Svårt att tugga, vad kan det vara?

@Snobben som flera reflekterat över i tråden så har problemen kvarstått sen sommaren och du vad det verkar upplever att hästen har problem att tugga i vissa lägen så verkligen att du bör ha ngn veterinär som tittar på det igen och inte bara hoppas det går över om du tycker den verkar ha svårt .

Om det bara är morötter och nu bara ibland med morötter osv så är det kanske troligt med ngt problem med just ngn tand som involveras om hästen "biter av" dessa vilket de ju gör jmf med att mala grovfoder med molartänderna. Är det ngn infektion eller lös tand tex så anpassar kanske hästen sen tuggandet efter att den känner ngt besvär så att det sen inte märks så mkt när den hanterar resten av morötterna ?

Med en så pass gammal häst , är det ju extra viktigt att verkligen kolla upp ev svårigheter att tugga eller avvikelser i tuggandet direkt , då tänderna ju är avgörande för hur många år en gammal häst får må bra och fungera ytterligare år extra .

@Tora och jag anser tvärtom att man Verkligen inte ska sprida ngn anledning till oro/rädsla ang styngflugans skademöjligheter i munnen på häst både enligt SVA och JBs direktiv . Jag har aldrig någonsin hört att några två -tre larver som i sak orsakar tuggproblem . Vid massangrepp borrar de ned sig i mjukdelarna i munnen ffa tungan , men det du pratar om med ngt problem med ngn tand låter ju som det varit ngt angrepp sen tidigare och isåfall avmaskning som inte skedde vid stort ingrepp , alternativt ngt fall på typ 100 ?

Jag tycker det blir så himla fel just ang styngflugan när man sprider fel info/panik osv eftersom det finns så mycket problem i allmänhet runt hur dålig koll folk har på parasiter och avmaskning och hur och när man avmaskar på ett korrekt främjande sätt osv .

Jag har själv stor erf av avvikande fall statistiskt på sällsynta problem med annan väldigt ovanlig parasit att orsaka verkliga problem ,men har inte lust att för den skull sprida onödig ogrundad rekommendation för den skull just för att det som sagt inte är ens i närheten av representativt , så jag skriver inte detta bara sådär ;)

Om det nu skulle vara styngfluga så varför skulle den inte som larv i hästen leva nu menar du ?

TS : för att återkoppla till din tråd så är hästen så gammal och bortsett från det även så har du bara årligen checkat och det nu hänt ngt hur den tuggar så måste ju en veterinär titta på det igen självklart omgående .
Styngflugan är numera inte längre ovanlig o o man kan lätt fatta hur många ägg en häst kan få i sig på ett enda kliande. Innan man hinner skrapa bort äggen.

Förr var man livrädd för den o nu påstås den vara ofarlig. :crazy: Nästa decennium .......Som Socialstyrelsens ofta helgalna rekommendationer

Återigen är min uppfattning reviderad sen jag träffat en kirurg på SLU som sett stora skador.
Bara tanken på att EN enda larv utvecklar sig i Tungan eller på annan ort känns skitäckligt.

Min pålle har haft svårt att tugga sen i somras och tar gärna emot idéer på vad det kan bero på...
Han är 23 år men har alltid haft jättefina tänder :)
Kollas en gång per år av tandkunnig veterinär, och när hon var ute ganska nyligen så sa hon att han har "oförskämt" fina tänder och att man kan tro att han är 15 år på tänderna o inte 23 :D Så det är ju så jätteskönt! :)
Men han har svårt att tugga, inte gräs eller hösilage (dock tuggade han lite konstigt idag men brukar inte synas minsta problem, men han har problem med framförallt morötter.
Förra året var det likadant i slutet av sommaren, misstänkte dom jäkla styngflugelarverna som ju gräver sig in i tungorna :( och syrrans häst hade då samma problem, och då såg vet att de hade sår i tungorna men som var så gott som läkta.
Men nu är det ju december, båda är avmaskade sen ett bra tag och fortfarande problem..
Och inga sår syntes denna gång.
Båda hade problem nu på sensommaren precis som förra året men nu verkar det bara som min pålle fortfarande har svårt med tuggandet av tex morötter...
Kan styngflugelarver vara orsaken fortfarande eller andra idéer?

Min gubbhäst fick akut problem att äta. Han var väl 28-29 år då. Han fick i sig morötter, äpplen och sörjor, kraftfoder etc. Han försökte äta hösilaget. Men hälften kom ut igen i små bollar.
Jag är "lite" hysteriskt lagd. Så jag ringde direkt och ganska rejält gråtande min steeeeencooola finlandssvenska klippa till vet. Hon kunde ta honom någon dag efter genom att rucka på schemat och jobba extra. Och med den gråtande matten kände hon sig manad. ;)
Iom att hon nyss sett hans tänder så var hon inte så orolig. Han verkade inte smärtpåverkad i övrigt.
Han fick då äta lucerngröt etc de 2 dagarna tills hon kom.
Det visade sig att hästen inte var döende eller tänderna slut. Han hade fått en fraktur på en tand. Fröken tandis lagade och sen var han som ny igen.. I truten iaf. ;)
Han tuggade glatt på resterande år..

Så mitt råd är vet med rejäla tandkurser! En välutbildad tandis som kan söva och kika ordentligt med munstege och vet vad de ska leta efter, vet hur de ska åtgärna diverse prob som foderfickor, frakturer etc.

Om en häst undviker äta vissa saker som borde vara goda hade jag reagerat. Kan inte vara skönt för dem.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 289
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 767
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
987
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 899
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka