Svårt att tugga, vad kan det vara?

Har den veterinär som var ute och tittade på tänderna nyligen extra utbildning på tänder? Om inte så skulle jag ta hästen till en veterinär som gått tandkurser osv och som har tillgång till röntgen om så skulle behövas :) Om problemen har pågått sen i somras så känns det verkligen som det är dags att utreda orsaken.

TS ursäkta OT inlägg! En allmän reflektion om diskussioner:

Självklart ska man kritisk granska information, men att rata allt som inte ingår i ens egna erfarenhetsbas är inte kritisk granskning.

Våga tänka utanför lådan! Att man har olika erfarenheter av tex en viss situation betyder inte automatiskt att den andra parten har fel! Vi är alla olika, med olika bakgrund och kunskaper osv. Våga ha mer tillit till att världen kanske sträcker sig längre än den egna horisonten! : )

Jag skulle åkt in till en klinik där man är kunnig på tänder, för en extra koll.
Där kan du ju även lyfta frågan om styngfluga.
Fördelen med klinik är ju att de har utrustning och möjligheter på ett annat sätt än de som åker ut.

Min unghäst har haft lite svårt med just morötter men inte nåt annat. Hon ömsade tänder och är under koll.

Tack för hjälp med funderingar! :)

Ja på klinik är det ju lättare att noggrannare göra en undersökning.

Ikväll var det i stort sett bara första tuggan av en morot som han verkade ha lite besvär, sen smaskade han glatt i sig maten med resten av morötterna utan problem :) så jag hoppas!! att det ska försvinna av sig självt, men man undrar ju såklart orsaken! Att också syrrans häst hade svårt med tuggandet samtidigt gör ju att man misstänker dom där jäkla styngflugorna ändå.. :(

TS ursäkta OT inlägg! En allmän reflektion om diskussioner:

Självklart ska man kritisk granska information, men att rata allt som inte ingår i ens egna erfarenhetsbas är inte kritisk granskning.

Våga tänka utanför lådan! Att man har olika erfarenheter av tex en viss situation betyder inte automatiskt att den andra parten har fel! Vi är alla olika, med olika bakgrund och kunskaper osv. Våga ha mer tillit till att världen kanske sträcker sig längre än den egna horisonten! : )

Så sant! :)

Ts, jag har tyvärr inga råd att ge som du inte redan fått. Däremot kan visst styngflugelarver finnas kvar. En vän till mig hade problem med hästens mun vid ridning och tog ut veterinär som plockade ut larver ur tungan i början på december för två år sen. Den hade dessutom fått en infektion av det i munnen och ja den var avmaskad innan.
Veterinären var också väldigt förvånad.

Ja jag tycker det blir galet som sagt att skrika styngfluga och det räcker med 2-3 larver osv , i en tråd som inte öht ens tillnärmelsevis kan diagnosticera ngt öht . Din första post framställde du också som att styngfluga var ett inte helt ovanligt troligt möjligt problem . Det är inte representativt öht .
Enligt dina erfarenheter är det inte möjligt men det kan ju faktiskt vara så att det finns de som har andra erfarenheter än du.

Du verkar ha den inställningen att bara din erfarenhet är den enda korrekta och om du inte har den erfarenheten så existerar den inte.

Du påstår att du är så erfaren och allt möjligt men samtidigt är du väldigt låst vid att inget annat än dina erfarenheter är sanningen. Lägg bort skygglapparna så skall du se att det faktiskt finns mer att lära sig även för någon som du som anser sig vara fullärd.

Dessutom har jag aldrig ställt någon diagnos utan bara föreslagit något man kan kolla efter. En enorm skillnad.

Som jag skrev tidigare så tror jag inte heller att det är stygnflygan som orsakar eventuella problem för det finns många andra fel som är mer sannolika men att man kan ha stygnflugan i bakhuvudet.

Ja 2-3 larver kan orsaka skada när det blir infekterat och inte läker ut. Men det är klart du vet väl bättre än en veterinär som utbildat sig och jobbat i många år med hästtänder.

Ts, jag har tyvärr inga råd att ge som du inte redan fått. Däremot kan visst styngflugelarver finnas kvar. En vän till mig hade problem med hästens mun vid ridning och tog ut veterinär som plockade ut larver ur tungan i början på december för två år sen. Den hade dessutom fått en infektion av det i munnen och ja den var avmaskad innan.
Veterinären var också väldigt förvånad.
Så pass sent som i december alltså. Det var för mig något nytt.
Var i landet var det?

Funderade på om det är att bettet helt naturligt har ändrat sig pga åldern som gör att tex morötter är svårare att tugga men då vet sa att bettet och tänderna är jättefina så borde det ju inte vara något problem och varför båda hästarna? Hm
Det skulle ju kunna vara så att just den veterinären har missat något (alla är vi ju bara människor). Kanske låta någon annan veterinär med tandspecialitet titta på tänderna?

@Tora jag tycker du ska skippa tonen och ta in att jag helt enkelt som sagt inte håller med dig och att styngfluga skräck känns högst orelevant i första hand vilket du ju även själv tydligen anser . Att du tycker det är högst obekvämt att bli ifrågasatt har jag tydligt förstått utifrån det du skriver men det är i min värld inget svårare än att konstatera att vi inte delar åsikt .

Senast ändrad:
@Tora jag tycker du ska skippa tonen och ta in att jag helt enkelt som sagt inte håller med dig och att styngfluga skräck känns högst orelevant i första hand vilket du ju även själv tydligen anser . Att du tycker det är högst obekvämt att bli ifrågasatt har jag tydligt förstått utifrån det du skriver men det är i min värld inget svårare än att konstatera att vi inte delar åsikt .
Jag har inga som helst problem att du inte håller med mig.

Men du har ingen anledning att nedvärdera det jag skriver som stygnflugeskräck. Det är så typiskt härskarteknik.
Du har en tendens att förlöjliga dom som inte tycker som du. Dessutom verkar du ha utnämnt dig till någon form av hästexpert här på Buke.

Vare sig du gillar det eller inte så finns det faktiskt en värld utanför din erfarenhet.

@Tora nej faktiskt är du den absolut enda som går till bedömning om specifika egenskaper på ngn användare här .
Dina åsikter om styngfluga har ifrågasatts av mig , inget annat och framför allt inte på ngn nivå som ens tillnärmelsevis liknar tonen du adresserar mig på . Lägg ner . Det finns gott om veterinärer att konsultera i styngfluga frågan om du känner behov utifrån ngt jag adresserat om den . Men eftersom du inte själv tror på teorin ang TS häst i första hand känns det ytterligare märkligt att du engagerar dig på denna nivå i ämnet här .

TS har en 26 årig häst som genomgått årliga tandtroller av hemmavet och nu verkar ngt ha hänt. Det vettiga utifrån det känns som att ta den till en klinik för utförlig genomgång av munnen där det är möjligt att genomgå sådan eftersom ngt verkar ha hänt .

@Tora nej faktiskt är du den absolut enda som går till bedömning om specifika egenskaper på ngn användare här .
Dina åsikter om styngfluga har ifrågasatts av mig , inget annat och framför allt inte på ngn nivå som ens tillnärmelsevis liknar tonen du adresserar mig på . Lägg ner . Det finns gott om veterinärer att konsultera i styngfluga frågan om du känner behov utifrån ngt jag adresserat om den . Men eftersom du inte själv tror på teorin ang TS häst i första hand känns det ytterligare märkligt att du engagerar dig på denna nivå i ämnet här .

TS har en 26 årig häst som genomgått årliga tandtroller av hemmavet och nu verkar ngt ha hänt. Det vettiga utifrån det känns som att ta den till en klinik för utförlig genomgång av munnen där det är möjligt att genomgå sådan eftersom ngt verkar ha hänt .
Du kanske borde ta dig en funderare på tonen i dina inlägg överlag. Du har en tendens att framstå som om din åsikt är den enda sanningen.

Bara för att jag påpekade att man kan ha stygnflugor i bakhuvudet när man gör en utredning (även om det inte är det sannolika problemet) så sprider jag tydligen någon form av stygnflugeskräck.

Det är ju du som har problem med att folk inte håller med dig. Genast skall du nedvärdera deras erfarenheter.

Som sagt det finns en värld utanför dina erfarenheter även om du tycks ha svårt att acceptera det. Du håller inte på sanningen.

Tänker inte fortsätta att
tjafsa med dig om det här. Har ingen lust att förstöra tråden mer.

@Snobben ber om ursäkt för detta sidospår:o. Skall inte förstöra din tråd mer.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 390
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 223
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka