Svårt att vara hundägare

Sv: Svårt att vara hundägare

Spontant när jag läser din tråd, så tycker jag att den ångar av prestationsångest.

Det stämmer nog väldigt bra det... :crazy:

Sen skulle jag försöka tänka om vad det gäller din hunds rädsla, istället för att ställa krav i, för hunden jobbiga situationer, tänk så här: "Jag är ledaren, och jag tar över här!" Placera hunden sittandes brevid dig och be den hålla käften och tagga ner. Så ska du "ta hand om" det farliga.

Jo det är det jag vill uppnå. Men att han ska sitta stilla och hålla käften kan ibland vara svåruppnåeliga krav bara det... :angel: Men det är ditåt jag jobbar, och vissa dagar går det riktigt bra, då känns det hoppfullt. Men jag känner mig hela tiden osäker på om jag gör rätt eller fel, och rädd för att jag kommer "förstöra" honom på något sätt. :(

Sv: Svårt att vara hundägare

när det handlar om rädslor kan man väl grovt uttryckt säga att du inte kan kräva lydnad innan hunden har gett dig sitt fulla förtroende. att bli arg på en hund som inte litar på en leder ingen vart.

jag tror mycket på tydlighet. vi är ofta mycket luddiga i vårt sätt, säkert för att vi inte vågar göra oss till inför andra människor.

jag har lärt mig det jag kan genom både böcker och andra människor. jag har en mentor som har hängt med ett tag nu, och när det skiter sig är det honom jag vänder mig till. men ingen människa sitter inne med alla svar, så jag ser också till att gå på föreläsningar, kurser och seminarier och såklart att prata med andra helt vanliga hundägare.

och så har jag bra lärare till hundar. de är halvextremer åt varsitt håll så jag får se båda sidorna samtidigt. dessutom kan jag sitta i timmar och bara titta på hur de "pratar" med varandra. det tror jag är väldigt nyttigt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 725
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 101
Senast: Liran
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 122
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka