Svensk politik nr 3

Så du tycker inte att tandvård ska gå under sjukvård utan fortsätta som vi har i dag och kosta hutlösa summor och vara en sån där synlig skillnad på folk som har råd-de ler med öppen mun och har fina vita tänder och folk som inte har råd-de ler med stängd mun pga dåliga tänder, i bästa fall?
Du läser verkligen inte vad jag skriver.
 
Jo, jag ställer en fråga jag inte fått svar på.

på vilket sätt anser du att de som inte har råd ska få hjälp? Hur får de hjälp i dag?
Jag anser att tandvårdsförsäkring skall vara behovsprövad.
Där inkomst och förmögenhet skall räknas in.

Förutom för barn då, som ju inte har någon inkomst, som inte skall sitta i föräldrarnas våld angående tandvård.
Men det är ju fritt (skattefinansierat) till 19år.
Och så skall det absolut vara.
 
Jag anser att tandvårdsförsäkring skall vara behovsprövad.
Där inkomst och förmögenhet skall räknas in.

Förutom för barn då, som ju inte har någon inkomst, som inte skall sitta i föräldrarnas våld angående tandvård.
Men det är ju fritt (skattefinansierat) till 19år.
Och så skall det absolut vara.
Det var det här jag ville ha ett klart svar på, för... tror du den är behovsprövad som den är i dag?
 
Jag anser att tandvårdsförsäkring skall vara behovsprövad.
Där inkomst och förmögenhet skall räknas in.

Förutom för barn då, som ju inte har någon inkomst, som inte skall sitta i föräldrarnas våld angående tandvård.
Men det är ju fritt (skattefinansierat) till 19år.
Och så skall det absolut vara.
Om jag inte har läst fel ska den här förändringen införas 2026, vilket innebär att det är upp till 23 år ännu så länge.
 
Jag håller med om att det skulle vara behovsprövning, inte bara för tandvård utan även andra skattefinansierade bidrag som barnbidrag. Det sticker i ögonen när vissa föräldrar sätter in hela bidraget på ett konto så barnet har en rejält slant när den blir myndig medan andra använder det till precis vad det är avsett för, kostnader för barnet. Problemet är att behovsprövningen kostar mer än att bara betala ut bidrag. Så samhällsekonomiskt är det mer lönsamt att alla får, oavsett ekonomiskt behov.

Edit: Jag sällar mig också till kören om att tandvård redan idag är beroende på socioekonomisk tillhörighet. De med sämre ekonomi äter sämre mat och går inte till tandläkaren förrän det är försent (hål). Dessutom vet att dålig tandhygien kan skapa problem med övriga kroppen tex infektioner som kan påverka hjärtat osv. Vanlig basal tandvård borde vara en lika stor rättighet som övrig sjukvård.
 
Jag håller med om att det skulle vara behovsprövning, inte bara för tandvård utan även andra skattefinansierade bidrag som barnbidrag. Det sticker i ögonen när vissa föräldrar sätter in hela bidraget på ett konto så barnet har en rejält slant när den blir myndig medan andra använder det till precis vad det är avsett för, kostnader för barnet. Problemet är att behovsprövningen kostar mer än att bara betala ut bidrag. Så samhällsekonomiskt är det mer lönsamt att alla får, oavsett ekonomiskt behov.
Jag tänker att det är lättare att komma undan hela behovsprövningen vad gäller tandvården om det börjar ingå i sjukvård. Generellt är det ju så att rika har bra tänder och fattiga dåliga. Med andra ord blir det ju ändå fattiga som använder samhällskassans pengar för tandvården, och inte rika, som inte har ett behov av det, knappt att ens gå till tandläkaren. Om man då har kvar den här kostnaden man har i dag för undersökning så går man ju inte dit ständigt för undersökningar heller, ens som person med förmögenhet i bakfickan.
 
I dag så fungerar den inte alls på rätt sätt.
Förutom för barn upp till 19 år.
För andra så finns det stöd att få vid vissa sjukdomar och särskilda fall.
https://www.forsakringskassan.se/privatperson/tandvard/tandvardsstod

Och ett högkostnadsskydd
Det är tyvärr ofta väldigt svårt att få de här tandvårdsstöden, man behöver ha stora besvär-ofta dokumenterat till stora somatiska besvär också, och inte bara genetiskt dåliga tänder osv. Tex räcker det inte att ha haft en barndom där ens föräldrar inte har haft förmågan att ge en en bra tandhälsa, som det kan vara i vissa grupper ur samhället. Högkostnadsskyddet är bra, utan det hade jag fått betala ännu högre summor, men jag har ändå fått dra ut på mina besök till en gång i månaden ett hål åt gången för att få ner summan till typ 1500 kr eller så, tandvård har fått vänta och bli värre för att det inte har funnits ekonomisk möjlighet att få vård i tid. Och jag har alltid vägrat att dra ut tänder-Det finns inget som signalerar fattig som tandlös gör. Det påverkar möten mellan människor, i förmågan att få jobb, ge gott intryck osv.
 
Öppet bett? Det har jag också. Från helt normalt bett i hela mitt liv, finns dokumenterat alltså, till öppet bett plötsligt, utan anledning, vid 26 års ålder. Undersöktes flera gånger av käkkirurg i Lund för att komma fram till orsaken till varför mitt bett förändrades när jag var vuxen, men de stod alla helt ovetandes där, dock stod det klart att det förändrats, mycket. De resonerade som så att det skulle bli operation, och det räknades som sjukvård och inte tandvård, eftersom det ansågs vara en sjukvårdsorsak som var anledningen till felaktig bettställningen. jag drog mig ur operation då det skulle vara tandställning innan (som egentligen också skulle vara sjukvårdande behandling istället för tandvård) då en tandläkare där var så oerhört oförskämd, hårdhänt, skrämmande och envist hävdade att det var tandvård och inte sjukvård.

Det blev ingen operation då för mig, trots då flera års återkommande undersökningar för att säkerställa så att det inte fortsatte att förändras osv, jag valde att dra mig ur för hon skrämde mig. Men en tand vardera uppe möts på en tand vardera nere... korv med bröd är inte lätt att äta. Inte skinkmacka heller. ;) Och folk undrar varför jag helst äter med kniv och gaffel, tex mackor, hamburgare, korv med bröd osv....
Jag vet inte riktigt vad det kallas. Jag vet att jag har saxbett, sen har jag någon snedställning som jag haft tandställning för som barn till ingen nytta vad jag vet, och så just det att tänderna inte går ihop. Hur jag än vrider och vänder så kan mina framtänder inte mötas, och inte baktänderna heller. Enstaka tandpar på mitten är de enda som går ihop. Därtill har jag trångt som fan också, flera tänder växer omlott och tandtråd/tandstickor är mellan vissa tänder helt omöjligt. Hos mig är det medfött.

Jag erbjöds operation som barn, men då tackade jag nej för att det var "bra att inte kunna bita på naglarna". Sen var det aldrig tal om sånt igen utan man lät en dum idé från en typ 8-åring avgöra det :meh: Frågade nyligen om det ingick i tandvårdskortet jag har men nepp, det gjorde det inte utan jag får leva med det eller sälja en njure.

Men precis! Jag skulle så gärna vilja kunna äta en vanlig macka utan att allt pålägg ska in i käften på samma gång. Eller kunna äta en burgare bland folk utan att skämmas. Korv med bröd funkar om jag pressar med tungan, om det inte är typ Sibyllakorv. Då står jag där med skinnet hängande :arghh: Det här var ju inget jag tänkte på som barn, då visste jag inte hur mycket det skulle påverka och hur. Det vet jag nu men nu är det försent. Nu är jag förtidspensionär och kan absolut inte betala för en sån här operation. Jag har tur som har tandvårdskort så jag kan laga hål och skrapa bort tandsten åtminstone. Men att kunna bita av sallad och gurka i en baguette, eller för den delen kanterna på bröd utan att slita av med händerna medan jag håller i brödet med de få tänder som kan bita ihop men inte kan bita av, det kommer jag aldrig kunna.
 
Ny utrikesminister idag då. Blir så deppig att jag vill gräva ned mig i en grop och ruttna där, när jag läser vilka favoritnamnen är. Maria Malmer Stenergard som med ett leende kan leverera vilka människofientliga förslag som helt, som SD lagt fram. Eller Johan Forssell som tanklöst slaktat biståndspolitiken. Verkar inte bry sig om folkrätten, och har i sin roll redan lyckats orsaka en diplomatisk kris i Mali genom att twittra osmidigt. https://globalbar.se/2024/08/bistandsministerns-twitter-diplomati-skadar-sverige/

Carl Bildt vore drömmen, men det lär inte hända. Hade kunnat leva med Reinfeldt, men det händer nog inte heller. Av de i regeringen skulle jag kunna ha förståelse för valet av Pål Jonson (men jag tror att han ses som för oumbärlig på nuvarande post). Skulle också kunna stå ut med Gunilla Carlsson och kanske någon av syskonen som Uffe är gammal barndomskompis med: Henrik Landerholm och Karin Enström. Eller dra in Christofer Fjellner, visst inte så mycket utrikeserfarenhet, men iaf suttit i EU-parlamentet. Och apropå EUP - ta gärna hem Tomas Tobé - föredrar honom framför de flesta i riksdagen, och han är verkligen att föredra framför de där värsta två jag listade överst.
 
Ny utrikesminister idag då. Blir så deppig att jag vill gräva ned mig i en grop och ruttna där, när jag läser vilka favoritnamnen är. Maria Malmer Stenergard som med ett leende kan leverera vilka människofientliga förslag som helt, som SD lagt fram. Eller Johan Forssell som tanklöst slaktat biståndspolitiken. Verkar inte bry sig om folkrätten, och har i sin roll redan lyckats orsaka en diplomatisk kris i Mali genom att twittra osmidigt. https://globalbar.se/2024/08/bistandsministerns-twitter-diplomati-skadar-sverige/

Car Bildt vore drömmen, men det lär inte hända. Hade kunnat leva med Reinfeldt, men det händer nog inte heller. Av de i regeringen skulle jag kunna ha förståelse för valet av Pål Jonson (men jag tror att han ses som för oumbärlig på nuvarande post). Skulle också kunna stå ut med Gunilla Carlsson och kanske någon av syskonen som Uffe är gammal barndomskompis med Henrik Landerholm och Karin Enström. Eller dra in Christofer Fjellner, visst inte så mycket utrikeserfarenhet, men iaf suttit i EU-parlamentet. Och apropå EUP - ta gärna hem Tomas Tobé - föredrar honom framför de flesta i riksdagen, och han är verkligen att föredra framför de där värsta två jag listade överst.
Men är det inte bättre att leva i ett annat bättre land än Sverige än gräva ner sig i en grop och ruttna där?

När det gäller MMS så hoppas jag att det inte blir hon. För hon gör bättre nytta där hon är nu. Viktigt nu att haka på Tyskland och börja utvisa till Afghanistan.
 
Men är det inte bättre att leva i ett annat bättre land än Sverige än gräva ner sig i en grop och ruttna där?

När det gäller MMS så hoppas jag att det inte blir hon. För hon gör bättre nytta där hon är nu. Viktigt nu att haka på Tyskland och börja utvisa till Afghanistan.
Känner mig ganska låst i Sverige pga. kronisk sjukdom och kommer därmed alltid vara beroende av vård, vilket gör tanken på att flytta krångligare. Så det blir nog en grop här, är jag rädd.

Ja, alltså jag tror många som gillar det du gillar med Tidö-politiken tycker så om henne.
 
Känner mig ganska låst i Sverige pga. kronisk sjukdom och kommer därmed alltid vara beroende av vård, vilket gör tanken på att flytta krångligare. Så det blir nog en grop här, är jag rädd.

Ja, alltså jag tror många som gillar det du gillar med Tidö-politiken tycker så om henne.
Ändå intressant att ni kommer till samma slutsats och inte vill ha henne som utrikesminister, men av så olika anledningar. Men jag håller också med. En ryggradslös partilojalist, när SD sitter och rycker i dockteatern vill vi inte ha som utrikesminister, även om jag tänker att rollen inte skulle vara densamma.
 
Ändå intressant att ni kommer till samma slutsats och inte vill ha henne som utrikesminister, men av så olika anledningar. Men jag håller också med. En ryggradslös partilojalist, när SD sitter och rycker i dockteatern vill vi inte ha som utrikesminister, även om jag tänker att rollen inte skulle vara densamma.
Det gäller för Ulf att utse nån som springer SD:s ärenden och har god arbetsvilja med SD så att det fortsätter liiite mer åt SD viljan eftersom man är störst i konstellationen och ska då ha mest att säga till om 🙂
 
Det gäller för Ulf att utse nån som springer SD:s ärenden och har god arbetsvilja med SD så att det fortsätter liiite mer åt SD viljan eftersom man är störst i konstellationen och ska då ha mest att säga till om 🙂
Nej, som utrikesminister gäller det att hålla tomteriet från SD på maximalt avstånd. Jag tror faktiskt att det accepteras av SD eftersom saker som händer utanför rikets gränser inte är högt prioriterade.
 
Ändå intressant att ni kommer till samma slutsats och inte vill ha henne som utrikesminister, men av så olika anledningar. Men jag håller också med. En ryggradslös partilojalist, när SD sitter och rycker i dockteatern vill vi inte ha som utrikesminister, även om jag tänker att rollen inte skulle vara densamma.
Haha, precis. Jag vill att våra internationella relationer ska slippa det MMS tillfogat oss här hemma (även om hon naturligtvis är kapabel nog att anpassa sig till en ny ministerroll). Lustigt nog gör rykten gällande att både Strömmer och Svantesson ogärna ser henne + Forssell, eftersom att de själva skulle vilja ta över efter Kristersson, och den tyngden som man får av att ha varit utrikesminister innebär att att den personen skulle bli väldigt konkurrenskraftig.
 
Nej, som utrikesminister gäller det att hålla tomteriet från SD på maximalt avstånd. Jag tror faktiskt att det accepteras av SD eftersom saker som händer utanför rikets gränser inte är högt prioriterade.
Gör dom det har dom inga jobb kvar i den Regeringen. SD vill ju skydda svenska intressen och bla bygga murar (vilket ochså görs) längs EU:s yttre gräns. Men får vi en klen utrikesminister så blir det lätt för SD att påverka utrikes politiken.
 
Haha, precis. Jag vill att våra internationella relationer ska slippa det MMS tillfogat oss här hemma (även om hon naturligtvis är kapabel nog att anpassa sig till en ny ministerroll). Lustigt nog gör rykten gällande att både Strömmer och Svantesson ogärna ser henne + Forssell, eftersom att de själva skulle vilja ta över efter Kristersson, och den tyngden som man får av att ha varit utrikesminister innebär att att den personen skulle bli väldigt konkurrenskraftig.
MMS har ju gjort mycket gott för Sverige så här långt som lyckas sätta press på Migrationsverket och se till att göra Sverige ointressant för asylsökande med olika lagar 👏
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
1 180
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
1 852
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp