Svårlastad häst.

Kicki_83

Trådstartare
Gör ett försök här får se om buke-folket kan komma med några smarta förslag.

Min häst är svår lastad väldigt svårtlastad...han går inte in alls.
Han har åkt transport förut men helt utan anledning blev han rädd för något säger förra ägaren. Men något måste han väl blivit rädd för ju eftersom han inte går in nu.

När jag lastar tränar honom själv så han han nästan varit inne helt och hållet. Enda problemet då är att jag vägar inte binda fast honom och gå bak och stänga för han står säker inte kvar i lugn och ro.

När vi har varit några stycken som ska lasta honom som till exempel när han skulle till betet.

Först försökte vi att vi bara skulle å in och se hur långt vi kom. Gick inte så bra. Han var lugn men ville inte gå in.

Sen försökte vi med linor bakom rumpan. Det blev han bara stressad av och drog i från oss. Och det tog ett bra tag innan han ville närma sej transporten.

Försökte tömköra in honom också...gick inte alls det heller.

hmmm...va försökt vi mer...linor överallt nästan och han fick även försöka själv på slutet vi bara höll i honom men nä han VÄGRAR att gå in.
vi höll på hela dagen med att försöka få in honom. Men det blev till slut promenad upp.

Vad gör vi för fel? Finns det något annat sätt att försöka lasta honom på?

Jag har ju givetvis inte gett upp utan ska givetvis fortsätta last träna honom. Men skulle vara roligt med lite andra tankar om hur man ska bära sej åt.

Sv: Svårlastad häst.

Jättesvårt att säga hur du ska göra när man inte vet exakt hur hästen beter sig. Men ett knep som kan fungera om man verkligen har bråttom å måste ha på hästen på transport är att ställa transporten precis i stallöppningen så att den blir som en förlängning utav stallet.
Har gjort detta själv med bla totalt ohanterad 2 åring med människofobi och nada förståelse för vad man ville att han skulle göra och det fungerade jättebra hade inte fungerat annars eftersom att tvång eller liknande press hade fått honom att explodera (det tog ca 1 månad innan han slutade försöka klättra ut genom boxvägen när stallägaren skulle ta ut honom på morgonen, så pass osäker var han på människor).
Linor är jag inte förtjust i,de är bara till för nödfall om man absolut inte hinner träna hästen ordentligt för lastning.
det bästa du kan göra är att ha transporten uppställd och träna ett par ggr i veckan och sedan när hästen är trygg o van att gå in o ur transporten så börjar man köra några kortare resor.

Jag kan bara berätta hur vi gjorde för att lära min häst att transporten inte var farlig.
Min häst har haft problem med transporten så länge jag haft henne. Problemen blev värre och värre trots att vi körde försiktigt. Hästen stod still men blev svårare och svårare att lasta. En gång när en ”snäll” person skulle hjälpa till och lasta så smällde han upp överluckan helt oväntat både för mig och hästen. Min häst som har tendenser till bakskygghet fick totalt panik (jag blev rädd av ljudet) och resultatet var att jag inte kunde förflytta mig 1 m från skötardörren utan att hon försökte bryta sig ut. Då gjorde jag något olagligt och bad min kompis köra och så åkte jag med hästen i transporten några km. Helt plötsligt gick det upp ett ljus för mig. Hästen åkte inte alls så bra som jag trodde utan hon var paralyserad av skräck. Skräcken berodde till stor del på det vinande ljudet som blir samt omkörande trafik. Även ryckighet i körningen var problematiskt men det var ett avsevärt mycket mindre problem. Där och då började jag känna att vi kanske kunde komma tillrätta med problemet.
När vi åkte hem igen den vändan så tiggde vi till oss bomull på kliniken för att stoppa i öronen. Jag köpte senare ordentlige örontussar till henne. Nästa gång det var dags för lastning fick jag hjälp av 2 personer. En ledde hästen i vanlig stallgrimma och de andra två skötte en lina som de höll emellan sig. Så fort hästen tog det minsta steg framåt så släppte trycket både i nacken och bakom rumpan. Det tog ca 15 minuter att lasta på detta sätt, tidigare hade vi hållit på i timmar. Han som körde denna vända körde så lugnt och försiktigt så jag har aldrig varit med om maken. Jag är honom evigt tacksam för den resan. Efter det vände det. Vi gjorde på samma sätt några gånger sedan gick vi ner till 2 pers och en lina som satt fast i transporten. Linan var vid det här laget enbart till som ett stöd för hästen och användes inte på annat sätt än att den låg mot rumpan. Ja någon enstaka gång kunde hon sätta sig på tvären så man fick lägga tryck på linan men det är ett envist sto och rörde sig då mer om ”jag har inte lust” än ”jag är rädd”.
Hästen gick bara bättre och bättre och numera kan jag faktiskt lasta henne själv. Jag kan inte skicka in henne men däremot går det bra att ta en lina fästa den i grimman och låta den löpa över bommen och sedan hålla i andra änden. Jag använder linan till att styra huvudet åt rätt håll och driver in henne med en hand bakom rumpan. Någon enstaka gång behöver jag ta fram linan men numera behöver den inte ens hamna bakom rumpan utan det räcker att man lägger den över ryggen på henne.
Det har tagit tid (5 år) men jag har inte ägnat mig åt någon egentlig lastträning utan enbart lastat när vi skulle åka någonstans och det är dessutom först i förra sensommaren som jag försökte lasta henne själv. Troligen hade jag kunnat göra det mycket mycket tidigare.
Vissa gillar inte linor men en lina som används med eftertanke och på ett konskevent sätt tror jag gör nytta. Vi var hela tiden mycket noggranna med att hästen skulle få eftergift även i linan.

Är hästen rädd för transporten eller bara envist stretande emot?

Jag har ett envist sto som man antingen kan binda för ögonen på och sen lyfta hennes fötter, eller så använder vi en lastningssele.
Detta löser ju bara situationen och är inget jag skulle använda på en häst som är rädd.

Min häst var rädd för transporten.
Tror att det var delvis för att han inte åkt mycket alls i sitt liv när jag köpte honom, och för att den föree ägaren ställde transporten direkt mot stallet och stressade in honom och så vips, igen med bommen...:mad:

Det var i vintras som jag blev irreterad då jag skulle på årets första dressyrträning på annan anläggning och vi fick avboka efter 3timmars kämpande med transporten:mad:
Sånt blir man irreterad av! Iaf jag:p

Jag tranporttränade lite veckan efter och då väntade jag helt enkelt ut honom,
dag 1 tog det 3 timmar att få honom att stå på rampen lugnt.
Dag 2 tog det 2timmar att få honom stå inne med frambenen och bakbenen på rampen
Dag 3 tog det 30min, samma resultat som ovan
Och dag 4 gick han in på 30sek:love:

Men sen tog det ett tag innan vi åkte igen (3-4mån)
Och då var nästan allt borta igen:angel:
Och nu hittade jag bästa sättet hittils!
Leder in honom, han stannar halvvägs, jag smackar, om han inte går då så backar jag ut honom ca 5m, går in igen, han stannar, jag smackar, om han inte går så backas det igen...
Min kära häst får en liknande behandling när vi är ute och rider och han bestämmer sig för att inte gå... Då backas det förbi:idea:
Och nu med transporten så blev han tillslut så dödligt trött på att backa så han gick in, och dagen efter när vi lastade igen så tog det 5min:laugh: En klar förbättring. Fast när man tränar såfär så blir ju backningen en salgs "bestraffning" och då kanske det mest optimala är fronturlastning?

De som sköter linorna måste kunna sitt jobb. Den som håller i hästen får inte dra, utan bara korrigera så att den står i rätt riktning med huvudet o heller inte stå i vägen för hästen.
Det är linförarna som ska dra in hästen- bakifrån- inget drag i grimman
Den som leder får heller inte tveka- nu går vi!!!!

Ställ gärna trailern i en hag/ dörröppning för att den inte ska se flykt vid sidan som ett bra alternativ.

1. Ha inte bråttom.
2. Skit i linorna.
3. Gör ingen större sak av det än att gå in i stallet.

Det största problemet vid lastning är vi "lastare". Man gör en situation av något så alldagligt som att gå in i ett utrymme. Dessutom slarvar man med att lägga ned tid på att få detta till just vad det är, vardag. Man går ut en timme innan man ska åka, slänger in grejorna, borstar av hästen, hej och hå, glömmer sadeln och får springa in igen. Man får bråttom.

Investera den här tiden det tar. Ta steg för steg och BLI INTE ARG. Ser allt för många som står inne i transporten och gormar åt hästen som inte vill gå in, vem skulle vilja gå in till ett ilsket bi? Hästen ska vara trygg med människan, det blir den inte om man låter sig bli irriterad/arg, det tyder mer på svaghet. Man vevar med grimskaft och linor, vilket faktiskt de flesta hästar blir mer stressade av.

Sedan kan jag bara ge exempel på vad som fungerat bäst för mig och mina individer :) Jag har ställt mig på lemmen och bett hästen komma framåt (innåt), jag har haft en lång pekpinne (som hästen sedan innan lärt sig inte är farlig) och ibland två, som har parerat hästen om den gått åt sidan. Den får gärna stå helt stilla en stund och tänka, gå ett steg och stanna till igen. Men den ska gå rakt mot mig när den rör sig. Observera att jag inte viftar och far med pekpinnen utan bara ger ett lätt tryck på sidan till att börja med om hästen går emot.
När hästen har kommit in har jag stilla backat ut igen och avslutat eller kanske bett om ett steg in igen, det beror helt på vilken häst jag arbetat med.
Det tar ibland längre tid än andra gånger men det har faktiskt fungerat på alla hästar jag tränat på det viset med och alla går fortfarande in i transporten lugnt och stilla.

Men det är svårt att tala om hur just du ska göra eftersom jag inte har sett er, det här var mer som ett exempel :)

Håller med.

Ett annat tips som funkat bra för mig.

Ställ släpet mot en vägg, med nedfälld lucka. Gå sedan längs väggen och låt hästen gå upp på luckan, över den och passera. Så hästen går över luckan tvärsöver istället för rakt upp.

Gör detta så många gånger att hästen helt smärtfritt följer med dig över luckan. Sen är det ofta en baggis att bara svänga 90 grader och gå in i transporten.

Sen ska du naturligtvis aldrig sätta fast hästen fram innan bom och lucka är på plats.

De som sköter linorna måste kunna sitt jobb. Den som håller i hästen får inte dra, utan bara korrigera så att den står i rätt riktning med huvudet o heller inte stå i vägen för hästen.
Det är linförarna som ska dra in hästen- bakifrån- inget drag i grimman
Den som leder får heller inte tveka- nu går vi!!!!

Nu lasttränar jag nästan aldrig med linor men håller helt med, tajmingen hos alla involverade är jätte viktig!

Att stå ivägen är ett ganska vanligt misstag. När hästen har kommit så långt att den står på lämmen/inne i transporten brukar jag ge rådet att man står framme vid bommen.

Som redan sagt, det går inte att säga hur du ska göra om man inte sett hästen.

En rädd häst behandlas ju inte på samma vis som en "envis".

Båda behöver tid men på olika vis.

I båda fallen behöver man medhjälpare som har tajming och lyssnar på den som styr. Annars är det bättre att vara själv.

Jag tycker det är lättare att ha en med fronturlastning för då kan man gå rakt igenom för att sen lära hästen att stanna, med öppet släp.

När man väl har pållen på plats sen är det gräsligt viktigt att köra fint, annars är all träning bortkastad. Mina pållar får även lära sig att stå i släpet, dvs jag lastar inte ur bara för att vi kommer fram.

Måste man ha in pållen för det är akut så går det att lösa men ger inga långvariga resultat. När jag jobbade på ridskola så flyttade vi 26 ponnyer till bete samma dag, med ett tvåhästars. Hälften var "lättlastade" och andra hälften "fetglöm att jag åker" men iom att vi i personalen var samspelta så tog det bara marginellt längre tid att lasta de som inte ville (men de var inte rädda).

Eget släp är guld värt.

*kl*

Ska försöka svara allihopa samtidigt...vi bor i närheten av Gävle.

Linor skippade vi eftersom han bara blir mer stressad av det. Men vi kände att vi lära testa iaf

Men när han och jag tränar på egen hand så går det mycket bättre ju då har han ju nästan varit inne.

Då när han skulle till betet stressade vi inte på honom nå. Transporten stog på den så kallade ridbanan. Stalldörren är det svårt att få transporten till. Den är för mycket nedför.

Han är inte rädd bara en extremt envis fjording :devil:

Han kommer upp på lemmen när vi har hjälp ibland med alla fyra i bland med bara två sen blå vägrar han verkligen.

Har även hjälp av en tjej som har mer erfarenhet av lastning än jag och hon säger att han är väldigt envis. Hon har testat de flesta knepen hon kommit på.

Han verkar ju inte ett dugg rädd. Han går direkt på lemmen sen är det stopp iaf med last hjälp. Med linor då blir han mer stressad och sticker i väg. När jag lastar tränar honom själv är det lugnare och går in längre men då har jag istället inte hjälp att stänga om oss i fall han skulle gå in riktigt.

Har jag missat några frågor? I så fall ställ dom igen...ni är välkomna på studie besök i fall ni har vägarna förbi ;)

Jag gjorde så att jag stod kvar utanför och ställde en hink med morötter tyå mitt i transporten. och så fick hon gå in och äta några och sen bad jag henne backa ut igen och sen gjorde vi så några gånger.
Efter det bad jag en person stå inne i transporten och ge henne en morot när hon gick in. Inga problem. Så bad jag henne backa ut. Och sen till slut så skickade jag in henne själv, utan någon hjälp övh. och stängde bommen gick fram och gav henne en morot och sen satt jag där en stund. Gick bak, gick fram igen och satt och sen gick jag bak och stod där en stund innan jag öppnade och bad henne backa ut igen.

Detta gjordes på en dag eller rättare sagt knappt 30 minuter.(?)

Efter det så gick hon in direkt, och stod väldigt snällt.

Fick dock ett bakslag men gjorde om alltsammans och nu är hon dock inte lastad då hon är på inkörning. Men jag skulle inte tro att det är några problem. :)

Okej...ungefär sådär brukar jag göra också men har inte kommit till stängande än bara.

Jag stannar som sagt alltid kvar där bak, Och har haft gott om tid att stänga mm. :)

Fortsätt på samma vis då?

Till slut kan du ju sätta maten längst fram så att han måste ta halsen över bommen för att kunna äta = helt inne.

Men stäng inte första gången han gör det utan när han lugnt äter upp allt och kanske letar efter mer, då kan du stänga. Utan att överraska honom förstås :D

Jag tycker att du ska fortsätta arbeta på egen hand. I regel blir situationen jobbigare ju fler deltagare man har med sig. Träna ensamma eftersom det fungerar bäst :)

Gå in, backa ut, gå in, backa ut. När allt är i sin ordning kommer han att stå kvar, då vet du att du nått ett stort delmål :)

Först och främst vill jag bara säga, att jag tror nog din häst är "rädd", fjordingar är ofta sk passiva hanterare och stänger av snarare än att fara runt och se stressade ut. Många passiva hanterare blir missförstådda då man tror de bara är envisa.

Min första islänning blev rädd när han blev körd alltför ryckigt, ett par gånger med en ovan förare som bromsade och gasade för mycket, så ville han inte åka mer.
Han var ju inte rädd för transporten i sig, men han visste ju att de blir obehagligt när den väl börjar rulla. Kan man tänka sig att något liknande kan ha hänt din häst? Eftersom han "plötsligt" blev sån?

Hursom, jag tycker att det låter som att ni är på rätt väg, jobba med honom själv, ta det lugnt och i etapper. Kanske kan du ta ut mellanväggen så ni har gott om plats, så kan du göra något han gillar där inne, klia, rykta, äta, vad det nu kan vara. Så att han får vara avslappnad och börja gilla att gå in där.
Försök att göra så att det är du som ber honom backa ut, innan han vill det själv, omvänd psykologi funkar ofta bra på sådana där :love:

När han kan stå där inne medan du pysslar med honom, då kan du börja träna på att slamra lite med mellanväggen, med bommarna och tillslut med luckan. Låt hästen vara lös, och vill han komma ut så är det helt ok, sen får han gå in igen.
När du ska slamra med luckan kan det vara bra att binda ett rep i den, så du kan stå upprätt och bara lyfta den pyttelite. Man vill inte stå nerböjd bakom en häst och fumla med luckan om den får för sig att komma ut fort :p

Tillslut är han van att du slamrar med bommarna och lyfter luckan, och när han står lugnt så stänger du bara bommen, luckan, går fram och knäpper fast. I början kan det kanske räcka, sedan kan ni börja köra en sväng. Tänk bara på att vara ÖVERDRIVET försiktiga när ni kör, om det är så att det är körningen han egentligen ogillar.

Lycka till!

Jo får fortsätta som jag gjort och leka lit psykolog med honom. Har hållit på i 2 år från och till nu tror jag så nån gång lär han väl gå in.

Mellanväggen är redan ute. Han går inte alls in när den är där.

Han är van att det slamrar...inte med luckan i bak men allt annat där inne. Han bukar fixa det själv i bland också när han inspekterar. Och verkar inte nämnbart rädd över ljuden.

Hur länge åt gången ska man hålla på? Älta ända tills han är inne? Eller tills han gjort ett nytt framsteg mot för innan?

Har du tillgång till egen transport? Kanske kan vara värt att prova att ställa ut transporten med mat i en mindre hage?

Jag lasttränar alltid med repgrimma, har en med ganska smala rep. Tycker den ger ett bra "stöd" och gillar repgrimmor för att eftergiften kommer direkt.

100_1001.jpg

Angående längd på pass, gå på din magkänsla! Ett ganska vanligt misstag är att man tror att man måste få ett visst resultat annars så har hästen vunnit:crazy: Avsluta när du tycker din häst har varit duktig, oavsett om han är inne i transporten eller ej. Om jag lastar med tryck-eftergift avslutar jag när jag har fått en eftergift.

Lycka till med lastträningen!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 304
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 151
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XV