Svart haka sjukdom

A

Angel of darkness

min katt fick enligt veterinären * svarthaka * för ett tag sedan,
och jag fick instruksjoner hur man skulle tvätta och liknande.
hon forsökte förklara åt mig vad det var för nått och tydligen fick bara enbart innekatter detta.
men jag förstog inte mycke av det och undrar om nån kan förklara detta åt mig?vad är svarthaka egentlig?

Sv: Svart haka sjukdom

En form av acne. Inget farligt, men det kan börja klia och då får man försöka hitta nått att göra åt det. Finns en hel del hustips, såsom majonäs, ringblommesalva och annat. Mina har aldrig haft problem med det (dom har haft svarthaka, men inte verkat känna av det) så jag har bara låtit det vara.

Svarthaka brukar även kallas kattacne, dvs finnar :p

Det är ofarligt och tror katten snart blir bra om du tvättar och grejar som du fick råd om. Eventuellt kan man få utskrivet bakteriedödande salva, om inte tvättandet funkar.

Har läst att orsaken är hormonförändringar men kan även vara allergi mot plast. När man bytt plastmatskålen mot en i porslin har kissen blivit bra :)

han är på bättrings väg nu,han äter och dricker ut av vanliga rostfria skålar,men han är ju nu fyllda åtta år,kan det bero på hormon ändring pgr av ålderen?
han verkade inte plågas av dette,men märktes tydligt av sårlösningen jag fick utköpt gjorde ont för honom,och han smakkade mycke och slickade sig mycke om munnen när man hållt lösningen under hakan

Tycker också det låter skumt att han ska få hormonförändringar vid den här åldern...?:confused: Ledsen, men vet inte mer än vad jag skrivit här. Finns säkert mer fakta på internet om du vill söka :idea:

Om behandlingen verkar göra mycket ont på kissen och han inte verkar lida av svarthakan, kanske du ska väga för och emot vad som blir bäst att göra, fortsätta, låta bli eller testa nåt annat? :confused: Känner inte till några huskurer, men lät intressant :)

ja,jag vet inte när katter kommer i hormon ändring faktisk.
jag har inte tvättat på nån dag nu,men det verkar ju gå bort nu,tack för tipset,skall söka om det på internettet:bow:

Efter att ha haft flera avelshanar har jag lärt mej att om man tar en bomullstuss med RAPS- eller OLIVolja på, och tvättar hakan med det varje dag så försvinner "svart hakan" fortare och det tar längre tid innan den kommer tillbaka....

Jag igen...

Det är inte BARA hormonändringar som kan utlösa en "svart haka"...

Jag har fått det på min första avelshane många många år efter han kastrerades, och det berodde på att hans imunförsvar då var så försvagat....
Och han var då runt 8-9 år.....

Kolla katten så han inte har råkat ut för samma sak....

färsämrat imun försvar?
hur kollar man upp det?veterinären gjorde ju inte det,det karnsje hon borde ha gjort?
skall prova lägga bomull med raps olja som du skriver.
min katt har aldrig varit sjuk konstit nog,så nån gång karnsje det skulle hända,tur det bara var svart haka,det låter ju inte så illa.

stämmer det att bara innekatter får det?

Angel of darkness skrev:
stämmer det att bara innekatter får det?

Nej, min gamle huskatthane (som är utekatt och därför bor kvar hos min mamma) hade svarthaka en kort period. Försvann av sig självt. Han är kastrerad så det är väl möjligt att svarthakan fick möjlighet att bryta ut när han hade mask.

okey,kan det bryta ut av stress også?
vi fick in två valpar av olika raser då det bröt ut.

när jag endå hållerp å fråga kan jag ställa en fråga till.
jag håller på flytta till norge och min katt har varit innekatt i fem år,hur stor är risken att han försvinner om han får bli utekatt igjen eftersom vi flyttar till ett hus?

han hadde förmåga förr när vi bodde der att rymma,men då hittade vi honom jämnt igjen.

Stress är också en orsak till att imunförsvaret kan svikta tillfälligt.

Har du inte lyckats få bukt med hans svart haka efter att ni flyttat och han har funnit sej tillrätta, bör du kanske ta honom igen till en veterinär som då får kolla hur hans imunförsvar är...

Lycka till med flytten...

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 106
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 654
Senast: starcraft
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• WE-tråden