Svårstannad häst

E

Ewe89

min häst e väldigt het, och omöjlig att stanna utan ett ordentligt tag i tyglarna, är det någon som har några tips?
jag har som mål att kunna rida utan sadel å träns ute i naturen å så, i form å allt, men det är väl omöjligt... eller? Hur får man henne att lyssna på vikten å sånt?

Tror jag tipsat dig om det förr, eller så blandar jag ihop dig med någon; ta hjälp av en riktigt bra tränare som kan lära dig att utnyttja din hästs naturliga signaler. Att lära sig på egen hand går, men det tar onödigt lång tid och är onödigt mycket arbete med tanke på att det finns bra hjälp att tillgå.

En viktig grej som jag märkt är att ryttaren formar hästen med sitt handhavande. Lätt att säga svårt att egentligen reflektera över hur man egentligen är. Men i alla fall. Mitt råd, förutom att jag helt håller med ovanstående är att, jobba med att vara extremt/överdrivet lugn i hanteingen med hästen. När hästen knasar, stanna och kolla på och fundera över vad den reagerar på. Efter ett tag kanske hon börjar kolla på dig och fundera över vad du gör och vipps så har ni kommunicerat med varandra.

kämpa på och ge inte upp

Har ju ingen aning om var du bor. Men snoka rätt på en ryttare du tycker rider bra, fråga denne var h*n lärt sig rida och ta kontakt med den tränaren. Man kan annonsera, leta bland annonserna här på Buke, fråga lite snällt här på NH eller på Barock (egentligen olagligt, men var snabb ;)).

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 036
Senast: MiniLi
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 375
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar