Svårt att få papper från hingsthållaren?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Dwight
  • Startdatum Startdatum
Sv: Svårt att få papper från hingsthållaren?

Jag relaterar inte till någon bestämd station utan problemet finns vad gäller fler hingsthållare. Åtminstone har det varit så för oss. Vi har både fått efterlysa underlag för registrering som sedan visat sig vara sända till en tidigare ägare av stoet - detta trots att man haft rätt adress till oss när man sände ut fakturan.
Trots påminnelser och upplysningar om att det blivit fel - upprepades felet och det krävdes massor med jobb innan vi fick papperna.

Från en annan station fick vi upprepade 90-dygnsfakturor upp till 1,5 år efter betäckning - trots att vi vid flertalet tillfällen haft telefonkontakt och mailkontakt och meddelat att stoet var tomt.
I detta fall kom även språngavgiftsfakturan mer än ett år för sent trots påstötningar.

En tredje hingsthållare sände också upprepade 90-dygnsfakturor från både hingsthållarstationen och efter att vi upprepade gånger påpekat att stoet var tomt även från hingstÄGAREN. Efter det att alla inblandade nåtts av infon att stoet inte var dräktigt fick vi ett underskrivet underlag för registrering av fölet där man alltså intygade att det var fullbetalt.???

Nästa hingsthållare har trots att vi fullbetalt fölen vid 45 dygn inte sänt underlaget för registreringen förrän vi stött på och letat efter det några veckor innan sista registreginsdag d v s mer än ett år efter fullbetalning.

Hur kan det vara OK att man hanterar sin verksamhet och sina kunder så otroligt nonchalant?
Är det inte dags att vi stögare blir en stark motpart som kan ställa rättmätiga krav. Som det är idag är vi helt utlämnade till hingsthållare som uppenbarligen inte har ett papper i ordning.

Detta rör alltså tre skilda hingsthålllare.

Jag vill samtidigt poängtera att det naturligtvis på marknaden finns hingsthållare som alltid sköter allting fullkomligt exemplariskt och som är föredömen vad gäller all kontakt och all administration.
Om vi tillsammans ställer krav inbillar jag mig att vi kanske kan ändra lite på marknadsförutsättningarna för de som inte gör det...

Ja det är det minsta man kan kräva, att alla papper är iordning och skickas i tid.

Själv skäms jag som en hund idag !

När jag skulle registrera min fölunge hittade jag inte betäckningsrapporten och jag kunde inte minnas att jag fått den. Så jag skickade vad jag hade och registrerande förening undrade om rapporten, jag sa som det var att jag trodde inte jag hade fått den, jag ringde hingstägaren som pratade med registrator och två veckor senare låg passet i lådan.

Det pinsamma är att jag idag vid grundlig städning hittade betäckningsrapporten, jag hade ju lagt den på ett SÄRSKILT fiffigt ställe för att jag inte skulle slarva bort den. Usch, jag känner mig som ett rikspucko!

Men hingstägaren och registrator fixade de felande pappren utan att jag ens behövde engagera mig - så himla superbra !

Och jag fick också skämmas i år. Jag hade skickat ett gäng betäckningsrapporter till stoägare med för lite porto. Det resulterade i att de fick lösa ut dem på posten. Inget pinsamt alls. :eek: Problem blev det dock hos en som hade flyttat utan eftersändning men där är ASVH smidiga och jag skickar bara ett mail att allt är ok och så gör de vanlig ID-kontroll.

delvis *KL*
LIte kul inspirerad av den här tråden så ringde jag ASVH idag för att höra om även jag kunde lösa det med ett mail. Har ju redan skickat in ID, DNA och chip men saknade registeringsunderlaget.
Då visade det sig att hingstägaren istället för att skicka till mig skickat direkt till ASVH så att precis när jag ringde satt de och skrev ut det ena. Ja jag hade ju upplyst hingstägaren om att jag skickat in de handlingar jag kunde göra på egen hand så att säga. Så jag håller med Cyllene om att ibland kan dom vara väldigt smidiga.

Bra att veta att man kan göra så om man skulle få problem!

Bra att veta att man kan göra så om man skulle få problem!
Ja jag har ju lärt mig den hårda vägen :grin: Det var faktiskt ASVH själv som för några år sedan tipsade om att göra allt man kan själv och skicka in. För då räknas det som en inkommen ansökan som inte är komplett, istället för en utebliven.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 275
Senast: lizzie
·
Hundavel & Ras Jag blir så trött. Jag blir så trött på SKK för att de inte är bättre, jag blir så trött på min rasförening som inte är bättre, jag blir...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 189
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 805
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 777

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka