Svensk politik nr 3

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ll-ge-babygava-for-att-fa-igang-barnafodandet

Det här belyser ett växande problem, att glesorterna dras med en åldrande befolkning och yngre som flyttar till storstäderna. Vilket kommer sätta kommunernas ekonomi under växande press. Med ökade kostnader och sämre skatteunderlag. Samt då en rejäl försämring av arbetstillfällen och service.

Ingen tror väl att en gåva på knappt 3000 kr kommer uppmuntra till ökat barnfödande och stoppa yngre att flytta från kommunen. Vad skulle hjälpa?
Stöd till service (lanthandlar, vårdcentraler, äldreboenden, förskolor etc.) som gör att de kanske kan gå back ett par år, plus minus noll ett tag och sen med vinst när folk faktiskt har möjlighet att flytta tillbaka igen.
 
Fast man blir inte rik på inkomsterna.......utan på utgifterna. På min semester ägnar jag lite dötid åt att läsa rapporter från riksrevisionen. Väldigt saftig läsning;) Systemet för återkallelser av uppehållstillstånd tex. Om en person inte längre får vistas i Sverige ska uppehållstillståndet återkallas. Riksrevisionens granskning visar att det finns tusentals ärenden där detta inte har skett. Det har kostat svenskarna ca 430 miljoner kronor under perioden 2013–2020. (drygt 61 millar per år) Sverige är ett rikt land som har bra system för att hova in pengar från folket. Jag har inget problem med det -men det ska finnas respekt för pengarna man klämmer ur sin befolkning. Jens Nylander med sin AI som avslöjar kommunernas totala avsaknad av respekt för skattemedel borde varenda kommun tvingas bli synade av. Hur många miljarder slösas bort? Varje år?
Nej hörrni!! När skattebetalarnas pengar hanteras med försiktighet och respekt ändå inte räcker.....då kan jag hålla med om att det finns rätt att börja gräva i "de rikas" plånböcker.
Jaha, det finns de som tycker att slösar bort pengar på kanoner och JAS-plan. De som tycker att vi för mycket pengar till EU. På vuxenutbildning, assistansstöd, kungahuset och rut-bidrag.

Tänker du dig att alla skall enas om vad skattepengar skall läggas på innan vi inför en normal beskattning på fastigheter, förmögenheter, arv och gåvor?
 
Jaha, det finns de som tycker att slösar bort pengar på kanoner och JAS-plan. De som tycker att vi för mycket pengar till EU. På vuxenutbildning, assistansstöd, kungahuset och rut-bidrag.

Tänker du dig att alla skall enas om vad skattepengar skall läggas på innan vi inför en normal beskattning på fastigheter, förmögenheter, arv och gåvor?
Det finns väl iofs ett stort mellanting mellan att "hantera med försiktighet och respekt" och att "alla ska vara överens på detaljnivå".
 
Den enda, delvis, lösning jag ser är att staten isof går in och ekonomiskt stöttar glesorter som Arvika med de åtgärder du föreslår.
Ett alternativ för orter med en stor naturresurs-utvinning (främst vattenkraft, vindkraft, gruvdrift), många sådana ligger ju i glesbygd även om jag inte vet hur relevant det är för just Arvika, är en regional/lokal skatt för naturresurser eller annat ersättningssystem med samma grundtanke. De värden som skapas i utvinningen kan idag vara större än de man får tillbaka av staten, samtidigt som man också betalar för utvinningen lokalt i form av sänkta naturvärden och försämring av diverse ekosystemtjänster som kan ha betydelse för andra lokala näringar (besöksnäring, rennäring osv). Med rimligare ersättning för det man producerar kan man nog i vissa fall erbjuda bättre samhällsservice. För kommuner som inte har naturresurser lär det krävas rent ekonomiskt stöd däremot.
 
Jag röstar för den norska modellen, beskattningen görs där uttaget är. Här vill vi bygga vind- och vattenkraft. Ok, skatten baseras på uttaget och det ska läggas en fond för restaurering av naturresurser. Här vi vill lägga en gruva. Ok, det kommer att beskattas utifrån brytningen och även läggas en fond för restaurering och återställning efter avslutad gruvdrift och för att minska miljöpåverkan i området. :idea:

Alla skattepengar går tillbaka till orten för att kunna hålla bygden vid liv, utökad service, skolor, boenden, arbeten osv.
 
Fast man blir inte rik på inkomsterna.......utan på utgifterna. På min semester ägnar jag lite dötid åt att läsa rapporter från riksrevisionen. Väldigt saftig läsning;) Systemet för återkallelser av uppehållstillstånd tex. Om en person inte längre får vistas i Sverige ska uppehållstillståndet återkallas. Riksrevisionens granskning visar att det finns tusentals ärenden där detta inte har skett. Det har kostat svenskarna ca 430 miljoner kronor under perioden 2013–2020. (drygt 61 millar per år) Sverige är ett rikt land som har bra system för att hova in pengar från folket. Jag har inget problem med det -men det ska finnas respekt för pengarna man klämmer ur sin befolkning. Jens Nylander med sin AI som avslöjar kommunernas totala avsaknad av respekt för skattemedel borde varenda kommun tvingas bli synade av. Hur många miljarder slösas bort? Varje år?
Nej hörrni!! När skattebetalarnas pengar hanteras med försiktighet och respekt ändå inte räcker.....då kan jag hålla med om att det finns rätt att börja gräva i "de rikas" plånböcker.

Källa på Riksrevisionsrapporten? Den jag hittar har andra siffror än de du presenterar.

Något som är intressant med Jens Nylanders granskning är att det tycks vara omöjligt att granska hans granskning. I hans material tycks han bara presentera fakturans belopp och datum, det framgår inte ens om fakturan är betald. Det skulle vara intressant att veta vad han har för belägg att det finns en möjlig besparing på minst 10% årligen. Vad gör dig så säker på att Jens Nylander är rätt ute här?
 
Det finns väl iofs ett stort mellanting mellan att "hantera med försiktighet och respekt" och att "alla ska vara överens på detaljnivå".
Jodå, men eftersom vederbörande avgav detaljer för att anse att "försiktighet och respekt" finns för handen, så är vederbörandes idé rätt hopplös.

Det är gammal höger-retorik. När pengarna går till rätt saker (dvs saker som jag tycker är rätt) kan jag tänka mig att betala skatt.
 
Källa på Riksrevisionsrapporten? Den jag hittar har andra siffror än de du presenterar.

Något som är intressant med Jens Nylanders granskning är att det tycks vara omöjligt att granska hans granskning. I hans material tycks han bara presentera fakturans belopp och datum, det framgår inte ens om fakturan är betald. Det skulle vara intressant att veta vad han har för belägg att det finns en möjlig besparing på minst 10% årligen. Vad gör dig så säker på att Jens Nylander är rätt ute här?
Kan inte du presentera dina siffor ochså och kanske en länk ? Här kommer min länk https://www.riksrevisionen.se/rappo...-for-aterkallelser-av-uppehallstillstand.html
Du kan bläddra ner till "konsekvenser av bristerna"
Vart i mitt inlägg läser du... att jag säger.....att Jens Nylander minsann säger att 10% är en möjlig årlig besparing?
 
Tänker du dig att alla skall enas om vad skattepengar skall läggas på innan vi inför en normal beskattning på fastigheter, förmögenheter, arv och gåvor?
Nej jag tänker att vettiga människor (även för vänster väljare) borde tycka att fusk och slöseri med skattemedel är ett jävla gissel och att myndigheter som får stora summor att förfoga över från skattebetalare borde kasta sig över en AI som kan hjälpa till att belysa både fuskare, bedragare och att myndigheten själva kanske tar sig en funderare på om extremt dyra konferenser verkligen är nödvändiga.

Jodå, men eftersom vederbörande avgav detaljer för att anse att "försiktighet och respekt" finns för handen, så är vederbörandes idé rätt hopplös.
Varför är den iden hopplös?


När pengarna går till rätt saker (dvs saker som jag tycker är rätt) kan jag tänka mig att betala skatt.
Tvärtom så skriver jag i mitt inlägg att jag inte har några som helst problem med att betala skatt. Att däremot anse att de "rikaste" alltid ska vara den första källan att gräva i när det saknas pengar pga. undermålig kontroll av utbetalningar eller rena skatteberdägerier .......ja det är åtmindstånnde väldigt provocerande för mig. Om det är "gammal höger retorik" så får det vara så då...
Och hederlig vänster retorik är: Att få ut så höga bidrag det bara går med minsta möjliga motprestation och obefintlig kontoll
 
Tänker du dig att alla skall enas om vad skattepengar skall läggas på innan vi inför en normal beskattning på fastigheter, förmögenheter, arv och gåvor?
Jag skulle vilja se det partiet som börjar antyda om att återinföra fastighetsskatt, arv o gåvoskatt samt förmögenhetsskatt:D! Rena rama själv avrättning för allmän beskådning....
 
Nej jag tänker att vettiga människor (även för vänster väljare) borde tycka att fusk och slöseri med skattemedel är ett jävla gissel och att myndigheter som får stora summor att förfoga över från skattebetalare borde kasta sig över en AI som kan hjälpa till att belysa både fuskare, bedragare och att myndigheten själva kanske tar sig en funderare på om extremt dyra konferenser verkligen är nödvändiga.



Varför är den iden hopplös?




Tvärtom så skriver jag i mitt inlägg att jag inte har några som helst problem med att betala skatt. Att däremot anse att de "rikaste" alltid ska vara den första källan att gräva i när det saknas pengar pga. undermålig kontroll av utbetalningar eller rena skatteberdägerier .......ja det är åtmindstånnde väldigt provocerande för mig. Om det är "gammal höger retorik" så får det vara så då...

Och hederlig vänster retorik är: Att få ut så höga bidrag det bara går med minsta möjliga motprestation och obefintlig kontoll
Eftersom du hade ett förbehåll. Man betalar skatt om pengarna går till det du vill och inte det det du inte vill.

Du får gärna ta fram exempel på den vänsterretorik du hävdar förekommer.
 
Jag skulle vilja se det partiet som börjar antyda om att återinföra fastighetsskatt, arv o gåvoskatt samt förmögenhetsskatt:D! Rena rama själv avrättning för allmän beskådning....
Funkar i resten av världen.

Men visst högern blir skogstokig.

Men det är världsunik att inte ha fastighetskatt, arvskatt, förmögenhetskatt och i stort sett ingen skatt på kapital. Så man får väl göra samma omvärldsbevakning som med arbetstiderna. Norge och Danmark har inte gått under av kortare arbetstid,
 
Eftersom du hade ett förbehåll. Man betalar skatt om pengarna går till det du vill och inte det det du inte vill.
Det står dig naturligtvis fritt att tolka mina inlägg som du vill. I inget av mina inlägg har jag sagt så som du beskriver det. Jag lägger mig verkligen inte i vart våra skattepengar går till...däremot. Tex. Skolverket som ju har ett stort uppdrag åt svenska folket och får en stor del av skattekassan -vilket dom ska ha! Men tycker du tex att är det verkligen nödvändigt med ett konferenskonto på över 22 miljoner (2023 års nota) Bo på slott, herrgårdar och andra dyra hotell? Svensk skola har problem och det finns högljudda röster som menar mer "pengar till skolan". 22 miljoner är rätt mycket pengar.....
Funkar i resten av världen.
Men visst högern blir skogstokig.
Jag har märkt av att något av partierna till vänster vara särskilt drivna i att återinföra fastighetsskatt, arv o gåvoskatt samt förmögenhetsskatt. Kan kanske bero på att även vänsterväljare skulle bli skogstokiga.......
 
Det står dig naturligtvis fritt att tolka mina inlägg som du vill. I inget av mina inlägg har jag sagt så som du beskriver det. Jag lägger mig verkligen inte i vart våra skattepengar går till...däremot. Tex. Skolverket som ju har ett stort uppdrag åt svenska folket och får en stor del av skattekassan -vilket dom ska ha! Men tycker du tex att är det verkligen nödvändigt med ett konferenskonto på över 22 miljoner (2023 års nota) Bo på slott, herrgårdar och andra dyra hotell? Svensk skola har problem och det finns högljudda röster som menar mer "pengar till skolan". 22 miljoner är rätt mycket pengar.....

Jag har märkt av att något av partierna till vänster vara särskilt drivna i att återinföra fastighetsskatt, arv o gåvoskatt samt förmögenhetsskatt. Kan kanske bero på att även vänsterväljare skulle bli skogstokiga.......
Näe, tror inte det. De flesta vänsterväljare är ganska trygga i övertygelsen att skatt ska betalas efter förmåga och att den devisen inte fungerar särskilt bra alls med det skattesystem med det unika skatteparadis för tillgångar vi har idag.

Jag har för övrigt helt omöjligt att bedöma om 22 miljoner är rimligt, eftersom jag inte är insatt i hur många anställda det rör sig om och vad man gjort med pengarna från kontot. I förhållande till skolornas totala kostnad på 332 miljarder så är det ju lite - men det säger inte heller så mycket. Mer än att de 0.000007% det handlar om knappast spelar roll för skolan även om Skolverket helt ställer in allt som handlar om kompetensutveckling i konferensform.
 
Mer än att de 0.000007% det handlar om knappast spelar roll för skolan även om Skolverket helt ställer in allt som handlar om kompetensutveckling i konferensform.
Att skolverket ska "ställa in" allt som handlar om kompetensutveckling i konferensform tycker jag inte heller. 22 miljoner är _bara_ konferenshyror, transporter och boende. Sen tillkommer ersättningar till personal, föreläsare. Runda slängar ca 40 miljoner årligen.
Precis som du skriver i ditt inlägg... med en årlig kostnad om 332 miljarder per år -vad gör då fjuttiga 22 miljoner i extra flott boende, mat, dryck och resor, för hål i den utgiften.....jo det blir ju hela 0.00007% . Kom igen det är bara lite skrammel småpengar som ligger längst ner i portmonnän. Då är jag tillbaka i mitt inlägg 870 om respekt för skattepengar. För mig är 22 miljoner mycket pengar för kompetensutveckling på lyxkonferenser /hotell. Vart skulle gränsen gå för dig i ett sånt här fall ......tex?
 
Att skolverket ska "ställa in" allt som handlar om kompetensutveckling i konferensform tycker jag inte heller. 22 miljoner är _bara_ konferenshyror, transporter och boende. Sen tillkommer ersättningar till personal, föreläsare. Runda slängar ca 40 miljoner årligen.
Precis som du skriver i ditt inlägg... med en årlig kostnad om 332 miljarder per år -vad gör då fjuttiga 22 miljoner i extra flott boende, mat, dryck och resor, för hål i den utgiften.....jo det blir ju hela 0.00007% . Kom igen det är bara lite skrammel småpengar som ligger längst ner i portmonnän. Då är jag tillbaka i mitt inlägg 870 om respekt för skattepengar. För mig är 22 miljoner mycket pengar för kompetensutveckling på lyxkonferenser /hotell. Vart skulle gränsen gå för dig i ett sånt här fall ......tex?
"Jag har för övrigt helt omöjligt att bedöma om 22 miljoner är rimligt, eftersom jag inte är insatt i hur många anställda det rör sig om och vad man gjort med pengarna från kontot."

22 miljoner är väldigt mycket om det rör sig om ett hundratal anställda men lite om det rör sig om flera tusentals.
(Och det verkar ligga nånstans mellan där, med 850 anställda)
 
Senast ändrad:
Att skolverket ska "ställa in" allt som handlar om kompetensutveckling i konferensform tycker jag inte heller. 22 miljoner är _bara_ konferenshyror, transporter och boende. Sen tillkommer ersättningar till personal, föreläsare. Runda slängar ca 40 miljoner årligen.
Precis som du skriver i ditt inlägg... med en årlig kostnad om 332 miljarder per år -vad gör då fjuttiga 22 miljoner i extra flott boende, mat, dryck och resor, för hål i den utgiften.....jo det blir ju hela 0.00007% . Kom igen det är bara lite skrammel småpengar som ligger längst ner i portmonnän. Då är jag tillbaka i mitt inlägg 870 om respekt för skattepengar. För mig är 22 miljoner mycket pengar för kompetensutveckling på lyxkonferenser /hotell. Vart skulle gränsen gå för dig i ett sånt här fall ......tex?
Men är det lyxkonferenser och hotell verkligen? Jag har jobbat kommunalt i 13 år om än inte i skolan, men våra planeringsdagar sker sällan på hotell eller lyxställen, vi har hyrt stugor i stugbyar under lågsäsong eller bott i nåt annex på nån konferensanläggning ute i obygden. Har svårt att se att skolpersonal åker på nån form av lyxkonferens a la privata företag?
 
Att skolverket ska "ställa in" allt som handlar om kompetensutveckling i konferensform tycker jag inte heller. 22 miljoner är _bara_ konferenshyror, transporter och boende. Sen tillkommer ersättningar till personal, föreläsare. Runda slängar ca 40 miljoner årligen.
Precis som du skriver i ditt inlägg... med en årlig kostnad om 332 miljarder per år -vad gör då fjuttiga 22 miljoner i extra flott boende, mat, dryck och resor, för hål i den utgiften.....jo det blir ju hela 0.00007% . Kom igen det är bara lite skrammel småpengar som ligger längst ner i portmonnän. Då är jag tillbaka i mitt inlägg 870 om respekt för skattepengar. För mig är 22 miljoner mycket pengar för kompetensutveckling på lyxkonferenser /hotell. Vart skulle gränsen gå för dig i ett sånt här fall ......tex?
22 miljoner är väääldigt lite pengar i sammanhanget, när det gäller statlig verksamhet.

Jag tvivlar på att det handlar om "lyxresor", utan det det brukar i statliga sammanhang handla om att för att genomföra funktionella och effektiva möten/planeringsdagar/kompetensutveckling, så blir det helt enkelt bättre utväxling på det man gör genom att "åka bort".

Är man kvar "hemma på kontoret", så är folk distraherade av de vardagliga göromålen.

Att 22 miljoner låter som mycket pengar när man jämför med en vanlig privatekonomi för en person som bor i hyrd bostad, är inte så förvånande.
Om man jämför med verksamhet i en kommun, eller inom regioner, eller för den delen statlig verksamhet, där budgeten omfattar åtminstone några miljarder i omsättning, så är det lite pengar, och dessutom blir det väldigt konstigt om man vare sig kompetensutvecklar personalen, har kontakt med t.ex. akademin, eller genomför vettig planering.

Vår, ganska lilla kommun, beräknas i år ha ett underskott på ca 60 miljoner, vad tycker du att vi ska lägga ner för verksamhet i vår kommun för att få en budget i balans?
 
Men är det lyxkonferenser och hotell verkligen?
Hesselby Slott, Åkeshofs Slott, Ljunglöfska Slottet, Hooks Herrgård, Balingsholm Herrgård, Tammsvik Herrgård, Grand Hotel Saltsjöbaden, Stora Brännbo, Vår Gård Saltsjöbaden samt en stor konferens på lyxhotellet, The Wood Hotel by Elite, i Skellefteå 10-12 april 2024.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
1 236
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
1 935
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp