Svårt att få papper från hingsthållaren?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Dwight
  • Startdatum Startdatum
D

Dwight

Tänkte fråga på det här forumet om det är många som upplever problem att få sin betäckningsrapport etc av hingsthållaren som är underlag för passansökan och registrering av föl efter födseln.
Nu talar jag om fall när man betalat allt i tid som man ska och rapporterat till hingsthållaren att föl är fött.
Hur vanligt är det??

Sv: Svårt att få papper från hingsthållaren?

Min väninna fick i år vänta tills fölet var nästan 6 månader innan det kom en lapp från himgsthållaren.

Jag här aldrig haft problem efter att jag betalat. Årets papper fick jag mindre än en vecka efter att jag betalat.

Mina 2 vänner har inte fått sina papper än.......
ska man inte få dem efter fölen rapporterats födda så man kan bestämma själv ungerfärlig tidpunkt när man vill regga dem?

I år bör ju halvblodsföl registreras senast 30 september, jag vet inte om det är likadant med andra raser, så självklart borde man få sina papper innan dess om man har betalt.

Om man inte fått papprena så att man kan registrera i tid tycker jag att man ska kontakta avelsföreningen där man vill registrera fölet och tala om läget.

Delvis kl
Jag saknar fortfarande papper på två av mina föl och det är från samma hingsthållare. För de andra fölen har till ock med passen redan kommit.
Det jag har gjort är att i alla fall skickat in konturdiagram, chipmärkning och DNA-underlag till ASVH så att ansaökan är inkommen men ej komplett, i väntan på underlagen från hingstägaren. Men visst så känns det som det börjar brinna i knutarna nu för de här två.......

Det är ju fruktansvärt dåligt av hingsthållaren att inte skicka ut betäckningsrapporten .

Frågan är vem som ska stå för denna merkostnad som gör att man inte kan reistrera sin häst ?
Kanske ska man fakturera Hingsthållaren för denna kostnad ?

Eftersom detta är en omtalad hingsthållare eller om det är fler som är lika slappa ,så lär det bli mycket pengar tillslut om alla faktuerade honom för extrakostnade som blir desto senare som man skickar in papprena för registrering .

Samt ta upp detta med Asvh och sen kan man ju fundera på om man ska använda denna hingsthållare ... Vilket vore det bästa !!

Mia

kl
Vi har fått i tid från de hingsthållare´vars hingstar vi fått föl efter.
Det stora fd statliga tycker jag är föredömliga med alla papper.

misstänker att de är den hingsthållaren som verkar ha svårt med alla papper?

misstänker att de är den hingsthållaren som verkar ha svårt med alla papper?
Nja jag tror inte det är den värste, för den har jag valt bort i mina hingstval. Men den här är lite "känd" för samma sak fast det brukar lösa sig till sist.

kl

Jag vet åtminstone 2 det varit/är svårt att få papper ifrån, den ena har jag själv råkat ut för och fick tillslut en betäcknings rapport som då tillhörde ett annat sto där de bara tippexat över namnet och reg. nr och skrivit i mitt stos namn. ASVH skakade på huvudet och var inte förvånad, det var dock många år sedan. De verkar ha bättrat sig, den andra är en som många haft problem med på senare år.

*knapplån*

Ja nog är det märkligt att man som stoägare får ringa och kräva in papper för att hinna registrera i september trots att fölet var fullbetalt på 45 dygns dräktighet och hingstägaren alltså fått sina pengar för ett år sedan!!!

Visst är det konstigt att räkningen dyker upp exakt i tid, och man får tigga,be och hota för att få den papperslappen man betalt så dyrt för...? I år fick jag 2 papper för sent och det kostar mej nu 1000kr extra helt i onödan! (Föredömligt pappersarbete har Tullstorp som är snabbast att skicka ut registreringshandlingarna!!) Till slut tröttnar bara man...

De 1000 kronorna skulle jag absolut ha debiterat hingsthållaren. Det finns inte en chans i havet att företagsekonomiskt motivera den extrakostnaden i en redan mycket hårt belastad verksamhet.
Vi stoägare får nog helt enkelt börja tuffa till oss och kräva de tjänster vi betalar för.
Jag tycker tyvärr att vi emellanåt blir behandlade som mindre vetande som förväntas acceptera vad som helst.

I alla andra sammanhang hade jag reagerat mycket tidigare. Varför skall jag vänta ett år - och dessutom behöva ringa och påminna fem i tolv - för att få det underlag jag för så länge sedan betalat för.
Åt andra hållet har man aldrig några problem med postgången - fakturorna ligger i lådan innan dygn 45 - var så säker!

För den som inte riktigt känner att hon hänger med.. Kan någon PM:a mig med lite klarspråk ;) Vore jättesnällt och så blir det inget här i tråden!

Ni får gärna PM:a mig oxå så jag vet om jag kommer att få problem till våren..
Att det finns en som är mkt sen ang detta vet jag då jag hade detta problem för några år sen och fick jobba hårt för att få ut mina papper... och jag vill gärna slippa det igen men ifa så är det bra att vara förberedd.;)

KL

Förra året fick jag inte pappren till ena fölet, upptäckte sen att det på blup.se inte ens stod att hon var betäckt.

Pratade med ASVH och fick pass i tid utan pappren från hingsthållaren.
Dom vet vilka som strular och kan hjälpa till om man inte får sina papper!

Jag antar det, och jag måste bara få säga att jag har använt den och aldrig haft krångel. Det har jag för övrigt knappt haft med nån, utom i år då jag inte fick levande föl-fakturan. Det visade sig senare att de hade skickat den till min gamla adress - innan jag hade eftersändning och fortfarande litade på att människan som bodde där vidarebefordrade min post. Vilket hon inte gjorde.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 275
Senast: lizzie
·
Hundavel & Ras Jag blir så trött. Jag blir så trött på SKK för att de inte är bättre, jag blir så trött på min rasförening som inte är bättre, jag blir...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 189
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 805
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 777

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka