Svensk lag

Hambo

Trådstartare
I ett fodervärds kontrakt står följande :
1 månads uppsägning, i övrigt enl svensk lagstiftning ......
En god vän har en häst på foder som blivit skadad, kan hon säga upp avtalet eller inte ?? Hon ska stå för självrisk enl avtalet . Men hästen måste opereras och vara konvalecent i flera månader .

Vad säger svensk lagstiftning om detta ?

Hej från Hambo

Sv: Svensk lag

vilken lagstiftning hänvisar det till?
finns det ens en specifik lag om fodervärd?

annars känns det spontant som att hon kan säga upp kontraktet och självrisken kan hon nog inte vara skyldig för såvida det inte är hon som står på försäkringen.

knivig fråga, hoppas nån vet mer än mig!!

Det är svårt att säga, beror väldigt mycket på skadan och hur den uppkommit och såklart även på kontraktet.

Eftersom hästen är i fodervärdens vård gäller att det är fodervärden som har att visa att hon inte orsakat skadan genom sin oaktsamhet, det som på juridikspråk kallas presumtionsansvar.

Jag fattar inte heller det med svensk lagstiftning........
Hästen har blivit skadad i hagen och jag har läst mig till att dom inte är skadestånds skyldiga eftersom dom inte varit oaktsamma..

Vi vänta på fler kloka människor;)

Hej från Hambo

Om jag fattar rätt så kan hon säga upp avtalet OM dom har skrivit in en uppsägningstid, annars är hon antingen tvungen att fortsätta ha hästen samt betala för den, alt att ägaren tar tillbaka den och din kompis är tvungen att ändå betala för hästen framt till att kontraktet går ut.
Och självrisken får hon nog stå för oavsett om hon lämnar tillbaka hästen eller inte.
Men då ingen av oss har sett kontraktet så är det svårt att säga, har dom skrivit ett privat, dvs eget avtal el har dom tagit ett färdigskrivet?

Uppsägningstiden är en månad. Dom har även skrivit att FV ska stå för ev självrisk, så det är ju ok !

Hej från Hambo

I såna fall måste ju det som står efter kommatecknet vara värdelöst. En månads uppsägning är det som gäller.

Jag tycker också det verkar vara det som gäller . Jag har försäkerhets skull givit FV ett telnr till en "hästadvokat"
Tack för er hjälp !

Hej från Hambo

Det som kan ställa till det är hur avtalet är formulerat för övrigt. Det kan t ex stå en tidsperiod i det som inte framkommer här och även annat som gör det omöjligt att ge ett rakt svar utan att veta.
Månaden som nämns kan t ex (beroende formuleringen) vara att man måste säga upp avtalet senast en månad innan det går annars förlängs det automatiskt en period till. Sedan kan det finnas med att hästen ska lämnas tillbaka i samma skick som lämnades ut och att fodervärden kan vara ansvarig för kostnader som uppstår för att den ska bli frisk i det här fallet. Så det är inte så enkelt att utifrån de uppgifter som finns här säga varken det ena eller andra. Så en hästadvokat som kan ta del av hela avtalet är nog det absolut bästa alternativet.

Det beror nog på vad som står i kontraktet om skador etc. (Om fv t.ex. är skyldig att stå för utgifter för skador som uppkommit hos denne, eller om det gäller behandling som utförs medan hästen är i dennes vård...osv osv). Gäller det skador som uppkommit hos fv (vilket ju detta gjort, oavsett om h*n varit oaktsam eller inte), kan fv nog åka på att stå för hela självrisken (är den rörlig, blir det ju en fast summa + viss % av behandlingskostnaden).

Självrisken ska hon stå för, det har dom kommit överens om .
Ingen tidsbegränsning.
Ej heller att Hästen ska lämnas tillbaka i samma skick:crazy: som när den hämtades ( Den besiktigades UA )

Hej från Hambo

Det var inte självrisken som var besvärande utan ev återlämnande av hästen.
Självrisken står FV för enl deras avtal .

Hej från Hambo

Sedan kan det finnas med att hästen ska lämnas tillbaka i samma skick som lämnades ut och att fodervärden kan vara ansvarig för kostnader som uppstår för att den ska bli frisk i det här fallet.
Nu är de några år sedan men de stod det i standardkontraktet (tror de bara fanns en variant av avtal som man kunde köpa i hästaffärerna då) som jag använde när jag lämnade ut på foder.

Ägaren till Hästen har hämtat hästen, innan månaden är slut .
FV var bortrest vid detta tillfälle .
Ägaren har avlivat hästen, antar att hon fått ok av försäkringsbolaget ??????
Ägaren har skickat Kvitto på avlivning 5.500:- Till Fodervärden !!

Hej från Hambo

Ja, kvitto kan hon ju få skicka till vem hon vill. Det är ju intressant för fodervärden att veta vad ägaren betalt och att det är gjort.

Man få avliva sin häst när man vill.

Det enda försäkringsbolaget har att säga till om är huruvida de ska betala ut livvärdet eller inte.

Eftersom Operationen skulle kosta mycket mer än vad hon skulle få för livvärdet så godkände säker fb detta .

Det framkom en del gamla skador ( eller medfött ?)när FV Röntgade hästen, så detta var kanske bäste för hästen !

Hej från Hambo

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 593
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 284
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 975
Senast: warg
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka