svårt med traven..

S

strösslet

hejsan!
tänkte höra med er om ni har hafft samma problem och vad ni gjort åt det.
jag har ägt min isis i ptja typ 4 år. när jag köpte honom så tog han inte ett travsteg. klockren i tölten och i alla andra gångarter. men ingen trav. inte förrän nu detta år har han börjat trava.. men orkar bara några steg. vad ska jag göra för att få honom att orka mer ? hur ska ja träna det.. vet att det är musklerna men hur ska ja träna musklerna rida upp och ned i backar el hur ska jag göra ? någon som har hafft samma problem som mig och har en bra smart lösning ?
skulle bli så glad om du kunde ge mig några tips vill gärna kunna tävla 4gång till våren
MVH //Annakarin:bow:

Sv: svårt med traven..

Lättaste sättet att träna trav tycker jag är i snö, vatten eller terräng där man måste lyfta benen. Min islänning tog oftast bara traven i skogen i början... Men utifrån det så kom det mer o mer på plant underlag sen.

okej... ja jo snö funkar juh nu när den äntligen kommit. men min häst har inte sådan stor koll på var han sätter sina fötter.. han är som ett ånglok och bara plöjjer fram. sen om de går frammåt är en heltannan sak :rofl:

Ok. Min plöjer fram med men han har superkoll på fötterna sina. I svår framkomlig terräng tar han helst galopp. Om det sen finns en ryttare med som inte går under grenarna skiter han i ;)
Men i början tränade jag mest på stigar... Samt la till röstkommando på trav. Det hjälpte mig enormt senare. Men som sagt alla islänningar är olika :D

okej.. jag får prova att rida mycket i skogen åså :) traven släppte i år för att jag fick lära mig att rida öppna och sluta av Halldor
det va helt underbart. i sommras va ja på island och jobbade och en kompis tog hand om min häst här i sverige hon tog ut en tjej som kan "prata" med hästar.. jag vet inte hur mycket ja tror på de men hon sa att min häst var rädd att skada ryttaren på ryggen när han travade att en gång i tiden hade ryttaren ramlat av när de skulle trava.. vet inte hur mycket ja ska tro på de iofs.. :) kan nog inte stämma men ändå.. man börjar juh fundera lite...

Jo klart man funderar. Man vet ju aldrig...
Va kul att det funkade för dig med öppnor o slutor. Det är ju bra övningar :D

ja tack o lov så läppte de då ja började rida de ... innan ja började rida för haldor så visste jag inte ens att de fanns något som hette så :D innan jag och min häst lärde oss sluta så stod vi på 2 ben en hel lektion :D heheh... men tack för tipset :) nu ska ja ut o springa i snön :D

Tycker det är bra att träna traven från marken tex tömköra över bommar...

Dimmalimm skrev:
Tycker det är bra att träna traven från marken tex tömköra över bommar...

hej.
nackdelen med det är min häst travar inte med mig på marken. inte om ja springer med han då töltar han o longerar jag honom töltar han ... kavaletti hoppar han över... tölt hopp och grisepass... har tänkt om man lägger bommar runt hela banan så har han juh inge val än att trava... men sen är problemet att hitta bommar el något som funkar lika bra som bommar :P
tömköra över bommar hmm.. de ska ja prova :) tackar

När man har en häst som inte travar rent så ska man ställa sig upp i trepunktsits och lägga händerna på manken, lägg tyngden på manken alltså. ge hästen fria tyglar och krama om med skänklarna och säg bestämt TRAAAAAAAAVA! Det kommer troligtsvis inte fungera på första försöket, det tar tid att ta fram en ren trav. Men så fort hästen ens ger en antydan till trav så ge eftergift och beröm! Om man gör denna övning så ska man sakta av så fort hästen grisepassar, töltar när man vill fatta trav, annars förstår inte hästen vad du menar.

Eller om man har en islandsfödd häst kan man
säga Bråk = Trav på isländska. Det säger jag
till min häst.

Stavas Brokk :)
Men uttalas som du sa bråkk.
Det kör jag med på min islänning.

En sak att tänka på är att använda samma komando på marken(i tex longering) när du rider.
Cavaletti är ju bra för trav, men jag fattade inte hur han hoppade över bommarna.
Hur många har du haft utlagda?

Senast ändrad av en moderator:

tjihoo skrev:
När man har en häst som inte travar rent så ska man ställa sig upp i trepunktsits och lägga händerna på manken, lägg tyngden på manken alltså. ge hästen fria tyglar och krama om med skänklarna och säg bestämt TRAAAAAAAAVA! Det kommer troligtsvis inte fungera på första försöket, det tar tid att ta fram en ren trav. Men så fort hästen ens ger en antydan till trav så ge eftergift och beröm! Om man gör denna övning så ska man sakta av så fort hästen grisepassar, töltar när man vill fatta trav, annars förstår inte hästen vad du menar.

Alltså... det beror väl på om man vill att hästen ska trava till varje pris.... och också vad de har för problem.
När min häst var inne i sin töltperiod så var det bara skrattretande att tänka sig att han skulle trava med den behandlingen. Gjorde man så så töltade han bara glatt vidare. För att få honom att trava måste jag få med hans bakben och det får man sannerligen inte om man släpper tyglarna, står upp i sadeln och framförallt: tynger ner hästen på framdelen :crazy:
Jag var tvungen att samla ihop honom och verkligen driva på så han fick med sig bakbenen, DÅ travade han. Och då gick han bra i traven. Hästen går inte särskilt på när man gör på ditt sätt, om den nu ens travar...
Jag är emot att försöka få ner hästen på framdelen bara för att den ska trava till varje pris.
Nej, rid hästen ordentligt istället, då kommer traven såsmåningom. Om inte hästen har problem med något annat, som t ex smärta osv.

Filippan skrev:
Alltså... det beror väl på om man vill att hästen ska trava till varje pris.... och också vad de har för problem.
När min häst var inne i sin töltperiod så var det bara skrattretande att tänka sig att han skulle trava med den behandlingen. Gjorde man så så töltade han bara glatt vidare. För att få honom att trava måste jag få med hans bakben och det får man sannerligen inte om man släpper tyglarna, står upp i sadeln och framförallt: tynger ner hästen på framdelen :crazy:
Jag var tvungen att samla ihop honom och verkligen driva på så han fick med sig bakbenen, DÅ travade han. Och då gick han bra i traven. Hästen går inte särskilt på när man gör på ditt sätt, om den nu ens travar...
Jag är emot att försöka få ner hästen på framdelen bara för att den ska trava till varje pris.
Nej, rid hästen ordentligt istället, då kommer traven såsmåningom. Om inte hästen har problem med något annat, som t ex smärta osv.

Jag fick en häst till tillridning. Han var 13 år och grisepassade i både tölt och trav. Hade bott hos några äldre människor som inte red honom alls utan använde honom som "barnbarn s häst".

Jag och en A-instruktör började försöka få igång traven och tölten. tölten lossnade ganska fort eftersom han var en gammal töltare, vunnit junior SM , så hade den funnits där.
Men traven. Nej, han ville absolut inte trava. Det gick en månad, två, tre månader. Och han travade inte. Vi försökte verkligen med allt.
Så vi lät honom hitta traven på sitt eget sätt. För traven finns ju någonstans, man måste bara hitta den. Vi släppte tyglarna, så han kunde hitta traven naturligt och den rätta balansen. Jag ställde mig i trepunktssits för han lättare skulle kunna balansera sig själv och mig, som han hade på ryggen. Jag la tyngden på manken INTE FÖR ATT ATT FÅ VIKTEN PÅ FRAMDELEN ( hur skulle man kunna lyckas med det?! :crazy: ) utan för att ge honom som en signal, okej nu ska vi trava.

Det tog ett tag men man kan inte tvinga hästen till någonting, det kommer straffa sig. Man måste kunna lita på hästen, låta den finna sin egen väg också.

Det du skriver är att din häst var i en töltperiod. Inte att den vägrade att trava. Din beskrivning låter mer som en töltfattning än en travfattning för hästar som inte lärt sig att balansera sig själva och inte hittat tvåtakten i traven.

Hästar som inte klarar av att trava blir bara förvirrade och de flesta rusar iväg i grisepass om man sitter tugnt, samlar ihop den och driver på. Snarare töltfattning än travfattning ^^ :angel:

Men tre A-instruktörer och en hästmänniska som tränat hästar i 13 år kanske har fel?

Hur ska du kunna rida hästen ordentligt när den inte tar traven. SEN när han travar kan du rida ordentligt. I alla gångarter. Inte bara tölt .

tjihoo skrev:
Jag fick en häst till tillridning. Han var 13 år och grisepassade i både tölt och trav. Hade bott hos några äldre människor som inte red honom alls utan använde honom som "barnbarn s häst".

Jag och en A-instruktör började försöka få igång traven och tölten. tölten lossnade ganska fort eftersom han var en gammal töltare, vunnit junior SM , så hade den funnits där.
Men traven. Nej, han ville absolut inte trava. Det gick en månad, två, tre månader. Och han travade inte. Vi försökte verkligen med allt.
Så vi lät honom hitta traven på sitt eget sätt. För traven finns ju någonstans, man måste bara hitta den. Vi släppte tyglarna, så han kunde hitta traven naturligt och den rätta balansen. Jag ställde mig i trepunktssits för han lättare skulle kunna balansera sig själv och mig, som han hade på ryggen. Jag la tyngden på manken INTE FÖR ATT ATT FÅ VIKTEN PÅ FRAMDELEN ( hur skulle man kunna lyckas med det?! :crazy: ) utan för att ge honom som en signal, okej nu ska vi trava.

Det tog ett tag men man kan inte tvinga hästen till någonting, det kommer straffa sig. Man måste kunna lita på hästen, låta den finna sin egen väg också.

Det du skriver är att din häst var i en töltperiod. Inte att den vägrade att trava. Din beskrivning låter mer som en töltfattning än en travfattning för hästar som inte lärt sig att balansera sig själva och inte hittat tvåtakten i traven.

Hästar som inte klarar av att trava blir bara förvirrade och de flesta rusar iväg i grisepass om man sitter tugnt, samlar ihop den och driver på. Snarare töltfattning än travfattning ^^ :angel:

Men tre A-instruktörer och en hästmänniska som tränat hästar i 13 år kanske har fel?

Jo, min häst VÄGRADE trava :p Jag försökte med ALLT, gjorde precis som du och släppte tyglarna och stod upp, det funkade inte alls. Jag var helt gråtfärdig!
Men då sa min tränare (som jag då rådfrågade) att jag måste få med hans bakben i traven, få mer energi till dem. Aha! tänkte jag. Så jag jobbade massor med att samla honom och samtidigt få in den rätta avslappningen så att han INTE tänkte tölt när jag drev på.

Jag förstår inte riktigt hur du menar med att det låter mer som en "töltfattning" än en "travfattning"...
När jag tänker efter gör jag nästan likadant oavsett om jag ska komma fram i trav eller tölt. Man måste ju alltid samla hästen innan den går fram i någon gångart, om man vill att hästen ska jobba rätt vill säga.
Men jag har kommit på att skillnaden mellan trav/tölt är i min sits. Jag gör något med den när jag ska tölta som jag inte gör när jag ska trava. Har kommit fram till att jag liksom "spänner" magen lite innan tölten och slappnar av mera innan traven... svårt att förklara, för det sker liksom automatiskt.
Sen så är det klart att alla hästar har sina egna knappar (kom just på att min häst har en travknapp också, bokstavligen...) som funkar just för dem! Men jag tycker inte "stå upp med lösa tyglar och trycka på manken"-grejen är så bra, efter mina erfarenheter med det...

Okej, så det är en signal? Jag uppfattade det mer som att du menade den gamla vanliga ridskolegrejen: "lägg all tyngd fram så travar nog hästen snart ska du se"...
Men då behöver du väl inte "lägga tyngden" på manken utan istället kan du väl bara trycka lite lätt där? Ungefär så gör jag med min häst. Han har en "travknapp" på höger sida framför sadeln. Där brukar jag trycka/snudda med pekfingret och då vet han att han ska trava. Väldigt praktiskt!

Korven skrev:
Hur ska du kunna rida hästen ordentligt när den inte tar traven. SEN när han travar kan du rida ordentligt. I alla gångarter. Inte bara tölt .

Varför skulle jag inte kunna rida ordentligt innan han travar? Det brukar väl vara just ordentlig ridning som behövs för att hästen ska trava. Och varför skulle jag rida i bara tölt bara för att traven inte funkar? :p

Filippan skrev:
Jo, min häst VÄGRADE trava :p Jag försökte med ALLT, gjorde precis som du och släppte tyglarna och stod upp, det funkade inte alls. Jag var helt gråtfärdig!
Men då sa min tränare (som jag då rådfrågade) att jag måste få med hans bakben i traven, få mer energi till dem. Aha! tänkte jag. Så jag jobbade massor med att samla honom och samtidigt få in den rätta avslappningen så att han INTE tänkte tölt när jag drev på.

Jag förstår inte riktigt hur du menar med att det låter mer som en "töltfattning" än en "travfattning"...
När jag tänker efter gör jag nästan likadant oavsett om jag ska komma fram i trav eller tölt. Man måste ju alltid samla hästen innan den går fram i någon gångart, om man vill att hästen ska jobba rätt vill säga.
Men jag har kommit på att skillnaden mellan trav/tölt är i min sits. Jag gör något med den när jag ska tölta som jag inte gör när jag ska trava. Har kommit fram till att jag liksom "spänner" magen lite innan tölten och slappnar av mera innan traven... svårt att förklara, för det sker liksom automatiskt.
Sen så är det klart att alla hästar har sina egna knappar (kom just på att min häst har en travknapp också, bokstavligen...) som funkar just för dem! Men jag tycker inte "stå upp med lösa tyglar och trycka på manken"-grejen är så bra, efter mina erfarenheter med det...

Okej, så det är en signal? Jag uppfattade det mer som att du menade den gamla vanliga ridskolegrejen: "lägg all tyngd fram så travar nog hästen snart ska du se"...
Men då behöver du väl inte "lägga tyngden" på manken utan istället kan du väl bara trycka lite lätt där? Ungefär så gör jag med min häst. Han har en "travknapp" på höger sida framför sadeln. Där brukar jag trycka/snudda med pekfingret och då vet han att han ska trava. Väldigt praktiskt!

Jo precis, det är ju olika beroende från häst till häst. Din häst verkar vara väldigt känslig och lyhörd, och det ska du vara glad över :) Men om man får in en häst på tillridning så fungerar det inte alltid så..
Men man får prova sig fram, arbeta MED hästen inte mot den!

Jo, jag måste ha tyngden på maken. Annars förstår inte hästen vad man menar, utan tror att man bara vilar händerna mot manken och det kan missuppfattas i början, men självklart så lättar man på tyngden när hästen kommit igång med traven.

Nejnej, det är bara fel med hjälp av sin egen kropp få fram vikten på hästens bak och framdel.. måste vara svårt att lyckas med det? :S

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 835
Senast: Kajsalisa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 967
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 969
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hanhundar och löptikar
  • Nosework-tråden

Hästrelaterat