Sveland sto,fölboom o junior??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare fettso
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 1 992
Sv: Sveland sto,fölboom o junior??

Tror att den bara gäller halvblod. Ersättningsnivåerna är väl satta efter vad man beräknar för halvblodsavel. Det skiljer ju otroligt mycket i kostnader mellan raserna. För ett hyfsat travar föl är dessa ersättningar rena skämtet, medan det hade varit en otroligt vinst för ett shettis föl.

När jag skulle försäkra min lilla ringde jag runt till alla bolagen och frågade en ziljon frågor. Sveland var klart billigast första året men sen... När de blir ett år ligger de i samma premienivå som övriga och har då, i mitt tycke, sämre villkor.
Summa summarum, Sveland har en bra uppfödarförsäkring där syftet är att inte ha kvar fölet, låg premie första året men ändå en bra försäkring. Är tanken att man ska behålla ska man gå efter villkoren och vad det kostar när de fyller ett.

Inte svar på din fråga kanske men en tanke som slog mig när jag skulle försäkra. :)

Hakar på tråden.

Är det knasigt att försäkra fölet/fostret i annat bolag än mamman?

Varför skulle man inte kunna det? Det var ignen som ifrågasatte det när jag ringde runt och alla fick ju infom om att den var två dgr gammal= att jag även ägde stoet.

Hon skrev fostret och det kan man väl inte försäkra i ett annat bolag??

Fölet/fostret skrev hon, sant. Nej, fosterförsäkran tar man ju på mamman men det betyder ju inte att man inte kan försäkra fölet i ett annat bolag sen, om man nu vill det.

Nej att fosterförsäkringen måste vara i samma har jag anat.

Vet inte riktigt hur jag ska göra med ev föl, jag är inte missnöjd med stoets bolag men det har försämrats något. Frågan är dock om jag VÅGAR ha den i annat bolag, måste vara bättre med samma i obruten kedja från foster till vuxen.

Jag valde till sist samma som mamman, efter att ha jämfört alla. De var alla tämligen lika. Det ena var kanske bättre på en sak men sämre på en annan osv men väldigt liten skillnad.

Fast den kallas ju iofs tilläggsförsäkring hos de jag har orkat kolla?

Nåja hon är inte konstaterat dräktig ännu så det är inte direkt någon panik :rofl:

Vi hade olika bolag på mammam och fostret, och alla svelands försäkringar gäller på alla raser.

Både Agria, Folksam och If försäkrar foster utan att mamman är försäkrad i samma bolag, hur Sveland gör vet jag i och för sig inte.

Rättar; så var det för ett par år sedan när jag ringde runt senast.

Men försäkrar de alla raser?

Har inte lagt ut pengar så att jag vill ha om hon kastar utan för att ha bebis försäkrad så tidigt det bara går.

Ingen aning om något annat än halvblod...

Borde ju inte vara någon skillnad mellan raserna eftersom man själv väljer försäkringsbelopp och premien blir därefter.

Både Agria, Folksam och If försäkrar foster utan att mamman är försäkrad i samma bolag, hur Sveland gör vet jag i och för sig inte.

Rättar; så var det för ett par år sedan när jag ringde runt senast.

Så är det fortfarande! Åtminstone hos IF och Agria som jag pratat med än så länge.

Alltså så kan du ha stoet försäkrat i ett bolag (liv o vet. vård) sen kan du ha fostret försäkrat i ett annat och sen försäkra fölungen när den är född i ett tredje ;)

Som har fattat det så är fölboom för halvblod och den har speciella perioder där beloppet höjs enligt en fast skala. Men det finns vanlig fosterförsäkring också där man försäkrar för det faktiska belopp man har betalat för att få stoet dräktigt.

Har våra hästar i Sveland & ingen av dem är halvblod utan Nordsvensk, Araber & shettis.

Arabfölet är försäkrat i fölboomen har jag för mig. Det verkade inte vara några problem att få det.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
2
Svar
21
· Visningar
1 977
Senast: Sedna
·
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
3 000
Senast: Dopy
·
Avel Hej! Jag har ett sto på hela 7 år! Hon väntar nu sitt första föl, bf: Maj 2021. Men nu har hon blivit farlig!! Och helt...
2
Svar
24
· Visningar
4 954
Senast: Nota
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 095
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka