Svårt att tugga, vad kan det vara?

Snobben

Trådstartare
Min pålle har haft svårt att tugga sen i somras och tar gärna emot idéer på vad det kan bero på...
Han är 23 år men har alltid haft jättefina tänder :)
Kollas en gång per år av tandkunnig veterinär, och när hon var ute ganska nyligen så sa hon att han har "oförskämt" fina tänder och att man kan tro att han är 15 år på tänderna o inte 23 :D Så det är ju så jätteskönt! :)
Men han har svårt att tugga, inte gräs eller hösilage (dock tuggade han lite konstigt idag men brukar inte synas minsta problem, men han har problem med framförallt morötter.
Förra året var det likadant i slutet av sommaren, misstänkte dom jäkla styngflugelarverna som ju gräver sig in i tungorna :( och syrrans häst hade då samma problem, och då såg vet att de hade sår i tungorna men som var så gott som läkta.
Men nu är det ju december, båda är avmaskade sen ett bra tag och fortfarande problem..
Och inga sår syntes denna gång.
Båda hade problem nu på sensommaren precis som förra året men nu verkar det bara som min pålle fortfarande har svårt med tuggandet av tex morötter...
Kan styngflugelarver vara orsaken fortfarande eller andra idéer?

Men vad sade veterinären om hans problem med att tugga då?

Veterinären såg inget konstigt som kunde vara orsaken och eftersom problemet kom och försvann förra året så var jag inte så oroad utan blev bara glad över att tänderna var så fina :)

Veterinären såg inget konstigt som kunde vara orsaken och eftersom problemet kom och försvann förra året så var jag inte så oroad utan blev bara glad över att tänderna var så fina :)
Men om din häst har svårigheter att tugga sen i somras så måste du ju låta en veterinär titta på det , att ngn tittat på den innan och checkat av status då som fin och på årsbasis osv har ju inget med saken att göra ? :(

Styngflugelarver låter befängt att det skulle vara orsaken det är sällsynt och om det skulle inträffa så har ni ju åtgärdat det med veterinärs bedömning och avmaskning osv ?

Men om din häst har svårigheter att tugga sen i somras så måste du ju låta en veterinär titta på det , att ngn tittat på den innan och checkat av status då som fin och på årsbasis osv har ju inget med saken att göra ? :(

Styngflugelarver låter befängt att det skulle vara orsaken det är sällsynt och om det skulle inträffa så har ni ju åtgärdat det med veterinärs bedömning och avmaskning osv ?
Fast sååååå ovanligt är det inte att stygnflugelarver ställer till problem i hästens mun. Det händer att jag stöter på det då och då.

Det är inte vanligt men inte sällsynt heller.

Fast sååååå ovanligt är det inte att stygnflugelarver ställer till problem i hästens mun. Det händer att jag stöter på det då och då.

Väldigt ovanligt är det om man har koll på vad onormala angrepp på styngfluga är och får medel utskrivet vid såna angrepp och avmaskar när man ska utifrån det .

Det är inte direkt ngn blixtsnabb cykel från det äggen sitter på hästen och sen orsakar kaos i munnen . Och som sagt, ganska ovanligt med så massiva mängder . Därav regelverket sen många år att inte skriva ut maskmedel på sensommaren bara för att några stynflugeägg fanns på hästen i sak utan då skrapar man bort dem direkt .

Väldigt ovanligt är det om man har koll på vad onormala angrepp på styngfluga är och får medel utskrivet vid såna angrepp och avmaskar när man ska utifrån det .

Det är inte direkt ngn blixtsnabb cykel från det äggen sitter på hästen och sen orsakar kaos i munnen . Och som sagt, ganska ovanligt med så massiva mängder . Därav regelverket sen många år att inte skriva ut maskmedel på sensommaren bara för att några stynflugeägg fanns på hästen i sak utan då skrapar man bort dem direkt .
Alltså jag har varit med om att några få enstaka larver tror det var två eller tre som ställde till det med en tand.

Visst kan det vara massiva mängder men det behöver absolut inte vara det.

Nu har jag haft nära samarbete med en veterinär som har tänder som specialitet så det är ju dom hästarna som får problem jag stött på.

Men däremot så borde ju Ts inte hitta några levande larver nu.

Larver kan ju tex ha tillfogat någon skada som inte har läkt ordentligt (en gammal häst kan tex ha sämre läkekött).

Nu tror jag dock inte att det är stygnflugelarver för det finns andra orsaker som är bra mycket vanligare. Men helt skall man inte utesluta larverna, speciellt inte om det är en gammal häst.

@Tora och jag anser tvärtom att man Verkligen inte ska sprida ngn anledning till oro/rädsla ang styngflugans skademöjligheter i munnen på häst både enligt SVA och JBs direktiv . Jag har aldrig någonsin hört att några två -tre larver som i sak orsakar tuggproblem . Vid massangrepp borrar de ned sig i mjukdelarna i munnen ffa tungan , men det du pratar om med ngt problem med ngn tand låter ju som det varit ngt angrepp sen tidigare och isåfall avmaskning som inte skedde vid stort ingrepp , alternativt ngt fall på typ 100 ?

Jag tycker det blir så himla fel just ang styngflugan när man sprider fel info/panik osv eftersom det finns så mycket problem i allmänhet runt hur dålig koll folk har på parasiter och avmaskning och hur och när man avmaskar på ett korrekt främjande sätt osv .

Jag har själv stor erf av avvikande fall statistiskt på sällsynta problem med annan väldigt ovanlig parasit att orsaka verkliga problem ,men har inte lust att för den skull sprida onödig ogrundad rekommendation för den skull just för att det som sagt inte är ens i närheten av representativt , så jag skriver inte detta bara sådär ;)

Om det nu skulle vara styngfluga så varför skulle den inte som larv i hästen leva nu menar du ?

TS : för att återkoppla till din tråd så är hästen så gammal och bortsett från det även så har du bara årligen checkat och det nu hänt ngt hur den tuggar så måste ju en veterinär titta på det igen självklart omgående .

Senast ändrad:

Kanske skrev otydligt men förra hösten då jag upptäckte problemet så var det i samband med den årliga tandkollen, och då trodde vet på styngflugelarver, besvären försvann sedan. Detta år likadant och i samband med vet kollen men då syntes inga sår. Tänderna jättefina.
Dvs två olika veterinärer har kollat.
Och när båda hästarna haft svårt att äta och båda på hösten?
Vad kan det annars vara?
Som sagt min har fortfarande lite problem med morötter men inga problem med gräs eller hösilage eller kraftfoder. Pigg o glad!

@Tora och jag anser tvärtom att man Verkligen inte ska sprida ngn anledning till oro/rädsla ang stynflugans skademöjligheter i munnen på häst både enligt SVA och JBs direktiv . Jag har aldrig någonsin hört att några två -tre larver som i sak orsakar tuggproblem . Vid massangrepp borrar de ned sig i mjukdelarna i munnen ffa tungan , men det du pratar om med ngt problem med ngn tand låter ju som det varit ngt angrepp sen tidigare och isåfall avmaskning som inte skedde vid stort ingrepp , alternativt ngt fall på typ 100 ?

Jag tycker det blir så himla fel just ang stynflugan när man sprider fel info/panik osv eftersom det finns så mycket problem i allmänhet runt hur dålig koll folk har på parasiter och avmaskning och hur och när man avmaskar på ett korrekt främjande sätt osv .

Jag har själv stor erf av avvikande fall statistiskt på sällsynta problem med annan väldigt ovanlig parasit att orsaka verkliga problem ,men har inte lust att för den skull sprida onödig ogrundad rekommendation för den skull just för att det som sagt inte är ens i närheten av representativt , så jag skriver inte detta bara sådär ;)

Om det nu skulle vara styngfluga så varför skulle den inte leva nu menar du ?
Fel info? Om att risken att det är stygnflugelarver är liten men att det inte skall uteslutas helt. Att det med största sannolikhet är något annat problem. Hur kan det vara fel info?

Det brukar oftast vara problem med larverna under sommaren.

Faktum är att jag genom åren inte stött på någon häst som man plockat ut levande stygnflugelarver i december. Men det är klart att det kan säkert hända nu när det är varmare på vintrarna.

Ja jag tycker det blir galet som sagt att skrika styngfluga och det räcker med 2-3 larver osv , i en tråd som inte öht ens tillnärmelsevis kan diagnosticera ngt öht . Din första post framställde du också som att styngfluga var ett inte helt ovanligt troligt möjligt problem . Det är inte representativt öht .

Ja jag tycker det blir galet som sagt att skrika styngfluga och det räcker med 2-3 larver osv , i en tråd som inte öht ens tillnärmelsevis kan diagnosticera ngt öht . Din första post framställde du också som att styngfluga var ett inte helt ovanligt troligt möjligt problem . Det är inte representativt öht .

Sen ser jag att du redigerat sen jag svarade .. Menar du att styngfluga orsakar problem i munnen sommartid alltså dvs direkt efter kläckning om de är 2-3 stycken som hamnar i munnen några dagar efter äggen lagts på kroppen på hästen och den fått dem i munnen ?

Hm varför måste trådar oftast sluta med tjafs istället för hjälp..
Så vet har fel med då menar du?
Som misstänkte styngflugans larver förra året?
Vi har haft stort tryck av styngflugorna tyvärr och det var varmt länge. Klart man tar bort äggen men risken att hästarna får i sig många ändå är ju stor.
Kanske är det något annat, men det första man tänker på är ju att felet sitter i munnen. Bettet, sår eller liknande.

Hm varför måste trådar oftast sluta med tjafs istället för hjälp..
Så vet har fel med då menar du?
Som misstänkte styngflugans larver förra året?
Vi har haft stort tryck av styngflugorna tyvärr och det var varmt länge. Klart man tar bort äggen men risken att hästarna får i sig många ändå är ju stor.
Kanske är det något annat, men det första man tänker på är ju att felet sitter i munnen. Bettet, sår eller liknande.
Nej verkligen inte ska något sluta i irrelevant tjafs det är exakt det jag avser !

Vet inte om du missförstått mig eller om jag missläst dina poster men det jag tycker jag skrivit i sak är ju att om hästen har svårighet att tugga/tuggar onormalt så kan du ju inte luta Dig på att den var kollad tidigare av veterinär ?

Om ngt verkar fel ändå så då måste du ju se till att ngn veterinär tittar på hästen igen ?

Nej verkligen inte ska något sluta i irrelevant tjafs det är exakt det jag avser !

Vet inte om du missförstått mig eller om jag missläst dina poster men det jag tycker jag skrivit i sak är ju att om hästen har svårighet att tugga/tuggar onormalt så kan du ju inte luta Dig på att den var kollad tidigare av veterinär ?

Om ngt verkar fel ändå så då måste du ju se till att ngn veterinär tittar på hästen igen ?

Ok :)
Ja, jag måste ju kontakta vet igen om det fortsätter såklart, men då det "bara" verkat vara problem med just att äta morötter och inte grovfoder eller annat foder och han inte visat tecken på att må dåligt för övrigt så har jag tänkt att kanske är det larver ändå och försvinner, men håller med om att det måste kollas upp.
Tänkte bara se om någon hade liknande problem och någon förklaring som kunde hjälpa till i funderandet då vet inte såg något när hon var ute och gjorde en noggrann tandkoll.

När tittade veterinären senast? Missat den infon.

Kan det vara en tand som har gått av/är lös/skadad?

Vet var ute för tandkoll ganska nyligen och han hade då dessa problem så trodde att hon skulle hitta något sår på tungan ev, då det var problemet förra året men allt såg ju fint ut. Sen som sagt så har han inte haft problem alls från förra hösten till denna höst, därför jag funderar på styngflugans larver.
Nej ingen skadad eller lös tand utan tänderna var jättefina!
Kanske missade vet ändå nåt, men konstigt att inget märkts över vintern/våren/sommaren isf. Hm.

Funderade på om det är att bettet helt naturligt har ändrat sig pga åldern som gör att tex morötter är svårare att tugga men då vet sa att bettet och tänderna är jättefina så borde det ju inte vara något problem och varför båda hästarna? Hm

Man eller de flesta med mig har inte känt till Styngfluge larvens resa till magen.

Ska det vara så svårt att föreställa sig hur det känns när ett ägg kläcks i munnen o larver borrar sig in i tungan?
Ts fundering är fullt normal, men borde visst undersökas vidare.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 390
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 223
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Retrievertråden