Svensk politik nr 3

22 miljoner är väääldigt lite pengar i sammanhanget, när det gäller statlig verksamhet.
Jaha...jag tänker att för privata företag så är 62 miljoner (22 miljoner är bara resor, boende, mat och dryck. 40 miljoner till är ersättningar till personal och för tex föreläsare) en ohyggligt stor kassa för att användas till "funktionella och effektiva möten/planeringsdagar/kompetensutveckling". Det verkar vara skillnad på om man jobbar inom privat sektor eftersom företaget får då ta ur den egna "kassan" så att säga och inom statligt verksamhet...........tja där behöver man inte tänka så mycket på det dära......
Är man kvar "hemma på kontoret", så är folk distraherade av de vardagliga göromålen.
Ok....jag vet inte om människor som jobbar inom statlig verksamhet är extra känsliga och mer lätt distraherade än människor som jobbar inom privat sektor och därmed måste liksom resa bort, bo fint och äta lyxmat för att kunna koppla bort det jobbiga jobbet..........
Vår, ganska lilla kommun, beräknas i år ha ett underskott på ca 60 miljoner, vad tycker du att vi ska lägga ner för verksamhet i vår kommun för att få en budget i balans?
Du kanske ha telepatiska förmågor. Jag har tyvärr inte det och kan därför inte uttala mig om din "ganska lilla kommun".
 
Jaha...jag tänker att för privata företag så är 62 miljoner (22 miljoner är bara resor, boende, mat och dryck. 40 miljoner till är ersättningar till personal och för tex föreläsare) en ohyggligt stor kassa för att användas till "funktionella och effektiva möten/planeringsdagar/kompetensutveckling". Det verkar vara skillnad på om man jobbar inom privat sektor eftersom företaget får då ta ur den egna "kassan" så att säga och inom statligt verksamhet...........tja där behöver man inte tänka så mycket på det dära......

Ok....jag vet inte om människor som jobbar inom statlig verksamhet är extra känsliga och mer lätt distraherade än människor som jobbar inom privat sektor och därmed måste liksom resa bort, bo fint och äta lyxmat för att kunna koppla bort det jobbiga jobbet..........

Du kanske ha telepatiska förmågor. Jag har tyvärr inte det och kan därför inte uttala mig om din "ganska lilla kommun".
Jag tycker att Skolverkets uppdrag inte går att jämföra med ett privat företags, och just kompetensutveckling, forskningskunskap och utbildning är såpass centrala i uppdraget. Därför säger jag fortfarande pass på om det är en väl tilltagen budget eller snålt tilltagen budget.

Och tycker det är bra att det genomlyses och granskas, det jag vänder mig emot är den populistiska tonen där man kan få för sig att allt utöver en macka i egna konferensrummet är otänkbart för offentligt anställda. Bara för att det är folkets skattemedel och inte folkets konsumtionsmedel som bekostar det.
 
Jag tycker att Skolverkets uppdrag inte går att jämföra med ett privat företags, och just kompetensutveckling, forskningskunskap och utbildning är såpass centrala i uppdraget. Därför säger jag fortfarande pass på om det är en väl tilltagen budget eller snålt tilltagen budget.

Och tycker det är bra att det genomlyses och granskas, det jag vänder mig emot är den populistiska tonen där man kan få för sig att allt utöver en macka i egna konferensrummet är otänkbart för offentligt anställda. Bara för att det är folkets skattemedel och inte folkets konsumtionsmedel som bekostar det.
Jag tycker att det är mindre alarmerande att Skolverket lägger pengar på konferenser och kompetensutveckling jämfört med hur dyra skolkoncernerna blir för skattebetalare. Och hur hårt systemet kan slå mot kommuner där de etablerat sig. I den här texten finns lite exempel på vad kostnaderna kan bli för kommuner. https://www.arbetsvarlden.se/debatt/skolkoncernerna-cashar-in-pa-sin-egen-expansion/
 
Men du kan tvärsäkert uttala dig om Skolverkets verksamhet...har du jobbat där själv så du vet vad du pratar om?
Har du läst mina senaste inlägg i den här tråden? De går ut på att det nu finns en AI som tränas i att hitta märkliga leverantörsfakturor som godkänts av ansvariga på våra myndigheter och kommuner. Jag kan informera dig om att det inte är min AI -ägaren heter Jens Nylander. Jag tycker det är otroligt spännande att det nu kan vara möjligt för oss skattebetalare att få insyn i hur våra skattemedel används och hur otroligt fel det kan bli när en myndighet får så mycket pengar att förfoga över att fartblindhet för pengars värde helt sätts ur spel. Vänligen Se Sjobergas räkneexempel i inlägg nr 894.
Eller tycker du att Sveriges medborgare inte ska få ha synpunkter på när våra skattemedel tenderar bli utsatt för ett blint slöseri......man måste jobba där för att få ha synpunkter??
 
Och tycker det är bra att det genomlyses och granskas, det jag vänder mig emot är den populistiska tonen där man kan få för sig att allt utöver en macka i egna konferensrummet är otänkbart för offentligt anställda.
Men alltså VEM har sagt något om att en "macka i det egna konferensrummet" räcker gott och väl? Du vänder dig mot en populistisk ton (som inte ens existerar) ......men själv ägnar du dig åt att försöka förminska diskussionen åt ett håll som inte inte alls stämmer överens med vad som egentligen sägs. Varför då?
Jag tycker att det är mindre alarmerande att Skolverket lägger pengar på konferenser och kompetensutveckling jämfört med hur dyra skolkoncernerna blir för skattebetalare.
Finns det någon som anser att det är alarmerande att Skolverket har en budget för kompetensutveckling konferenser? Det som är alarmerande är att Skolverket verkar ha en ovanligt stor och generös summa för detta.......
 
Men alltså VEM har sagt något om att en "macka i det egna konferensrummet" räcker gott och väl? Du vänder dig mot en populistisk ton (som inte ens existerar) ......men själv ägnar du dig åt att försöka förminska diskussionen åt ett håll som inte inte alls stämmer överens med vad som egentligen sägs. Varför då?

Finns det någon som anser att det är alarmerande att Skolverket har en budget för kompetensutveckling konferenser? Det som är alarmerande är att Skolverket verkar ha en ovanligt stor och generös summa för detta.......
Nej, det där ”ovanligt stor och generös” går inte att bedöma med den fakta som lämnas utan hamnar i facket populism. Inget förminskande,
 
Har du läst mina senaste inlägg i den här tråden? De går ut på att det nu finns en AI som tränas i att hitta märkliga leverantörsfakturor som godkänts av ansvariga på våra myndigheter och kommuner. Jag kan informera dig om att det inte är min AI -ägaren heter Jens Nylander. Jag tycker det är otroligt spännande att det nu kan vara möjligt för oss skattebetalare att få insyn i hur våra skattemedel används och hur otroligt fel det kan bli när en myndighet får så mycket pengar att förfoga över att fartblindhet för pengars värde helt sätts ur spel. Vänligen Se Sjobergas räkneexempel i inlägg nr 894.
Eller tycker du att Sveriges medborgare inte ska få ha synpunkter på när våra skattemedel tenderar bli utsatt för ett blint slöseri......man måste jobba där för att få ha synpunkter??

Huruvida det är mycket eller lite, rimligt eller orimligt för kompetensutveckling beror ju på vad de fått för pengarna och vad alternativet är. Du har hittills inte presenterat något annat än en siffra som i sig själv inte säger så mycket. Vad ingick i de kostnaderna?
 
Har du läst mina senaste inlägg i den här tråden? De går ut på att det nu finns en AI som tränas i att hitta märkliga leverantörsfakturor som godkänts av ansvariga på våra myndigheter och kommuner. Jag kan informera dig om att det inte är min AI -ägaren heter Jens Nylander. Jag tycker det är otroligt spännande att det nu kan vara möjligt för oss skattebetalare att få insyn i hur våra skattemedel används och hur otroligt fel det kan bli när en myndighet får så mycket pengar att förfoga över att fartblindhet för pengars värde helt sätts ur spel. Vänligen Se Sjobergas räkneexempel i inlägg nr 894.
Eller tycker du att Sveriges medborgare inte ska få ha synpunkter på när våra skattemedel tenderar bli utsatt för ett blint slöseri......man måste jobba där för att få ha synpunkter??
Har du rätt kompetens för att avgöra hur offentliga medel ska användas? Vem tycker du ska besluta om hur offentliga medel ska användas?

Hur vet du att den påstådda AI:n har tränats på ett sådant sätt så att de resultat den får fram är relevanta - verkligen står för det någon påstår att det står för?

Vill du att digitala verktyg som tagits fram av privatpersoner, ska styra oss? Tycker du att de principer som en AI arbetar efter, ska vara transparenta, så att "vi" kan kan granska AI:n?

Vilken är din källa på att just skolverket slösar med pengar, och varför är det så viktigt för dig?
Enligt mig är ett större problem att felaktiga fakturor hanteras och betalas i totalsumma pengar.

Personligen är jag extremt oroad över hur en massa verkligen konstiga projekt inom det som brukar kallas "den gröna omställningen" får utvecklingsmedel och bidrag, när i stort sett vem helst, som känner till termodynamikens lagar, vet sådant som att det inte går att få ut mer energi än man stoppar in, åtminstone inte innan någon löst gåtan runt kall fusion.

Vill du ha kvar den svenska offentlighetsprincipen?
 
Nej, det där ”ovanligt stor och generös” går inte att bedöma med den fakta som lämnas utan hamnar i facket populism. Inget förminskande,
Så dina egna ord : vänder mig emot är den populistiska tonen där man kan få för sig att allt utöver en macka i egna konferensrummet är otänkbart för offentligt anställda...Är inte ett förminskande av diskussionen?
Jag tycker i alla fall det känns otroligt spännande att myndigheters sätt att hantera medborgarnas skattepengar nu på ett helt annat sätt kan komma upp på bordet.
 
Har du läst mina senaste inlägg i den här tråden? De går ut på att det nu finns en AI som tränas i att hitta märkliga leverantörsfakturor som godkänts av ansvariga på våra myndigheter och kommuner. Jag kan informera dig om att det inte är min AI -ägaren heter Jens Nylander. Jag tycker det är otroligt spännande att det nu kan vara möjligt för oss skattebetalare att få insyn i hur våra skattemedel används och hur otroligt fel det kan bli när en myndighet får så mycket pengar att förfoga över att fartblindhet för pengars värde helt sätts ur spel. Vänligen Se Sjobergas räkneexempel i inlägg nr 894.
Eller tycker du att Sveriges medborgare inte ska få ha synpunkter på när våra skattemedel tenderar bli utsatt för ett blint slöseri......man måste jobba där för att få ha synpunkter??
BTW, det går utmärkt att få insyn i hur skattemedel används, utan AI.

Det är bara att läsa igenom redovisningsdata för den kommun, region, myndighet, statliga eller kommunala bolag som man är intresserad av.

Den svenska offentlighetsprincipen ger oss alla tillgång till ekonomisk information.

Genom att aktivera sig politiskt, så "tvingas" man att sätta sig in i hur det hela fungerar, och vilka lagrum som kommuner, regioner, myndigheter och bolag agerar under.

Det är ett bra sätt att börja för att förstå hur den offentliga ekonomin fungerar i Sverige.
 
Så dina egna ord : vänder mig emot är den populistiska tonen där man kan få för sig att allt utöver en macka i egna konferensrummet är otänkbart för offentligt anställda...Är inte ett förminskande av diskussionen?
Jag tycker i alla fall det känns otroligt spännande att myndigheters sätt att hantera medborgarnas skattepengar nu på ett helt annat sätt kan komma upp på bordet.
Jag tycker att det är ett tveksamt sätt, att låta en AI (om det nu är en AI, och inte en serie algoritmer), som vi inte har en susning om hur den arbetar, låta ta över granskningen av svensk demokrati.

Väldigt farligt skulle jag vilja påstå till och med.
 
Så dina egna ord : vänder mig emot är den populistiska tonen där man kan få för sig att allt utöver en macka i egna konferensrummet är otänkbart för offentligt anställda...Är inte ett förminskande av diskussionen?
Jag tycker i alla fall det känns otroligt spännande att myndigheters sätt att hantera medborgarnas skattepengar nu på ett helt annat sätt kan komma upp på bordet.
Jag tycker som sagt mer granskning är bra. Även med AI.

Men just nu lider dina inlägg hårt av en populistisk ton, utgående från att skattepengar inte ska spenderas mer än minimalistiskt. Lider.
 
Så dina egna ord : vänder mig emot är den populistiska tonen där man kan få för sig att allt utöver en macka i egna konferensrummet är otänkbart för offentligt anställda...Är inte ett förminskande av diskussionen?
Jag tycker i alla fall det känns otroligt spännande att myndigheters sätt att hantera medborgarnas skattepengar nu på ett helt annat sätt kan komma upp på bordet.

Det är jättebra att så mycket av den offentliga sektorn är transparent, och det var den även innan den här tjänsten togs fram, som visserligen gör det enkelt att få fram siffror, men som utelämnar kontexten för siffrorna.

När du nu tar på dig rollen att granska våra myndigheter, är du beredd att göra jobbet som krävs för att på riktigt kunna säga något om det du ser är bra, dåligt eller något däremellan? Har du gjort någon faktainsamling som du kan använda för att analysera siffrorna du fått om Skolverket, innan du spyr ut galla över dem? Eller är det så att du på förhand redan var så övertygad om att offentlig verksamhet kostar för mycket sådär i allmänhet, så att det för dig inte spelar så stor roll - alla siffror du hittar är bevis för det du redan tycker?
 
Du har hittills inte presenterat något annat än en siffra som i sig själv inte säger så mycket. Vad ingick i de kostnaderna?
Har du rätt kompetens för att avgöra hur offentliga medel ska användas? Vem tycker du ska besluta om hur offentliga medel ska användas?
Hur vet du att den påstådda AI:n har tränats på ett sådant sätt så att de resultat den får fram är relevanta - verkligen står för det någon påstår att det står för?

BTW, det går utmärkt att få insyn i hur skattemedel används, utan AI.
Det är bara att läsa igenom redovisningsdata för den kommun, region, myndighet, statliga eller kommunala bolag som man är intresserad av.

När du nu tar på dig rollen att granska våra myndigheter, är du beredd att göra jobbet som krävs för att på riktigt kunna säga något om det du ser är bra, dåligt eller något däremellan?
Inte visste väl jag att för att få diskutera på bukefalos vara tvungen att veta ALLT som i detalj ingick i tex. skolverkets kostnader för deras konferenser, eller ens för att få ha synpunkter på summan? . Eller att jag måste vara fullt delaktig i hur olika kommuners offentliga medel ska användas, eller måste ladda ner kommunernas, myndigheters eller kommunala bolas redovisningsdata....eller att jag nu "tagit på mig rollen" granskare och ska upplysa bukefalos läsare.
Vill Ni veta mer om Jens Nylanders AI hur den jobbar, eller vad för data den plockar fram eller om det verkligen är en AI och inte bara en serie algoritmer , fråga honom eller läs på hans hemsida eller lyssna på någon intervju han varit med i. Han var med i Ekots lördagsintervju.
 
Inte visste väl jag att för att få diskutera på bukefalos vara tvungen att veta ALLT som i detalj ingick i tex. skolverkets kostnader för deras konferenser, eller ens för att få ha synpunkter på summan? . Eller att jag måste vara fullt delaktig i hur olika kommuners offentliga medel ska användas, eller måste ladda ner kommunernas, myndigheters eller kommunala bolas redovisningsdata....eller att jag nu "tagit på mig rollen" granskare och ska upplysa bukefalos läsare.
Vill Ni veta mer om Jens Nylanders AI hur den jobbar, eller vad för data den plockar fram eller om det verkligen är en AI och inte bara en serie algoritmer , fråga honom eller läs på hans hemsida eller lyssna på någon intervju han varit med i. Han var med i Ekots lördagsintervju.

Du behöver inte veta alla DETALJER, men för att kunna avgöra om en viss summa pengar är mycket eller lite så är det väl rimligt att veta vad som ingick i de kostnaderna? Om du och jag säger vad vi lägger på boende varje månad så kommer vi oundvikligen komma till frågan vad vi räknar in i "boendekostnad", annars går det inte att jämföra våra kostnader.

Du har kommit med påståendet att Skolverket slösar med våra skattepengar, då är det väl inte så konstigt om andra vill veta vad man fått för pengarna innan man håller med dig om den saken? Ser du ingen poäng alls med att veta vad pengarna används till, innan man uttalar sig?

Tack för tipset om intervjun, den ska jag lyssna på. Jag är nämligen väldigt intresserad av Jens Nylanders projekt och vad han själv tänker om det. Det lilla jag hört tidigare har inte varit så förtoendeingivande, och tänker då inte på siffrorna i sig utan vad han tror att man kan säga om dem när de plockas ur sin kontext. Så jag hoppas att man får en lite bredare bild av vad han tänkt sig att tjänsten ska leda till, annat än att undergräva förtroendet för offentlig sektor.
 
Personligen är jag extremt oroad över hur en massa verkligen konstiga projekt inom det som brukar kallas "den gröna omställningen" får utvecklingsmedel och bidrag, när i stort sett vem helst, som känner till termodynamikens lagar, vet sådant som att det inte går att få ut mer energi än man stoppar in, åtminstone inte innan någon löst gåtan runt kall fusion.
Ja här håller vi verkligen med varann! Den gröna omställningen är ett slukhål med så stora summor pengar i bidrag att jag ens undrar om det finns så mycket pengar. Till privata aktörer som lyckas få upp aktien på höga nivåer eftersom det finns starka och pålitliga bidragsfinansiärer -skattebetalare. Sen säljer ägarna av aktier och blir mångmiljardärer på kuppen och sitter på någon lyxbåt och dricker paraplydrinkar medans det tidigare skeppet det styrde sjunker. (NorthVolt tex. -någon?)
 
Ja här håller vi verkligen med varann! Den gröna omställningen är ett slukhål med så stora summor pengar i bidrag att jag ens undrar om det finns så mycket pengar. Till privata aktörer som lyckas få upp aktien på höga nivåer eftersom det finns starka och pålitliga bidragsfinansiärer -skattebetalare. Sen säljer ägarna av aktier och blir mångmiljardärer på kuppen och sitter på någon lyxbåt och dricker paraplydrinkar medans det tidigare skeppet det styrde sjunker. (NorthVolt tex. -någon?)

Så fort det öppnas upp för något stort sådant område så dyker det upp både seriösa innovatörer, riktigt bra startups med bärande ideer, storbolag som vill kamma hem pengar och rena lycksökare som ibland lyckas få en vinstlott. Det är svårt det där. Jag brukar tänka att det ofta är bättre att skapa riktigt bra innovationsvillkor än att kasta pengahögar direkt.

Har inte sett Andrea Rossi än dock med nåt nytt coolt projekt. Kanske har han blivit för gammal för att spela folk spratt. Eller bränt sina broar.

För de som inte vet vem det är:
https://en.wikipedia.org/wiki/Andrea_Rossi_(entrepreneur)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
1 174
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
1 846
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Föl 2020
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp