Svårt att stå still när man sitter upp, tips?

Sv: Svårt att stå still när man sitter upp, tips?

jag har inte sagt att man ska muta hästen med godis :smirk:

enligt mig så brukar problemet försvinna rätt fort, för när den märker att man genom att ställa hästen bortåt hindrar den från att gå iväg/flytta sig så ger dom oftast upp, och vips har man inget problem längre!
 
Sv: Svårt att stå still när man sitter upp, tips?

zask skrev:
Oj :eek: Detta låter ju som ett recept på att göra uppsittningen till ett riktigt stressmoment.
Har du provat ( innan du yttrat dej?) Jag har provat på många hästar! Jag vet att det fungerar ( annars skulle jag inte ge råd!)! That´s a difference! :D
 
Sv: Svårt att stå still när man sitter upp, tips?

Tack för alla svar! Jag och förra ryttaren är inte alls olika, han är säkert 180, medan jag är 160, så han har ju lättare att komma upp också, med tanke på att hästen är ca 170.. :P. Men just nu vilar hon, men innan dess, provade jag pall, någon som höll i henne, eller att någon "kastade upp mig".. Håller lite med om godiset, att det blir en ovana att få godis, men samtidigt kanske det är lättare att träna bort det när hon väl lärt sig att stå still. Tror mkt hänger på balansen, med tanke på att hon bara är 3 år, så har de ju inte världens bästa balans och eftersom jag är så kort så kommer man ju så långt ut från hästen. Hon kommer gå igång igen i juli och då kommer jag få träna på uppsittningen igen!.. tack igen!
 
Sv: Svårt att stå still när man sitter upp, tips?

Min lösning - vara envis som en liten röd gris.

det första jag lär dem är att vid pallen/hinken/etc står man still. punkt.

Det kan behöva upprepas för dem under utbildningens gång (treåringen stod som en pärla i början, men sen blev hon lite för energisk och fick lite bråttom att få komma iväg så då fick vi ta en repetition).

Jag gör helt enkelt så att jag tjatar ihjäl dem ;) Ställer dem vid pallen, lösa tyglar men grepp i dem såklart. Kliver upp på pallen, klappar dem lite (gör mig absolut ingen brådska nånstans), sätter foten i stigbygeln och sen sitter jag upp, tar andra stigbygeln, klappar och SEN skrittar vi iväg.

Försöker hästen innan jag kommit upp/under uppsittning gå iväg, svänga undan bakdelen eller på annat sätt 'trassla' så kliver jag ner från pallen, ställer lugnt och stilla tillbaka hästen där den ska stå och börjar om. utan minsta brådska (fall inte för att 'ja nu står den still nu sitter jag upp fort som fan!'-fällan!!).

De lär sig ganska snart att det är himla tråkigt att trassla, det tar ju en eviiighet innan man kommer nånstans då, och matte är envis som en röd gris. Det kan ta en timme att sitta upp i början, men tillslut trillar lilla poletten ner och de står stilla, lugnt och avslappnat och på hängande tygel. För de har insett att det är snabbaste och lättaste vägen.

I början när jag lär in det så tar jag det i små bitar, först lära dem stå stilla vid pallen, sen stå stilla vid pallen och stå kvar när jag kliver upp och klappar, sen stå stilla när jag sätter foten i stigbygeln etc.
 
Sv: Svårt att stå still när man sitter upp, tips?

Skall ta tag i tråden nu igen!

Har börjat sätta igång hästen, tränade en vecka innan jag började rida på att hon skulle stå still vid pallen när jag ställade henne där och då stod hon som en pärla och hon fick godis, veckan efter att jag börjat sadla henen och rida, står hon inte still, trots fjeskande med godis. Dock en dag så satt jag upp i stallet, och de stod hon som en pärla och väntade på att jag satt där jag skulle och sa till henne att gå.

Nu är det så här, hon är väldigt het, vill i väg hela tiden och att stå still är det värsta hon vet, men det verkar som att i stallet är det som en lugn oas, för det är hon hur lugn som helst i alla hantering och sedan blir hon dessutom ännu mer "vill i väg" med sadel på sig. Utan sadel på kan jag leda henne helt fritt utan någonting alls och hon lyder till punkt och pricka.
Sadeln passar, var och kollade för bara en vecka sedan så problemet ligger inte där.

Så har ni något nytt förslag?

Hon gör ju inget dumt hon vill bara i väg så jag kan ju inte "bestraffa" henne för det, men samtidigt så skall hon ju kunna stå still när jag ber om det. men jag tror inte att hon har sadeltvång, för hon spänner sig inte över huvudtaget .. så jag är bara väldigt fundersam. Hemma kan jag ju inte sitta upp i stallet och det kan jag ju inte göra överallt heller så det är ju ingen bra lösning på problemet.
 
Sv: Svårt att stå still när man sitter upp, tips?

Hej!
Skrev i någon tidigare tråd om hur jag fick bukt med samma problem;
Ställ dig vid hästen, var mycket noga med att då du har satt foten i stigbygeln inte är i obalans, svinga dig så mjukt som möjligt upp, och se till att din tyngdpunkt hamnar RAKT över hästens.
"Ligg" kvar där en liten stund. Sitt av. Upprepa detta ett antal gånger.
Till slut kan du sätta i andra foten och tacka hästen genom att ge den en stund att finna sin balans, nu med dig på ryggen.
Jag fick träna detta ett par gånger med min tränare, och har inte haft några problem (med uppsittningen i alla fall) sedan dess
Läste någon som skrev att en del ryttares uppsittningar i princip är att betrakta som rena överfall på hästen. Ibland tänker jag att jag ska be om lov, då får jag en mer ödmjuk hållning till att detta stora, fina djur ska göra en massa saker bara för min skull...
Hur som helst, det är nog mycket en fråga om balans/tyngdpunkt.
 
Sv: Svårt att stå still när man sitter upp, tips?

Jag vidhåller exakt samma svar som 'sist':

Min lösning - vara envis som en liten röd gris.


Min dam är ju exakt likadan som din, vill, vill vill iväg. Och stå still i en halv evighet är ju heeelt onödigt. Hon kan stå still *eentligen* dock, precis som din dam. Men blir för ivrig.

Men bara fortsätta vara envis som en röd gris. Att man är ivrig och vill iväg är INTE en ursäkt att inte uppföra sig. Så avsätt ordentligt med tid, gör dig ingen brådska och var - envis som en röd gris.

Häromdagen tillbringade jag & K 20 minuter kring pallen, för att hon inte stod still tillräckligt länge, såfort jag fått foten i stigbygeln knallade hon iväg. Så jag satt av, baxade tillbaka hästen och började om. UTAN att göra mig någon brådska! Gör inte misstaget att 'kasta dig upp så fort du kan' för att hinna upp med hästen står still och slippa 'bråka'. De SKA stå still så du i normal takt kan sitta upp, sätta dig tillrätta och ge signal att gå iväg.

Idag är det tredje turen efter den där 'tjugominutersuppsittningen', och idag stod hon still vid pallen igen, på lös tygel, och jag kunde sitta upp utan minsta problem. Så de INSER att det enklaste och snabbaste sättet att få som de vill (dvs komma iväg) är att stå still.

Så, utrusta dig med tid och tålamod och 'tjata vidare' på henne. Fall INTE för frestelsen att låta henne trassla, det SKA vara en normal uppsittning med normal hastighet. Även om det då tar 1½ h att sitta upp, och du bara hinner skritta fem minuter innan du måste sitta av. Du har igen den 'förlorade tiden' många gånger om i framtiden!
 
Sv: Svårt att stå still när man sitter upp, tips?

Eftersom hästen är ung kanske den är lite otålig..
Men det kan bero på många olika saker.. Sadelgjorden kanske sitter konstigt eller att hästen tycker att sadeln är obehaglig.. Ställ dig gärna på en pall så blir det bäst för hästen.;)
 
Sv: Svårt att stå still när man sitter upp, tips?

Tack för svaren!

Jo, alltså att tjata och gnata är ju absolut det bästa. Vad tror ni om att kanske ställa henne i ett hörn först så hon lär sig att hon inte kan backa? Eller skall jag ge mig i kast med pallen med en gång och skall lära sig att stå där, när jag ber henne?
 
Sv: Svårt att stå still när man sitter upp, tips?

Det gör du som du vill, ställer i hörn eller ej. Gör nog ingen större skillnad på slutresultatet. PERSONLIGEN, men så är jag rätt 'brutal' ibland, så anser jag att kan den utan problem stå still vid pallen när man inte ska ut och rida, och inte är känslig för något i uppsittningen, då kan de stå still vid pallen när man ska rida med, dvs jag flyttar inte pallen. Men ser inga problem med att göra det.
 
Sv: Svårt att stå still när man sitter upp, tips?

Halloj!
För mig handlar det mycket om tålamod.
En häst som går iväg när jag sitter upp anser jag inte har "godkänt" att jag rider den! Då markarbetar jag den lite för att få den att koncentrera sig på mig och samspela med mig - inte mot mig!

Det räcker oftast med att backa hästen några steg, några steg åt sidan, några steg fram och sedan halt igen. Jag jobbar tills hästen är koncentrerad och redo för mig att kliva upp.

Jag har alltid märkt på de hästar jag rider att de gärna flaxar iväg om jag bara hoppar upp och "kräver" att de ska stå still när jag hoppar upp. Om jag däremot har frågat först - och fått ett ja - dvs hästen står still av sig själv med långa tyglar när jag hoppar upp - så får jag också en MYCKET trevligare ridtur med en koncentrerad häst som är redo för ridpasset. Hästar är också individer!
Så mitt tips blir att markträna och få henne uppmärksam på dig innan du kliver upp.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 837
Senast: __sofia__
·
Utrustning Hej! Nu behöver jag verkligen hjälp. Har ett sto på 14år som åkt hästtransport regelbundet sen hon var fem. Problemet är att hon brötar...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 951
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 157
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp