Svårt att sälja?

G

Gläntan

Ni som är erfarna inom försäljning av hästar, hur bär Ni er åt för att sälja? Har Ni annonser på internet, branschtidningar eller något annat? Jag har under årens lopp samlat på mig för många hästar och måste nu sälja några inridna 3-åringar, men jag får ingen respons på mina annonser. Hittills har ingen ringt eller mailat. Jag är mycket tacksam för tips.

Sv: Svårt att sälja?

Oftast när jag säljer häst så är det antingen någon som redan har en uppfödning från mig eller någon som känner någon som har en häst från mig som själv hör av sig och vill köpa. Annonsserar bara en gång om året och då mest för att det blivit tradition.

Har du lagt ut bilder? Det vill folk gärna se. Sen beror det ju mycket på priset, jag vet ju inte vad du begär för dem. Se till att de har gjort lite, visst de är bara tre år än, men det är bra om de både är ridna på bana, i skogen och löshoppade.

Och skiv allt du gjort med dem i annonsen. Det är stor skillnad på en välhanterad 3 åring än en som bara gått i hagen , tycker jag i alla fall.

Letar jag häst vill jag se bild och en ordentlig presentation av mödernet och vad detta givit tidigare. Mödernet verkar en del försäljare av unghästar helt ha missat...

Allmänna tips - placera hästarna i sammanhang där många köpare finns så att hästarna syns - dvs treårstest, utbildningsstall eller liknande. Att betala någon för att utbilda och rida till och visa hästarna kan löna sig jämfört med att ha dem kvar och lägga ned tid och pengar.

Om ingen ens hör av sig på dina annonser så beror det ju inte på hästarna utan på något annat. Undersök marknaden - ligger du fel i pris? Behöver du jobba på ditt kontaktnät och ditt rykte? Vad är din kundgrupp, är det sporthästar eller skogsmullar du föder upp, kan du tänka dig sälja till ridskolor? Vet folk om vad du har att sälja?

Är dina annonser bra skrivna? Kan de bli bättre?

Jag tycker att Blocket och Hästnet är bra internetsidor att lägga ut annonser på. Vi sålde en D-ponny tidigt i höstas där. Då la jag ut flera bilder på honom riden och lämnade en ganska utförlig beskrivning av honom både vad gällde utbildningsståndpunkt och hans temperament. En positiv, men ärlig och saklig beskrivning. Vi fick ganska stor respons med en gång. Tyvärr var det en del barn utan målsmän som svarade. Men bland dessa svar fanns det också några mycket seriösa svar. Var beredd att skicka film för många som hör av sig bor inte i närheten och vill få ett första intryck innan de kommer och tittar. Vi hittade ett jättebra nytt hem till vår ponny och det tog max en månad totalt från annonsering, två provridningar, veterinärbesiktning till han stod i stallet hos sin nya familj. Vi hade en konkurrenskraftigt pris på honom och han var också i sin bästa ålder (10 år).

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 141
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar