En glag Migrationsminister presenterar idag siffror som gör gällande att invandringen minskat och färre får beviljade sina uppehållstillstånd. Färre vill ochså komma hit, inte lika attraktivt längre. Summa summarum blir då enligt Migrationsministern att utvandringen är större än invandringen i Sverige.
Beror det då på att folk känner sig otrygga pga gängkriminella härjningar och har gett upp att landet kan sätta stopp för klientelet? Danmarks justitieminister talar om svenska barnsoldater som dom inte vill ha in i Danmark.
Nu framkom det igår att migrationsministern (kanske påhejad av sina glada vänner i SD) varit lite väl snabb att dra sina slutsatser, utan att titta på vad siffrorna faktiskt visade. Enligt SCB så beror siffrorna på att Skatteverket gjort en rensning i folkbokföringsregistret och plockat bort dem som utvandrat, vilket kan vara för en vecka sedan eller för flera år sedan. Den "utvandringssiffran" går alltså inte att jämföra med invandringssiffran för årets första månader, eftersom de inte motsvarar samma period.
i själva verket är invandringen troligtvis på plus under årets första månader. För SD är det naturligtvis en pinsamhet att deras politik inte gett det resultat de lovat, när den största pinsamheten borde vara att de slår på stora trumman med en presskonferens utan att någon av alla glada människor kollar upp siffrorna. Men de är så ivriga att få kasta ut folk, så det var nog ingen som tänkte på det.
Misstag händer alla, men jag hoppas att de skäms för rätt sak.
Den där frasen har jag hör sedan jag var typ 20. Alltså för 35 år sedan. Det finns många i Sverige som är arbetsföra men utan jobb, som äntligen kan få chansen att få börja arbeta.
Ja, demografi är rätt lätt att förutspå. Det ligger ju i sakens natur att de som är 80 idag, och hur stor den gruppen är i förhållande till de kullar som fötts tidigare och senare, har vi kunnat se redan för 35 år sedan. Hur mycket längre man lever idag och vilken vård som är möjlig att ge, och vilken vård som förväntas att ges och bekostas av det allmänna, går inte att förutspå på samma sätt, men går ändå också att få en uppfattning om under de senaste decennierna.
Nummer ett för att få invandrare i arbete är t ex att satsa på en bra SFI och praktikmöjligheter. Det har ju nuvarande styre dragit ned på. Asylsökande ska låsas in, istället för att så snabbt som möjligt få en möjlighet att möta det samhälle de kanske kommer att bli en del av, och om de istället återvänder så skulle de kunna haft en positiv bild av. Att börja sin invandring i ett fysiskt utanförskap har jag svårt att se som en positiv faktor för en lyckad integrering.
Men det är egentligen inte förvånande, om man känner SD. De har inget intresse av integration, de har ett intresse av att inte få hit människor som inte är "som oss". Och ju mindre integrerade invandrare blir, desto lättare blir det för SD att vinna stöd i att de borde kastas ut.
Det förvånande är att övriga borgerliga partier har lierat sig med detta, när det borde ligga långt ifrån deras människosyn.