Svårbedömda rörelser

Emelei

Trådstartare
Nytt försök då första tråden togs bort....

Snubblade över en studie där man tittade på vilka rörelser i de svårare dressyrprogrammen domarnas bedömningar skilde sig mest åt. Vilka tror ni att det är?

Vill ha en diskussion om detta stämmer överrens med ryttarnas uppfattning om vilka rörelser som är svårast att rida samt hur man tränar för att förbättra dessa.

/Em

Sv: Svårbedömda rörelser

Jag skulle chansa på piruetter. Det är så många olika delar att titta på där och det är där domarna varit som ojämnast på mig iallafall.

*kl*

Efter en clinic för många år sedan med en dressyrdomare, så var de svåraste rörelser enligt honom seriebyten!
Men skulle precis som Cettan kunna tro att det är piruetter.

Ja, ni gissar rätt båda två. Byten i serier och piruetter (främst till vänster har jag för mig) finns med på listan.

Vilken domare tror ni har bästa placering för att bedöma ex piruetter? Känner att jag nog får läsa på lite program för jag är inte helt säker på när och var de rids...

/em

Får man inte ens diskutera vart dom sitter :rofl:

TS: Dom rids ju lite varstans i de olika programmen så vilken domare som har bästa placeringen är ju svårt att säga.. eftersom piruetten snurrar runt så tror jag att de olika domarna ser en snutt bäst från sin vinkel oavsett vart dom sitter. Eller jag vet inte...

Senast ändrad:

Nej, det är verkligen inte meningen att diskutera specifika domare i tråden. Det känns helt irrelevant om inte annat och tillför inte något ;)

/Em

Tittar man på GP (FEI 2009) så ligger de två piruetterna som moment 24 och 26 av 33 dvs i slutet av programmet. Den första piruetten är åt vänster och genomförs på den bortre delen av ridbanan (sett från huvuddomaren) den andra är åt höger och genomförs på den övre delen av ridbanan.

Vet inte hur mycket huvuddomarens bedömning skiljer sig från övriga domares men kan man tänka sig att det är svårare att bedöma piruettern åt vänster då den genomförs längre bort?

Dock är fallet tvärtom i Intermediere I, visserligen ligger piruetten åt vänster först men den genomförs närmare huvuddomaren.

Ni som rider piruetter på tävling tror ni att det kan vara så att ni spänner er inför den första piruetten för att sedan slappna av lite till den andra och på sås sätt får en ojämnhet mellan piruetterna?

/Em

Häst/ryttare har ju oftast en lite bättre sida och en lite sämre ändå upp i GP och det speglar ju sig såklart oxå i piruetterna som allt annat.

Jo självklart hittar man en svagare sida hos ekipage även på GP-nivå. Men varför syns skillnad i just piruetter åt vänster?

/Em

Kanske för att de flesta ryttare och därmed hästar är högerhänta ??

Jag har aldrig upplevt att det varit större skillnad i bedömningen mellan domarna på vänsterpiruetten än på högerpiruetten. Däremot har det varit stor skillnad mellan domarna i piruetterna när jag ridit, men då har det varit på båda piruetterna. Jag har fått allt från 4-7 på samma piruett. Jag tror inte att jag spänner mig mer till första piruetten än vad jag gör till den andra piruetten. Varför skulle det vara så?

Liknande trådar

Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 554
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 277
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 597
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 796
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2025