Sv: Svårt att vara hundägare
jag har samma problem. brottas dagligen med känslan av otillräcklighet.
Men mitt problem ligger i min dåliga
självkänsla. Min bild av mej själv överhuvudtaget. Jag är likadan i alla områden av livet, och att tro att det skulle bli skillnad när man får en individ att ta hand om var ju helt galet! Så jag får verkligen öva mej dagligen att tänka att jag KAN visst uppfostra en hund!
jag har fått göra så att jag har skrivit upp alla positiva egenskaper hos min hund på ett papper. För att påminna mej om alla bra egenskaper han faktiskt besitter.
Sen alla negativa egenskaper/ saker att jobba på. Och så har jag skrivit hur jag ska träna på det under varje sak. För att påminna mej om hur jag ska gå tillväga.
Jag har även börjat skriva en träningsdagbok. Så att jag kan gå tillbaka och se hur mkt vi har utvecklats. Det är lätt att glömma bort små steg!
(för att ta ett litet exempel skriver jag alltid hur spåren går. Senaste tre gångerna har han tagit det klockrent i jämt och fint tempo! Första gångerna sprang vi runt halva skogen och snodde in oss i varenda träd och jag fick brännsår i händerna av linan..
)
Handlar mkt om inställning och syn på sej själv.
Om man är en trygg person tror jag att man tillslut får en trygg hund.
Om man inte är en trygg person så kanske man behöver en trygg, bra lärare att bolla idéer med. Och få peppning av. Jag har tappat så otroligt mkt nu under vinterhalvåret när jag inte gått på regelbunden träning på Brukshundsklubben.
Gör aldrig nånting som inte känns bra. Om det känns bra är det ju rätt. Så försöker jag tänka iaf.
Jag vet åtminstonde saker jag INTE vill göra.
Alltid en början
Lycka till med din hund! Att du överhuvudtaget bekymrar dej över sånthär visar ju att du är mån om att göra rätt- verkligen ett steg på vägen!
Det är mycket läskigare med förståsejpåare som har odrägliga hundar själva men minsann ska visa en hur man uppfostrar en hund...