Svensk politik nr 3

Har du läst mina senaste inlägg i den här tråden? De går ut på att det nu finns en AI som tränas i att hitta märkliga leverantörsfakturor som godkänts av ansvariga på våra myndigheter och kommuner. Jag kan informera dig om att det inte är min AI -ägaren heter Jens Nylander. Jag tycker det är otroligt spännande att det nu kan vara möjligt för oss skattebetalare att få insyn i hur våra skattemedel används och hur otroligt fel det kan bli när en myndighet får så mycket pengar att förfoga över att fartblindhet för pengars värde helt sätts ur spel. Vänligen Se Sjobergas räkneexempel i inlägg nr 894.
Eller tycker du att Sveriges medborgare inte ska få ha synpunkter på när våra skattemedel tenderar bli utsatt för ett blint slöseri......man måste jobba där för att få ha synpunkter??
Jag vet att Nylander har gjort en ganska högljudd affär av sitt AI-verktyg. Kanske funkar det. Kanske inte. Men någon revolution är det knappast. Myndigheternas räkenskaper har varit offentliga sedan lång tid tillbaka och kan granskas av envar. Vilket också skett återkommande.
 
Jag vet att Nylander har gjort en ganska högljudd affär av sitt AI-verktyg. Kanske funkar det. Kanske inte. Men någon revolution är det knappast. Myndigheternas räkenskaper har varit offentliga sedan lång tid tillbaka och kan granskas av envar. Vilket också skett återkommande.
Men orkar/hinner en vanlig människa eller ens en proffsrevisor som gör stickprov gå igenom en stor myndighets alla utbetalningar och verifikationer? För mig förefaller det vara ett typiskt AI- jobb.

Hur mycket fritid och kraft kan du själv tänka dig att lägga på att gå igenom fakturorna från Försäkringskassans inköpta tjänster och varor?

Och har en människa den intellektuella kapaciteten att notera avvikelserna eller de egendomliga mönstren i en liten andel av miljontals poster?
 
Men orkar/hinner en vanlig människa eller ens en proffsrevisor som gör stickprov gå igenom en stor myndighets alla utbetalningar och verifikationer? För mig förefaller det vara ett typiskt AI- jobb.

Hur mycket fritid och kraft kan du själv tänka dig att lägga på att gå igenom fakturorna från Försäkringskassans inköpta tjänster och varor?

Och har en människa den intellektuella kapaciteten att notera avvikelserna eller de egendomliga mönstren i en liten andel av miljontals poster?
Alltså de som har som uppdrag att granska (en myndighet, en kommun, en region, ett större företag) gör inte stickprov i den bemärkelsen.

Jag som är förtroendevald politiker i en kommun, läser igenom både kommunens räkenskaper efter den förmåga jag har, och inte minst de upphandlade revisorernas utlåtanden och kommentarer. Att titta på underlag hör till, om det verkar som om vissa konton växer, eller krymper på ett opåkallat sätt.

De får alltså betalt för att gå igenom räkenskaperna, på ett ordentligt sätt, så att styrelsen kan beviljas ansvarsfrihet.
Det finns ett ansvar mot medborgarna, eller mot aktieägarna att räkenskaperna sköt på ett korrekt sätt, och att resultaten motsvarar budgetar och andra typer av fastslagna mål.

Det är de upphandlade revisorernas, och lekmannarevisorerna skyldighet att GRANSKA räkenskaperna, inte göra stickprov.
 
Alltså de som har som uppdrag att granska (en myndighet, en kommun, en region, ett större företag) gör inte stickprov i den bemärkelsen.

Jag som är förtroendevald politiker i en kommun, läser igenom både kommunens räkenskaper efter den förmåga jag har, och inte minst de upphandlade revisorernas utlåtanden och kommentarer. Att titta på underlag hör till, om det verkar som om vissa konton växer, eller krymper på ett opåkallat sätt.

De får alltså betalt för att gå igenom räkenskaperna, på ett ordentligt sätt, så att styrelsen kan beviljas ansvarsfrihet.
Det finns ett ansvar mot medborgarna, eller mot aktieägarna att räkenskaperna sköt på ett korrekt sätt, och att resultaten motsvarar budgetar och andra typer av fastslagna mål.

Det är de upphandlade revisorernas, och lekmannarevisorerna skyldighet att GRANSKA räkenskaperna, inte göra stickprov.
Jag tillhör de som tror att AI kan göra stor nytta i att hitta avvikelser, som kan trigga en granskning som sedan kan dras slutsatser av och ibland till och med åtalsanmälas.

Granskningen i sig och slutsatserna i sig ska dock aldrig göras av AI-algoritmerna, där krävs en annan typ av kunskap och kompetens för att bedöma.

AIn har finessen att den kan gå igenom all data blixtsnabbt ” och sedan identifiera hundratals misstänkta flöden, för att sedan några fåtal ska bedömas som felaktig och ytterligare en del av de felaktiga som avsiktliga.

Det som blir ett stort problem är när man publicerar vad man hittat efter steg 1 hos enskilda verksamheter. För då kommer spekulationsmaskinen (politisk och anti-offentlig verksamhet) igång och gör hönor av varenda liten fjäder. När det sedan visar sig att av alla dessa fjädrar bidde det bara ett par hönor.
 
Jag tillhör de som tror att AI kan göra stor nytta i att hitta avvikelser, som kan trigga en granskning som sedan kan dras slutsatser av och ibland till och med åtalsanmälas.

Granskningen i sig och slutsatserna i sig ska dock aldrig göras av AI-algoritmerna, där krävs en annan typ av kunskap och kompetens för att bedöma.

AIn har finessen att den kan gå igenom all data blixtsnabbt ” och sedan identifiera hundratals misstänkta flöden, för att sedan några fåtal ska bedömas som felaktig och ytterligare en del av de felaktiga som avsiktliga.

Det som blir ett stort problem är när man publicerar vad man hittat efter steg 1 hos enskilda verksamheter. För då kommer spekulationsmaskinen (politisk och anti-offentlig verksamhet) igång och gör hönor av varenda liten fjäder. När det sedan visar sig att av alla dessa fjädrar bidde det bara ett par hönor.
Om man tänker ungefär såhär:

Verksamhetsgrenen x har en budget på y kronor för att göra vad-det-nu-är t.ex. kompetensutveckling, köpa in arbetskläder/skyddskläder eller så.

Så länge budgeten hålls, vad ska då granskas?
 
Jag tillhör de som tror att AI kan göra stor nytta i att hitta avvikelser, som kan trigga en granskning som sedan kan dras slutsatser av och ibland till och med åtalsanmälas.

Granskningen i sig och slutsatserna i sig ska dock aldrig göras av AI-algoritmerna, där krävs en annan typ av kunskap och kompetens för att bedöma.

AIn har finessen att den kan gå igenom all data blixtsnabbt ” och sedan identifiera hundratals misstänkta flöden, för att sedan några fåtal ska bedömas som felaktig och ytterligare en del av de felaktiga som avsiktliga.

Det som blir ett stort problem är när man publicerar vad man hittat efter steg 1 hos enskilda verksamheter. För då kommer spekulationsmaskinen (politisk och anti-offentlig verksamhet) igång och gör hönor av varenda liten fjäder. När det sedan visar sig att av alla dessa fjädrar bidde det bara ett par hönor.
Om man tänker ungefär såhär:

Verksamhetsgrenen x har en budget på y kronor för att göra vad-det-nu-är t.ex. kompetensutveckling, köpa in arbetskläder/skyddskläder eller så.

Så länge budgeten hålls, vad ska då granskas?

Jag tror att AI kommer att kunna vara till stor nytta för att granska stora mängder av fakturor hos offentlig sektor såväl som hos privata aktörer. Även om budgeten i stort hålls så är det förstås ett problem om falska eller manipulerade fakturor godkänns. Men nyttan ser jag främst ligger hos verksamheten själv, min tveksamhet till JN:s AI-tjänst är att jag fått intrycket av att hans främsta syfte är att sprida sen misstro han själv har mot verksamheten inom offentlig sektor.

Jag har inte hunnit lyssna på intervjun i P1 med honom än, så jag hoppas efter det få en tydligare bild av honom och syftet däri, men ett klipp från en intervju i en godtycklig tidning:

"– Jag har länge varit intresserad av kommunernas inköpsapparater, eftersom det ofta verkar vara så luddigt hur det går till. I mitt arbete har jag sett att det ofta är nyanställda eller personer som inte har upphandlingserfarenhet att vara inköpare som är just det. Min ambition var att tillgängliggöra informationen till allmänheten, men det har blivit mycket större än vad jag först trodde, säger Jens Nylander."

Och lite senare:

"– Jag har varit företagare i hela mitt liv och alla företagare har en inbyggd mentalitet att man vill prispressa och inte köpa något som är för dyrt. Om jag köper något för en miljon vill jag att det ska stå på mitt lagergolv i dag. Men det verkar ofta vara tabu inom kommuner och regioner. Vissa jag pratar med förklarar det med att det finns lagar kring det. Ja, men lagarna talar inte om hur man ska förhandla, säger han."

Så det här med att diskutera LoU verkar han inte så intresserad av, trots att det är en oerhört central del av de ekonomiska förutsättningarna för offentlig sektor.

Jag har verkligen inget problem med att använda AI för att analysera de stora mängderna av information, om slutsatserna dras i en korrekt kontext och att diskussionen sedan är vad som kan göras åt det som hittas. Mitt problem här ligger främst i att syftet mest verkar vara att bekräfta och sprida en misstro som redan är stark hos honom själv (och @gulan som jag uppfattade frågan om Skolverket i denna tråd). Noll reflektion, utan den enda slutsats man vill komma till är att offentlig sektor är kass och överbetald, end of diskussion. Trots att det inte går att säga med de siffror man presenterat.
 
Jag vet att Nylander har gjort en ganska högljudd affär av sitt AI-verktyg.
Att han laddar ner offentliga leverantörsfakturor för att träna sin AI med förhoppning på få stora uppdrag som han kan ta bra betalt för, och då tar tillfället i akt att göra reklam för det. Är det det du kallar högljudd affär?
min tveksamhet till JN:s AI-tjänst är att jag fått intrycket av att hans främsta syfte är att sprida sen misstro han själv har mot verksamheten inom offentlig sektor.
Mitt problem här ligger främst i att syftet mest verkar vara att bekräfta och sprida en misstro som redan är stark hos honom själv (och @gulan som jag uppfattade frågan om Skolverket i denna tråd). Noll reflektion, utan den enda slutsats man vill komma till är att offentlig sektor är kass och överbetald, end of diskussion. Trots att det inte går att säga med de siffror man presenterat.
Så om något ....vad som helst......tas upp till granskning eller att man på ett forum diskuterar - så görs det för att sprida misstro? Jag högg tag i skolverket för jag tyckte att det var osedvanligt mycket pengar. Det finns ju flera exempel. Energimyndighetens laddfiasko, Arbetsförmedlingen delar ut 18 miljarder utan ordentlig kontroll, offentligt anställd mjölkar bidragsmiljoner till sina bolag mm.

 
Om man tänker ungefär såhär:

Verksamhetsgrenen x har en budget på y kronor för att göra vad-det-nu-är t.ex. kompetensutveckling, köpa in arbetskläder/skyddskläder eller så.

Så länge budgeten hålls, vad ska då granskas?
Varje transaktion nagelfars i en helhet, och misstänkta flöden identifieras och sedan granskas dessa av kompetenta granskare. Att ta in hela materialet är ogörligt utan AI (eller andra algoritmer som kan placeras på en maskin).

Det går inte längre lika lätt att dölja avsiktliga fel i en stor mängd transaktioner.
 
Det står dig naturligtvis fritt att tolka mina inlägg som du vill. I inget av mina inlägg har jag sagt så som du beskriver det. Jag lägger mig verkligen inte i vart våra skattepengar går till...däremot. Tex. Skolverket som ju har ett stort uppdrag åt svenska folket och får en stor del av skattekassan -vilket dom ska ha! Men tycker du tex att är det verkligen nödvändigt med ett konferenskonto på över 22 miljoner (2023 års nota) Bo på slott, herrgårdar och andra dyra hotell? Svensk skola har problem och det finns högljudda röster som menar mer "pengar till skolan". 22 miljoner är rätt mycket pengar.....

Jag har märkt av att något av partierna till vänster vara särskilt drivna i att återinföra fastighetsskatt, arv o gåvoskatt samt förmögenhetsskatt. Kan kanske bero på att även vänsterväljare skulle bli skogstokiga.......
Så vi där igen, högerns favorit diskussion. Jag betalar bara skatt om det bara går till saker jag gillar, går till rätt saker och de som verkligen behöver. Viket alla tre saker är helt godtyckliga och beroende på när senaste borgare öppnade munnen. golit tycker det är vansinnigt att ge massa pengar och fri bostad i slott till en familj bara för att de råkar vara en familj och så kan vi hålla på.

högern blir förstås skogstokig om vi inför ett världen normalt skattesystem med fastighetskatt, förmögenhetsskatt och kapitalskatt. Vänstern får väl göra samma omvärldsanalys som med kortare arbetstid. Vare sig Danmark eller Norge har gått under med kortare arbetstid och fastighetsskatt.
 
Men orkar/hinner en vanlig människa eller ens en proffsrevisor som gör stickprov gå igenom en stor myndighets alla utbetalningar och verifikationer? För mig förefaller det vara ett typiskt AI- jobb.

Hur mycket fritid och kraft kan du själv tänka dig att lägga på att gå igenom fakturorna från Försäkringskassans inköpta tjänster och varor?

Och har en människa den intellektuella kapaciteten att notera avvikelserna eller de egendomliga mönstren i en liten andel av miljontals poster?
Självklart sitter inte en människa och granskar alla utbetalningar. Alla utbetalningar sker enligt delegation, granskas internt och ett hack upp.

Sen tillkommer revisionen.
 
Självklart sitter inte en människa och granskar alla utbetalningar. Alla utbetalningar sker enligt delegation, granskas internt och ett hack upp.

Sen tillkommer revisionen.
Och så skulle revisionen kunna tillföras verktyg som identifierar potentiella felaktigheter på fler sätt.
 
Och så skulle revisionen kunna tillföras verktyg som identifierar potentiella felaktigheter på fler sätt.
Ja, om det revisorerna som på ett ordnat sätt använder ett (AI-) verktyg för att snabbare identifiera potentiella fel för att kunna jobba bättre är det en sak.

Vi får då också anta att den/de som "tränat" verktyget eller programmerat det så att säga vet vad den håller på med.

När någon självutnämnd granskare skapar ett verktyg, som den dessutom inte visar hur det tränats, alltså vilka kriterier som använts, så blir det ungefär lika intressant som om någon tar en massa papper ur ett pappersarkiv, slänger ut pappren på golvet, och tar upp ett slumpmässigt papper och säger: AHA, här har kommunen/regionen/myndigheten/företaget minsann använt resurser fel.

Det hänger liksom inte ihop.
 
Så om något ....vad som helst......tas upp till granskning eller att man på ett forum diskuterar - så görs det för att sprida misstro? Jag högg tag i skolverket för jag tyckte att det var osedvanligt mycket pengar. Det finns ju flera exempel. Energimyndighetens laddfiasko, Arbetsförmedlingen delar ut 18 miljarder utan ordentlig kontroll, offentligt anställd mjölkar bidragsmiljoner till sina bolag mm.

Nej, att man lyfter något på ett forum är såklart inte fel i sig, vi är ju här för att vi gärna diskuterar styrningen av Sverige. Men som jag uppfattar dig så har du presenterat en siffra X som en viss myndighet Y har spenderat på en post Z, med din åsikt att det är dåligt av myndighet Y. Varpå andra här önskar mer information om vad pengar använts till, och i förhållande till vilket uppdrag myndigheten har haft osv, för att kunna diskutera om siffran X är orimligt stor eller inte. Den enda slutsatsen jag kan dra om du tycker att våra frågor är irrelevanta är att du tycker att posten borde varit 0 kr? I så fall håller jag inte med dig om det heller, eftersom jag tycker att det är rimligt att Skolverket lägger NÅGON summa på konferenser.

Att jag har fått en bild av JN att han i grunden har en rätt starkt misstro mot det offentliga är vad jag hört och läst om honom tidigare. Men jag säger också att jag har hört honom själv för lite så jag hoppas att jag har fel. Men OM det är så att han har en syn att det offentliga bör vara så litet så möjligt (typ nattväktarstaten som ideal) och att den enskilda människan ska behålla sin skatt och själv ansvara för att skaffa sig allt man behöver via en privat organiserad marknad, så är det inte så konstigt om man också gärna pekar mer på att det offentliga kostar en massa pengar, och mindre på vad man får för pengarna. Jag vet som sagt inte vad han har för mål, och jag hoppas att han inte tänker som jag beskrev ovan, att han på riktigt bara vill underlätta att hitta bluffakturor osv men att han varit lite naiv i hur han presenterat det hela.

Ett exempel från det jag skrev tidigare:
"– Jag har länge varit intresserad av kommunernas inköpsapparater, eftersom det ofta verkar vara så luddigt hur det går till. I mitt arbete har jag sett att det ofta är nyanställda eller personer som inte har upphandlingserfarenhet att vara inköpare som är just det." (JN)

(Såg att jag missade att lägga in länken till artikeln i förra inlägget, så här kommer den: https://www.tn.se/entreprenorskap/3...rekordsloseriet-kan-spara-minst-90-miljarder/ )

Här tar han ju upp det verkligen intressanta - att han märkt att kommuner ofta har personer med kort erfarenhet som har det stora ansvaret. Jag vet inte om han har rätt i det generellt, men om han har det så behöver man ställa sig frågan varför det är så och vad man kan göra för att rekrytera mer erfarna personer, hur man kan få dem att stanna? Är det för låga löner? Får man inte den kompetensutveckling och omvärldsbevakning man önskar? Har man inte tid för överlämning och dubbelbemanning vid introduktion så att nyanställa inte blir helt utelämnade? I så fall är det ju verkligen inte rätt väg att skära i kommunernas budget för att komma till rätta med problemen, men det verkar vara det som ofta är budskapet från dem som lyftet fram en siffra och gastar "titta vad mycket kommunen kostar, det är förskräckligt!".

Och kopplat till Skolverket så har jag samma fråga till dig: vad vill du ska göras utifrån den siffra du presenterade? Är det enbart att den ska minskas? Och tycker du då att det som siffran spenderades på (jag tror det var utbildning/konferenser, men det vet du kanske mer om?) helt enkelt ska tas bort eller vad har du för tankar om hur man kan få samma resultat till en lägre kostnad (men inom LoU såklart)?

Du hänvisar till att du tog det exemplet för att det var osedvanligt mycket pengar, men du har fortfarande inte satt siffran i en kontext som åtminstone jag hänger med på. Vad jämför du med när du kommer fram till att det är "osedvanligt mycket pengar"? Jag säger inte att du har fel, jag frågar bara efter kontexten eftersom en enskild siffra inte säger något i sig självt om en jämförelse, om man inte jämför med 0.
 
högern blir förstås skogstokig om vi inför ett världen normalt skattesystem med fastighetskatt, förmögenhetsskatt och kapitalskatt.
Snart drar valrörelsen igång och jag ser verkligen fram emot att höra vänsterblocket och C tala sig varma om att införa de här skatterna. Varför bry sig om en skogstokig höger.............?
 
Men som jag uppfattar dig så har du presenterat en siffra X som en viss myndighet Y har spenderat på en post Z, med din åsikt att det är dåligt av myndighet Y.
Nej inte dåligt. Däremot att det är ett otroligt stort konto för den typen av aktiviteter för en verksamhet. Varför är det fel att lyfta upp det till allmän kännedom och kanske Skolverket själva börjar dra i handbromsen och funderar på om det jämfört med tex ett liknande stora företag kanske är helt vansinnigt stort konto. Eller tvärt om vansinnigt på tok för litet och kanske måste fördubbla det........

Varpå andra här önskar mer information om vad pengar använts till, och i förhållande till vilket uppdrag myndigheten har haft osv, för att kunna diskutera om siffran X är orimligt stor eller inte.
Mer information? Nej helt plötsligt börjar "andra här" tycka att jag veta vad som göras för besparingar i deras kommuner, och att jag ska veta exakt vad man gör på de här konferenserna (och vem vet vad för mat som serverades och hur många glas vin man fick osv)

Den enda slutsatsen jag kan dra om du tycker att våra frågor är irrelevanta är att du tycker att posten borde varit 0 kr? I så fall håller jag inte med dig om det heller, eftersom jag tycker att det är rimligt att Skolverket lägger NÅGON summa på konferenser.
Läs inlägg 908

Och kopplat till Skolverket så har jag samma fråga till dig: vad vill du ska göras utifrån den siffra du presenterade? Är det enbart att den ska minskas?
Drömmen vore att Skolverket själva tar sig en funderare på hur de väljer att använda skattebetalarnas pengar. Eller en tydligare redovisning inför svenska folket tex. Jag tyckte sjobergas matematiska redovisning i inlägg 894, verkligen drog upp problematiken med ekonomisk fartblindhet till ytan. Helt plötsligt kan Skolverkets summa som spenderas på "kompetensutveckling i kontorsmiljö" se vääääldigt liten ut.
Och tycker du då att det som siffran spenderades på (jag tror det var utbildning/konferenser, men det vet du kanske mer om?) helt enkelt ska tas bort eller vad har du för tankar om hur man kan få samma resultat till en lägre kostnad (men inom LoU såklart)?
Som jag sagt tidigare så tycker jag det är självklart med kompetensutveckling. (nu tycker jag att jag har varit tydligt med det i ett flertal inlägg -så hoppas jag slipper svara på funderingen igen.....) Ja jag tror, att det mycket väl går att få lika bra kompetensutveckling och planeringsdagar i närområdet tex ...alltså det behövs inte resas bort med övernattningar för att det ska fungera.
Du hänvisar till att du tog det exemplet för att det var osedvanligt mycket pengar, men du har fortfarande inte satt siffran i en kontext som åtminstone jag hänger med på. Vad jämför du med när du kommer fram till att det är "osedvanligt mycket pengar"?
Men hur ska jag kunna sätta den enorma summan i ett sammanhang? Bara för jag tycker det är snuskigt mycket pengar för kompetensutveckling och det är upphittat av en AI och en driven entreprenör och det hela är pressenterat på den sammes hemsida så krävs det av mig att jag ska dra ut hela Skolverkets redovisning och speca upp så du hänger med? Jag jämför inte med någonting. Det är väldigt stora summor skattepengar och visst skulle det vara fantastiskt om någon ekonomijournalist plockar upp detta och djupdyker i Skolverkets dyra konferens resor. Eller om Skolverket själva gick ut och redovisar så summan hamnar i rätt "kontext".
 
Nej inte dåligt. Däremot att det är ett otroligt stort konto för den typen av aktiviteter för en verksamhet. Varför är det fel att lyfta upp det till allmän kännedom och kanske Skolverket själva börjar dra i handbromsen och funderar på om det jämfört med tex ett liknande stora företag kanske är helt vansinnigt stort konto. Eller tvärt om vansinnigt på tok för litet och kanske måste fördubbla det........


Mer information? Nej helt plötsligt börjar "andra här" tycka att jag veta vad som göras för besparingar i deras kommuner, och att jag ska veta exakt vad man gör på de här konferenserna (och vem vet vad för mat som serverades och hur många glas vin man fick osv)


Läs inlägg 908


Drömmen vore att Skolverket själva tar sig en funderare på hur de väljer att använda skattebetalarnas pengar. Eller en tydligare redovisning inför svenska folket tex. Jag tyckte sjobergas matematiska redovisning i inlägg 894, verkligen drog upp problematiken med ekonomisk fartblindhet till ytan. Helt plötsligt kan Skolverkets summa som spenderas på "kompetensutveckling i kontorsmiljö" se vääääldigt liten ut.

Som jag sagt tidigare så tycker jag det är självklart med kompetensutveckling. (nu tycker jag att jag har varit tydligt med det i ett flertal inlägg -så hoppas jag slipper svara på funderingen igen.....) Ja jag tror, att det mycket väl går att få lika bra kompetensutveckling och planeringsdagar i närområdet tex ...alltså det behövs inte resas bort med övernattningar för att det ska fungera.

Men hur ska jag kunna sätta den enorma summan i ett sammanhang? Bara för jag tycker det är snuskigt mycket pengar för kompetensutveckling och det är upphittat av en AI och en driven entreprenör och det hela är pressenterat på den sammes hemsida så krävs det av mig att jag ska dra ut hela Skolverkets redovisning och speca upp så du hänger med? Jag jämför inte med någonting. Det är väldigt stora summor skattepengar och visst skulle det vara fantastiskt om någon ekonomijournalist plockar upp detta och djupdyker i Skolverkets dyra konferens resor. Eller om Skolverket själva gick ut och redovisar så summan hamnar i rätt "kontext".
Du har väldigt konstiga perspektiv, och verkar tycka att DU har kompetensen att veta vad som står bakom siffran, tagen ur luften, som du spekulerar runt.

Nej, det är ingen stor summa, om man pratar om totalbudgetar på miljarder.

Alkohol är det extremt restriktivt med inom offentlig verksamhet överlag.

Oftast får ingen alkohol serveras alls, även undantag finns.

Om du tror dig veta hur Skolverket fungerar, så borde du väl också veta hur Trafikverket, Energimyndigheten, kommuner och regioner fungerar?

Det verkar du ju inte göra men Skolverket går det tydligen att fantisera om, hur pengar slösas.

Vill du att mer pengar istället ska gå till friskolor, så att de kan öka vinsterna?

Vad är syftet med dina inlägg om 22 miljoner på skolverket? Har du bemödat dig om att ta reda på vad som verkligen gjorts på konferenserna, eftersom du är så säker på att de är onödiga?
 
En glag Migrationsminister presenterar idag siffror som gör gällande att invandringen minskat och färre får beviljade sina uppehållstillstånd. Färre vill ochså komma hit, inte lika attraktivt längre. Summa summarum blir då enligt Migrationsministern att utvandringen är större än invandringen i Sverige.

Beror det då på att folk känner sig otrygga pga gängkriminella härjningar och har gett upp att landet kan sätta stopp för klientelet? Danmarks justitieminister talar om svenska barnsoldater som dom inte vill ha in i Danmark.
 
Du har väldigt konstiga perspektiv, och verkar tycka att DU har kompetensen att veta vad som står bakom siffran, tagen ur luften, som du spekulerar runt.
Ja du har ju i inlägg efter inlägg spekulerat mycket kring min person. Jag är ditten och jag är datten......... Lägg av med det! Det ser illa ut och är ett infantilt sätt att "angripa" någon i en diskussion.
Nej, det är ingen stor summa, om man pratar om totalbudgetar på miljarder.
Jag anser att det mycket väl kan vara en överdrivet stor summa -även om man håller budget på miljarder. Men visst - får man gräva ur skattebetalarnas skattkista och inte behöva stå till svars inför en styrelse /VD/Ägare så behöver man ju inte direkt snåla på något -tvärt om bättre att tillse att man får en riktigt tungrodd verksamhet som kräver en fet budget så kan helt plötsligt 0.000007% av den budgeten verka otroligt obetydligt liten i sammanhanget.

Om du tror dig veta hur Skolverket fungerar, så borde du väl också veta hur Trafikverket, Energimyndigheten, kommuner och regioner fungerar?
Det är nog läge för dig att anmäla mig till Moderator med hänvisning om att -gulan minsann sitter på mitt forum och i vet inte ett skit om hur Skolverket, Trafikverket, Energimyndigheten, alla Sveriges kommuner och regioner fungerar. Trots att hon sitter och envist tycker att summan är något som borde belysas!! Så kan vi inte ha det!
Vill du att mer pengar istället ska gå till friskolor, så att de kan öka vinsterna?
Öhh......... nää. :confused:

Vad är syftet med dina inlägg om 22 miljoner på skolverket? Har du bemödat dig om att ta reda på vad som verkligen gjorts på konferenserna, eftersom du är så säker på att de är onödiga?
22 miljoner....håll i dig nu :nailbiting:-det är dryga 60 millar om räknar allt som allt! Nej jag har inte tagit reda på vad som verkligen gjorts på konferenserna. Varför blir du så provocerad av att en helt vanlig medborgare som betalar rätt mycket i skatt varje månad, och har inget problem med det, trots att det skriker höger om mig:) och dessutom kan ha fräckheten att ha åsikt om att Skolverket har en väldigt stor summa pengar som de väljer att lägga på konferenser? Tänk om det gick att få allt lika bra med hälften? 30 miljoner? 30 miljoner till över som dom inte behöver -men som skolor i utsatta områden skulle må bra av att få..........tex
 
Ja du har ju i inlägg efter inlägg spekulerat mycket kring min person. Jag är ditten och jag är datten......... Lägg av med det! Det ser illa ut och är ett infantilt sätt att "angripa" någon i en diskussion.

Jag anser att det mycket väl kan vara en överdrivet stor summa -även om man håller budget på miljarder. Men visst - får man gräva ur skattebetalarnas skattkista och inte behöva stå till svars inför en styrelse /VD/Ägare så behöver man ju inte direkt snåla på något -tvärt om bättre att tillse att man får en riktigt tungrodd verksamhet som kräver en fet budget så kan helt plötsligt 0.000007% av den budgeten verka otroligt obetydligt liten i sammanhanget.


Det är nog läge för dig att anmäla mig till Moderator med hänvisning om att -gulan minsann sitter på mitt forum och i vet inte ett skit om hur Skolverket, Trafikverket, Energimyndigheten, alla Sveriges kommuner och regioner fungerar. Trots att hon sitter och envist tycker att summan är något som borde belysas!! Så kan vi inte ha det!

Öhh......... nää. :confused:


22 miljoner....håll i dig nu :nailbiting:-det är dryga 60 millar om räknar allt som allt! Nej jag har inte tagit reda på vad som verkligen gjorts på konferenserna. Varför blir du så provocerad av att en helt vanlig medborgare som betalar rätt mycket i skatt varje månad, och har inget problem med det, trots att det skriker höger om mig:) och dessutom kan ha fräckheten att ha åsikt om att Skolverket har en väldigt stor summa pengar som de väljer att lägga på konferenser? Tänk om det gick att få allt lika bra med hälften? 30 miljoner? 30 miljoner till över som dom inte behöver -men som skolor i utsatta områden skulle må bra av att få..........tex
om du kunde redogöra för vilka konferenser som har hållits, och förklara varför du anser att just Skolverkets konferenser var onödiga, så skulle det finnas något att diskutera.

En siffra helt utan förklaring, kan inte diskuteras, om det nu inte är så att uppfattningen man vill framhålla, är att inga pengar ska gå till kompetensutveckling och/eller konferenser.

I så fall är det klädsamt att förklara varför inga pengar ska gå till konferenser på just Skolverket. Eftersom även Trafikverket och Energimyndigheten och alla andra myndigheter, regioner och kommuner har budgetposter avseende konferenser, så varför är det i så fall OK? Är liksom Skattemyndighetens konferenser bättre? Eller Jordbruksverkets?

Hur kan du få det till att 22 miljoner är lika med 60 miljoner? Visa hur du räknar tack.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
1 180
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
1 852
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp