Svårt att hämta min häst ur hagen

Niklas_E

Trådstartare
Hej,

Vill gärna ha tipps hur man får sin häst att vilja komma till en när man skall hämta henne ur hagen. På sistone när jag går mot henne väntar hon tills jag är typ 2 meter ifrån henne så sätter hon full galopp mot andra ändan av hagen. När jag nästan är där så sätter hon fart mot andra ändan. Kan ta mig upp emot 2 timmar att ta henne. Jag har försökt med morrötter och mat.

Försökt jaga henne och försökt göra så hon måste arbeta i hagen men inget hjälper. När syrran skall ha henne har hon inga problem att ta henne.

Vad skall man göra?

Tack på förhand,
Niklas

Tur i alla fall att någon kan hämta henne. Du får försöka klura ut vad som skiljer ditt och syrrans sätt att hantera ponnyn. T.ex. rider du henne mer intensivt än syrran? Eller har syrran ett bättre ledarskap över henne? Det verkar också som att problemet är nytt?

Vår ponny var hopplös att hämta i hagen när vi köpte henne. Ännu för nåt år sen kunde hon vara lite jobbig med min dotter men inte med mig. Jag tror det berodde på att hon fick jobba mer i ridningen med dottern.

Att muta med godis brukar inte hjälpa. Att låta henne röra sig (som du gjort) är i regel det bästa. Vår ponny vande vi vid att komma in genom att dela av hagen med en lång lina och sedan ge henne enbart ett hörn av den avgränsade hagen att vara i. Resten av hagen var vår. Efter ett tag tyckte hon det var tråkigt att vara i det där hörnet så det var ok att vi grimmade på henne och tog henne till stallet. Men den metoden kräver ju att man kan dela upp hagen. En del hästar blir lite svåra att hämta när de går på bete, på vintern är det enklare.

När de väl låtit en sätta på grimman kan man ge morötter i massor. Sen brukar det gå bättre om man själv knaprar på en morot när man kommer ut för att hämta dem.

Hoppas det fixar sig!

Jag hade en sån häst en gång.. jag satte mig ner i hagen och satt där tills pålle kom till mig, att det tog lite mer än 2h innan pålle kom är väl en sak, men jag hade aldrig mer problem med att hämta honom efter det!
Det förutsätter kanske att hästen går ensam eller med andra hästar man litar på!

Jag skulle inte hålla på o härja med ett sto som inte vill komma alls.
Var i hagen o pyssla med annat. Ta den tiden.
Klia henne o ge henne en morotsbit.
Träna sedan - Kom! när du har henne i grimskaft i annan hantering i stallet.
att hon kommer till dig de där metrarna o får beröm o fjäsk.

Kan du inte be någon filma dig och syrran när ni försöker hämta hästen? Kanske närmar ni er henne på olika sätt? Antagligen uppfattar hon er väldigt olika om hon beter sig så väldigt olika när ni närmar er. Försök studera hur syrran gör och jämför med ditt eget kroppspråk, din blick, din hastighet när du går osv. Titta också på hur hästen beter sig i de båda fallen.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 677
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 536

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka