Svårt att stå still när man sitter upp, tips?

E

Emelie3

Har en treåring som har lite svårt att stå still när jag sitter upp, förra ryttaren var det inga problem för, då stod hon still utan att bry sig.. Har iofs bara haft henne i två veckor, och det har blivit bättre, nu står hon även still ett tag när man suttit upp, vilket hon inte kunde innan, stod då och små stegrade/hoppade lite grann på stället. Har en bänk som jag stod på och ställde henne in mot väggen, så hon åtminstånde inte gick frammåt, men då kom hon ju på att hon kunde svänga ut hela kroppen så jag inte kom upp ändå. Någon som har ett tips på hur jag skall göra?

Först hade jag fundering på att liksom sätta en bom eller något på utsidan bänken så hon inte kunde svänga ut rumpan, men samtidigt så kanske hon blir rädd då?

Alla tips mottages!
 
Sv: Svårt att stå still när man sitter upp, tips?

Står du på något när du sitter upp? Och är du och förra ryttare lika stora? För med den hästen jag rider är det så att jag är den tyngsta ryttaren (eherm :o) Och när jag ska sitta upp så reagerar hon, inte annars. Men nu när jag har börjat försöka sitta upp från typ stubbar, jordtorvor dvs bara lite högre, så har det blivit lite bättre. Försöker träna henne att kunna stå vid pallar etc. men hon är lite rädd ;) Och så berömmer jag såklart när hon står still!
 
Sv: Svårt att stå still när man sitter upp, tips?

Min unghäst gjorde likadant för en tid sedan, Jag började longera henne så att springet i benen var borta innan jag satt upp, Stod hon inte stilla ändå så drev jag runt henne igen på en liten volt, ingen mysig liten tur, utan hon ska trava snävt. Sen provar jag igen. Det viktiga är att det är du som bestämmer när h*n ska gå och inte tvärt om. det tog ca 5 pass innan hon gav upp denna ovanan och förstod att det var jag som bestämde. Nu står hon som ett ljus. För mig är det en brist i ledarskapet när de gör så. :smirk:
 
Sv: Svårt att stå still när man sitter upp, tips?

*KL
Kan även bero på att de tycker det är obehagligt när de är så små. Dålig balans, lite muskler, ovana. Sadeltvång. Har gett en liten godisbit till dem så att de glömmer bort o har annat att pyssla med o får ett litet trevligare minne av själva uppsittandet. Bara att vänja av sedan, går lätt.
 
Sv: Svårt att stå still när man sitter upp, tips?

Du kan inte få hjälp av någon som håller i henne medans du sitter upp?
Så gjorde jag när jag red in min pålla, sen eftersom så räckte det att stå bredvid henne
o nu är det inga problem att sitta upp själv.
 
Sv: Svårt att stå still när man sitter upp, tips?

Vänj hästen vid att du hoppar upp från pall eller liknande, det skonar både hästens rygg, ditt eget vänsterknä och sadeln. Ta hjälp av någon människa på marken, och ge alltid en godbit till hästen när du suttit upp.
Mina hästar är vana vid att få godis när jag suttit upp och de står som tända ljus invid pallen (eller vilken uppsittningshjälp jag än använder):)

Immer
 
Sv: Svårt att stå still när man sitter upp, tips?

tycker Immers svar var jättebra. Jag har alltid hoppat upp på mina hästar från pall, både yngre o äldre.
Min nya som är fem tyckte det var lite konsttigt i början o då hade jag en kompis som hgöll i honom o hade en hand som stöd på sidan så han ej skulle gå runt, han brukar oxå få en godis efter o nu står han helt still på lång tygeln när jag kravlar mig upp.
 
Sv: Svårt att stå still när man sitter upp, tips?

Så gör jag också- fungerar t.om den gången när pallen gick sönder och ramlade ihop under hästen- hon stod som ett ljus och väntade på morot :love:
 
Sv: Svårt att stå still när man sitter upp, tips?

Mina hästar ska stå stilla tills de bli ombedda att gå. Gäller i all hantering.

Det är ett måste för mig om jag ska komma upp med min värk, jag är dessutom alltid ensam...

Det räcker inte med att stanna och de gått framåt, de måste backa tillbaka till ursprungspunkten...

Annars är som nänts ovan, drar de iväg så driv på hästen runt dig. Stanna den och belöna när den gör rätt...

Det ska helt enkelt vara jobbigare att inte göra som jag säger...
 
Sv: Svårt att stå still när man sitter upp, tips?

Jag tycker oxå man bör sitta upp ifrån en pall eller nåt för att spara hästens rygg. När min häst var ny för mig och inte heller ville stå stilla, gav jag henne en liten godisbit, en på varje sida, så hon fick böja på halsen åt båda hållen. Numera ger jag ibland om jag märker att hon kanske har en tendens att börja vilja gå innan jag är klar. Fungerar faktiskt mycket bra!
 
Sv: Svårt att stå still när man sitter upp, tips?

Emelie3 skrev:
Har en treåring som har lite svårt att stå still när jag sitter upp, förra ryttaren var det inga problem för, då stod hon still utan att bry sig.. Har iofs bara haft henne i två veckor, och det har blivit bättre, nu står hon även still ett tag när man suttit upp, vilket hon inte kunde innan, stod då och små stegrade/hoppade lite grann på stället. Har en bänk som jag stod på och ställde henne in mot väggen, så hon åtminstånde inte gick frammåt, men då kom hon ju på att hon kunde svänga ut hela kroppen så jag inte kom upp ändå. Någon som har ett tips på hur jag skall göra?

Först hade jag fundering på att liksom sätta en bom eller något på utsidan bänken så hon inte kunde svänga ut rumpan, men samtidigt så kanske hon blir rädd då?

Alla tips mottages!
Gör så här: Kliv upp i stigbygeln, om hästen börjar gå, kliv ner och snurra hästen tre varv åt vardera hållet, kliv upp i stigbygeln , och om den fortfarande inte står stilla, upprepa detta flera gånger, var "arg" på hästen när du snurrar den. När du står i stigbygeln och den står stilla, sätt dej lugnt i sadeln och stå stilla i 5 minuter, innan de rider iväg. ta sedan för varna att sitta lugnt stilla i 2-3 minuter innan du rider iväg. Jag garanterar att du har en häst som står stilla efter tre "uppsittningar!
 
Sv: Svårt att stå still när man sitter upp, tips?

Bill skrev:
Gör så här: Kliv upp i stigbygeln, om hästen börjar gå, kliv ner och snurra hästen tre varv åt vardera hållet, kliv upp i stigbygeln , och om den fortfarande inte står stilla, upprepa detta flera gånger, var "arg" på hästen när du snurrar den. När du står i stigbygeln och den står stilla, sätt dej lugnt i sadeln och stå stilla i 5 minuter, innan de rider iväg. ta sedan för varna att sitta lugnt stilla i 2-3 minuter innan du rider iväg. Jag garanterar att du har en häst som står stilla efter tre "uppsittningar!

Detta har jag försökt med min häst och det fungerade inte på honom.
Hästen trodde till slut att han ska snurra o inte stå still vid uppsittning. Varför lära hästen att snurra när den ska stå still?
 
Sv: Svårt att stå still när man sitter upp, tips?

ridtravare skrev:
Så gör jag också- fungerar t.om den gången när pallen gick sönder och ramlade ihop under hästen- hon stod som ett ljus och väntade på morot :love:

Visst. Det funkar i alla lägen:)

Immer
 
Sv: Svårt att stå still när man sitter upp, tips?

Att snurra är en bestraffning för att inte stå still - om du tänker på det sättet och är ihärdig o konsekvent så funkar det,du har gett upp för tidigt!
 
Sv: Svårt att stå still när man sitter upp, tips?

Hej! Om du går in och kikar under rubriken NH finns ett inlägg som tar upp just detta. Om jag förstår saken rätt handlar det mycket om ledarskap. ”Dansar med hästar” kan ha många betydelser...
 
Sv: Svårt att stå still när man sitter upp, tips?

det enda tips av ALLa jag provat (inklusive typ alla i tråden ;)) på min fd häst som i början var LÖGN att få att stå stilla, och som fungerat, är att ställa hästen bort från dig, när du sitter upp.

jag använde pall eller ramp för att komma upp en liten bit (ca 30 cm), för att, som Immer sa, skona hästen, mig själv och sadeln.

ville min häst gå iväg kortar jag bortre tygeln så att hon blev ställd i nacken. tygeln närmast mig var lösare, för att förhindra att hon började backa istället. iom ställningen bort från mig kunde hon inte svänga rumpan bort från mig, och inte heller rumpan mot mig, för där står ju jag och mig går man inte över... :angel:

vill ´hästen gå framåt kortar man närmaste tygeln litegrann och tar en kort, mjuk förhållning. backar hästen har man helt enkelt hållit för hårt i munnen.

tänk på att göra en snabb, men mjuk uppsittning och att inte dunsa ner i sadeln!
är det balansen som brister hos hästen, gör det lätt för den, underlätta genom att ha en medhjälpare i början tills hästen är starkare.

fundera också på VARFÖr hästen är svår att sitta upp på? balansen som nyss nämnts, eller är ridningen tråkig? smärta någonstans`?

att ställa hästen bort från mig har jag även provat på att flertal andra hästar, funkar ALLTID.
 
Sv: Svårt att stå still när man sitter upp, tips?

Bill skrev:
Gör så här: Kliv upp i stigbygeln, om hästen börjar gå, kliv ner och snurra hästen tre varv åt vardera hållet, kliv upp i stigbygeln , och om den fortfarande inte står stilla, upprepa detta flera gånger, var "arg" på hästen när du snurrar den. När du står i stigbygeln och den står stilla, sätt dej lugnt i sadeln och stå stilla i 5 minuter, innan de rider iväg. ta sedan för varna att sitta lugnt stilla i 2-3 minuter innan du rider iväg. Jag garanterar att du har en häst som står stilla efter tre "uppsittningar!

Oj :eek: Detta låter ju som ett recept på att göra uppsittningen till ett riktigt stressmoment.
 
Sv: Svårt att stå still när man sitter upp, tips?

Mitt tips är att har hjälp av en annan person i början som håller och godis tipset brukat fungera ypperligt ;)
 
Sv: Svårt att stå still när man sitter upp, tips?

håller med. att snurra hsäten var ett av alla tips jag provade på min häst, blev inte ett dugg bättre för det, snarare sämre... varför krångla till det när man kan göra det hur lätt som helst för sig? :)
 
Sv: Svårt att stå still när man sitter upp, tips?

Att snurra hästen fungerar alldeles ypperligt tycker jag, iaf på den hästen jag brukar hjälpa till att rida.
Jag ska testa den metoden på min egen unghäst också.:rofl:

För mig så är godis som fusk för att komma till det resultatet man vill ha. Hästen väljer inte att stå stilla för den respekten som den byggt upp för sin ryttare utan väntar på sin belöning, som den får för att den inte gör som den vill.

Att muta hästen med godis bör alltid vara en metod som skall komma i sista hand!!!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 837
Senast: __sofia__
·
Utrustning Hej! Nu behöver jag verkligen hjälp. Har ett sto på 14år som åkt hästtransport regelbundet sen hon var fem. Problemet är att hon brötar...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 951
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 157
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp