Svårfångad häst!

Sv: Svårfångad häst!

blir tokig idag har ja jagat min herre 50 minuter i hagen utan vidare resultat....han vägradek omma in, kommer rellativt när men drar sen iväg och bockar å flyger och far...
Dessutom är hans två hagkompisar mycke högre än honom i rang och mycke mer umgängessugna....så jäkla irriterande! hur gör man:confused:

till saken hör att detta är tredje gången han har vart svårfångad sen ja fick honom..och alla dessa gånger har han stått/inte kommit in på två dar innan..är de bara slumpen eller är de så att de faktiskt kan vara därför?
Tyvärr jobbar jag så illa att de blir så här ibland.

Nån som har några ideer?Hagkompisaran är så jäkla dryga dessutom känner dom doften av någe godis överhuvetaget är dom plåster sen :smirk:

En häst jag rider till och från är också svårfångad,(huvudskygg dessutom) Han blev misshandlad när han var unghäst, och det sitter i än antar jag. Men han är svårfångad med alla, det hjälper inte att locka med godis eller så, (för honom iaf.). Så fort man börjar närma sig så börjar han gå, och går man efter travar han. Han är väldigt jobbig men jag höll på i 3 timmar för att försöka få tag i honom, gick lugnt efter honom (sommarbets hage, utan grimma :smirk: ) När jag väl fick börja närma mig honom utan att han gick pratade jag lungt och masserade rumpan sen när jag fick gå ännu närmre masserade jag ryggen osv, sen gjorde jag inga hastiga rörelser då han är väldigt osäker. Det gäller att ha tålamod :banana: Men nu tar jag honom från hagen mycket fortare :bow:

Varför jagar du din häst?

Jag förstår MYCKET väl om det är frustrerande för dig att inte få in din häst när du vill, men jag är också övertygad om att du aldrig lär vinna (lyckas fånga hästen) om den inte själv har lust. Att lura den gör det bara svårare för varje gång och hästen blir allt bättre på att undkomma!

Vissa av tipsen som du har fått kan säkert funka, tycker de låter lite spännande. Har själv ett sto som har bråkat med mig, hon går/sticker om man kommer fram och har en grimma. En kompis ville lura henne eller jaga henne, men jag tror inte på sånt, människan är aldrig snabbare än en häst...

Istället tycker jag att du ska tänka på om det finns något din häst skulle ogilla mycket? För mitt stos del blev det att hon HATAR att
vara ensam. Hennes två hagkompisar är lätta och ta. Jag går ut och sätter på dessa grimmor. Sen erbjuder jag henne grimman, vilket hon givetvis inte ville gå med på, utan gick sin väg. Jag struntade i henne, tog de andra och gick. Hon blir ensam kvar i hagen, börjar skrika och ha sig, trava runt runt runt av stress. När de andra hästarna är flyttade återvänder jag till hagen.

Då kommer jag med grimman väl synlig. Hon vill till kompisarna - men kan bara komma dit om hon accepterar mig och grimman. Första gångerna fick jag stå där och vänta i 10-15 min, men till slut gav hon upp och kom fram, helt frivilligt. Då sätter jag på grimman och hon får gå efter sina kompisar. Att återförenas med flocken är ju också en mycket bra belöning.

Efter två veckor, ungefär nu, så kommer hon OFTAST fram direkt. Det händer att jag får gå ifrån henne med kompisarna, men då kommer hon alltid genast och tar på sig grimman när jag kommer tillbaka!

Så mitt tips är att du hittar något som din häst inte vill, alternativt verkligen vill, och därefter ser till att den utsätts för det den inte vill / erbjuds det den vill, när den vägrar komma/ när den kommer direkt.

hej, måste bara skriva till dig. :P
Har en häst som är svårfångad, eller iallafall ibland. När han är helt ensam i hagen, altså inga andra hästar alls på gården så kommer han oftast fram, o allt tar bara 5min kanske inte ens det. Men sen när han går med kompis/ar så går det inte alls. JO, om jag tar mat med mig o leder hans kompis så kommer han oftast med. men så kan ja inte hålla på varje dag, har gjort d ett antal gånger nu. o nu går han med en ny kompis, 1årig hingst. o idag fick jag inte ens in honom ;S jag kan inte precis ta in hingsten heller. vet ej hur jag ska göra. :S

Jag har två travare varav den ena har varit mycket svårfångad. Numera går det oftast bra, men det händer att beteendet kommer tillbaka. Vet en annan travare som också var mycket svårfångad, honom kunde de inte ens ta fast de tog ut alla andra hästar ur hagen, så de finns de med.....

hej, måste bara skriva till dig. :P
Har en häst som är svårfångad, eller iallafall ibland. När han är helt ensam i hagen, altså inga andra hästar alls på gården så kommer han oftast fram, o allt tar bara 5min kanske inte ens det. Men sen när han går med kompis/ar så går det inte alls. JO, om jag tar mat med mig o leder hans kompis så kommer han oftast med. men så kan ja inte hålla på varje dag, har gjort d ett antal gånger nu. o nu går han med en ny kompis, 1årig hingst. o idag fick jag inte ens in honom ;S jag kan inte precis ta in hingsten heller. vet ej hur jag ska göra. :S

Har du två hästar i samma hage som inte är lätta att ta in??.. Det är som att bädda för problem :crazy: Nästan tigga om problem - tyvärr.

Det enda jag kan tänka på är att du måste sära på hästarna tills dess att de kommer fram var och en för sig. Att försöka fånga/få med sig en ovillig häst när kompisen inte heller vill - det är ju dubbelt svårt.
Jag skulle alltså träna hästarna separat, sätt ut de en i taget i hage och träna därefter. När du satt ut hästen ska du inte genast börja träna - vänta några timmar tills den är ganska "nöjd" med sin utevistelse (i början är de ju ofta extra pigga).

Därefter försöker du komma på något som skulle göra att din häst ville följa med dig. Och när han väljer att komma till dig och följa dig så är det inte alls fel med en belöning så som mat/godis. Dock tror jag inte mycket på att stå och visa en muta (i form av en framsträckt morot) för att få hästen att komma. Eventuellt visa att du har något gott, men därefter ser du till att han inte kan få tag i belöningen ALLS om han inte gör som du vill.

Träna stegvis, i början kan du nöja dig med att han kommer fram för att få belöningen. Därefter att du får hålla fram grimman, sen smeka honom med den, nästan sätta på den och sist sätta på den.

Du säger också att det oftast inte är några problem när han är ensam. Därför tycker jag att du ska SE TILL att han blir ensam innan du ens försöker ta in honom. Locka inte med mat eller liknande, låt honom INTE få följa med genom att följa mat eller en kompis. Ska han följa med så gör han det på dina villkor - med grimman på och komma fram till dig.

När detta funkar bra när han är ensam så kan du börja med att sätta honom tillsammans med en annan häst som kommer fram. När den andra hästen kommit fram får den en belöning. Kommer inte din häst då, ta med dig den andra hästen till stallet och lämna honom kvar. Gå tillbaka och gör "som vanligt", som när han är ensam. Har du tränat väl medan han var ensam bör du inte ha några problem med att få in honom. Ge någon form av belöning när han kommer, trots att han inte kom första gången när kompisen var där.

Målet är att han ska inse att han får belöning så fort han gör som du vill. Han kommer att uppfatta belöningen av den lättfångade kompisen, samt att hans belöning uteblir. Är han matglad/godisglad kommer han även att vara angelägen om att komma till belöningen så fort som möjligt och den snabbaste genvägen är ju att komma fram och låta sig tas redan första gången du kommer. Efter att han insett detta, lär du aldrig ha problem med att få in honom från hagen igen.

Det viktigaste är att du är konsekvent! Det har hänt mig några gånger, i början, att jag gick för att hämta mitt svårfångade sto - i akt och mening att rida henne. Men det fanns gånger då jag fick hämta kompisarna och ta ut dessa istället, eftersom hon inte ville komma. Min huvudprincip var att hon ALDRIG skulle få chansen att gå med till stallet/från stallet till hagen, utan att ha grimma på sig och göra som jag ville. Trots detta vet jag att hon hade gått med, efter sina kompisar. Men då hade också hon "vunnit", fått följa med trots olydnad.

Så tänker jag väldigt mycket när jag hanterar hästarna - de ska göra som jag vill, annars kan de inte komma till det som de vill. Oavsett och alltid.

Lycka till.

Jag hade samma problem, men en gång hände det att jag fick jaga min pålle i 3 TIMMAR!!
Jag började mkt med NH, och ibland gick jag bara in i hagen, gav honom en morot eller en klapp och gick ut. Tillslut blev det bra :)

*kl*

Om man har väldigt nära kontakt med sin häst så kanske man också har ett ordkommando? Mina hästar är väldigt lättfångade utom på försommaren då de vill äta gräs och absolut inte ridas osv. Om en häst går ifrån mig så går jag brevid den låtsas som ingenting och när den stannar stannar jag. Då vänder den upp. Ja, det är som en join-up. Då närmar jag mig från bogen klappar och hämtar hästen. MEN vad som också är att mina hästar har lärt sig stanna på kommando. Så när de går iväg så kan jag också säga STANNA. Jag kombinerar de två gronkorna. I mån av behov. Fast som sagt de är bara svårfångade i början av varje sommar. I övrigt älskar de att jag kommer med grimman med flugskydd på. Jag tror som många andra skrivit på att klia och umgås kravlöst mellan varven. Att människan kommer ska inte alltid betyda arbete utan snarare lättnad, en hjälpande hand, mot t ex flugor. Fast jag vet hästar som skiter i det, som är så förstörda att det hjälper inte vad man gör, men oftast finns det lösningar.
Fast det är underskattat med ordkommandon. När jag till sist säger med skarp röst Stanna, så stannar de. För de vill ju inte bli ovän med matmamman.

*kl*

MEN vad som också är att mina hästar har lärt sig stanna på kommando. Så när de går iväg så kan jag också säga STANNA. Jag kombinerar de två gronkorna.

------------

Fast det är underskattat med ordkommandon. När jag till sist säger med skarp röst Stanna, så stannar de. För de vill ju inte bli ovän med matmamman.

Ja precis, eller rättare är det underskattat inom NH, utifrån vår tidigare diskussion:angel::D

Det du beskriver är bra exempel på att hästar förstår de ord vi lär dem.

Det är också bra att lära tex STILLA när man grejar med hästen vid tex tömkörning om man måste ändra något och har linor och sånt att hålla reda på. Eller när man måste behandla en häst, eller vid skoning, uppsittning mm. BACKA är bra för man kan få hästen att backa från avstånd. Osv.

Håller med om det. Ordkommandon är skitbra. Om det är underskattat inom NH vet jag inte. Jag har själv fått mycket inspiration och lärdom av NH. Men använder ordkommandon medvetet. Allt mer medvetet skulle jag vilja påstå. Det är bra att ha extra kommandon att tillgå. Jag är också helt säker på att mina hästar vet att jag är en "hårfattig tvåbening" De vet att jag inte är en häst. Utan en annan art. Ungefär som de vet att ett vildsvin är av annan art. Däremot försöker jag lära mig lite om deras kommunikation och de försöker garanterat förstå min arts kommunikation. Så möts vi på halva vägen liksom. Fast nu kom vi ifrån ämnet. Lägg märke till att jag skrev att jag kombinerar join-up med ord. Det är det som är det fina i kråksången. Om jag hade en häst som var svårfångad skulle jag sluta fånga den. Göra samvaron till något annat. Och se det som att jag gick den till mötes, snarare än fångade den. Äsch nu svamlar jag. Förlåt.

Ja, jag är också helt säker på att hästar kan skilja på arter.:idea:

Man lurar dem inte. Det kan hunden med men han lyssnar i alla fall på dem han ska.

Tycker inte det är från ämnet, det hänger ihop.

Ang svårfångade hästar så är ord bra. Eller som i allt annat, att få hästens uppmärksamhet. Då kommer de till slut, även om de är på bushumör.

Om jag skulle ta in en häst som brukar vilja busa lite kan jag använda det enkla tricket att prata med alla andra hästar och gå fram till dem istället. Då kommer även den som gillar att busa till det.

MEn oftast vill alla in så det händer väldigt sällan. Det är en av hingstarna (som går ensam) som kan vara lite skojfrisk eftersom han hoppas att äntligen få en lekkamrat när man kommer. Men efter att ha sett att jag inte tänker jaga efter så kommer han också.
Jag tycker det är ok att han springer ett par varv och lattjar eftersom han inte har nån kompis och han kommer alltid efter de varven.

Lite OT men kom på en annan sak som är bra med ord. OM man råkar ut för något när man rider, som hästen blir uipprörd av är det väldigt bra att de kan ord som STILLA. :idea:

Tex när man blir trängd som hänt mej, senast mellan en stor jordhög och en långtradare som inte saktade av ens :eek: Hästen belv upprörd men om jag säger STILLA så stannar hon upp och står still, om än blåsande och undrande vad som händer. Det var högst en meter mellan långtradaren och oss och ingenstans att ta vägen så då är det guld värt att hästen är van att lyssna.:crazy:

om hästen är svårhämtad finns det en anledning och om man aldrig kommer på vad den anledningen är så är det svårt att få en permanent lösning på problemet. Klämmer sadeln? Gör vi bara tråkiga övningar? Försöker hästen ta över? Är hästen ledaren?
Ja, det finns alltid en anledning till varför inte hästen kommer och i många fall vet jag att det kan bero på att vi avslutar ridningen/träningen med ngt negativt och det är det hästen kommer ihåg.

Målet är väl ädå att hästen ska VILJA vara med oss när vi ber dom, att dom ska VILJA göra som vi vill, att dom ska VILJA göra sitt bästa?
Ja, tänk vad härligt det är när dem tycker att vi är det bästa dem vet:smirk:

Hej det finns alltid en annledning till att hästen inte vill bli fångad i hagen,kan det bero på att hon är utråkad av ridningen karnse rider på bana varje dag hon/han karnse behöver växla ridningen.hästen karnse tycker att du bara tar in den om man hela tiden offtast tar in den när man ska rida,gå ut i hagen på dagarna en stund 30minuter och bara gå ute i hagen och låt hästen komma fram till dig och du klappar den och sen är det bara att gå och forsätta så ,:confused:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 126
Senast: Freazer
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 844
Senast: Linda_A
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 561
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka