Om arbetskraftsbehovet är så stort är det märkligt att så många som 30% inte är i arbete efter 19 år? Jag vet att det delvis har med kultur att göra, men ändå märkligt att man inte pratar om att nysvenska kvinnor inte får komma ut i arbetslivet, när man nu tjatar om den svenska modellen.
Vilken är som jag uppfattar, att alla oavsett kön, etnicitet eller religion är med och bidrar till det gemensamma.
Dessa kvinnor kommer aldrig med i arbetslöshetsstatistiken eftersom de inte är inskrivna på arbetsförmedlingen. Och de vill komma ut och jobba, i alla fall de jag pratar med. Hemskt tråkigt.
Vi har precis börjat höja skatter och pensionsålder. Och det är bara en mjukstart. Läs gärna Finanspolitiska rådets rapporter, ligger på deras hemsida. De är mycket oroliga för migrationen och integrationen.
Vi måste få alla (alla invånare i Sverige mellan 18-70 oavsett bakgrund, som inte är sjuka) i jobb för att det ska gå ihop.
Hur skulle din dröm finansieras? På en global nivå? Som EU, fast hela världen inkluderad?
Kan jag åka till ett annat land och få samma utbildning och sjukvård som jag får här? Eller ska det ligga på en annan nivå? Är ärligt nyfiken, så läs inte in något syrligt, för det är jag inte.
Flyktingverksamheten är självfallet aldrig lönsam. Den är humanitär.
Men det är ju hyfsat ohållbart att av någon anledning är så många som söker asyl just i Sverige, som inte har asylskäl?
De dränerar kassan och tar plats från de som verkligen behöver hjälp.