Svårigheten med fryst

Iglatjarn

Trådstartare
Är mest insatt i natulig betäckning så när det kommer till fryst saknar jag kunskaper. Har för mig att det är sämre dräktighetsprocent på fryst samt att det kräver en "kunnigare" veterinär och att det krävs fler ultraljud för att seminera så nära ovulering som möjligt. Har jag förstått rätt?
Har ett 6-åringt som som blivit betäckt och dräktig två gånger. Med första dräktigheten resulterade det i ett fullgånget och levande föl, men som dock var missbildad och fick tas bort direkt. Dräktighet nummer två höll fram till åtminstonde 30dygn då ultraljudet såg fint ut men sen någon gång har hon släppt. Blodprov på dygn 150 visade tomt.

Så nu står vi i valet och kvalet om vi ska betäcka igen. Håller på med en liten ras med inte så många hingstar i avel och kan tänka oss importera fryst för att få det blod vi vill ha på henne egentligen.
Men är det dumt att pröva fryst när hon ännu inte lyckats leverera ett fullgånget friskt föl?
Hur ska vi tänka? Hjälp oss att brainstorma och spåna lite snälla ni :confused:

Sv: Svårigheten med fryst

Enligt tysk forskning så ligger dräktighet på färskt på ca 50-80% och för fryst på 30%-60%.

Det krävs ett sto som är rätt för det (fertilt och gärna med föl vid sidan) och en duktig veterinär!

Självklart kan ni testa med fryst, men ofta betalar man per dos och det kan bli dyrt om det inte går vägen. Har ni alternativ att hitta hingst med betalning på sen dräktighet eller levande föl blir det såklart billigare om det inte funkar.

Det är lite riskabelt ja, för det finns ju inget fryst i Sverige utan det får bli ifrån england eller Tyskland isåfall och då börjar ju taxametern ticka. Hur många doser beställer man per gång då? Eller skickas det bara ett strå i taget? Som sagt, jag är helt lost när det gäller semin.

Hej :)

Vad tråkigt att det inte blivit något föl innan. Önskar dig lycka till nu ifall du ska försöka igen!

Om jag var du så skulle jag försöka få tag i färsk semin eller färsk transportsemin(TAI). Dels är det billigare än fryst (FAI) eftersom att om du använder FAI så krävs det många fler veterinärundersökningar, något som också kan vara mindre kul för stoet. Sen är det som sagt inte lika hög dräktighetsprocent. Nackdelen med TAI är ju att det måste synkas rätt med brunsten. Därför är det viktigt att välja en bra seminstation :)

Jag håller själv på med en liten ras och ska i vår låta seminera mitt sto. Jag var också inne på FAI men valde bort det pga att jag har ett ungsto.

Lycka till!

Det frysta skickas i större kärl och det kostar ett par tusen att skicka det mellan länderna och du köper det per dos. Hur många doser du vill köpa beror ju på hur mkt pengar du vill lägga ut. Bestämmer du dig för att köra på det frysta och inte har någon bra reserv på färskt så kan du ju köpa till tre brunster på en gång. Men det beror ju på kostnader det också.

Doserna varierar i antal strån/dos. Viktigast är antal miljoner spermier/totala dos.

En hingst jag hade velat använda mig av, som bara fanns på fryst, skulle en dos kosta 350 euro men då var det 8 strån med. Det är säkert väldigt olika. Sen tillkommer det en typ av veterinärkostnad för dom att skicka det frysta, frakt osv. Vill bara påminna en extra gång om att fryst är det dyraste alternativen av alla.

Ja det är jättetråkigt på ett fint och meriterat ungsto att vi inte lyckats få ett levande föl ännu. Att hon resorberade i höstas kan jag förstå då hon fick en kraftig livmoderinflammation till följd av en långdragen och besvärlig fölning med "massor av mänsklig hjälp" där dom försökte vända benen rätt.

Transportsemin är väl också färsk va? Problemet är att i denna rasen förekommer knappast semin och finns i dagsläget bara på en enda hingst, som jag inte ens vet kommer stå på semin nästa år, och han passar henne inte heller av olika anledningar så vi står väldigt tomhänta i sverige när det kommer till semin. Och måste sålunda leta utomlands. Det är en "utdöende" blodslinje som inte finns på så många ställen därav finns det heller inga reservhingstar att tillgå om det inte skulle ta sig.

Det lutar nog egentligen mot någon svensk hingst på naturlig betäckning pga riskfaktorn med att pröva fryst på henne, men man vill ju ändå kolla upp möjligheterna.
Tack för svaren sålänge, nu är jag lite klokare :)

Du kan beställa transportsemin (ja den är färsk :) ) från utlandet också. Jag ska t ex beställa från Tyskland. Kolla med hingsthållarna, många skickar gärna utomlands. Då med flygfrakt :)

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 386
Senast: Digbil
·
Avel Har börjat fundera på detta nu när vi haft hingst här hemma och betäckt naturligt. Haft mycket hjälp och diskuterat mycket med sveriges...
Svar
12
· Visningar
3 917
Senast: token
·
Avel Jag har ett sto som betäcktes två gånger förra sommaren (naturlig betäckning). Hon tog sig ej på första försöket men på andra försöket...
Svar
5
· Visningar
1 521
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka