Svensk politik nr 3

Alltså, jag vet att det är klassisk högerpolitik att sänka skatter för höginkomsttagare. Men att tillsätta en utredning, i det tysta, som i det närmaste verkar vara att betrakta som ett beställningsjobb från riskkapitalister, det inger inte förtroende.

https://omni.se/riskkapitalistskatt-utreds-bestallning-fran-branschen/a/OoykzA
Det går bortom klassisk högerpolitik, det att man böjer sig så totalt och lätt för yttre tryck, men regeringen har ju böjt sig så för SD såpass länge nu att de säkert har vanan inne. Tycker det pekar på att det här är en ganska svag regering som kan pressas att göra lite allt möjligt av såväl SD som riskkapitalister.

kl
Miljöpolitik är inte en klassiskt stark högergren, men man hade åtminstone en gång i tiden något som helt klart kunde liknas vid det, någon form av ambition. Inte nu längre, under press av SD. Det är synd att Sverige går miste om så många miljarder (40 miljarder) från EU:s coronafond pga sin dåliga klimatpolitik, Sverige är alltså enda EU-land som inte når upp till grundkraven. Sämst i EU, då har man inte bara lagt ner sina ambitioner i miljöpolitiken utan också i princip ansträngt sig för att misslyckas.
 
Apropå språkkrav för jobb så tycker jag de ibland verkar orimligt högt ställda, särskilt för bristyrken, språk är sådant man i många fall kan lära sig på jobbet och sedan utvärdera efter en tid av anställning, då får man också en ärlig chans att utvecklas samtidigt som man tillgodoser ett samhällsbehov. Känner till exempel en sjuksköterska som länge försökte få jobb, vilket borde ha varit lätt med tanke på hur vården skriker efter utbildat folk med erfarenhet inom hens specialitet, men som så småningom flyttade till Norge pga de hårt ställda språkkraven i Sverige. I Norge fick hen jobb omedelbart och lärde sig sedan snabbt språket på jobbet.
 
Apropå språkkrav för jobb så tycker jag de ibland verkar orimligt högt ställda, särskilt för bristyrken, språk är sådant man i många fall kan lära sig på jobbet och sedan utvärdera efter en tid av anställning, då får man också en ärlig chans att utvecklas samtidigt som man tillgodoser ett samhällsbehov. Känner till exempel en sjuksköterska som länge försökte få jobb, vilket borde ha varit lätt med tanke på hur vården skriker efter utbildat folk med erfarenhet inom hens specialitet, men som så småningom flyttade till Norge pga de hårt ställda språkkraven i Sverige. I Norge fick hen jobb omedelbart och lärde sig sedan snabbt språket på jobbet.
Det är rätt många arbetsplatser i Sverige som inte har svenska som officiellt språk också, utan istället engelska. Så beroende på vilken bransch man är i så kanske svenska är helt onödigt att kunna.
 
Regeringen ändrar sig om reduktionsplikten hör jag på nyheterna. Det är bra för miljön. Men de säger samtidigt att de ska sänka skatten för att priset inte ska höjas. Undrar hur de tänker finansiera det?
 
Det är rätt många arbetsplatser i Sverige som inte har svenska som officiellt språk också, utan istället engelska. Så beroende på vilken bransch man är i så kanske svenska är helt onödigt att kunna.
Det där är faktiskt inte bra.

Vi befinner oss i Sverige, ett land som faktiskt har ett eget språk.

Att vara halvbra på engelska är inte samma sak sak som att kunna ett språk riktigt i grunden, som man behöver göra med sitt modersmål.

Att mer eller mindre internationella koncerner vill att officiella dokument som ska nå hela koncerner behöver skrivas på ett gemensamt koncernspråk, må vara.
Likaså att forskningsdokumentation inom akademin inte sällan skrivs på engelska för att nå det globala forskningssamhället.

Men vardagsspråket ska alltid vara svenska i Sverige, tyska i Tyskland, franska i Frankrike, eller vad nu är för språk som råkar vara koncernspråk eller lämpligt språk att producera forskning på.

Vi behöver värna om vårt eget språk, som ju faktiskt är specialanpassat till svensk kultur och svensk natur.
 
Varför var just det kul?
Att det var lite "lustigt" att du hakar upp dig på det uttrycket, när kärnan i texten egentligen var att båda partierna kan komma överens och vara konstruktiva, trots motsättningar. Att du sedan bad om en förklaring av "Vet du vad MP-muppar och mupp- miljöpartister kännetecknas för?" till någon som brukar uttrycka sig positivt till partiet här, känns förvisso inte så "lustigt" utan mer som en illa dold diss.
 
Det där är faktiskt inte bra.

Vi befinner oss i Sverige, ett land som faktiskt har ett eget språk.

Att vara halvbra på engelska är inte samma sak sak som att kunna ett språk riktigt i grunden, som man behöver göra med sitt modersmål.

Att mer eller mindre internationella koncerner vill att officiella dokument som ska nå hela koncerner behöver skrivas på ett gemensamt koncernspråk, må vara.
Likaså att forskningsdokumentation inom akademin inte sällan skrivs på engelska för att nå det globala forskningssamhället.

Men vardagsspråket ska alltid vara svenska i Sverige, tyska i Tyskland, franska i Frankrike, eller vad nu är för språk som råkar vara koncernspråk eller lämpligt språk att producera forskning på.

Vi behöver värna om vårt eget språk, som ju faktiskt är specialanpassat till svensk kultur och svensk natur.
Det handlar om internationella företag där kompetensen mest troligt helt enkelt inte finns i Sverige. Då får man anställa folk från andra länder. Och då blir språket engelska. Det finns liksom inget annat sätt att göra det på.
 
Det där är faktiskt inte bra.

Vi befinner oss i Sverige, ett land som faktiskt har ett eget språk.

Att vara halvbra på engelska är inte samma sak sak som att kunna ett språk riktigt i grunden, som man behöver göra med sitt modersmål.

Att mer eller mindre internationella koncerner vill att officiella dokument som ska nå hela koncerner behöver skrivas på ett gemensamt koncernspråk, må vara.
Likaså att forskningsdokumentation inom akademin inte sällan skrivs på engelska för att nå det globala forskningssamhället.

Men vardagsspråket ska alltid vara svenska i Sverige, tyska i Tyskland, franska i Frankrike, eller vad nu är för språk som råkar vara koncernspråk eller lämpligt språk att producera forskning på.

Vi behöver värna om vårt eget språk, som ju faktiskt är specialanpassat till svensk kultur och svensk natur.
Men det är väl inte så konstigt att företag som finns i flera länder vill ha ett gemensamt språk i organisationen? Så om jag jobbar på ett företag med tyska som koncernspråk så skriver jag min rapport på tyska.
 
Det där är faktiskt inte bra.

Vi befinner oss i Sverige, ett land som faktiskt har ett eget språk.

Att vara halvbra på engelska är inte samma sak sak som att kunna ett språk riktigt i grunden, som man behöver göra med sitt modersmål.

Att mer eller mindre internationella koncerner vill att officiella dokument som ska nå hela koncerner behöver skrivas på ett gemensamt koncernspråk, må vara.
Likaså att forskningsdokumentation inom akademin inte sällan skrivs på engelska för att nå det globala forskningssamhället.

Men vardagsspråket ska alltid vara svenska i Sverige, tyska i Tyskland, franska i Frankrike, eller vad nu är för språk som råkar vara koncernspråk eller lämpligt språk att producera forskning på.

Vi behöver värna om vårt eget språk, som ju faktiskt är specialanpassat till svensk kultur och svensk natur.
Förutom det som tidigare skrivits så är bland annat stora delar av forskarvärlden internationell och det gemensamma språket är då engelska.
 
Det handlar om internationella företag där kompetensen mest troligt helt enkelt inte finns i Sverige. Då får man anställa folk från andra länder. Och då blir språket engelska. Det finns liksom inget annat sätt att göra det på.
Det är väl klart det gör. Här tex måste folk från utlandet gå svenskkurs och lära sig vårt språk. Arbetsgivaren säger ochså att vi ska prata svenska med dom på arbetstid så dom lär sig. Men visst man får även ta till lite engelska ibland och då förstår dom väldigt exakt och så har dom lärt sig det. Nästa gång går hela den svenska frasen, arbetsorden igenom utan missförstånd 🙂
 
Att det var lite "lustigt" att du hakar upp dig på det uttrycket, när kärnan i texten egentligen var att båda partierna kan komma överens och vara konstruktiva, trots motsättningar. Att du sedan bad om en förklaring av "Vet du vad MP-muppar och mupp- miljöpartister kännetecknas för?" till någon som brukar uttrycka sig positivt till partiet här, känns förvisso inte så "lustigt" utan mer som en illa dold diss.
Har du ändrat dig från kul till lustigt nu då? Jaja, själv tycker jag inte det var kul eller lustigt
 
Regeringen ändrar sig om reduktionsplikten hör jag på nyheterna. Det är bra för miljön. Men de säger samtidigt att de ska sänka skatten för att priset inte ska höjas. Undrar hur de tänker finansiera det?
Måste allt finansieras? Hur finansieras det som gängkriminella roffar åt sig av våra skattemedel på olaglig grund?
 
Apropå språkkrav för jobb så tycker jag de ibland verkar orimligt högt ställda, särskilt för bristyrken, språk är sådant man i många fall kan lära sig på jobbet och sedan utvärdera efter en tid av anställning, då får man också en ärlig chans att utvecklas samtidigt som man tillgodoser ett samhällsbehov. Känner till exempel en sjuksköterska som länge försökte få jobb, vilket borde ha varit lätt med tanke på hur vården skriker efter utbildat folk med erfarenhet inom hens specialitet, men som så småningom flyttade till Norge pga de hårt ställda språkkraven i Sverige. I Norge fick hen jobb omedelbart och lärde sig sedan snabbt språket på jobbet.
Jag som jobbar i vården skulle vilja säga att det beror helt på var i vården man jobbar. Men det är fortfarande väldigt vanligt att vårdagare inte bemästrar engelska gott nog och kommunikationen mellan patient och vårdgivare är extremt viktig. Så jag har full förståelse för att det är höga krav på Svenska.
Jag har själv bevittnat incidenter där vårdtagare farit illa pga språkförbistringar.
 
Ett av anledningrna till det är hur välfärden har privatiserats och att de roffar i vård och skola. Fast det är ju moderullor och SD som vill ha det så...
Det var inte svar på frågan. Hur finansieras gängkriminella när dom tar våra skattepengar på olaglig grund?
 
Vad var svårt att förstå?
jag tipsar om tex Amir Rostamis sommarprat där svarar han bra på dessa frågor.
Ett av problemen ÄR att man bäddat fint för dem genom att privatisera.
Ja men sossarna och speciellt Annie har ju sagt att det inte fanns sånna problem när man bäddade fint åt dom i det tysta. Det här har ju inte uppstått isamband med regeringsskiftet.

Om man nu vet om det varför får dom då fortsätta sin kriminella verksamhet? Hur finansieras den? Vad kallas den posten i budgeten? Vi måste väl ändå skilja på vit och svart verksamhet?
 
Ja men sossarna och speciellt Annie har ju sagt att det inte fanns sånna problem när man bäddade fint åt dom i det tysta. Det här har ju inte uppstått isamband med regeringsskiftet.

Om man nu vet om det varför får dom då fortsätta sin kriminella verksamhet? Hur finansieras den? Vad kallas den posten i budgeten? Vi måste väl ändå skilja på vit och svart verksamhet?
Det är inte sossarna som tycker att vinster i välfärden är en bra idé - det kom långt innan sossarna satt vid makten - jag tycker det är trist att de inte satte stopp då, men jag tror inte de förstod att det vara en grogrund för gängkriminalitet.

Du får fråga dina partikompisar varför man låter det fortsätta - förut vra ju droghandeln en stor drivkraft i gängkriminella världen, nu är det många fler parametrar - bland annat det jag nämnde och som är en ren konsekvens av den blåbruna sörjans politik startat för många år sen.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
1 182
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
1 855
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp