svårt att bära sig själv

Q

Queen D

Hej!
Jag och min häst har ett litet problem vad det gäller vår ridning. Jag har märkt av det förr (vi är vanligtvis aktiva i både dressyr och hopp) så det är inte så nytt, men tiden har gått åt till att försöka komma ur det. Jag kan inte få henne att bära sig själv. :(
Vill jag ha självbärighet i henne måste jag konstant vara på henne och det känns mer som om jag tvingar henne till något hon egentligen inte vill. För min del känns det som att jag måste använda alldeles för mycket skänklar och ibland för mycket tygel. Jag vill inte att min häst ska känna att jag tvningar henne till något. Jag vill att vi ska ha kul ihop, även om vi faktiskt måste jobba lite ibland.
Jag är noggrann med att ge henne beröm när hon är duktig och straffar henne inte med hjälp av spön mm, utan genom att helt enkelt göra om det som gick fel. Jag är också noggrann med att försöka använda så små (men ändå tydliga) hjälper jag kan.
Jag är hos veterinären minst varannan månad för att försäkra mig om att det inte går snett med en läkande skada i ett ben, och kollar då alltid om hon skulle kunna ha ont någonstans också, vilket inte har visat sig ännu. Jag har precis kollat sadeln och den sitter som den ska.
I övrigt är hon pigg och alltid med, men när det kommer till att arbeta dör hon av direkt. Ska tillägga också att vi har inte tillgång till ridhus utan rider alltid ut, olika vägar och olika upplägg av vad vi ska göra.
I övrigt är hon väluppfostrad och hon är väldigt uppmärksam på vad jag vill, men vid arbete som sagt vill hon inte alls vara med. Hon lägger av.
Som sagt har hon nästan alltid betett sig lite så här.
Finns det någon som kan ha något tips på hur jag kan hjälpa min häst att bli piggare på att vilja arbeta med mig? :confused:
Borde jag ändra strategi?
Borde jag vara hårdare mot henne? (även om det känns som att tvinga henne...?)
Det känns som om jag redan vänt och vridit på det här rätt mycket. Kan ni se något som inte jag ser, där jag agerar fel?
:bump:

Mycket tacksam för svar!
Ps. elaka inlägg undanbedes Ds.

Sv: svårt att bära sig själv

det känns mer som om jag tvingar henne till något hon egentligen inte vill.

Du.. här ligger hela problemet. Inte för att verka elak eller så, men de hästar som går upp i en perfekt piaff/passage och gör en snygg galoppiruett innan du ens hunnit korta tyglarna är ganska få :D

För mig är det självklart att jag måste övertyga hästen om hur KUL det är att dressyra med mig :banana: Och med din inställning till det hela är det nog rätt så svårt för dig att göra det... du har genom ditt beteende lärt hästen att "är man lite jävlig så kommer man undan". Hästar SKA jobba och bygga muskler om man vill att dom ska hålla - annars ska man inte rida på dem. Du måste börja sätta lite press på henne, tar hon inte din hjälp - ja då är det ditt jobb att se till att hon gör det. Antingen får du lägga till skänkeln lite hårdare eller lägga till pisken.

Om du inte tycker att det är viktigt att hon lyder dig så tycker jag att du ska sluta rida dressyr helt och bara lulla på lång tygel. Du bara förvirrar hästen genom att först be om en sak och sedan skita fullständigt i om det blir eller inte.

Hur gör du om hon inte VILL ta maskmedel? Skiter i det med?

Ursäkta om jag låter lite hård, det är inget illa ment, men om du vill rida dressyr på din häst så får du nog höja kraven en hel del här.

ja, okej. kan hålla med om att det lät lite mesigt. det var inte riktigt så jag menade. jag har varit hård mot henne. vi har haft våra dispyter och jag är inte den som låter min häst komma undan. Hon har fått lära sig var gränser går och vi har använt både spö, sporrar och ridit röven av oss för att få det att bara gå. Det var väl mer så att ska jag verkligen dra ner henne och slå henne om hon inte gör som jag vill? finns det inget annat sätt? det var mer så jag menade..

men tack för svaret! :)

Hmm... okej. Det ger alltså ett lite mer hanterbart problem :D ryttarproblem är oftast mycket mer svårlösta än hästproblem.

Skulle du kunna förtydliga lite? Säg att du rider i trav och ber om en skänkelvikning. Händer det omedelbart eller måste du fråga flera gånger?

Hänger hon i handen? Eller vad är problemet? Du säger att hon inte bär sig, hur har ni jobbat på det problemet?

jaa få se nu..
det känns väldigt sällan som att jag har bakdelen med mig. just skänkelvikning som du frågade efter är en av dom saker hon har haft svårast för. hon böjer sig som en banan, när jag rättar henne så går hon istället mycket sakta och har ingen framåtbjudning. för att avhjälpa det har jag bara gjort det några steg för att sedan gå rakt fram, och självklart mycket beröm. men vi får börja om varje gång. och då har vi hållt på i några år ändå..Hon hänger inte direkt i handen, men hon känns seg i den. det är klart att hon reagerar på att jag tar i henne, men det händer inte så mycket. att sitta och krama i tyglarna (som jag önskar skulle räcka) är inte en så stor ide för då stänger hon av.
vill jag ha fram henne i en fräschare gång så räcker det inte med varken säte eller lite skänkel, det händer att jag får dunka till henne med skänklarna och så får jag sitta sen för hon lägger av om jag inte är på henne.
jag har hanterat problemet med upprepningar, spö, sporrar mm mm... jag har tränat en massa dressyr för en duktig tränare som känner hästen sedan tidigare, och ja, det har gått framåt men jag får fortfarande vara hård med mina hjälper (även om det inte alltid syns så tydligt)
jag vill slippa sitta och sparka och dra i min häst för att hon ska fungera ett normalt ridpass.
jag är dålig att uttrycka mig i skrift.. så du får ursäkta om något låter oklart eller konstigt. kan det sitta i huvudet på henne? hon har haft ont förr, och hade det då även antagligen även när vi red.
hur lär jag henne att det faktiskt kan vara rätt kul att hjälpa till med jobbandet?

Det råd jag kan ge dig är att vara mycket konsekvent. Jag brukar jobba som så att en lätt skänkelhjälp som hästen inte tar SKA följas upp av en rejäl klatch med pisken. Sedan är det jätteviktigt att du är STILLA mellan hjälperna. Ge en hjälp, se till att hon tar den och bli sedan helt stilla så hon får belöning och lättare att känna skillnaden.

Sedan undrar jag om det kan vara så att du rider mycket med handen... hur tar du dina tygeltag? När du gör ett ledande tygeltag till exempel - är du säker på att det inte går bakåt? Jag har själv det problemet att jag gärna tar mina tygeltag bakåt, vilket förvirrar för hästen!

Hur reagerar hon när du gör halt och ska sätta igång i skritt? Reagerar hon med en gång eller tar det någon sekund? Det känns som att problemet ligger i bjudningen. Det avhjälps enklast tycker jag genom många snabba övergångar mellan skritt och trav där man är jättenoga med att hästen kommer igång DIREKT när hjälpen kommer.

Hej,

Jag har lite av samma problem. I början på våra dressyrpass är det mycket skänkel och mycket hand (tyvärr). I slutet är känslan underbar! Det går alltid jättebra tillslut, vilket är skönt, men jämt måste jag använda 20 min för att få henne att gå så. Känns också som om jag tvingar henne ibland, då jag blir frustrerad eftersom jag faktiskt vet att hon kan gå superbra?! Vilket tvärr gör att jag tar i förmycket i handen för att få hennes uppmärksamhet. Sedan när det lossnat går det hur bra som helst och jag är jättestolt!

Tips???

Det kanske är du som behöver höja dig ett snäpp till i din ridning innan du får kläm på hästen? Du tränar ju redan för nån verkar det som men du kanske behöver träna oftare/för nån annan/nån mer för att det ska hända nånting. Eller så har du för höga krav på er, sånt kan hända också. Det kan ju lätt ge dig prestationsångest, vilket i sin tur kanske leder till omedvetna spänningar som hästen sen känner av och tappar lusten av. Om hästen har haft ont förut så kan det hända att hon har dåliga minnen av det. Men där är det bara att kämpa vidare som du gör och försöka få henne positiv.

En annan lösning kan vara att sänka kraven för en vecka eller två och bara lulla o ha roligt ute. Åtminstone i några dagar, sen om hästen känns med på noterna kan du Be om lite extra aktivitet, berömma och sen lulla vidare som ingenting hänt. Bara göra pytteintervaller jobb med extremt mycket beröm för minsta lilla svar från hästens sida.

Min medryttarhäst verkar fungera likadant som din häst, förutom att han aldrig haft dåliga erfarenheter. Lösningen för mig med honom har varit träning och åter träning. För mig då alltså. Det tog inte många lektioner sen hade jag gått från att inte fått hästen att trava mer än några meter i slow motion till att rida skänkelvikningar och börja få lite bjudning :) Det gäller bara att lära sig att ge distinkta, rena hjälper och berömma vid rätt tillfälle. "Bara" :angel: Men vari ligger det roliga om det är enkelt ;)

prova centrerad ridning, läs böckerna ett med hästen och centrerad ridning av Sally Swift, väldigt bra böcker, som fokuserar mkt på en själv som ryttare.

Vad är det som är så fantastiskt med Sally Swifts böcker egentligen? Jag har läst Centrerad ridning, och tyckte mest det var.. Hur ska jag säga? Inte helt piss i sjön, men ingen Wow!-upplevelse heller. Det var en bok med övningar för bättre kroppskontroll helt enkelt, och varken läsningen eller övningarna hjälpte mig något nämnvärt. Jag fick lite extra ont, det var det enda :crazy:

det beror väl på hur man är, och hur man uppfattar saker. Jag förstår iaf vad hon menar för det mesta, sen behöver man ju inte ta till sig allting. Men efter att jag läst första boken kom jag på att jag spände låren hela tiden, bara jag skulle flytta den lite lr driva på. Och det var inget jag har varit medveten om innan. Jag tkr oxå att det gör att man fattar varför man ska sitta på ett visst sätt m.m...

Jag förstod vad hon skrev, och först blev jag lite nyfiken och började fundera på hur jag själv gjorde när jag red. Men så kom jag fram till att det gick bättre om jag inte brydde mig ett skvatt om hur jag sitter. Då hamnar jag automatiskt i en bra ställning, och har bara en begränsning (som jag har från marken med); broskbildning i de övre ryggmusklerna (vad kallas de musklerna mellan skulderbladen egentligen?). Det gör ont, men med lite massage och lite flaxande med armarna fungerar det ändå.

Varför man ska ha en lodrät och avslappnad sits fick i varje fall jag lära mig tidigt på ridskolan; för att inte störa hästens balans. Allt som stör hästens balans, dvs varje liten obalans hos ryttaren, påverkar helhetsintrycket och bärigheten hos hästen. Visserligen hade jag en fantastisk ridlärare, som kanske omedvetet använde liknande metoder vad vet jag.

Jag har absolut ingenting emot centrerad ridning, jag tycker det är intressant och jag läser artiklar om det i ala hästtidningar jag har. Men jag fick inte den där nyfrälsta känslan av att läsa och testa övningar som många tyckts få. Jag vill, men jag tillhör väl inte målgruppen..

Jag tycker det låter som dålig bjudning precis som Bubbel skrev.

Mitt förslag är att rida ut i skogen, busa, lek och ha kul. Lägg kraven på hyllan ett tag. För att få en ärlig bjudning så måste hästen tycka det är kul. Så börja med att bara leka. Lägg sedan in lättare grejer och efter varje utförd övning busa lite igen.

Och sänk kraven. Rida ska vara kul!

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 766
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 204
Senast: Thaliaste
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 796

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka