Sverige idag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eftersom jag hade räknat med att gå i pension vid 65 men nu måste jobba till jag är 67, så är inte det en plushistoria för mig. Det blir minus om jag går vid 65.
Eller hur menar du?
Och den här höjningen av pensionsåldern var väl bara första steget, 70 är nästa steg.
Det är väl ganska naturligt. betalar man in för lite per år så måste ju kassan kompensera med fler år. Betala in mer så kan du gå vid 65

Nu blandar du och ger lite med begreppen invandrare och flykting.

Med ett stort arbetskraftsbehov så är det mer gynnsamt att få hit vuxna medmänniskor än att bära kostnaden för att uppfostra nyfödda svenskar (om nu folk kunde ta och skaffa dessa barn som behövs).

Jag är, till skillnad mot samtliga riksdagspartier, för en vision om en fri migration där människor får möjlighet att utveckla sina liv på den plats de vill och önskar. Vi är långt ifrån en sådan värld idag (där det är möjligt), men det är vad som är idealet för mig. Det kräver omfattande reformer, en del här hemma och en del på andra platser - för att det ska kunna fungera.

Flyktingmottagningen kan inte vara avhängig av lönsamhet. Invandring i övrigt kan regleras på det sättet.

En heterogen befolkning är enormt viktig för vår framtida utveckling av produkter, företag och export. Det är en styrka som få andra europeiska länder kommer att kunna ha. Då är det också viktigt att det blir en "sann" heterogenitet och inte kluster av segregerade befolkningar i samma land.
Om arbetskraftsbehovet är så stort är det märkligt att så många som 30% inte är i arbete efter 19 år? Jag vet att det delvis har med kultur att göra, men ändå märkligt att man inte pratar om att nysvenska kvinnor inte får komma ut i arbetslivet, när man nu tjatar om den svenska modellen.
Vilken är som jag uppfattar, att alla oavsett kön, etnicitet eller religion är med och bidrar till det gemensamma.
Dessa kvinnor kommer aldrig med i arbetslöshetsstatistiken eftersom de inte är inskrivna på arbetsförmedlingen. Och de vill komma ut och jobba, i alla fall de jag pratar med. Hemskt tråkigt.

Vi har precis börjat höja skatter och pensionsålder. Och det är bara en mjukstart. Läs gärna Finanspolitiska rådets rapporter, ligger på deras hemsida. De är mycket oroliga för migrationen och integrationen.
Vi måste få alla (alla invånare i Sverige mellan 18-70 oavsett bakgrund, som inte är sjuka) i jobb för att det ska gå ihop.

Hur skulle din dröm finansieras? På en global nivå? Som EU, fast hela världen inkluderad?
Kan jag åka till ett annat land och få samma utbildning och sjukvård som jag får här? Eller ska det ligga på en annan nivå? Är ärligt nyfiken, så läs inte in något syrligt, för det är jag inte. :)

Flyktingverksamheten är självfallet aldrig lönsam. Den är humanitär.
Men det är ju hyfsat ohållbart att av någon anledning är så många som söker asyl just i Sverige, som inte har asylskäl?
De dränerar kassan och tar plats från de som verkligen behöver hjälp.

Om arbetskraftsbehovet är så stort är det märkligt att så många som 30% inte är i arbete efter 19 år? Jag vet att det delvis har med kultur att göra, men ändå märkligt att man inte pratar om att nysvenska kvinnor inte får komma ut i arbetslivet, när man nu tjatar om den svenska modellen.
Vilken är som jag uppfattar, att alla oavsett kön, etnicitet eller religion är med och bidrar till det gemensamma.
Dessa kvinnor kommer aldrig med i arbetslöshetsstatistiken eftersom de inte är inskrivna på arbetsförmedlingen. Och de vill komma ut och jobba, i alla fall de jag pratar med. Hemskt tråkigt.

Vi har precis börjat höja skatter och pensionsålder. Och det är bara en mjukstart. Läs gärna Finanspolitiska rådets rapporter, ligger på deras hemsida. De är mycket oroliga för migrationen och integrationen.
Vi måste få alla (alla invånare i Sverige mellan 18-70 oavsett bakgrund, som inte är sjuka) i jobb för att det ska gå ihop.

Hur skulle din dröm finansieras? På en global nivå? Som EU, fast hela världen inkluderad?
Kan jag åka till ett annat land och få samma utbildning och sjukvård som jag får här? Eller ska det ligga på en annan nivå? Är ärligt nyfiken, så läs inte in något syrligt, för det är jag inte. :)

Flyktingverksamheten är självfallet aldrig lönsam. Den är humanitär.
Men det är ju hyfsat ohållbart att av någon anledning är så många som söker asyl just i Sverige, som inte har asylskäl?
De dränerar kassan och tar plats från de som verkligen behöver hjälp.
Du pekar på ngt jag lyft fram de senaste åren....men mina antagonister börjar bli märkbart spaka i tonen nu, när man börjar inse att den där gubbtjuven nog hade ett och annat rätt..:sneaky:

Det är väl ganska naturligt. betalar man in för lite per år så måste ju kassan kompensera med fler år. Betala in mer så kan du gå vid 65
Jag har svårt att se hur de med hårt kroppsarbete ska orka jobba två extra år.
De får spotta i nävarna, dra i sig en Citodon till och vara tacksamma att de får jobba vidare?

Jag har inte betalat in för lite vad jag vet. Det kompenseras i alla fall än så länge EU:s pensionsöverenskommelser håller. Men de kan väl spricka likt pensionsordningen.
Avkomman började pensionsspara på 16-årsdagen. Och det är nog bäst. :)

Det här är ju en av de frågor som måste lösas, därför är det förmodligen en utopi att få det att fungera med ALLA länder, eller så får vi helt enkelt acceptera att det finns länder där vi får ta ansvaret ungefär som med krigsflyktingar. Hur ska välfärdssystemen hantera en större rörlighet? Det måste förmodligen kopplas ihop med antal arbetade år i varje land.

Det finns redan ganska bra fungerande samarbeten regionalt, där man kan hantera flyttar.

Samma med tillgång till sjukvård, vilken typ av vård kan man få och vem ska betala? Utbildning är en lite annan fråga, därför att vi tjänar så enormt mycket som mänsklighet på att människor utbildar sig även om man flyttar från Sverige.

Det är intressanta frågor och jag tror att vi kan ta många steg mot en friare migration på 10-20 års sikt och en större rörlighet för människor, där det blir naturligt att nationer inte samlar homogena kulturer. Att komma i mål kommer förmodligen att vara en fortsatt utopi.

Jag har svårt att se hur de med hårt kroppsarbete ska orka jobba två extra år.
De får spotta i nävarna, dra i sig en Citodon till och vara tacksamma att de får jobba vidare?

Jag har inte betalat in för lite vad jag vet. Det kompenseras i alla fall än så länge EU:s pensionsöverenskommelser håller. Men de kan väl spricka likt pensionsordningen.
Avkomman började pensionsspara på 16-årsdagen. Och det är nog bäst. :)
Nu ska jag vara cynisk...om du betalt för lite eller ej, det märker du den dag du tittar i ditt röda kuvärt. Om din kropp inte håller, ja, det är ditt problem...precis som mitt vore om jag inte levererar till kund vad kund beställt...då blir det rejält prisavdrag

Varför kallar du det aldrig gängtragedi? Och du, hyfsat ofta finns den ansvarige bland de döda inom en 6-månadersperiod.
Kan det bero på att varken du eller jag vet vem som utför de sk gäng skjutningarna?
Det är alltid en tragedi när en människa rycks bort i förtid. Men, cyniskt sett, det är betydligt mindre tragedi och större samhällsvinst när kriminella element sanerar ut sig själva...

Kan det bero på att varken du eller jag vet vem som utför de sk gäng skjutningarna?
Det är alltid en tragedi när en människa rycks bort i förtid. Men, cyniskt sett, det är betydligt mindre tragedi och större samhällsvinst när kriminella element sanerar ut sig själva...

Hur är en mördare icke-kriminell? Så om mördaren grips direkt så är det en tragedi ?????

Din människosyn delar jag inte alls.

Det här är ju en av de frågor som måste lösas, därför är det förmodligen en utopi att få det att fungera med ALLA länder, eller så får vi helt enkelt acceptera att det finns länder där vi får ta ansvaret ungefär som med krigsflyktingar. Hur ska välfärdssystemen hantera en större rörlighet? Det måste förmodligen kopplas ihop med antal arbetade år i varje land.

Det finns redan ganska bra fungerande samarbeten regionalt, där man kan hantera flyttar.

Samma med tillgång till sjukvård, vilken typ av vård kan man få och vem ska betala? Utbildning är en lite annan fråga, därför att vi tjänar så enormt mycket som mänsklighet på att människor utbildar sig även om man flyttar från Sverige.

Det är intressanta frågor och jag tror att vi kan ta många steg mot en friare migration på 10-20 års sikt och en större rörlighet för människor, där det blir naturligt att nationer inte samlar homogena kulturer. Att komma i mål kommer förmodligen att vara en fortsatt utopi.
Välfärdssystemet kan hantera en större rörlighet.
Rörlighet inom EU= Individens hemland står för dessa kostnader enligt varje hemlands egna lagar. Sverige är inte skyldigt att göra någonting, möjligtvis med undantag av direkt akut vård vid olyckor, hjärtinfarkt etc.
Vad det gäller rörlighet från utom EU länder. Där ska varje individ medföra resurser och/eller försäkringar som täcker kostnaderna.
Asylhanteringen, dvs hjälpsökande anpassas till den budget riksdagen bestämmer, inga fler in än vad budgetens pengar täcker.
Se det var väl inte så svårt ;)

Hur är en mördare icke-kriminell? Så om mördaren grips direkt så är det en tragedi ?????

Din människosyn delar jag inte alls.
En mördare kan vara icke kriminell genom exempelvis en tillfällig sinnesförvirring ller trauma. Vilket förmodligen är orsaken till tragedin med de 4 döda.
Men det trodde jag du både visste och instämde i. Att en mentalt sjuk individ inte kan göras till fullo ansvarig för sina handlingar. Och döms därför inte till fängelse utan till vård.
Vad det gäller människosyn så...om en tungt kriminellt belastat våldsam yrkeskriminell slås bort
Och samhället därmed undandras stölder , skador och fängelsevistelser för mängder av miljoner.....är det då inte en form av samhällsvinst?

En mördare kan vara icke kriminell genom exempelvis en tillfällig sinnesförvirring ller trauma. Vilket förmodligen är orsaken till tragedin med de 4 döda.
Men det trodde jag du både visste och instämde i. Att en mentalt sjuk individ inte kan göras till fullo ansvarig för sina handlingar. Och döms därför inte till fängelse utan till vård.
Vad det gäller människosyn så...om en tungt kriminellt belastat våldsam yrkeskriminell slås bort
Och samhället därmed undandras stölder , skador och fängelsevistelser för mängder av miljoner.....är det då inte en form av samhällsvinst?

Samhällsvinst och människovärde är två ortogonala begrepp som aldrig får blandas på samma skala.

Märkligt att du känner till mördares psykologiska status samma dag som morden sker.

Samhällsvinst och människovärde är två ortogonala begrepp som aldrig får blandas på samma skala.

Märkligt att du känner till mördares psykologiska status samma dag som morden sker.
Då börjar vi, vad skrev jag? "samhällsvinst när kriminella element sanerar ut sig själva..." Alltså inte ett ord om människovärde. :up:

Så varför gör du det då? Jag talade ju enbart om samhällsvinst..du envisas med att dra upp människovärde.
Jag upprepar mig för du kopplade tydligen inte första gången

Jag refererar bara till vad polisen gått ut med. 4 döda och man söker inte efter en individ utanför dessa 4. Alltså har en av dem först dödad/mördat 3 och sedan sig själv. Och med det som grund, gjorde jag den bedömningen att det förmodligen handlar om en individ som handlat i affektion och eller tillfällig sinnesförvirring.
Klargjorde till 100% därmed att die inte handlar om fakta utan förmodan. Så läs igen,,,,men rätt den här gången

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 302
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025