Svensk politik nr 3

Det där är ju bara snack och en utopi. Det vet ju du lika bra som jag. Se bara på gängkriminella i vårat land. Dom skiter ju fullständigt i andras liv
De 30.000 kan vi hantera, värre med de 2 miljoner SD-väljare som skiter fullständigt i eller aktivt motarbetar vissa medmänniskor. Orosanmälningar kanske skulle vara relevant om det uppdagas att det pågår rasistisk indoktrinering i hemmet?
 
Men då kan man ju dra det argumentet på all sjukvård?
Då är vi återigen tillbaka till att de som har det dåligt ställt ska stå med mössan i hand och be om hjälp, istället för att göra sjukvård och tandvård tillgänglig för alla. Förstår verkligen inte varför tandvård ska vara bortkopplad resten av kroppen...
Du verkar ha ett himla problem med den där mössan.
Det blir oerhört dyrt alldeles i onödan.
De skattepengarna kan göra mycket bättre nytta någon annanstans.
 
De 30.000 kan vi hantera, värre med de 2 miljoner SD-väljare som skiter fullständigt i eller aktivt motarbetar vissa medmänniskor. Orosanmälningar kanske skulle vara relevant om det uppdagas att det pågår rasistisk indoktrinering i hemmet?
65000 enligt polisen, lägg till mörkertal. Staten kan ju inte alls hantera detta. Det sprängs ju och skjuts senast igår o förrgår och kommer att fortsätta. Har du helt tappat vad gängkriminella sysslar med, och på en skola nyligen. Dom är ju överallt och förstör
 
Men ditt resonemang känns ju som något sorts omyndigförklarande av människor.
Som att eftersom att de inte kan ta hand om sig själva så skall samhället göra det.

Vilka är då de som skall ta hand om alla dessa människor som du anser saknar förmåga att ta hand om sig själva?
Jag har inte ens beskrivit personer som är oförmögna att ta hand om sig själv? Sedan så vill jag förvisso ha ett starkt skyddsnät för personer som inte kan ta hand om sig själva, ett solidariskt samhälle helt enkelt. Men det jag menade är när individualisering och effektivisering av vård och folkhälsopolitik (som av naturen liksom rör hela befolkningen) gått för långt så läggs ibland en dubbel börda på utsatta individer (som annars hade haft mycket enklare att klara sig själv).
 
Jag har inte ens beskrivit personer som är oförmögna att ta hand om sig själv? Sedan så vill jag förvisso ha ett starkt skyddsnät för personer som inte kan ta hand om sig själva, ett solidariskt samhälle helt enkelt. Men det jag menade är när individualisering och effektivisering av vård och folkhälsopolitik (som av naturen liksom rör hela befolkningen) gått för långt så läggs ibland en dubbel börda på utsatta individer (som annars hade haft mycket enklare att klara sig själv).
Den som inte har råd att gå till tandläkaren har ju inte förmåga att ta hand om sig själv.
Om den behöver att samhället tar den kostnaden så är den ju beroende av andra.
 
Den som inte har råd att gå till tandläkaren har ju inte förmåga att ta hand om sig själv.
Om den behöver att samhället tar den kostnaden så är den ju beroende av andra.
Du nämnde att det känns som att omyndigförklara människor, vilket jag bemötte. Det är en enorm skillnad mellan att inte ha råd pga. att något så viktigt som tandvård är för dyrt, jämfört med att inte kunna ta hand om sig själv.
 
Du nämnde att det känns som att omyndigförklara människor, vilket jag bemötte. Det är en enorm skillnad mellan att inte ha råd pga. att något så viktigt som tandvård är för dyrt, jämfört med att inte kunna ta hand om sig själv.
Ingår inte förmågan att försörja sig själv och kunna betala för sina behov, t ex. tandläkare, i att kunna ta hand om sig själv?
 
Ingår inte förmågan att försörja sig själv och kunna betala för sina behov, t ex. tandläkare, i att kunna ta hand om sig själv?
Det är väl inte "behov", det är sjukvård? Eller? Jag tror att rätt många skulle kunna betala en undersökning vartannat år, vilket många tandläkare regelbundet kallar till, men inte kan betala vården efter. Man får som vuxen 300 kr per år i tandvårdsbidrag, alltså 600 kr avdrag från den faktiska kostnaden, en undersökning kan landa på ca 800 kr.

Kan du betala alla dina läkarbesök och dina mediciner själv när du behöver? Alltså utan högkostnadsskydden går in, utan samhällets insatser, vården som den på riktigt kostar, medicinerna som de på riktigt kostar? Eftersom du också använder samhället när det kommer till sjukvård, saknar du också förmåga att ta hand om dig själv, eller handlar det bara om just tandvård, vilket ju är vård det också?

Att gå till tandläkare och göra tänderna vitare är ett behov. Att göra tandreglering för att tänderna är lite sneda utan att påverka förmågan att äta eller så, är ett behov. Att laga hål osv är vård.
 
Det är väl inte "behov", det är sjukvård? Eller? Jag tror att rätt många skulle kunna betala en undersökning vartannat år, vilket många tandläkare regelbundet kallar till, men inte kan betala vården efter. Man får som vuxen 300 kr per år i tandvårdsbidrag, alltså 600 kr avdrag från den faktiska kostnaden, en undersökning kan landa på ca 800 kr.

Kan du betala alla dina läkarbesök och dina mediciner själv när du behöver? Alltså utan högkostnadsskydden går in, utan samhällets insatser, vården som den på riktigt kostar, medicinerna som de på riktigt kostar? Eftersom du också använder samhället när det kommer till sjukvård, saknar du också förmåga att ta hand om dig själv, eller handlar det bara om just tandvård, vilket ju är vård det också?

Att gå till tandläkare och göra tänderna vitare är ett behov. Att göra tandreglering för att tänderna är lite sneda utan att påverka förmågan att äta eller så, är ett behov. Att laga hål osv är vård.
Du missade poängen.
Att när man inte kan betala själv så kan man inte ta hand om sig själv.
T.ex. så kan man vara sjuk eller inte ha råd.
Så när jag är sjuk så kan jag inte ta hand om mig själv.

En annan fråga är också den att om ingen har råd och alla skall få hjälp av samhället, vilka skall då betala?
Om ingen har pengar?
 
Du missade poängen.
Att när man inte kan betala själv så kan man inte ta hand om sig själv.
T.ex. så kan man vara sjuk eller inte ha råd.
Så när jag är sjuk så kan jag inte ta hand om mig själv.

En annan fråga är också den att om ingen har råd och alla skall få hjälp av samhället, vilka skall då betala?
Om ingen har pengar?
Varför tycker du att tänder inte ska ingå i sjukvård? Vad är det som gör för dig att det inte tillhör sjukvård, när det i allra högsta grad handlar om både genetik, miljö och arv- samt precis som för allt annat inom sjukvård (nästan) livsstil. Varför ska tänder, enligt dig, då inte tillhöra sjukvård? Vad är skillnaden på tänder och hjärna? Tänder och hjärta? Karies och högt blodtryck? Karies och diabetes typ 2?

Det är möjligt att jag missade poängen, men jag förstår i så fall inte vad du far efter med den. Min fråga var om du kan betala för dig själv när du är sjuk, inte om du kan ta hand om dig själv när du är sjuk. För om när du är sjuk och inte kan betala för din sjukvård och dina mediciner utan den hjälp som samhället i dag erbjuder, så kan du med ditt eget resonemang inte heller ta hand om dig själv. Jag undrar bara varför det ska vara skillnad vid vård av sjuka tänder.

Vad du menar med din sista mening hänger jag inte med på riktigt. Tror du jag förespråkar gratis tandvård helt och hållet? i så fall tittar du på fel person.
 
Och var är det då mera?
Tandvård är fri upp till 19 år.
Och har varit det upp till 23.
Så det kan ju inte vara dyra tandläkare åt barn som är problemet.
Genetik, exempelvis.
Själv har jag lätt att få tandsten pga hur mitt saliv är sammansatt. Det är genetiskt. I gengäld ska det mycket till innan jag får hål i tänderna, men det hjälper föga när visdomständerna växer snett rätt in i tänderna intill och orsakar hål den vägen istället. Har nyligen lagat ett par hål av just den orsaken. Jag ville dra ut men tandläkaren höll inte med, tror det var för nära några nerver som skulle göra utdragning riskabelt. Så de hålen lär jag få tillbaka sen antar jag.
Jag har även ett par bettfel som påverkar mig när jag äter då tänderna i övre och undre käken inte möts annat än på en extremt liten yta i munnen. Jag kan inte bita av en brödbit ens. Det går att operera men det har jag inte råd med.

Samtidigt har jag en närstående som har motsatta grejen salivmässigt. Hen har skött tänderna exemplariskt hela livet och får hål jättelätt, men ingen tandsten.

