Svårare att rida dressyr på fjordhäst?

WOW!! vilka bilder! Snacka om inspiration!!! (har dock islänning själv men iallafall!!! :) )

Min älskling är en korsning mellan fjordhäst, islandshäst och halvblod. han är precis som en fjording i kroppen, fast skäck:p. Den dressyr jag ridit på honom har gått jättebra. Min erfarenhet är att dom fjordingar och fjordingkorsningar jag ridit har lättare att sätta under sej med bakbenen men svårare att få ner huvudet, hur nu detta kan hänga ihop.. Dom är trevliga och såklart går det att träna/tävla dressyr på dom. MVH/Sara

Lite bilder på min fjorda från helgens tävlingar:

2877.jpg

Galoppvolt

Travökning

..och en från förra helgen:

Galopp

Det har blivit placeringar bland storhästarna båda helgerna. Så visst går det på en fjord oxå. :)

Vad fina bilder!!!
:bow: :bow: :bow:
Har ridit den fjordingen och den e JÄTTTEFIN!!!

Väldigt fin fjorda du har! :)

Det är så härligt att se kraftigare hästar ute på tävlingsbanorna! :love:
Jag hoppas att jag får ut min kallblodstravare i dressyr snart. :bump:

Hehe, jag brukar konstatera att de allra flesta har sadlar som kostar mer än min häst! ;)
Å andra sidan får jag säkerligen investera betydligt många mer slantar i foder än de andra så min häst är väl inte direkt billig i längden då *host*.

Det är alltid roligt att se OLIKA slags hästar och ryttare på dressyrtävling!

Och i vårt distrikt måste jag säga att det finns otroligt många olika typer, araber, fjordingar, lippizaner, saddle breed, fullblod, PRE, okända korsningshästar av alla slags modeller och så naturligtvis en himla massa halvblod också.

Dessutom verkar de allra flesta domare vara helt utan fördomar och klara av att döma alla typer av hästar rättvist, jag höll på att räkna hur många domare jag ridit för och fick det till 25 stycken varav det bara är EN domare som jag inte kommer överens med.

Nu vet jag ju inite vad Lady kostade men Svampen måste ju vara i särklass billigast på förra helgens tävlingar känns det som; inköp 23.000 kr, sadel 4000 kr, träns 299 kr. :D

Håller med om att det är många olika typer av hästar i farten i distriktet och det är jättekul! :)

Vi slår er med hästlängder (haha, ja hon har väl en halv meter längre rygg också men den skulle jag gärna kapa ett par dm på) jue! ;)

Lady kostade 12 000 kr inklusive utrustning,
sadeln är en väldigt begagnad Kieffer köpt osedd för 1 200 kr som (kors i taket) passade och tränset var det enda träns som fanns i X-full för 129 kr kombinerat med en nosgrimma i storlek Cob från Börjes för 45 kr. :angel:

Ja hon har lite knepig storlek på huvudet, låååångt men smalt.

Meeeen sadeln hade jag tänkt byta ut vid tillfälle bara jag hittar något som passar hästen lika bra men mig ännu bättre.
Och din sadel var väl faktiskt billigare än min häst ju! ;)

Kan jag få någon dm rygg från dig då? :angel:
Pållen har så kort rygg att det är svårt o hitta sadel :(

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 618
Senast: Piaff
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Lady_S
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 149
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama