Svårt att ta E-körkort?

Sv: Svårt att ta E-körkort?

Nu tog jag inte E kort för bil utan jag tog för både C och E kort och det tog ca 3 månader( ca 3dar/veckan) för mig med båda behörigheterna. Kanske blir annat med vanlig bil och släp,. Hade aldrig kört varken lastbil eller personbil + släp innan jag började. :) Då läste jag massa andra kurser samtidgt då det var en yrkesutbildning.

Kostnaden törs jag inte svar på då det skilljer sig mycket mellan personbilar och tung trafik.
ca 20-25 000 för mina.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har själv inte E körkort utan har vanligt B, men jag vill också ta E. Dock har jag kört alla sorters släp, kanske liiiiitteeeee olagligt också då en del vägde mycket.. :o

MEN det många inte tänker på när man har släp är:
*Har man ett tyngre släp så tar det längre tid att bromsa in, så man får bromsa långt innan och inte ligga för nära bilen före.
*Att man tar ut svängen något när man svänger, inte FÖR mycket heller hehe
*Ligga i mitten av vägen med bilen så att man inte åker i diket med släpets hjul.

Nej, man får absolut inte ligga i mitten av vägen!

Man kan hålla sig till mitten av VÄGBANAN om förhållandena så kräver, men jag har faktiskt fått lära mig att om förhållandena tillåter ligga lite till höger, för att lättare ha uppsikt över trafiken bakåt om man har täckt släp och därför dålig sikt bakåt (det finns ju släp som är bredare än bilen och därför tar sikt bakåt för de yttre bakspeglarna.

Och då har man på extra speglar så man ser ;)

Måste man ligga i mitten för att inte åka ner i diket ska man nog inte ut och köra alls :crazy:

Det är rätt stor skillnad på BE och CE ;) Både kunskapsmässigt och utbildningsmässigt. (Därmed inte sagt att det är svårare att lära sig CE, kan man backa kan man backa men det kan bli fler leder inblandet med CE och ofta ännu sämre sikt bakåt om man inte har kamera).

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 233
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 418
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 897
Senast: lilsan
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
867
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31