En annan närstående har en tandsjukdom som ger tandlossning hur väl tänderna än sköts, även den genetisk. Hen har låtit bli att sätta in löständer i gluggarna men den dagen det lossnat så mycket att det blir dags lär det bli snordyrt. Tills dess får en tand eller två dras ut då och då.
 
Genetik, exempelvis.
Själv har jag lätt att få tandsten pga hur mitt saliv är sammansatt. Det är genetiskt. I gengäld ska det mycket till innan jag får hål i tänderna, men det hjälper föga när visdomständerna växer snett rätt in i tänderna intill och orsakar hål den vägen istället. Har nyligen lagat ett par hål av just den orsaken. Jag ville dra ut men tandläkaren höll inte med, tror det var för nära några nerver som skulle göra utdragning riskabelt. Så de hålen lär jag få tillbaka sen antar jag.
Jag har även ett par bettfel som påverkar mig när jag äter då tänderna i övre och undre käken inte möts annat än på en extremt liten yta i munnen. Jag kan inte bita av en brödbit ens. Det går att operera men det har jag inte råd med.

Samtidigt har jag en närstående som har motsatta grejen salivmässigt. Hen har skött tänderna exemplariskt hela livet och får hål jättelätt, men ingen tandsten.

En annan närstående har en tandsjukdom som ger tandlossning hur väl tänderna än sköts, även den genetisk. Hen har låtit bli att sätta in löständer i gluggarna men den dagen det lossnat så mycket att det blir dags lär det bli snordyrt. Tills dess får en tand eller två dras ut då och då.
Öppet bett? Det har jag också. Från helt normalt bett i hela mitt liv, finns dokumenterat alltså, till öppet bett plötsligt, utan anledning, vid 26 års ålder. Undersöktes flera gånger av käkkirurg i Lund för att komma fram till orsaken till varför mitt bett förändrades när jag var vuxen, men de stod alla helt ovetandes där, dock stod det klart att det förändrats, mycket. De resonerade som så att det skulle bli operation, och det räknades som sjukvård och inte tandvård, eftersom det ansågs vara en sjukvårdsorsak som var anledningen till felaktig bettställningen. jag drog mig ur operation då det skulle vara tandställning innan (som egentligen också skulle vara sjukvårdande behandling istället för tandvård) då en tandläkare där var så oerhört oförskämd, hårdhänt, skrämmande och envist hävdade att det var tandvård och inte sjukvård.

Det blev ingen operation då för mig, trots då flera års återkommande undersökningar för att säkerställa så att det inte fortsatte att förändras osv, jag valde att dra mig ur för hon skrämde mig. Men en tand vardera uppe möts på en tand vardera nere... korv med bröd är inte lätt att äta. Inte skinkmacka heller. ;) Och folk undrar varför jag helst äter med kniv och gaffel, tex mackor, hamburgare, korv med bröd osv....
 
Det är möjligt att jag missade poängen, men jag förstår i så fall inte vad du far efter med den.
Att de som behöver hjälp skall få det.
Och att de som har råd själva inte skall få av skattemedel så att de kan köpa presenter, åka på semester eller lägga pengar på hög.
 
Att de som behöver hjälp skall få det.
Och att de som har råd själva inte skall få av skattemedel så att de kan köpa presenter, åka på semester eller lägga pengar på hög.
Hur tänker du kring barnbidraget?
Ska det bara gå till de som verkligen behöver det också? Eller till alla som nu?
 
Att de som behöver hjälp skall få det.
Och att de som har råd själva inte skall få av skattemedel så att de kan köpa presenter, åka på semester eller lägga pengar på hög.
Så du tycker inte att tandvård ska gå under sjukvård utan fortsätta som vi har i dag och kosta hutlösa summor och vara en sån där synlig skillnad på folk som har råd-de ler med öppen mun och har fina vita tänder och folk som inte har råd-de ler med stängd mun pga dåliga tänder, i bästa fall?
 
Hur tänker du kring barnbidraget?
Ska det bara gå till de som verkligen behöver det också? Eller till alla som nu?
Likadant.
Det borde verkligen vara behovsprövat.
Lämpligen inbakat i Bostadsbidraget som redan nu hanterar prövning av barnfamiljers ekonomi.

Det sticker i ögonen på mig när skattemedel går till rika familjers sparkonton.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
1 174
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
1 846
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?
  • E-coli hund

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • WE-tråden
  • Föl 2020

Omröstningar

Tillbaka
Upp