Svart schäfer

Sv: Svart schäfer

Jag anser att TS inte behöver svara ett dugg på era frågor. Många här på Buke tycker ju att det är helt ok med extremavel på vissa raser och hyllar folk som skaffar en renrasig valp med tusen olika åkommor/krämpor som hör till rasen, många här på buke tycker det är helt ok med hur många hundar ser ut i dag samt att man gör div ingrepp som ska *försköna* rasen. Så vad har ni egentligen att tillföra i debatten som är så mycket bättre ?

Vilka gör det? Jag kan bara komma på två st.

Jag anser att TS inte behöver svara ett dugg på era frågor. Många här på Buke tycker ju att det är helt ok med extremavel på vissa raser och hyllar folk som skaffar en renrasig valp med tusen olika åkommor/krämpor som hör till rasen, många här på buke tycker det är helt ok med hur många hundar ser ut i dag samt att man gör div ingrepp som ska *försköna* rasen. Så vad har ni egentligen att tillföra i debatten som är så mycket bättre ?

Ja, vilka gör detta egentligen? Jag kommer på mycket få personer som hyllar en "extremavlad hund med tusen åkommor". De flesta av oss vill väl ändå ha sunda hundar som vi kan använda?

Senast någon tex la ut en bild på en kuperad hund (vilket faller under diverse ingrepp enligt mig) vill jag minnas att även hon fick undanbe sig kommentarer om detta, någit som tyder på att "pöbeln" inte gillar det heller.

Vi skulle givetvis inte uttalat oss om inte TS bett om det.

Sen när behövde man bli medlem på hunddata för att titta där? Bara på avelsdata man behöver vara medlem.

Jag har full förståelse för att man inte bill lämna ut sin hunds fulla namn/reg.nr på internet, man vill kanske ha kvar viss anonymitet.

Sedan så är det väl självklart att man för ett visst hum om exteriören på en bild där hunden står bra uppställd. Visst, en bild kan luras, och man kan ställa hunden fördelaktigt just den sekunden bilden knäpps, men hur bra man än är på att ställa hundar kan man inte få en dålig hund att se bra ut genom att ställa upp den, bättre men inte bra.

Om alla hälsokontroller är gjorda ua så tycker jag att ni ska göra MH om det inte redan är gjort, kora honom, och meritera honom inom bruks för aatt visa att ni har en hund som klarar av att jobba. Kolla också upp hans syskons hälsa och övriga resultat.

Viktigast av allt, var kritiska. Vad har er hund att tillföra aveln? På vilket sätt kan han förbättra rasen? Avel för mig innebär att avkomman ska bli minst lika bra som, helst bättre än, föräldradjuren. Tror ni att eran hane håller måttet? Ta kontakt med en erkänt duktig uppfödare inom rasen och be om dennes åsikt.

*kl*

Alltså. Vissa borde tagga ner lite, för ni vet ju faktiskt inget om hunden.

Kan ju faktiskt vara så att TS inte är så gammal och att det är hennes föräldrars hund och hon har förmodligen ingen aning om hur "uppkollad" han blivit. Hennes föräldrar har väl förmodligen full koll.

TS vill väl antagligen bara visa upp familjens hund.

Liknande trådar

Hundträning Hej jag har fått ta även en schäfer på 2 år som är oplacerad pga av föra ägaren hade misshandlat henne, Hon är osäker men tillgiven...
Svar
1
· Visningar
342
Senast: Springer
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 085
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 231
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Jag tänkte börja träna specialsök lite på skoj med båda hundarna :) Sitter därför och är i begrepp att beställa dels bitar av röd Kong...
Svar
13
· Visningar
682
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur