Svensk politik nr 3

Nej inte dåligt. Däremot att det är ett otroligt stort konto för den typen av aktiviteter för en verksamhet. Varför är det fel att lyfta upp det till allmän kännedom och kanske Skolverket själva börjar dra i handbromsen och funderar på om det jämfört med tex ett liknande stora företag kanske är helt vansinnigt stort konto. Eller tvärt om vansinnigt på tok för litet och kanske måste fördubbla det........


Mer information? Nej helt plötsligt börjar "andra här" tycka att jag veta vad som göras för besparingar i deras kommuner, och att jag ska veta exakt vad man gör på de här konferenserna (och vem vet vad för mat som serverades och hur många glas vin man fick osv)


Läs inlägg 908


Drömmen vore att Skolverket själva tar sig en funderare på hur de väljer att använda skattebetalarnas pengar. Eller en tydligare redovisning inför svenska folket tex. Jag tyckte sjobergas matematiska redovisning i inlägg 894, verkligen drog upp problematiken med ekonomisk fartblindhet till ytan. Helt plötsligt kan Skolverkets summa som spenderas på "kompetensutveckling i kontorsmiljö" se vääääldigt liten ut.

Som jag sagt tidigare så tycker jag det är självklart med kompetensutveckling. (nu tycker jag att jag har varit tydligt med det i ett flertal inlägg -så hoppas jag slipper svara på funderingen igen.....) Ja jag tror, att det mycket väl går att få lika bra kompetensutveckling och planeringsdagar i närområdet tex ...alltså det behövs inte resas bort med övernattningar för att det ska fungera.

Men hur ska jag kunna sätta den enorma summan i ett sammanhang? Bara för jag tycker det är snuskigt mycket pengar för kompetensutveckling och det är upphittat av en AI och en driven entreprenör och det hela är pressenterat på den sammes hemsida så krävs det av mig att jag ska dra ut hela Skolverkets redovisning och speca upp så du hänger med? Jag jämför inte med någonting. Det är väldigt stora summor skattepengar och visst skulle det vara fantastiskt om någon ekonomijournalist plockar upp detta och djupdyker i Skolverkets dyra konferens resor. Eller om Skolverket själva gick ut och redovisar så summan hamnar i rätt "kontext".

22 miljoner kan vara mycket eller lite, beroende vad man får för pengarna.

Om du nu inte menade att påstå att summan är för stor, för att du inte själv kan bedöma det, så skulle summan på 22 miljoner i själva verket vara alltför snål? Ifall behovet egentligen var större, men man sparade in på det, du vet ju inte skriver du nu?

Och hur vet du att Skolverket inte redan har analyserat storleken på kostnaderna för konferenser? Du verkar utgå från att de inte har gjort det, men vad grundar du det på? Du utgår också ifrån att de blir bjudna på vin på konferenserna, vet du att de gör det? Min erfarenhet från andra offentligt finansierade verksamheter är nämligen att man får brukar få betala eventuell alkohol (om man önskar det till maten) själv, till skillnad från de ställen jsg jobbat inom den privata sektorn. Men jag har ingen erfarenhet från Skolverket så de kan ju förstås vara ett undantag som missköter sig, och då är det berättigat att de får kritik för det, men jag undrar ju om du vet att de faktiskt bjuder på alkohol som du kritiserar dem för?

Ett sätt att minska konferenskostnader är att ha egna lokaler för sån verksamhet. Nu vet jag inte hur Skolverket är lokaliserade, men jag gissar att de precis som många andra myndigheter har ett större antal anställda i storstäderna och att de förlägger en stor andel av sina konferenser där, särskilt om det är externa med på dem. Jag har mest erfarenhet av Stockholmsområdet, men åtminstone där så är det väldigt vanligt bland både offentliga och privata arbetsplatser att man slimmar de egna lokalerna och hyr in sig externt de gånger man ska ha större konferenser och utbildningsdagar. Då hamnar ju kostnaderna på ett annat konto, och det kontont skulle ju då bli mindre om man hade den typen av lokaler i sitt vanliga kontor så att det bakas in i de kostnaderna istället. Risken är dock stor att de lokalerna står oanvända många dagar om året när det inte pågår konferens, så om det skulle vara bättre användning av myndighetens pengar är tveksamt...
 
@gulan
Du hänvisar ofta till privata sektorn, vad tycker du vore rimligt för ett privat företag som har ca 800 anställda, att lägga på konferenser och utbildningar? Man får tänka tanken att företaget också har ett "extra uppdrag" utöver att sälja sina egna produkteroch tjänster, motsvarande det sektorsansvar som myndigheter ofta har (dvs man kan inte bara rikta sig till sina egna anställda, utan har också uppdraget att främja spridning av kunskap och samverkan mellan övriga parter inom den sektor man ansvarar för).
 
22 miljoner kan vara mycket eller lite, beroende vad man får för pengarna.

Om du nu inte menade att påstå att summan är för stor, för att du inte själv kan bedöma det, så skulle summan på 22 miljoner i själva verket vara alltför snål? Ifall behovet egentligen var större, men man sparade in på det, du vet ju inte skriver du nu?

Och hur vet du att Skolverket inte redan har analyserat storleken på kostnaderna för konferenser? Du verkar utgå från att de inte har gjort det, men vad grundar du det på? Du utgår också ifrån att de blir bjudna på vin på konferenserna, vet du att de gör det? Min erfarenhet från andra offentligt finansierade verksamheter är nämligen att man får brukar få betala eventuell alkohol (om man önskar det till maten) själv, till skillnad från de ställen jsg jobbat inom den privata sektorn. Men jag har ingen erfarenhet från Skolverket så de kan ju förstås vara ett undantag som missköter sig, och då är det berättigat att de får kritik för det, men jag undrar ju om du vet att de faktiskt bjuder på alkohol som du kritiserar dem för?

Ett sätt att minska konferenskostnader är att ha egna lokaler för sån verksamhet. Nu vet jag inte hur Skolverket är lokaliserade, men jag gissar att de precis som många andra myndigheter har ett större antal anställda i storstäderna och att de förlägger en stor andel av sina konferenser där, särskilt om det är externa med på dem. Jag har mest erfarenhet av Stockholmsområdet, men åtminstone där så är det väldigt vanligt bland både offentliga och privata arbetsplatser att man slimmar de egna lokalerna och hyr in sig externt de gånger man ska ha större konferenser och utbildningsdagar. Då hamnar ju kostnaderna på ett annat konto, och det kontont skulle ju då bli mindre om man hade den typen av lokaler i sitt vanliga kontor så att det bakas in i de kostnaderna istället. Risken är dock stor att de lokalerna står oanvända många dagar om året när det inte pågår konferens, så om det skulle vara bättre användning av myndighetens pengar är tveksamt...

Bara för info så ligger Skolverket i Solna, i samma byggnad som Ica Maxi för den som är insatt i kommunen. Vet dock inte hur många av alla anställda som arbetar i de lokalerna.
 
Bara för info så ligger Skolverket i Solna, i samma byggnad som Ica Maxi för den som är insatt i kommunen. Vet dock inte hur många av alla anställda som arbetar i de lokalerna.
Tack! Inte hundra på var det Ica ligger, men Solna känner jag till. Om det inte ligger helt off inom Solna så låter det som ett rätt typiskt val av läge: en bit ut från Stockholm city, men rimligt lätt att ta sig till med kollektiva transporter.

Ska lägga in en brasklapp angående de 800 anställda, vilket jag fick från deras hemsida, så vet jag inte om den siffran endast rör egna anställda eller huruvida man räknar in eventuella konsulter (hyrpersonal) i det, eller om de ska räknas utöver.
 
En glag Migrationsminister presenterar idag siffror som gör gällande att invandringen minskat och färre får beviljade sina uppehållstillstånd. Färre vill ochså komma hit, inte lika attraktivt längre. Summa summarum blir då enligt Migrationsministern att utvandringen är större än invandringen i Sverige.

Beror det då på att folk känner sig otrygga pga gängkriminella härjningar och har gett upp att landet kan sätta stopp för klientelet? Danmarks justitieminister talar om svenska barnsoldater som dom inte vill ha in i Danmark.

Med en minskad invandring och färre barn födda, så kommer vi att få problem med att ta hand om de större äldre generationerna. Både i att finansiera vården och omsorgen, och i att det saknas händer och fötter som är på plats.
 
Tack! Inte hundra på var det Ica ligger, men Solna känner jag till. Om det inte ligger helt off inom Solna så låter det som ett rätt typiskt val av läge: en bit ut från Stockholm city, men rimligt lätt att ta sig till med kollektiva transporter.

Ska lägga in en brasklapp angående de 800 anställda, vilket jag fick från deras hemsida, så vet jag inte om den siffran endast rör egna anställda eller huruvida man räknar in eventuella konsulter (hyrpersonal) i det, eller om de ska räknas utöver.
Precis, det finns finns hållplats för både tvärbana och buss alldeles utanför och fem minuter till pendeltåget och tunnelbanan i Sundbyberg. Har själv bott i närheten.
 
Ett sätt att minska konferenskostnader är att ha egna lokaler för sån verksamhet. Nu vet jag inte hur Skolverket är lokaliserade, men jag gissar att de precis som många andra myndigheter har ett större antal anställda i storstäderna och att de förlägger en stor andel av sina konferenser där, särskilt om det är externa med på dem. Jag har mest erfarenhet av Stockholmsområdet, men åtminstone där så är det väldigt vanligt bland både offentliga och privata arbetsplatser att man slimmar de egna lokalerna och hyr in sig externt de gånger man ska ha större konferenser och utbildningsdagar. Då hamnar ju kostnaderna på ett annat konto, och det kontont skulle ju då bli mindre om man hade den typen av lokaler i sitt vanliga kontor så att det bakas in i de kostnaderna istället. Risken är dock stor att de lokalerna står oanvända många dagar om året när det inte pågår konferens, så om det skulle vara bättre användning av myndighetens pengar är tveksamt...
Myndigheter får ju inte heller äga sina lokaler, vilket gör tanken på att tillhandahålla sådana lokaler i sitt vanliga kontor ännu dyrare...
 
Med en minskad invandring och färre barn födda, så kommer vi att få problem med att ta hand om de större äldre generationerna. Både i att finansiera vården och omsorgen, och i att det saknas händer och fötter som är på plats.
Det är väl bra. Då kommer det vara brist på folk i dessa yrken ett tag tills lönerna går upp och balansen är återställd och ni blir glada över att få betala mer i skatt.
 
Så det gick inte längre att fortsätta ljuga. S erkänner delvis att gängkriminaliteten beror på invandringen. Hur länge dröjer det innan man erkänner det fullt ut?

https://www.expressen.se/debatt/dagens-gangkris-beror--delvis-pa-invandringen/
Att sossarna slagit sina huvuden ihop (till ett litet:sneaky:) och kommit fram till den slutsatsen, så enligt mig behövs inga erkännande. Frågan är dom deras samarbetspartner som ska hjälpa sossarna till regeringsmakt håller med?
 
om du kunde redogöra för vilka konferenser som har hållits, och förklara varför du anser att just Skolverkets konferenser var onödiga, så skulle det finnas något att diskutera.
Du får citera i något av mina inlägg där jag hävdar att Skolverkets konferenser är onödiga. Jag har ingen aning om vilka konferenser som hållits.
Ja -alltså du verkar ju inte särskilt till freds med de svar jag ger, men ändå så fortsätter diskussionen -så något verkar du ju tycka att det finns att diskutera :)
En siffra helt utan förklaring, kan inte diskuteras,
Jo uppenbarligen........
I så fall är det klädsamt att förklara varför inga pengar ska gå till konferenser på just Skolverket.
Citera mig tack!!
Hur kan du få det till att 22 miljoner är lika med 60 miljoner? Visa hur du räknar tack.
Det är ingen som har räknat. Det är min nya idol Jens Nylander som hittat fakturor på konferensbesök och för 2023 så landade notan det 22 miljoner i konferenshyror, transporter och boende. Ovanpå detta tillkommer ersättningar man betalat för sin egen personal och extraknäckarna, runt 40miljorner. Det blir 66 miljoner. Läs själv på hans hemsida. Det finns fler häpnadsväckande upptäckter hur skattebetalarnas pengar hanteras mycket ovarsamt på våra myndigheter. Det finns ett och annat om det gröna omställningen också och det är ju du intresserad av.....

uuuupppps 62 miljoner blir det ju. Ja jaja någon lite glömd miljon hit eller dit spelar ju inte så stor roll när det är stora summor som hanteras. Den försvinner lätt i mängden så att säga......

 
Med en minskad invandring och färre barn födda, så kommer vi att få problem med att ta hand om de större äldre generationerna. Både i att finansiera vården och omsorgen, och i att det saknas händer och fötter som är på plats.
Den där frasen har jag hör sedan jag var typ 20. Alltså för 35 år sedan. Det finns många i Sverige som är arbetsföra men utan jobb, som äntligen kan få chansen att få börja arbeta.
 



@gulan
Du hänvisar ofta till privata sektorn, vad tycker du vore rimligt för ett privat företag som har ca 800 anställda, att lägga på konferenser och utbildningar? Man får tänka tanken att företaget också har ett "extra uppdrag" utöver att sälja sina egna produkteroch tjänster, motsvarande det sektorsansvar som myndigheter ofta har (dvs man kan inte bara rikta sig till sina egna anställda, utan har också uppdraget att främja spridning av kunskap och samverkan mellan övriga parter inom den sektor man ansvarar för).
Jag tycker att den privata sektorn får bestämma själva hur mycket dom vill lägga på sådan verksamhet. Det är ju liksom deras pengar. Inom offentlig sektor som drivas av skattebetalarnas pengar SKA enligt mig vara ansvarsfulla med de pengar de får av svenska folket. Vid vilket summa miljoner skulle du hicka ang. Skolverkets konferensutlägg?
 
Du får citera i något av mina inlägg där jag hävdar att Skolverkets konferenser är onödiga. Jag har ingen aning om vilka konferenser som hållits.
Ja -alltså du verkar ju inte särskilt till freds med de svar jag ger, men ändå så fortsätter diskussionen -så något verkar du ju tycka att det finns att diskutera :)

Jo uppenbarligen........

Citera mig tack!!

Det är ingen som har räknat. Det är min nya idol Jens Nylander som hittat fakturor på konferensbesök och för 2023 så landade notan det 22 miljoner i konferenshyror, transporter och boende. Ovanpå detta tillkommer ersättningar man betalat för sin egen personal och extraknäckarna, runt 40miljorner. Det blir 66 miljoner. Läs själv på hans hemsida. Det finns fler häpnadsväckande upptäckter hur skattebetalarnas pengar hanteras mycket ovarsamt på våra myndigheter. Det finns ett och annat om det gröna omställningen också och det är ju du intresserad av.....

uuuupppps 62 miljoner blir det ju. Ja jaja någon lite glömd miljon hit eller dit spelar ju inte så stor roll när det är stora summor som hanteras. Den försvinner lätt i mängden så att säga......
Och det finns alltså fortfarande ingen information om vad det handlar om för konferenser?

Som sagt, vilken siffra som helst, kan vara rimlig. Det handlar om innehåll och myndighetens uppdrag, om man ska värdera relevansen.

Innan det finns sådan information, så är din upprördhet obegriplig.

Vad är det för konferenser?

Varför är Energimyndighetens konferenser OK?

Har du läst in dig på vad Skolverkets uppdrag är, och vad som står i senaste regleringsbrevet?
 
Att sossarna slagit sina huvuden ihop (till ett litet:sneaky:) och kommit fram till den slutsatsen, så enligt mig behövs inga erkännande. Frågan är dom deras samarbetspartner som ska hjälpa sossarna till regeringsmakt håller med?
Eller så får väl S ta hjälp av SD? Med lite god vilja från väljarna då.

Att hitta ett problem som inte finns är ju omöjligt.
 
Skulle vara intressant att se kostnaderna för konferenserna för privata verksamheter som bekostats av skattepengar, eg friskolor. Jag skulle gärna se en större transparens vad gäller friskolornas ekonomi och då särskilt vinsterna riskkapitalisterna håvar in. Jag kan nästan lova att de är betydligt större än Skolverkets konferenser.
 
Och det finns alltså fortfarande ingen information om vad det handlar om för konferenser?
Jag förutsätter ju såklart att Skolverket ordnar konferenser i utvecklande och lärande syfte inom deras ansvarsområde - och inte typ champagnens historia med tillhörande champagne provning. Min bestörtning över skolverkets budget över utvecklande och lärande syftet i konferensform är den stora summa pengar de väljer att lägg i sin budget. Varför är det viktigt för dig att jag i denna diskussion måste veta vad det handlar om för konferenser?

Som sagt, vilken siffra som helst, kan vara rimlig. Det handlar om innehåll och myndighetens uppdrag, om man ska värdera relevansen.
Men visst måste man kunna anordna konferens till olika kostnader? Dyrt eller prisvärt? Eller blir allt extra viktigt, extra intressant, extra allt om man åker bort en helg på lyxhotell och insuper kunskap?
Vad är det för konferenser?
:meh: Se svar ovan

Varför är Energimyndighetens konferenser OK?
Jag har inte nämnt Energimyndighetens konferenser.

Har du läst in dig på vad Skolverkets uppdrag är, och vad som står i senaste regleringsbrevet?
Varför måste jag ha läst mig in på Skolverkets uppdrag och regleringsbrev för att anse att 2023 års summa om 22 miljoner för hotell, mat och resor är en stor summa och dryftar det på ett forum?
 
Ledare i dagens DN om att vi måste satsa på skolan för att hantera rekrytering till gängen, och att våra skattepengar behöver användas rätt istället för att ge vinster åt skolföretag.

IMG_6825.jpeg
 
Ledare i dagens DN om att vi måste satsa på skolan för att hantera rekrytering till gängen, och att våra skattepengar behöver användas rätt istället för att ge vinster åt skolföretag.

Visa bifogad fil 151140
Som läget är nu (är det 5 skjutningar på 2 dygn?) måste det bli Kumla först. När dom väl sitter där då ska dom erbjudas en lärarutbildning så dom vet var dom ska jobba med när dom kommer ut....nån gång. Då kan dom vara ett föredöme för andra
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
1 180
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
1 852
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp