Svårare att rida dressyr på fjordhäst?

taccotad

Trådstartare
Är på gång att börja träna dressyr med min fjordvalack, får höra mkt kommentarer om att jag ska träna med en FJORDING!
Bl a att fjordhästar kan inte gå i form, de är väldigt jobbiga att träna dressyr med, det är inte bra för dom att ridas på det viset osv osv osv.
Är det verkligen mkt jobbigare att få en fjordhäst att gå bra i dressyr?

Jag har inte sett någon fjordhäst som ridits i "traditionell" dressyr. Dock har jag sett några som tränats enligt de akademiska principerna och det har sett väldigt trevligt ut.

Immer

Fjordingar är ju inte riktigt byggda för att gå i rätt form, de är byggda för att dra...Det är min mening om det hela....

Det beror nog i stort på vilken typ av fjording du har. jag hade en av den grövre typen och där var ganascherna så stora och halsen så kraftig att den inte kunde gå i "korrekt" form. Men jag har hört om ett par stycken fjordingar som gått dressyr och tom tävlat. Vet inte namnen eftersom jag hört det genom vänner. Men jag skulle nog, med de bevis jag har, säga att det säkert går fint att rida dressyr på en fjording. Personligen gillar jag att se de kraftigare raserna på dressyrbanan! De är ju så maffiga! Vilken pondus jämfört med de "vanliga" typerna. :bump:

Självklart går det att rida en fjordhäst i rätt form och då i dressyr. Fattas bara annat. :) Min dotter som är 15 år rider min fjording jättefint i form. Har haft en medryttare som har tävlat henne i Lc. Längre hann hon inte med min häst förrens hon köpte dottern som min häst fött. Dottern är nu 5 år gammal. Kommer att tävla i både dressyr och hoppning nästa år. En del kan ju vara lite slöa pga att dom går ju upp så mycket i vikt över sommaren. Men det går ju snart över igen när dom har gått ner och slutat gå på betet. Fjordingar är ju som dom flesta vet, väldigt lättfödda. Dom flesta som jag har träffat på iaf. :smirk:
Men det finns ju alltid några som inte är som alla andra. Bäst jag skriver det innan någon hoppar in här och skriver: min fjord är inte lättfödd....etc....
Nåja, det var ju inte det som det handlade om.
En fjording har ju en kort och stabil hals för att dom i första hand ska köras. Men det har ju faktist min islänning också om jag ska hårddra det.
Så jobba på du och skit i vad alla andra säger. Det är alltid roligare och ge dom en snäpp på näsan och visa att du också kan. För fjordingar är ju väldigt arbetsglada när dom är på det humöret och gör alltid sitt bästa.
Lycka till!
Såg inte var du bodde men det var väl inte i närheten av Eskilstuna iaf? För då hade du kunnat få komma hit och titta annars när vi rider fjordingen. :D

nej, jag bor i skåne så det är en bra bit....

Ska åka och kolla på fjordriks-tävlingarna nu till nästa helg. Ska åka och se dressyren, enbart med Fjordhästar!!

Det är klart du kan rida dressyr på en fjording :).
Visserligen kanske man inte kan ha för stor förväntningar eller förhoppningar eller för höga krav på varken sig själv
eller sin fjordhäst. De har ju inte den riktiga exteriören och därmed inte riktigt lika lätt för sig som t.ex. en halvblodshäst som är framavlad i generationer för att kunna bli en lämplig dressyrhäst.

Men det är klart att en väldrillad fjordhäst kan gå lokalt.
Det är jag säker på! :)

Var själv skötare på en fjording förut och han gick i en korrekt form, och var riktigt väldrillad. Kunde skänkelvikningar och skolor, fram o bakdelsvändningar. Så visst kan dem! Kommer fortfarande ihåg uttalandet han fick av en instruktör, msv-dressyrdomare som vid ett tillfälle hade gröntkortprov på ridklubben. :) "Den fjordisen är guld sa hon!" :bow: :bow: :bow: Och jag kunde inte ha sagt det bättre själv..

Men det gäller ju kanske att leta lite efter individ också och inte bara ta första bästa fjording. Sedan är de ju kända
för och vara envisa utav sig, men min erfarenhet är att har du bara fått över din fjording till din sida, så är det bland den bästa vän du kan ha! :)

jag har inga planer på att tävla i dressyr utan vill bara träna för att det är nyttigt för oss båda. Förra sommaren tränade vi ett tiotal ggr och han var faktiskt duktig...tyckte både jag och tränaren. Det är mkt jobb med honom då han aldrig varit med om detta förr och han är 14 år. Men vi ska nog klara det är ju lika envisa båda två!

Träna kan man alltid göra, på alla typer av hästar!!!

Men kolla in de är bilderna. De finns på en tråd på gnägg från mitten av juli, senaste inlägg den 15.

Bild 1

Bild 2

Bild 3

mvh Jessica

När jag tävlade ponny hade vi en fjording som lagets stjärna. Han hade segrar tom LA, sedan vet jag inte mer, eftersom jag inte tävlade dressyr i första hand.

For å legge til;
Den fjordingen der har vunnet det Hollandske dressurmesterskapet noen ganger nå. Den går alle øvelser opp til Grand Prix, og mye fra den spanske rideskolen i Wien. Den heter Olympic Guusje. (Første gang den vant det Hollandske mesterskapet var den 5!)

:-)

Är det där verkligen en äkta fjording??? :o
Bild 1 och 2 trodde jag var en haflinger med den långa manen. Bild 3 syns att det är fjording. Men det kanske är samma häst? Ser ut som samma tjej iaf. :)
Bor dom där inte i Sverige?

Vet inte. :o Snodde bara bilderna från tråden, tyckte de var fina.

"Formosiss" vet antagligen mer om bilderna. :idea:

mvh Jessica

Alla fjordingar kan utbildas till att ga latt klass i dressyr. Har de bra galopp och framatbjudning finns det ingen anledning att inte dessutom sikta pa medelsvar.

Tycker du det ar jatteviktigt att vinna alla tavlingar kanske du ska satsa pa ett flashigt halvblod. Men ar du nojd med att lara dig, utvecklas, fa en hast som ar trevlig och smidig att rida och plocka en eller annan rosett ocksa sa ska du sjalvklart rida dressyr pa din fjording.

Min kan ga alla latta klasser, samt alla rorelser i medelsvar utom bytena (och piaff och passage nar han ar pa humor), han ar en valdigt grov fjording sa det kravs extremt mycket samling och energi for att han ska klara det tyvarr. Men jag vet flera andra fjordingar som byter bra.

Alla fjordingar jag har ridit, dvs tre, har varit väldigt tunga att rida. Det blev väldigt mycket att hålla i, mycket att få upp om ni förstår vad jag menar. De släpade fötterna i marken och man fick verkligen jobba. Är det vanligt att fjordisar är såna?

Jag har ridit & tävlat fjord sen 1989. Med min nuvarande rider jag LA dressyr bland halvbloden. Det är klart det går att rida dressyr på en fjord! Men vill man bli en riktig rosettplockare bör man kanske byta ras.

Jag och min fjorda:
Travar

Skrittar

Galopperar

Nu har jag inte så där JÄTTEstor erfarenhet av fjordingar men de är ju lite mer kompakta än många andra hästraser. En sak som är säker är att fjordingar är MKT häst att rida. Det är svårt att få ngt gratis från dem, som man kan få med t. ex vissa hbl. Men lyckas man rida upp fjordisen till fin bärighet så är det verkligen värt det. :bump:

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 618
Senast: Piaff
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Lady_S
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 149
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama