Sverige idag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Morden är 6 ggr fler per capita i New York än i Sverige. Så "lyckas" är ganska relativt.

Och även om man bryter ner det på städer så ligger Sverige bättre till.
2016 låg siffran för antalet mord/100 000 invånare på 3,4 för Malmö, 3,91 för NYC.
(Siffrorna i andra städer är definitivt inte till USA:s fördel, 7.25 för LA, 13.15 för Houston och 28 för Chicago.)

Och även om man bryter ner det på städer så ligger Sverige bättre till.
2016 låg siffran för antalet mord/100 000 invånare på 3,4 för Malmö, 3,91 för NYC.
(Siffrorna i andra städer är definitivt inte till USA:s fördel, 7.25 för LA, 13.15 för Houston och 28 för Chicago.)
Är väl en rätt vettig förbättring, från 15, 16 per 100 000 till ca 4. Tyder ju definitivt på att man gjort ngt rätt.

Buke vidgar verkligen mina vyer, så här mycket rasism och fientlighet stöter jag aldrig på i min vänkrets eller vardag.
Det du kallar rasism och fientlighet möter alla som ser verkligheten i vitögat.
Fast vi här ute kallar det inte fientlighet eller rasism. Det handlar om människor som mer eller mindre lyckas integrera sig i det Svenska samhället.. Och hur man ska hantera det problemet.
Men nu när du är ute från värmen...vad är din lösning:confused:

@Oldie @landsbygdsbo

Ja ni. Lite är det ett generationsskifte, ungefär som gubbarna i byggbranchen byts ut mot unga män och kvinnor som tycker jämställdhet och lika lön är fina grejer. Annars är det utbildning och att vi övriga visar att åsikter som era inte är vare sig korrekta eller rumsrena. Vi pratar med våra barn om allas Lika värde.
Men en del ser jag som hopplösa fall, och jag personligen orkar inte lägga energi på att försöka få er att tycka invandring är bra, lönsamt och nödvändigt. Och inte minst, en skyldighet vi har mot andra.

@Oldie @landsbygdsbo
försöka få er att tycka invandring är bra, lönsamt och nödvändigt. Och inte minst, en skyldighet vi har mot andra.
Jag är för asylrätten men inte för ekonomisk invandring.
Har jobbat med flyktingar på frivillig basis.
Kampen mot hedersvåld är jag engagerad i. Men det jag ser är att det kostar pengar.

Jag vill gärna ha din källa på att invandringen är lönsam. För enligt alla exterter så kommer senaste vågen vara en stor belastning för Sveriges finanser, påverkan på skola och omsorg en lång tid framöver.
Med större skattehöjningar mm, som följd.
Det grundar jag på SCB
Integrationsprocessen tar lång tid. Statistiska Centralbyrån visar att 19 år efter mottagning i Sverige är knappt 70 procent av flyktingarna i åldern 20 till 64 år sysselsatta.

och Finanspolitiska rådet. De påpekar ju varje år att det här är ett jätteproblem vi kommer att få tampas med. Att vi ska jobba gratis två år extra är bara en början för att klara oss tom 2030. De har sagt det länge och nu blev det verklighet. Då känns det som att resten kommer att infrias med.
Flyktinginvandring påverkar den offentliga sektorns finanser från och med året efter att flyktingarna erhållit asyl i Sverige och sju år framåt. Av kalkylerna framgår att den offentliga sektorns nettokostnad för varje flykting året efter folkbokföring i Sverige uppgår till cirka 190.000 kronor. Efter sju år i landet hade motsvarande kostnad sjunkit till cirka 95.000 kronor per flykting. Siffrorna avser ett genomsnitt för samtliga flyktingar som var 18 år eller äldre vid invandringstillfället. Flyktingar som har gymnasial, eller högre, utbildning vid invandringstillfället integreras snabbare på arbetsmarknaden, och den offentliga sektorns nettokostnad sju år efter folkbokföring uppgår för dessa flyktingar till cirka 60.000 kronor per flykting.

@Oldie @landsbygdsbo

Ja ni. Lite är det ett generationsskifte, ungefär som gubbarna i byggbranchen byts ut mot unga män och kvinnor som tycker jämställdhet och lika lön är fina grejer. Annars är det utbildning och att vi övriga visar att åsikter som era inte är vare sig korrekta eller rumsrena. Vi pratar med våra barn om allas Lika värde.
Men en del ser jag som hopplösa fall, och jag personligen orkar inte lägga energi på att försöka få er att tycka invandring är bra, lönsamt och nödvändigt. Och inte minst, en skyldighet vi har mot andra.
Och var anser jag att utbildning, lika lön för samma jobb samt jämställdhet skulle vara förkastligt? Har tom. påpekat det faktumet att om ett samhälle tar in kvinnan som en likvärdig aktör till mannen så tjänar landet på det. Det vill säga att både välfärd och tillväxten tilltar. Så den ingången fungerar inte:angel:

@Oldie @landsbygdsbo

Och lika ofta har jag pekat på att invandring tjänat Sverige väl, genom århundradena.
Men invandring är ju bla att folk kommer hit för att landet har behov av dem.
Kompetens, kunskap o arbetskraft som behövdes.
Men situationen är lite annorlunda idag. Idag kommer folk hit för att få hjälp.
Människor utan kompetens, utan kunskap eller arbetskraft som behövs.
Istället hamnar dessa människor ett livslång bidragsberoende som mycket tungt belastar den sociala sektorn. För att en människa ska gå med vinst för samhället behövs väl mellan 30 o 40 års arbetsliv.
Alltså kommer den senaste vågen av immigranter/asylsökande inte gå med vins utan tvärtom kosta samhället miljardbelopp.

Du behöver inte oroa dig för att inte behöva betala mer i skatt. Det har ju t.o.m finansministern lovat dyrt och heligt. :)
Vi börjar med att betala en rejäl extra skatt genom att jobba två år gratis, innan du får ut din pension. Vad det blir för ökning i % /år kan någon få räkna ut. Men för mig är det mycket pengar.
Det står ju inte i paritet med vad jobbskatteavdraget har gett mig. Betalar gärna tillbaka det jag har fått i jobbskatteavdrag för att få pensionera mig vid 65. Osolidarisk så det smäller om det alltså.
Men jag tror att om man frågar de flesta om de vill pensionera sig vid 65 eller 67 så blir nog svaret ganska likt mitt?

Och det är också lovat att det bara är en början (med skattehöjningar).

Nu fattar inte jag.
När ska du jobba två år gratis? Menar du att du förväntas jobba utan att få lön?

Tänkte precis säga det samma, GW och en annan kommissarie säger båda att risken för allmänheten är väldigt låg och inget man ska vara rädd för. Man ska däremot inte plocka upp handgranater från marken.

Nä man ska inte plocka upp handgranater. Men vet alla hur såna ser ut? Jag vet för jag har kastat skarp handgranat på jobbet, gissar att många små barn inte vet alt tror det är en leksak. Tragiskt om nästa ''collateral damage'' är en 8-åring som fått ansiktet bortsprängt.

Nu fattar inte jag.
När ska du jobba två år gratis? Menar du att du förväntas jobba utan att få lön?
Jag får ju jobba i 2 år till istället för att gå hem med pension.
Det är en viss skillnad på att jobba istället för att vara ledig tycker jag.
Då tycker jag att jag jobbar gratis.

Om du jobbar 2 år extra så påverkas väl din pension positivt + att du får 2 årslöner..knappast gratis...
Eftersom jag hade räknat med att gå i pension vid 65 men nu måste jobba till jag är 67, så är inte det en plushistoria för mig. Det blir minus om jag går vid 65.
Eller hur menar du?
Och den här höjningen av pensionsåldern var väl bara första steget, 70 är nästa steg.

Jag är för asylrätten men inte för ekonomisk invandring.
Har jobbat med flyktingar på frivillig basis.
Kampen mot hedersvåld är jag engagerad i. Men det jag ser är att det kostar pengar.

Jag vill gärna ha din källa på att invandringen är lönsam. För enligt alla exterter så kommer senaste vågen vara en stor belastning för Sveriges finanser, påverkan på skola och omsorg en lång tid framöver.
Med större skattehöjningar mm, som följd.
Det grundar jag på SCB
Integrationsprocessen tar lång tid. Statistiska Centralbyrån visar att 19 år efter mottagning i Sverige är knappt 70 procent av flyktingarna i åldern 20 till 64 år sysselsatta.

och Finanspolitiska rådet. De påpekar ju varje år att det här är ett jätteproblem vi kommer att få tampas med. Att vi ska jobba gratis två år extra är bara en början för att klara oss tom 2030. De har sagt det länge och nu blev det verklighet. Då känns det som att resten kommer att infrias med.
Flyktinginvandring påverkar den offentliga sektorns finanser från och med året efter att flyktingarna erhållit asyl i Sverige och sju år framåt. Av kalkylerna framgår att den offentliga sektorns nettokostnad för varje flykting året efter folkbokföring i Sverige uppgår till cirka 190.000 kronor. Efter sju år i landet hade motsvarande kostnad sjunkit till cirka 95.000 kronor per flykting. Siffrorna avser ett genomsnitt för samtliga flyktingar som var 18 år eller äldre vid invandringstillfället. Flyktingar som har gymnasial, eller högre, utbildning vid invandringstillfället integreras snabbare på arbetsmarknaden, och den offentliga sektorns nettokostnad sju år efter folkbokföring uppgår för dessa flyktingar till cirka 60.000 kronor per flykting.

Nu blandar du och ger lite med begreppen invandrare och flykting.

Med ett stort arbetskraftsbehov så är det mer gynnsamt att få hit vuxna medmänniskor än att bära kostnaden för att uppfostra nyfödda svenskar (om nu folk kunde ta och skaffa dessa barn som behövs).

Jag är, till skillnad mot samtliga riksdagspartier, för en vision om en fri migration där människor får möjlighet att utveckla sina liv på den plats de vill och önskar. Vi är långt ifrån en sådan värld idag (där det är möjligt), men det är vad som är idealet för mig. Det kräver omfattande reformer, en del här hemma och en del på andra platser - för att det ska kunna fungera.

Flyktingmottagningen kan inte vara avhängig av lönsamhet. Invandring i övrigt kan regleras på det sättet.

En heterogen befolkning är enormt viktig för vår framtida utveckling av produkter, företag och export. Det är en styrka som få andra europeiska länder kommer att kunna ha. Då är det också viktigt att det blir en "sann" heterogenitet och inte kluster av segregerade befolkningar i samma land.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 302
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka