svårt med traven..

Sv: svårt med traven..

strösslet skrev:
hejsan!
tänkte höra med er om ni har hafft samma problem och vad ni gjort åt det.
jag har ägt min isis i ptja typ 4 år. när jag köpte honom så tog han inte ett travsteg. klockren i tölten och i alla andra gångarter. men ingen trav. inte förrän nu detta år har han börjat trava.. men orkar bara några steg. vad ska jag göra för att få honom att orka mer ? hur ska ja träna det.. vet att det är musklerna men hur ska ja träna musklerna rida upp och ned i backar el hur ska jag göra ? någon som har hafft samma problem som mig och har en bra smart lösning ?
skulle bli så glad om du kunde ge mig några tips vill gärna kunna tävla 4gång till våren
MVH //Annakarin:bow:

Har du provat att försöka trava i en lite brantare uppförsbacke ?? Dom flesta islandshästar töltar inte i brantare u.backar. Säger dom flesta med tanke på att jag brukade rida en isis förut som ibland helt enkelt vägrade trava, när han blev för het, och alltså töltade uppför i backarna trots att jag ville bryta av till skritt. Men han var riktigt het att rida emellanåt när vi hade sällskap...
Lycka till !!:bump:

Filippan skrev:
Varför skulle jag inte kunna rida ordentligt innan han travar? Det brukar väl vara just ordentlig ridning som behövs för att hästen ska trava. Och varför skulle jag rida i bara tölt bara för att traven inte funkar? :p
Har du aldrig haft en häst som har svårt för att trava? Det är ju flera härinne som säger samma sak och det är inte att sitta ner och driva. Det kan man göra sen när hästen kan skilja på gångarterna. Det tog lång tid innan min fattade att man kunde driva i traven också. Jag tror inte att alla som har svåra hästar är dåliga ryttare som inte kan rida "ordentligt".

*Knapplån*

Om man läser alla inlägg, och konstaterar att hästen ändå inte travar. Man kanske skulle fundera på ytterligare en lösning/orsak, nämligen allt detta fipplande fram och tillbaka???? Många hästar har balansprobelm, det gör att hästen kräver av sin ryttare full balans samt att man håller sig till en konsekvent linje. Hästen måste kunna lita på sin ryttare, först då kan den börja slappna av och ta traven. Kanske bara något steg i början, men bara det är positivt. Så varför inte bara prova att sitta still, hjälpa hästen med massor av stöd samt prova på olika underlag.

Boj skrev:
*Knapplån*

Om man läser alla inlägg, och konstaterar att hästen ändå inte travar. Man kanske skulle fundera på ytterligare en lösning/orsak, nämligen allt detta fipplande fram och tillbaka???? Många hästar har balansprobelm, det gör att hästen kräver av sin ryttare full balans samt att man håller sig till en konsekvent linje. Hästen måste kunna lita på sin ryttare, först då kan den börja slappna av och ta traven. Kanske bara något steg i början, men bara det är positivt. Så varför inte bara prova att sitta still, hjälpa hästen med massor av stöd samt prova på olika underlag.
Precis så, jag kanske inte är rätt person att förklara.

Det gäller att inte ge upp !! Kommer minsta antydan till trav så försök på alla de vis att uppmuntra och berömma. Red en islänning förut som bara "slängtravade", anträngde sig inte det minsta speciellt inte när vi red på banan. Fick råd från min instruktör jag red för då att rida honom mycket i ojämn terrän där han blev tvungen att lyfta mer på fötterna (tror dock inte att instruktören själv trodde att det skulle fungera). En dag lossnade det plötsligt på banan också och han travade på ordentligt, lyfte ordentligt på fötterna och fick till det där "svävet" i traven:banana: Intruktören (som dessutom ägde hästen i fråga) stod bara och gapade innan han fick fram "du är nog den enda som fått honom att trava sådär";) Efter den dagen travade han på så glatt så !! Var lika envis som hästen och BERÖM så fort den gör rätt !!:bow: :bump: :bow:

Jag antar att du bara lånade knapp. Min pålle travar jättefint nu men det tog tid innan vi kom fram till sväv och i form. Men det går, djupsnö och fin lång uppförsbacke och envishet. Ett tag kunde jag inte säga braaa för han trodde att det var traaaav och bytte till trav:rofl: . Det är historia nu.

Jag skulle nog försöka locka fram traven i skogen, och sen arbeta på volt, då hästen nästan har lättast för att böja sig i trav...

Jag har också en islandshäst som har problem med traven. Jag har väl provat det mesta, men olika resultat. En sak som jag ycker är viktig, i alla fall på min häst, är att han är avslappnad. Jag börjar att rida honom i en mycket låg och avslappnad form, på helt lång tygel. Han ska nästan ha huvudet i marken. När han går så avslappnat lutar jag mig lite framåt och säger traava. Om han visar minsta antydning till att dra upp huvudet och spänna sig saktar jag av eftersom det aningen blir grisepass eller trav med huvudet i vädret och ryggen i marken. Jag har precis börjat med denna metoden och har högst kunnat trava några steg helt avslappnat ännu, men det kommer mer och mer.

Hur har du gjort hitills för att få honom trava? För att få honom att orka längre sträckor skulle jag öka på längden på sträckorna succesivt. Ju mer han travar korrekt desto bättre är det ju eftersom han då bygger muskler för traven.

Jag brukar alltid löslongera "mina" hästar om dom har problem med traven...
Vi har iofs en liten ridhall som man kan vara i. Så hästarna blir tvugna att gå på nästan en helt rund volt...
Hästarna jag ridit, har ofta haft problem med spänningar i nacke och rygg, dom har också vart väldigt försiktiga och fega...
När jag löslongerat ca 5-10min börjar dom slappna av i nacken, frustar och vipps så kommer traven..

kanske inte funkar på din men det kanske kan vara värt ett försök.
Hästar är olika individer och det som funkar på en kanske inte funkar på en annan....

Lycka till :D

strösslet skrev:
hej.
nackdelen med det är min häst travar inte med mig på marken. inte om ja springer med han då töltar han o longerar jag honom töltar han ... kavaletti hoppar han över... tölt hopp och grisepass... har tänkt om man lägger bommar runt hela banan så har han juh inge val än att trava... men sen är problemet att hitta bommar el något som funkar lika bra som bommar :P
tömköra över bommar hmm.. de ska ja prova :) tackar

känner igen mig:crazy: ... vi får hugga ner en skog eller nåt och lägga bommar överallt:rofl:

Fastnade för att du sa att det känns som att hästen inte orkar trava, att du liksom har en känsla av att det är tungt för den att komma upp från backen o få till svävet som krävs för trav. Har plockat fram trav på så'na hästar o oftast funkar inte tunga underlag alls... det blir bara värre. Bommar brukar funka, men de får grym träningsvärk om man överdriver. Tömköra el longera i trav över bommar är bra träning innan man sitter på o gör det samma.

Ngt som brukar funka är att ta traven från tölt genom att samla hästen i tölt, göra en rejäl halvhalt o sen driva/släppa fram hästen o bjuda den att ta ett stort kliv framåt. De flesta brukar då hoppa i trav. Viktigt är att man inte tippar fram med kroppen samtidigt. Hästar som helst grisepassar eller töltar väljer att fortsätta med det om man trycker ner dem på bogarna.

Har ett lustigt litet sto som travar som en liten dressyrponny i form på små volter om man sitter tillbaka o rider henne mellan skänkel o hand. Ställer man sig framåt o trycker på manken blir det grisepass i full fart framåt. Styra går inte heller ;) Försök fuskrida henne :angel:

Svíþjóð skrev:
Stavas Brokk :)
Men uttalas som du sa bråkk.
Det kör jag med på min islänning.

En sak att tänka på är att använda samma komando på marken(i tex longering) när du rider.
Cavaletti är ju bra för trav, men jag fattade inte hur han hoppade över bommarna.
Hur många har du haft utlagda?

han hoppar över två grisepassar ett två steg sen hoppar-grisepass-hopp han är lite speciell :angel:

hejsan
nu har äntligen min häst börjat trava när jag ber om det.
jag har ridit mycket öppna och sluta och nu har de bara lossnat. när jag ber om detså börjar han trava. kanske inte första gången men då saktar jag av till skritt och sen ber jag om det igen och då kommer de *WEEE*:bump: :banana: :rofl:

kan inte påstå att det är snygg trav väldigt markbunden el vad man kallar det. men sådan kommer juh med tiden han har ju precis "gett" mig traven så nu ska vi jobba lite mer på det sen på form och rörelse

tack alla för ere svar jag har plockat "bitar" fårn var och en av er o provat å nu funkar det :bow: :bow:
taaaack

Min häst som jag har , hade också ganska svårt för traven , skulle man trava på honom du fick man lov att ha helt långa tyglar och stå upp i fältsits ,

men sen när jag började känna han mer och så , så va ja ute och red mkt i skogen på stigar , och då travade jag jätte mycket i skogen , för då måste han koncentrare sig mycket efter som de är stenigt och mycket saker på backen..
Sen longerade jag han ganska mycket , och nu travar han på som bara den i alla olika tempon.

Små tips , lös longera hästen mycket och få den att sänka huvudet , du kan ju börja från marken , sen sitter du upp och gör samma saker fast från ryggen..
man kan ju också ha en inspänningstygel just för att hästen ska börja sänka huvudet , och hitta lättare ner till traven.

De va de jag tränade min häst med , och nu har han jätte bra trav.

Lycka till , du får gärna mejla och skriva hur de gått .

Mvh / Ida Hammarstrand:)

Senast ändrad av en moderator:

Förhoppningsvis har TS fått bukt med problemet, tråden är ju till trots snudd på 3 år gammal.

Boj/moderator

Min häst hade också lite svårt med traven i början. Han har så jätte stark tölt så det är därför. Men min tränare sa att man ska trava där man tror att det är omöjligt att trava, alltså så som i skogen, där det är svår terräng. Det gör att hästen tvingas trava (trava långsamt) Och den bildar muskler samtidigt.
Om din häst är 5 gångare fast riden som fyrgångare kan det vara en orsak. Jag trodde i ett år att min isis va 4-gångare men sen sa min tränare att han va 5-gångare. Det va därför hans trav va så svag. det beror på att 5-gångare som är ridana som 4-gångare (alltså inte riden i pass) har jätte svårt med traven. Men när man tar fram passen lossar allt i bogarna och plötsigt får en kanon trav! Idag har jag fått fram en jätte fin trav genom att locka fram passen i honom. därefter kommer alla former. Men somsagt bara om hästen är 5-gångare.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 835
Senast: Kajsalisa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 967
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 969
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hanhundar och löptikar
  • Nosework-tråden

Hästrelaterat