Svårt att sälja vanskötta hästar

Sv: Svårt att sälja vanskötta hästar

Det är lite tokigt att de går ut med att det är tre "mycket svårhanterliga" hingstar.

Det är antingen 2 eller 5 "svåra" hingstar, beroende på om man räknar med de 3 som är helt ohanterade eller inte. En av de tre som Polisen nämner är hur go som helst.

Outbildad, ja, men hur snäll och trevlig som helst att hantera till vardags.

Vill bara få fram lite fakta... :)

En helt ohanterad häst kan bli svårhanterad och farlig i en ovan/rädd människas händer.
Ganska lustigt att se skillnaden irl faktiskt.
Bättre ohanterad än felhanterad! :)

synd att tidningar får uttrycka sej hursomhelst... jag har ingen aning om hur hästarna är så tack Pinky för lite fakta, och en hingst är ju ändå en hingst lixom så nån hingst borde inte någon utan mycket kunskap köpa oavsett:bow:

Frågan är ju om inte det bästa vore att få somna in... Är de så ohanterade och svårhanterliga så är det ju frågan om de går att få hanterade på ett vettigt sätt utan att utsätta hästarna för alltför mycket lidande(=stress).

Och som sagt, det är ju svårt att sälja fullt friska och välhanterade hästar idag, så vem skulle orka och vilja lägga ner den tid som krävs?

:(

Fy fan för människan som lät dessa djur få en så dålig start i livet :cry:

4 av hingstarna (3 av de helt ohanterade och en av de tidigare hanterade men stökiga) kan mycket väl bli trevliga hästar hos rätt person, men den femte är ganska lättstressad och känns lite "opålitlig" att hantera, så för hans del kanske det vore bättre att få avsluta. Men det är inte min sak att avgöra...

Men de övriga 4 känns det absolut som att det finns en framtid, bara någon är villig att lägga ner jobbet på dem. Efter omständigheterna så är känns de inte "tokiga" på något vis, egentligen. De är sociala och nyfikna! :)

Senast ändrad:

Om polisen får in en hingst utan papper, säljs den vidare som hingst då? Vore det inte bättre att kastrera dem? Måste ju både vara lättare att sälja en valack samt att de förhoppningsvis blir lite lättare att hantera, om de redan är svåra som hingstar?
Sen att man också förhindrar att oansvariga och oseriösa folk använder dem till avel?

Jag har ingen aning om hur det funkar generellt, men Polisen vill ju ha in så mycket pengar det bara går på försäljningen, så alla kostnader som kastrering osv måste ju vägas mot hur mycket mer man kan få ut genom att kastrera dem.

I det här fallet vet jag inte riktigt hur det blir, eftersom de äldre hingstarna inte är ridna och därför kanske inte är så eftertraktade i vilket fall. Allt beror ju på om det dyker upp någon som är intresserad.

Hur är de fysiskt? Har de fått gå ute eller har de stått inspärrade under uppväxten?

Det finns båda varianterna...

De som är kvar och nu ska säljas är alla i bra hull eller t.o.m överhull.

De som var avmagrade är avlivade, främst kanske pga andra orsaker än hullet, men ändå.

Sen är det någon som har hovproblem som måste ses över noga en tid framöver, men inget som inte bör ordna upp sig.

Att det ska gå att få användbara hästar av de som inte har fått röra på sig från början känns ju väldigt tveksamt, men för övriga får man hoppas att det finns en chans. Finns det någon slags förteckning över hästarna någonstans?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 344
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 764
Senast: Sasse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar