Nej inte dåligt. Däremot att det är ett otroligt stort konto för den typen av aktiviteter för en verksamhet. Varför är det fel att lyfta upp det till allmän kännedom och kanske Skolverket själva börjar dra i handbromsen och funderar på om det jämfört med tex ett liknande stora företag kanske är helt vansinnigt stort konto. Eller tvärt om vansinnigt på tok för litet och kanske måste fördubbla det........
Mer information? Nej helt plötsligt börjar "andra här" tycka att jag veta vad som göras för besparingar i deras kommuner, och att jag ska veta exakt vad man gör på de här konferenserna (och vem vet vad för mat som serverades och hur många glas vin man fick osv)
Läs inlägg 908
Drömmen vore att Skolverket själva tar sig en funderare på hur de väljer att använda skattebetalarnas pengar. Eller en tydligare redovisning inför svenska folket tex. Jag tyckte sjobergas matematiska redovisning i inlägg 894, verkligen drog upp problematiken med ekonomisk fartblindhet till ytan. Helt plötsligt kan Skolverkets summa som spenderas på "kompetensutveckling i kontorsmiljö" se vääääldigt liten ut.
Som jag sagt tidigare så tycker jag det är självklart med kompetensutveckling. (nu tycker jag att jag har varit tydligt med det i ett flertal inlägg -så hoppas jag slipper svara på funderingen igen.....) Ja jag tror, att det mycket väl går att få lika bra kompetensutveckling och planeringsdagar i närområdet tex ...alltså det behövs inte resas bort med övernattningar för att det ska fungera.
Men hur ska jag kunna sätta den enorma summan i ett sammanhang? Bara för jag tycker det är snuskigt mycket pengar för kompetensutveckling och det är upphittat av en AI och en driven entreprenör och det hela är pressenterat på den sammes hemsida så krävs det av mig att jag ska dra ut hela Skolverkets redovisning och speca upp så du hänger med? Jag jämför inte med någonting. Det är väldigt stora summor skattepengar och visst skulle det vara fantastiskt om någon ekonomijournalist plockar upp detta och djupdyker i Skolverkets dyra konferens resor. Eller om Skolverket själva gick ut och redovisar så summan hamnar i rätt "kontext".
22 miljoner kan vara mycket eller lite, beroende vad man får för pengarna.
Om du nu inte menade att påstå att summan är för stor, för att du inte själv kan bedöma det, så skulle summan på 22 miljoner i själva verket vara alltför snål? Ifall behovet egentligen var större, men man sparade in på det, du vet ju inte skriver du nu?
Och hur vet du att Skolverket inte redan har analyserat storleken på kostnaderna för konferenser? Du verkar utgå från att de inte har gjort det, men vad grundar du det på? Du utgår också ifrån att de blir bjudna på vin på konferenserna, vet du att de gör det? Min erfarenhet från andra offentligt finansierade verksamheter är nämligen att man får brukar få betala eventuell alkohol (om man önskar det till maten) själv, till skillnad från de ställen jsg jobbat inom den privata sektorn. Men jag har ingen erfarenhet från Skolverket så de kan ju förstås vara ett undantag som missköter sig, och då är det berättigat att de får kritik för det, men jag undrar ju om du vet att de faktiskt bjuder på alkohol som du kritiserar dem för?
Ett sätt att minska konferenskostnader är att ha egna lokaler för sån verksamhet. Nu vet jag inte hur Skolverket är lokaliserade, men jag gissar att de precis som många andra myndigheter har ett större antal anställda i storstäderna och att de förlägger en stor andel av sina konferenser där, särskilt om det är externa med på dem. Jag har mest erfarenhet av Stockholmsområdet, men åtminstone där så är det väldigt vanligt bland både offentliga och privata arbetsplatser att man slimmar de egna lokalerna och hyr in sig externt de gånger man ska ha större konferenser och utbildningsdagar. Då hamnar ju kostnaderna på ett annat konto, och det kontont skulle ju då bli mindre om man hade den typen av lokaler i sitt vanliga kontor så att det bakas in i de kostnaderna istället. Risken är dock stor att de lokalerna står oanvända många dagar om året när det inte pågår konferens, så om det skulle vara bättre användning av myndighetens pengar är tveksamt...