp-fler-kameror
@sjoberga På min tid fanns det inget behov av kameror på offentliga platser.

Du borde nog kolla vad ett konservativt parti kan vara. Det kan ju vara allt från gammelkommunister över socialdemokrater till moderater...alla vill de konservera sin typ av värld...

@sjoberga På min tid fanns det inget behov av kameror på offentliga platser.

Det fanns och finns ett stort behov - om det är den vägen man ska gå för att bekämpa brottslighet. Det fungerar (se UK) - men det är ingen given fråga.

Vilket "folk" har skjutits ned på öppen gata? Uppgörelser i kriminella kretsar har vi haft så länge både du och jag levt. Det är farligt att leva ett sådant liv. Då som nu.

Vilket "folk" har skjutits ned på öppen gata? Uppgörelser i kriminella kretsar har vi haft så länge både du och jag levt. Det är farligt att leva ett sådant liv. Då som nu.

Chiizezz, just sånt här naivt relativiserande kommer orsaka en hjärnblödning hos väldigt många väldigt snart, inklusive mig själv. Det hjälper heller ingen utan istället stjälper det.

Ännu farligare är det väl då att vara en familjefar/mor och handla pizza i Rinkeby på måndagseftermiddagen och råka hamna i skottlinjen för den här skjutningen. En stackars mamma som promenerar med sin barnvargn och råkar hamna mitt i eldstriden. Eller för all del att vara pizzabagare som bara vill tjäna sitt levebröd men helt plötsligt blir skjuten inne på sin pizzeria av ett skott som var ämnat till någon annan. Det hände inte ikväll men hade lika gärna kunnat.

Fast å andra sidan så vittnar ju boende i just Rinkeby om att de helst undviker att ens gå ut om kvällarna just för att risken för sådant här eller rån m.m. helt enkelt är för stor. Även verksamheterna klappar ihop och flyttar en efter en eftersom de blir rånade samt får inbrott stup i kvarten. Snart får väl även pizzabagaren nog.

Har en nära familjemedlem som jobbar i ett blåljusyrke och de har strikta regler om att till bl.a Rinkeby får de inte åka utan uppbackning av piketen. Konstigt nog har man inte samma problem i Djursholm eller Saltis. Man kan ju undra vad det beror på?

Chiizezz, just sånt här naivt relativiserande kommer orsaka en hjärnblödning hos väldigt många väldigt snart, inklusive mig själv. Det hjälper heller ingen utan istället stjälper det.

Ännu farligare är det väl då att vara en familjefar/mor och handla pizza i Rinkeby på måndagseftermiddagen och råka hamna i skottlinjen för den här skjutningen. En stackars mamma som promenerar med sin barnvargn och råkar hamna mitt i eldstriden. Eller för all del att vara pizzabagare som bara vill tjäna sitt levebröd men helt plötsligt blir skjuten inne på sin pizzeria av ett skott som var ämnat till någon annan. Det hände inte ikväll men hade lika gärna kunnat.

Fast å andra sidan så vittnar ju boende i just Rinkeby om att de helst undviker att ens gå ut om kvällarna just för att risken för sådant här eller rån m.m. helt enkelt är för stor. Även verksamheterna klappar ihop och flyttar en efter en eftersom de blir rånade samt får inbrott stup i kvarten. Snart får väl även pizzabagaren nog.

Har en nära familjemedlem som jobbar i ett blåljusyrke och de har strikta regler om att till bl.a Rinkeby får de inte åka utan uppbackning av piketen. Konstigt nog har man inte samma problem i Djursholm eller Saltis. Man kan ju undra vad det beror på?

Relativiserande?

Min poäng är att det är samma mekanismer nu som då - om än med ofta mer avancerade vapen.
Min poäng är att det är ungefär samma risker för collateral damage nu som då.
Min poäng är att det inte var vitt då och inte är svart nu.

Jag rör mig ofta i dessa no-go zoner tillsammans med andra medmänniskor. Det brukar vara gott om folk ute, barn som leker och människor på väg till/från sina arbeten. Normal livsföring är det normala även i dessa områden, men det kan man inte tro när svartmålarna (som själv bor i Djursholm eller i skogen och aldrig skulle komma på tanken att besöka någon i Rinkeby) lägger in ett par växlar.

Och därmed inte sagt att det finns specifika problem att angripa, i segregationens tecken. Bland annat är bristande respekten för blåljusyrken bekymmersam. Vilket polisen och övriga aktörer arbetar hårt med. Vi behöver fler poliser med stark anknytning till dessa områden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 302
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka