Svårare att rida dressyr på fjordhäst?

jo, visst är fjordingar MKT häst att rida. Med min häst får man verkligen jobba ordentligt med hela kroppen för att få ut något av det hela! Men gud så kul det är när han äntligen förstår och så vackert det är!
Rider ihop med en kompis och hennes arab, där ser man stor skillnad på hur "lätta" resp. "tunga" hästarna är att rida och speciellt i dressyren.

Mmm, det är ju helt underbart att se när de kraftigare raserna går i fin form och jobbar bra. Jag höll på att svimma av lycka under Globen Horseshow förra året (när den där Percheron-hästen som gick skolorna ovan marken var med) :love:.

Jag fick dessvärre aldrig min fjording att gå ordentligt i dressyren. Han var stenhård i munnen (hans riktiga ägare hade blivit skraj när han stack hela tiden och därför slängt på ett smalt Pelham-bett och ridit med stenhård hand) och det tog närmare ett halvår (och fyra-fem olika bett) innan han mjuknade såpass att jag inte hade 450 kg häst i handen. Han gick fint i western dock... :)

ja det ska bli kul! Tur att man har en duktig fjording i släkten, annars hade jag inte kommit iväg! Han ska vara med i både hoppningen och dressyren. :D

M.

Det finns manga fina exemplar pa fjordingar som gar bra i dressyr. I Danmark finns det flera som tavlar pa medelsvar niva, och i alla fall en i Norge. I USA finns det tva fjordingar som gar GrandPrix dressyr, sag en av dem nyligen pa ett videoband. I Sverige har vi, vad jag vet, inga som tavlar hogre an latt A, men det kanske kommer.

Jag har jobbat hos en fjordhastfarm i Canada, som har dressyrinrikting under sommaren, och har ridit ca fem olika hastar av varerad utbildningsniva. Alla av dem har varit valdigt mjuka och kansliga, och absolut inte jobbigare an nagon annan hast.

Tycker att du ska trana pa med din fjording, oavsett kommentarer. Var stolt over dig sjalv och din hast, och var glad over era framsteg :)

Lycka till!

Visst går det att både träna och tävla dressyr på fjordhäst. Men man måste vara beredd att arbeta både med sin häst och med att stå emot omvärldens påtryckningar. Sen ska man inte heller sticka under stol med att fjordingar har svårare att hävda sig i "tävlingsdressyren", fram för allt i storhäst klasser. Därmed är det inte sagt att de går sämre i form... :cool: ...snarare tvärt om. :angel:
Jag har haft fjording tidigare (gejsas hästs dotter för övrigt :D ) men nu är hon såld av flera orsaker. Jag red mycket dressyr med henne och hoppade även henne en hel del på slutet. Hon botade bla min hopprädsla. :love:
Här är några bilder på henne:
bild 1

bild 2

bild 3

bild 4

Så visst går det! Träna på! :bow:

//Alice

:bow:

Till de som sagt att fjord är mkt mer häst att rida än andra raser måste jag tycka att det beror mest på hur de är ridna och skolade från början. Vår fjorda har alltid fått tränas som hon vore ett hbl eller liknande, dvs rids i form både i skogen och på ridbanan och detta ända sen inridningen. Sen oxå att vi aldrig accepterat att hon är seg på hjälperna, vi har alltid jobbat för att få henne "kvick". Jag tycker inte hon är det minsta tungriden, det brukar inte andra som rider henne heller tycka. Klart hon inte är lika kvick som ett fbl, men som vilken normal ponnyras som helst tycker jag nog att hon är på hjälperna.

Klart att du kan träna och tävla dressyr med din fjording! Själv rider jag AR med min fjordis och det går bra. Det enda som förstör är andra människors (och tävlingsdomares :devil:) fördomar... Visa dom... ;)

Min uppfattning om fjordhästar att de är okänsliga på gott och ont. De håller sin takt och tempo oavsett vad ryttaren gör.
Är man van vid att rida islandshäst eller arab så känns fjordhästen tråkig.
Jag har träffat på fjorhästar som är arbetsvilliga och har gångarter som räcker i lätt klass.

Jag tränar Skuggefaxe12 och hennes fjordingar, Hon har två modeller av fjordingar, den ena är av den gammla typen och en andre den "nyare" typen, och det är stor skillnad mellan dem, skillnad i allt!

Vi kör på med markarbete där hästen ska bli lösgjord i hela kroppen och att lyssna/förstå ryttaren. Bara den biten tar tid och är jobbig, men man får så mkt tillbaka senare om man lägger grunden oredentligt.

Om jag jämför Skugefaxe12 fjordingar och mina halvblod, så kan jag lätt säga att hon får kämpa mkt mer än vad jag behöver göra. Bla så är det mkt lättare att få min halvblod lösgjorda och fina. Med fjordingarna får vi kämpa med att få de att sluta hänga sig i bettet och bli mjuka i kroppen. det tar tid, men framstegen de kommer!

Så visst kan man rida dressyr med en fjording! Kämpa på och stå för din ras!

Fjordingar är väll byggda för att dra så jag kan tänka mig att det är lite svårare men som ja brukar säjja "ingenting är omöjligt det är bara olika svårt"

"Min uppfattning om fjordhästar att de är okänsliga på gott och ont. De håller sin takt och tempo oavsett vad ryttaren gör."

Då har du inte träffat min fjording... :smirk:

Jag tycker då fjording är allt annat än tråkiga!
Jises vad jag har kämpat, skrattat, jobbat, fasats, bubbla av glädje på en guling!

Det beror på vilken typ av fjording. Kallblod som de är kan ha riktigt goda gångarter. Har du en fjording med bra gångarter så går de att arbeta.
Har man en kompakt fjording med grova ganascher och kort symaskinssteg så är det inte ens lite roligt.

Har en i stallet som tidigare blivit barockriden. Tränaren hade två egna fjordingar som hon tom lärt trampa, så det går :smirk:.

Det ända du har emot dig är omvärldens påtryckningar.

Ang att fjordingar är tungridna så kan man ta som exempel min KRAFTIGA fjording och min fasters halvblod. Så fort man kommer in på dressyrbanan tänder min tant till medan halvblodet släpar fötterna i backen och blir seg.

Fjordingar ÄR känsliga, sen att deras utbildare eller framtida ägare förstör dem så att de blir tröga fetknoppar är faktiskt en annan femma, döm inte ner hela rasen för det.

Min fjordhingst på 2 år har jag planerat att han ska gå medelsvår och jag tror helt och fullt på att han kan göra det med godkända poäng. Sen kan vem som helst säga emot mig för jag har bestämt mig att det går.

Om fjordingar är avlade för att dra och inte kan ridas i form, måste det betyda att halvblod som avlas för att ridas på inte kan dra :confused:
vilket inte stämmer, såklart.

Varje häst blir vad man gör den till. Jag kan rida min fjording för lätta hjälper, utan sporrar och skarpa bett, eftersom jag gått in för att göra honom känslig för hjälperna och inte kräva för mycket för snabbt.

Om man vill använda "dra och sparka" metoden kanske det går lättare på en mer smäcker häst, vad vet jag. På det viset blir kanske fjordingen svårare eller tyngre att rida... :angel:

Klart man kan träna och tävla med en fjording! På min klubb stod en fjording som tävlades i dressyr med mycket goda resultat och jag vet att det även finns en mycket vacker privatägd (?) fjording på Njurunda RF som för det mesta tar placeringar! Man ska inte lyssna på alla andra utan följa hjärtat!

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 618
Senast: Piaff
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Lady_S
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 149
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama