Svart schäfer

Sv: Svart schäfer

Och då kan man inte välja hundar efter meriter och stam då`?

Sen är det ju vansinne o köpa brukshundar som ska ligga 6dagar i veckan o sen en söndags promenad. När det finns sällskapshundar.

Kan hålla med dig. Men varför verkar det som om många raser börjar delas upp i flera grenar? Exempelvis labradorer och också schäfrar. Det finns ju bara EN ras av dessa. Varför skriver uppfödarna bruksschäfrar och jaktlabradorer? Kanske dags för dem att ta fram sällskapsschäfrar också?

Kan hålla med dig. Men varför verkar det som om många raser börjar delas upp i flera grenar? Exempelvis labradorer och också schäfrar. Det finns ju bara EN ras av dessa. Varför skriver uppfödarna bruksschäfrar och jaktlabradorer? Kanske dags för dem att ta fram sällskapsschäfrar också?

Nej till och med svanska schäferhundklubben har ju erkänt att det är två raser det hörde jag med egna ord igår på SM pris cermoni.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=911527

Nej till och med svanska schäferhundklubben har ju erkänt att det är två raser det hörde jag med egna ord igår på SM pris cermoni.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=911527

Då är det väl dags att skriva om rasstandarden och se till att dessa två får olika namn och sedan dela på aveln. För dessa två grenar är således två olika raser för de ska ju inte ens se likadana ut. Räkrumpor i ena hörnet och rakryggar i den andra och sedan skola de aldrig mötas igen, eller?

Då är det väl dags att skriva om rasstandarden och se till att dessa två får olika namn och sedan dela på aveln. För dessa två grenar är således två olika raser för de ska ju inte ens se likadana ut. Räkrumpor i ena hörnet och rakryggar i den andra och sedan skola de aldrig mötas igen, eller?

Helt klart!

Sagt det länge att dessa räk kräk är nåt helt annat än Schäfer.

vad jag menar med godkänd är att han inte har några 'fel' någonstans tex i bakbenen. Sen att han har en rak rygg och har ett kanon psyke. Nu menar jag inte att han ska användas för bara schäferavel. Går ju att göra blandrasvalpar med :D

Han är alltså HD och AD röntgad utan anmärkning.
Bra!
Föräldrarna är också fria antar jag?
Har du kollat syskon och övrig släkt?
Går att göra på Kennelklubbens hemsida under hunddata.
Helt frisk/sund i övrigt?

Har du gjort MH på honom är krav för att få reg valparna.
Det är bra om du går en korning också om du inte redan har gjort det.
Du bör ju helst även ställa ut ett par gånger så tik ägaren kan få veta vilka fel/brister han har resp hans fördelar så tik ägaren kan matcha det mot tiken.
En klar fördel är det också om du tävlat bruks med honom och kan visa att han kan jobba!

Jo för det är TIK ägarna som väljer den hanne som man vill para med!
Och tik ägarna som ju också blir uppfödare av valparna, de är självklart väldigt noga vid sitt val av hanne och vill kolla allt som går att kolla! (Hunddata är en guldgruva!)
Det är dom som ska ha ansvar mot de blivande valpköparna.

Konkurrensen för Schäfer hannar i avel är stor, ju mer meriter du kan visa upp, ju större chans är det att tik ägare väljer just din hanne av alla som finns.
Sedan går inte tik ägare enbart på vad just hannen har, de tittar naturligtvis på hans släkt också, så det har stor betydelse hur stamtavlan ser ut och hur hans syskon har blivit.

Ett råd är också att kontakta hans uppfödare, förhoppningsvis får du mycket hjälp/tips där!

Han är alltså HD och AD röntgad utan anmärkning.
Bra!
Föräldrarna är också fria antar jag?
Har du kollat syskon och övrig släkt?
Går att göra på Kennelklubbens hemsida under hunddata.
Helt frisk/sund i övrigt?

Har du gjort MH på honom är krav för att få reg valparna.
Det är bra om du går en korning också om du inte redan har gjort det.
Du bör ju helst även ställa ut ett par gånger så tik ägaren kan få veta vilka fel/brister han har resp hans fördelar så tik ägaren kan matcha det mot tiken.
En klar fördel är det också om du tävlat bruks med honom och kan visa att han kan jobba!

Jo för det är TIK ägarna som väljer den hanne som man vill para med!
Och tik ägarna som ju också blir uppfödare av valparna, de är självklart väldigt noga vid sitt val av hanne och vill kolla allt som går att kolla! (Hunddata är en guldgruva!)
Det är dom som ska ha ansvar mot de blivande valpköparna.

Konkurrensen för Schäfer hannar i avel är stor, ju mer meriter du kan visa upp, ju större chans är det att tik ägare väljer just din hanne av alla som finns.
Sedan går inte tik ägare enbart på vad just hannen har, de tittar naturligtvis på hans släkt också, så det har stor betydelse hur stamtavlan ser ut och hur hans syskon har blivit.

Ett råd är också att kontakta hans uppfödare, förhoppningsvis får du mycket hjälp/tips där!

Nu är jag otroligt hård och negativ men jag tror inte ens att hunden är HD-röntgad utan att ägaren helt enkelt i sin "visdom" har "sett" att hunden är ua. AD lär inte heller vara röntgat, och jag undrar om hunden ens är reggad själv. Kommentaren "man kan ju göra blandrasvalpar också" säger det mesta. MH, Hunddata och korning är med all säkerhet koncept som TS behövde googla för att ta reda på vad de betyder.
Ditt inlägg är jättebra, svidande kritik och jag tror att TS gav sig av till andra jaktmarker för att idka oseriös avel. :devil:

Känner du TS eller är det bara för att vara elak du skriver detta?
Jag vet inget alls om TS, vist kan det vara som du skriver, men det BEHÖVER inte vara det.
Kan lika gärna vara en hundägare som är stolt och glad för sin trevliga hund.
Men totalt nybörjare på det här med hundavel.

Vist det som skrevs om blandras valpar var ju inte speciellt seriöst...
Men vi glömer väldigt ofta bort att folk som inte är så insatta i hund ser inte blandraser på samma sätt. (det finns mängder med blandras trådar här tex som bevis på det)

Så innan vi VET hur det står till med TS hund så tycker inte jag vi ska döma utan försöka ge lite råd istället!

Det är fortfarande så att det är TIK ägaren som väljer hanne, så vill man tex sätta in annons om att man har en hanne till avel så är det ju bra om man vet vad som krävs för att få registrera valpar i den rasen och ha gjort det undersökningar och tester som krävs.
Och helst då har lite mer att komma med i annonsen.

Detta är också ett öppet forum och det kan finnas andra hanhunds ägare som funderar på det samma och istället för att ”trycka ner” dom direkt så kan det ju vara en ide att ge lite tips/råd istället, vem vet det kan kanske innebära att vi får ytterligare en entusiastisk och kunnig hanhunds ägare istället för någon som blir ledsen av att få elaka svar…
För vi vill väl ändå inte ha ett forum där man som nybörjare inte vågar skriva?

Senast ändrad:

Ojoj va mkt påhopp.:o Nej vi hade inte tänkt oss en massa sånt här haha. :D
Det är inge som helst fel på honom han är kollad flera gånger. Han är inte heller någon avelshund på heltid och har inte heller fått några valpar heller. Men vi har fått välldigt många förfrågningar om han är till avel utav tikägare så det va därför jag skrev att vi funderar på att avla
på honom men jag skrev tydligen inte det så tydligt. Och varför jag satte ut denna tråden va för att jag ville visa min hund lite och se vad ni tyckte om han exteriört osv.

Röntgar och skickar plåtarna till skk för avläsning gör man en gång!

Att säga något om hunden rent exteriört är omöjligt utan ett flertal uppställda bilder från olika håll.

Har inte läst några direkta påhopp i tråden, men många har starka åsikter om hundavel, hundhälsa etc. Att ha annan åsikt och framföra den är inte = påhopp dock..

Ojoj va mkt påhopp.:o Nej vi hade inte tänkt oss en massa sånt här haha. :D
Det är inge som helst fel på honom han är kollad flera gånger. .

Kan du inte berätta exakt vad som är "kollat" då? Eftersom du skriver flera ggr tänker jag omröntgad? Eller menar du bara att han varit på hälsokoller hos veterinären? Du har inte skrivit något om MH eller resultat?

Ojoj va mkt "påhopp". Nej vi hade inte tänkt oss en massa sånt här haha.
Det är inge som helst fel på honom han är Hd kollad vad jag vet, det är mina förälldrar som sköter detta, vi hade inte heller tänkt förstöra hela schäferaveln heller utan vi vill bara ge om det är ngn tikägare som vill ha. Han är inte heller någon avelshund på heltid och har inte heller fått några valpar heller. Men vi har fått välldigt många förfrågningar om han är till avel utav tikägare så det va därför jag skrev att vi funderar på att avla på honom men jag skrev tydligen inte det så tydligt. Jag tycker vi glömmer det om att jag skrev att vi tänkte avla på han tänk inte på det. Och varför jag satte ut denna tråden va för att jag ville visa min hund lite och att ni kunde skriva lite om vad ni tycker om hur han ser ut på bilderna. och lite kommmentarer. men inget mer om avel nu okej och han har stam han är ingen hund som bara blev ett OBS utan de va planerade schäfrevalpar med fina förälldrar som är friska.

Jättesvårt att säga något om hans extriör, är ju bara EN bild där han står (den vid järnvägen) och den är ju inte direkt en uppställnings bild.
Huvud bilden däremot tycker jag var rätt fin, ser vaken och pigg ut med ett bra uttryck.

Har du ställt ut honom?
I så fall har du säkert fått veta mer än vad vi kan säga...

När det gäller HD/AD så röntgar man en gång, omröntgningar gör man bara om hunden inte blev godkänd och man tror att man har chans vid omröntgen (tex hunden fått mer muskler, han låg kanske snett odyl)
Du skriver att du kollat FLERA gånger, han var alltså inte OK första??

Lite intressant att du har fått flera förfrågningar från tik ägare!
Varför har de valt just din hanne, om du berättar det så kanske vi förstår det här bätre!

Och jag tycker man inte ska acceptera räkryggar alls. Den aveln borde bort. Hundarna kan ju knappt gå ibland.

Inte sett ett enda påhopp. Mer än att folk säger sina åsikter.
Jag ser heller inte en enda bild där man ser hur din hund ser ut extriört. Suddiga och ingen riktigt uppställd bild.

Runt 1985 hade jag under 9 mån en kolsvart schäferhane här hemma för miljöträning,skulle senare bli tjänstehund!

Har bilder på honom på vinden,ska leta fram dom och scanna in!
Men riktigt kolsvart var han!

vad jag menar med flera gånger är att han har blivit kollad för olika saker fast jag vet inte vad. Och varför andra vill ha han till sina tikar kan nog vara för han har ett välldigt trevligt psyke och fin kroppsbyggnad och en RAK rygg. Sen är han så charmig med. :)
Nej men jag vill bara veta vad ni tycker om bilderna jag ska fixa fler exteriör bilder.:)

Men snälla du - för att någon okunnig person vill ta valpar på din trevliga hund så innebär det inte att han har i någon som helst avel att göra.
Det finns så mycket oönskade hundar.

Det ringde en hel del folk och ville avla på min schäfer då jag letade efter ett aktivare hem åt honom - han är också reggad i SKK, friröntgad och trevlig - en "normal" schäfer m skärpa - exteriört lämnar han dock en del att önska även om han inte är räkrumpad.
En ville avla på honom enbart pga pälsen!!!

Någon annan för att han är så stor?

En tredje tyckte det lät suveränt att han jagade allt som rör sig - då kunde hennes gubbe jaga älg med honom!!!

Det finns så mycket knasigt folk och bara för att man gillar sin hund så måste den inte få föröka sig.

Fortfarande så har ju inte TS ens kommenterat frågorna om huruvida hunden är registrerad, om den genomgått MH och korning osv. Det vore ju enkelt för TS att tala om vilket regnr hunden har så kunde vi som har medlemskap i Hunddata lätt hjälpa henne/honom att kolla upp stammen och dess hälsa. Eller hur?
Sen att vi som pöbel (talar enbart för mig själv, det kanske finns hundra exteriördomare på forumet) skulle kunna bedöma exteriören på den här hunden utan att ha sett den i rörelse eller känt på den är ju...optimistiskt, minst sagt.

Jag anser att TS inte behöver svara ett dugg på era frågor. Många här på Buke tycker ju att det är helt ok med extremavel på vissa raser och hyllar folk som skaffar en renrasig valp med tusen olika åkommor/krämpor som hör till rasen, många här på buke tycker det är helt ok med hur många hundar ser ut i dag samt att man gör div ingrepp som ska *försköna* rasen. Så vad har ni egentligen att tillföra i debatten som är så mycket bättre ?

Liknande trådar

Hundträning Hej jag har fått ta även en schäfer på 2 år som är oplacerad pga av föra ägaren hade misshandlat henne, Hon är osäker men tillgiven...
Svar
1
· Visningar
342
Senast: Springer
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 085
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 231
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Jag tänkte börja träna specialsök lite på skoj med båda hundarna :) Sitter därför och är i begrepp att beställa dels bitar av röd Kong...
Svar
13
· Visningar
682
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur