Svårfödd häst

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare -erica-
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 771
E

-erica-

Hej!
Jag köpte ett Hannoveranarsto i mitten av Juli. Då hade hon varit i Sverige i ungefär 2 månader och var ganska tunn. Vi släppte ut henne på bete och hon åt ungefär ½ kilo krafft grund om dagen.
Nu är det så att hon vill inte lägga på sig. Hon äter 10 kilo hö per dag (det är bra hö men tyvärr vet jag inte värdena) och ett kilo krafft grund. Jag har provat med lucern, både pellets och hackat strå. Pelletsen åt hon i ungefär en månad men sen började hon lämna kvar det i krubban, det hackade strået ratar hon också :cool:.

Vad kan jag göra för att hon ska lägga på sig?

Sv: Svårfödd häst

Jag ger mitt fullblod hippoAlfa. Ett väldigt bra foder om man har en häst som är svårfödd. Det är mycket protein i och hästarna verkar gilla det. Men om jag var du skulle jag ta en analys och se var höet innehåller.

Sen tycker jag att 10 kg hö låter lite, höj till 12 kg?

Tack! Jag ska se om stallägaren har fått nån analys på höet än och titta upp det där fodret :idea: (-lampan)
Kanske skulle skrivit det, men hon är bara 157 cm hög och inte så stor.

Byt Grunden till Groov 90 eller 120. Hur vet du att det är bra hö om du inte har analys? Håller med et_flickan om att 10 kilo verkar lite om hon varit tunn förut. Det krävs en hel del. Hippo Alfa har jag inte provat så det kan jag inte uttala mig om. Däremot har min snart 33-åring börjat äta Krafft Groov och faktiskt lagt på sig.:bump::bump::bump::banana:

Min häst är 160 cm hög och får 13 kg hö, 2 kg hippoalfa, 2 kg lusern och betfor. Nu när det börjar bli kallt ger jag henne mera kraftfoder.

Vad har du provat för lusern? Jag ger min dangrönts och hon äter det utan att blinka. Har aldrig provat lusern till henne förut eftersom hennes fd ägare sa att hon vägrade äta all lusern.

Hon åt Kraffts lucern, pelletsen blötte jag och i början sörplade hon i sig det och blev överlycklig när det var dags för lucern..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 381
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 573
Senast: svea
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 358
Senast: ufot
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 341
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka