Svensk politik nr 3

Det skulle kunna vara intressant att diskutera med dig, men det känns rätt meningslöst.
Ja vi tänker lika här, eftersom du riktar in dig på personangrepp, så håll dig till de som tycker lika som du........
Du är tydligen inte så värst insatt i de senaste årens skoldebatt alls.

Troligtvis beroende på att du som jag förstått det inte läser dagstidningar på regelbundet.

Du har också märkliga uppfattningar om vad som händer i olika politiska partier.
 
Extremt? Sverige är väl fortfarande i allra högsta grad ett "möjligheternas land"? Eller har man infört avgifter för studier?

Hur skulle gängkriminaliteten minska av att beskatta hederliga människor mer?
För att göra beskattningen mer rättvis. Nu beskattar man arbete. Det är omöjligt att flytta från en förort till en rik kommun genom att arbeta ihop pengarna. Det går att lösa genom billiga hyresrätter, men de rika kommunerna är inte intresserade av vanlig folk.

Av någon anledning tycker vi att det gamla sovjetiska systemet med kö är det bästa sättet att fördela knappa resurser.
 
Apropå just skolan så är verkligen Sveriges marknadskola både extrem och världsunik. Sedan är det är ett faktum att de ekonomiska skillnaderna ökat enormt. Och jag är övertygad om att gängkriminaliteten på sikt skulle minska om utanförskap inte cementerades, bla. genom att man satsade på välfärd istället för låga skatter.
Att inte ha fastighetskatt, arvskatt, gåvoskatt och i stort sett noll skatt på kapital är också världsunikt.
 
Är det någon här som var i Visby under almedalsveckan? Det krockade tyvärr med en födelsedagsresa, annars var jag sugen på åka dit i alla fall någon dag eller två. Var där för några år sedan och minns det som väldigt intressant, men vet inte om det fortfarande är samma eller om det minskat ned efter pandemin...? Tycker inte att det skrivits så mycket som det brukar om det i media i år.
 
Är det någon här som var i Visby under almedalsveckan? Det krockade tyvärr med en födelsedagsresa, annars var jag sugen på åka dit i alla fall någon dag eller två. Var där för några år sedan och minns det som väldigt intressant, men vet inte om det fortfarande är samma eller om det minskat ned efter pandemin...? Tycker inte att det skrivits så mycket som det brukar om det i media i år.
Jag har aldrig varit där, så jag uttalar mig bara från perspektivet som betraktare utifrån! Och tänker snarare att det blev en bitter eftersmak av mordet 2022 och att man förra året började byta vecka. Känns som att medier, förutom Expressen , minskade sin bevakning detta år.
 
Jag har aldrig varit där, så jag uttalar mig bara från perspektivet som betraktare utifrån! Och tänker snarare att det blev en bitter eftersmak av mordet 2022 och att man förra året började byta vecka. Känns som att medier, förutom Expressen , minskade sin bevakning detta år.

Ja, det kan ju också ha påverkat. Det lät dock åtminstone i intervjuer just efteråt och även förra året, som att man var väldigt övertygad om att man inte skulle låta mordet skrämma bort deltagandet. Men det kan förstås påverka över tid ändå...
 
Jag kan ha överseende med en eftersläpning i Sverigebilden utomlands, men vad värre är, är att även många SVENSKAR fortfarande är övertygade om att vi har högst skatter på alla fronter...🙄
Flera etablerade partier fortsätter att sprida den bilden så det är kanske inte så konstigt. Man vill fortsätta sprida en bild av att vi har höga skatter och att det offentliga är ineffektivt och bara kostar pengar. Hur ska man annars kunna argumentera för att sänka skatterna?
 
Att inte ha fastighetskatt, arvskatt, gåvoskatt och i stort sett noll skatt på kapital är också världsunikt.

Flera etablerade partier fortsätter att sprida den bilden så det är kanske inte så konstigt. Man vill fortsätta sprida en bild av att vi har höga skatter och att det offentliga är ineffektivt och bara kostar pengar. Hur ska man annars kunna argumentera för att sänka skatterna?
Fast man blir inte rik på inkomsterna.......utan på utgifterna. På min semester ägnar jag lite dötid åt att läsa rapporter från riksrevisionen. Väldigt saftig läsning;) Systemet för återkallelser av uppehållstillstånd tex. Om en person inte längre får vistas i Sverige ska uppehållstillståndet återkallas. Riksrevisionens granskning visar att det finns tusentals ärenden där detta inte har skett. Det har kostat svenskarna ca 430 miljoner kronor under perioden 2013–2020. (drygt 61 millar per år) Sverige är ett rikt land som har bra system för att hova in pengar från folket. Jag har inget problem med det -men det ska finnas respekt för pengarna man klämmer ur sin befolkning. Jens Nylander med sin AI som avslöjar kommunernas totala avsaknad av respekt för skattemedel borde varenda kommun tvingas bli synade av. Hur många miljarder slösas bort? Varje år?
Nej hörrni!! När skattebetalarnas pengar hanteras med försiktighet och respekt ändå inte räcker.....då kan jag hålla med om att det finns rätt att börja gräva i "de rikas" plånböcker.
 
Fast man blir inte rik på inkomsterna.......utan på utgifterna. På min semester ägnar jag lite dötid åt att läsa rapporter från riksrevisionen. Väldigt saftig läsning;) Systemet för återkallelser av uppehållstillstånd tex. Om en person inte längre får vistas i Sverige ska uppehållstillståndet återkallas. Riksrevisionens granskning visar att det finns tusentals ärenden där detta inte har skett. Det har kostat svenskarna ca 430 miljoner kronor under perioden 2013–2020. (drygt 61 millar per år) Sverige är ett rikt land som har bra system för att hova in pengar från folket. Jag har inget problem med det -men det ska finnas respekt för pengarna man klämmer ur sin befolkning. Jens Nylander med sin AI som avslöjar kommunernas totala avsaknad av respekt för skattemedel borde varenda kommun tvingas bli synade av. Hur många miljarder slösas bort? Varje år?
Nej hörrni!! När skattebetalarnas pengar hanteras med försiktighet och respekt ändå inte räcker.....då kan jag hålla med om att det finns rätt att börja gräva i "de rikas" plånböcker.

Mycket överraskande att du väljer att fokusera på uppehållstillstånd.

När skattebetalarnas pengar inte räcker, så måste vi se till att både öka respekten och försiktigheten du omnämner men också se till att medel tillförs så de räcker. Jag är inte beredd att offra medborgarnas säkerhet, hälsa och välfärd på altaret av principer om att skattemedel måste hanteras optimalt innan vi tillför nödvändiga medel. Det är en bättre kompromiss att offra de rikas marginalpengar, även om en viss del inte används optimalt.

Jag tycker att alla kommuner bör bli ännu mer synade, men att påstå att kommunerna i generell mening har total avsaknad av respekt för skattemedel givet de observationerna är inte korrekt.
 
Är det någon här som var i Visby under almedalsveckan? Det krockade tyvärr med en födelsedagsresa, annars var jag sugen på åka dit i alla fall någon dag eller två. Var där för några år sedan och minns det som väldigt intressant, men vet inte om det fortfarande är samma eller om det minskat ned efter pandemin...? Tycker inte att det skrivits så mycket som det brukar om det i media i år.

Jag var inte där i år, men mina kollegor var. Det har helt klart minskat i hype de senaste åren. Många myndigheter har ju fått kraftigt ökade kostnader eller nerskurna anslag, och prioriterat bort att vara på plats. Ju färre beslutsfattare som är där, desto mindre incitament att dra på för fullt för lobbyorganisationerna. Kan vara vettigt tycker jag, när jag varit där har stora delar känts som en cirkus (och då har jag ändå hållit mig rätt snävt inom mitt yrkesområde, hade inte tid att springa runt och kolla på så mycket "bara för att").
 
Jag var inte där i år, men mina kollegor var. Det har helt klart minskat i hype de senaste åren. Många myndigheter har ju fått kraftigt ökade kostnader eller nerskurna anslag, och prioriterat bort att vara på plats. Ju färre beslutsfattare som är där, desto mindre incitament att dra på för fullt för lobbyorganisationerna. Kan vara vettigt tycker jag, när jag varit där har stora delar känts som en cirkus (och då har jag ändå hållit mig rätt snävt inom mitt yrkesområde, hade inte tid att springa runt och kolla på så mycket "bara för att").

Ja, det finns nog ett flertal skäl till att det naturligt blev mindre i år, vi är ju inte inför ett val heller. Det vore dock synd om det är på väg mot en nedläggning tycker jag, men det går nog inte att dra några slutsatser av årets vecka. Får väl vänta och se hur det blir kommande år när ekonomin är bättre och vi är närmare val...

Jag var där med vänner och åkte inte pga arbete eller för någon organisation. Jag såg lite "cirkus" eller vad man ska kalla det, men tyckte att det var rätt lätt att undvika också. Vi gick på några intressanta panelsamtal och föreläsningar, och så träffade vi några trevliga personer som en av mina vänner kände, de åt vi middag med och hade jätteintressanta samtal om bl a demokratins hot (detta var ett antal år sedan, när vi DÅ var oroade över att hamna där vi är idag...😢) och jämställdhet på arbetsplatsen (både jag och ett par av de andra jobbade då på väldigt enkönade arbeten). Och så åt vi glass på ett ställe med helt galet tempo i serveringen, jag minns beställnings"cirkusen" mer än själva glassen 😁

Överlag minns jag dagarna som väldigt trevliga, och skulle gärna åka dit igen. Men då undvek vi som sagt den uppenbara lobbydelen, och var inte deras primära målgrupp heller. Men vi var ju där privat också, om man är där i tjänsten kan man vi inte välja på samma sätt utan blir mer fast i smeten kan jag tänka mig.
 
När skattebetalarnas pengar inte räcker, så måste vi se till att både öka respekten och försiktigheten du omnämner men också se till att medel tillförs så de räcker.
Tack vare vår nya regering som har ambition att indrivna skattemedel ska hanteras med respekt så har det lagts förslag om en ny lag som ska ge myndigheter samt kommuner och a-kassor möjlighet att dela mer information med varandra, för att komma åt arbetslivskriminalitet och felaktiga utbetalningar från vårt välfärdssystemen.
Jag är inte beredd att offra medborgarnas säkerhet, hälsa och välfärd på altaret av principer om att skattemedel måste hanteras optimalt innan vi tillför nödvändiga medel.
Det är inte jag heller!
Det är en bättre kompromiss att offra de rikas marginalpengar, även om en viss del inte används optimalt.
Ja.....hur stor del är "en viss del"? Tänk om det är som jag misstänker "en STOR del" då? Är det fortfarande den bästa idén att bara höja skatterna för de förbannade rika människorna -som ju är vänsterns lösning på i princip allt?
 
Tack vare vår nya regering som har ambition att indrivna skattemedel ska hanteras med respekt så har det lagts förslag om en ny lag som ska ge myndigheter samt kommuner och a-kassor möjlighet att dela mer information med varandra, för att komma åt arbetslivskriminalitet och felaktiga utbetalningar från vårt välfärdssystemen.

Det är inte jag heller!

Ja.....hur stor del är "en viss del"? Tänk om det är som jag misstänker "en STOR del" då? Är det fortfarande den bästa idén att bara höja skatterna för de förbannade rika människorna -som ju är vänsterns lösning på i princip allt?
Nja, alla som tjänar över 43000 kronor i månaden är inte ”förbannade rika människor”. Det är en ganska bred skattehöjning på inkomst. Problemet är att den missar målet , för förmåga att betala skatt bestäms enbart till viss del av nuvarande inkomst.

Jag tycker att frågorna om att stävja välfärdskriminalitet är enormt viktigt för systemens legitimitet - och de enda som förlorar på att den kriminaliteten får frodas - är de som verkligen behöver välfärden. Så där är vi överens.
 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ll-ge-babygava-for-att-fa-igang-barnafodandet

Det här belyser ett växande problem, att glesorterna dras med en åldrande befolkning och yngre som flyttar till storstäderna. Vilket kommer sätta kommunernas ekonomi under växande press. Med ökade kostnader och sämre skatteunderlag. Samt då en rejäl försämring av arbetstillfällen och service.

Ingen tror väl att en gåva på knappt 3000 kr kommer uppmuntra till ökat barnfödande och stoppa yngre att flytta från kommunen. Vad skulle hjälpa?
 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ll-ge-babygava-for-att-fa-igang-barnafodandet

Det här belyser ett växande problem, att glesorterna dras med en åldrande befolkning och yngre som flyttar till storstäderna. Vilket kommer sätta kommunernas ekonomi under växande press. Med ökade kostnader och sämre skatteunderlag. Samt då en rejäl försämring av arbetstillfällen och service.

Ingen tror väl att en gåva på knappt 3000 kr kommer uppmuntra till ökat barnfödande och stoppa yngre att flytta från kommunen. Vad skulle hjälpa?
Skattelättnader, utbyggd service, kommunikationer, förskolor, grundskolor, avskrivna studielån ...
 
Skattelättnader, utbyggd service, kommunikationer, förskolor, grundskolor, avskrivna studielån ...

Kostar mucho och med färre och färre förvärvsarbetande kommer inte de resurserna att finnas. Det är ju ffa den åldrande befolkningen som är elefanten i rummet.
 
Absolut, men du frågade hur man vänder utvecklingen, man gör det attraktivt att bo där, inte genom att dra ner på servicen som man gjort de senaste 30 - 40 åren.
Den enda, delvis, lösning jag ser är att staten isof går in och ekonomiskt stöttar glesorter som Arvika med de åtgärder du föreslår.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
1 147
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
1 819
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp