svåra beslut..igen

Sv: svåra beslut..igen

Men du, du skriver att du inte vill ha kvar hästen om du inte kan rida!
Klart att du kan träna dig barbacka. Ta korta stunder 20 min i inhängnat område. Sitt upp med pall. Ta en ridgjord eller ngt liknande så kan du träna hästen ifrån sadel ogillandet samtidigt som du sitter bekvämare ;)

20 min är lagom när du ska sätta igång henne igen. Är hon om på halsen, musklerna på halsen, kanske de lite ner på halsen?

Nu tror ja att ja vet hur jag ska göra, hon får vila denna månaden sedan provar jag att rida funkar det inte så ringer jag kliniken och hör vad dom tror. Så får vi se om vi åker dit för hennes sista resa eller om hon får många kvar!

Pall, hum..Jag är attans osmidig plus hästen som inte alls är förtjust över att matte kravlar på hennes rygg så då brukar det krävas tre pers om håller i henne å en som slänger upp mej. Då brukar ja få ringa u stallägaren som helt plötsligt tycker det är mycket bättre att jag rider med sadel. :angel:
Är hon om på halsen, musklerna på halsen, kanske de lite ner på halsen? Menar du öm? tidigt på möran nu.. ;) Det är i manken så när jag trycker på den skjuter hon upp rumpan lite..

Tack för alla positiva svar behövs verkligen!! Ni är änglar just nu! :D

Ja jag menade öm...Om du masserar manken, med tummarna brukar gå bra, jämt på bägge sidor, sträcker hon fram, ner halsen då?

Hon blir nog bättre med vila. Klart hon inte uppskattar om hon är öm på manken att bli riden. Tänk på att börja med 20 min max och lägg in vilodagar under igångsättningen. Har du ok från veterinären med benen tycker jag du ska leda henne i skogen under vilotiden. Så hon får titta på annat och lyfta fötterna.

Att hon snubblar nu plötsligt är ju som du redan tänkt på ett varningstecken. du har inte ändrat skoning el dyl? Angående sadeln kan det tyvärr vara så att den inte passar då hon har fallit ur. (Därför tjatar jag om barbackaridning- trots att det inte alltid är det bästa för häst med ryggont)

Även om du rider med sadel se till att ha en riktigt bra pall att sitta upp ifrån. Det kan du ju träna på nu när hon inte ska ridas. Hon ska stå still bredvid pallen, du kliver upp, hon står still du går ner, prova från andra hållet. Nu har du ju en månads träningstid :)

Har inga bra förslag än de jag redan gett men jag vill önska dig lycka till med hästen i alla fall.Håller tummarna för er.Mvh Lena&Musse

Inte en aning ska prova direkt när jag kommer till stallet, vad är det ett tecken på isf? Men det är inte det att hon är klantig har aldrig vart me om en häst som e så stadig på foten som henne, hon snubblade inte en enda gång under första året jag hade henne det är därför jag börjat fundera eftersom hon snubblar onormalt mycket nu (5-15 gånger per ridtur).

Skoningen är inte ändrad eller jag bytte hovslagare för ett år sen.
Sadeln tror jag aktiskt passar efter det jag ser plus att jag har en ridlärare som är exremt petig med det och kollar den noga varje gång jag rider för henne. :D Jättebra faktiskt eftersom man inte är varken superduktig själv eller tänker på alla småförändringar.

Det ska jag minsann göra, bra idé!! Skönt att få något att pyssla med.. :d

Och Charmant: Tack så jättemycket! Är faktiskt förvånad över alla positiva och stöttande reaktioner, trodde jag skulle få ganska negativa åsikter eftersom vi inte kan ta henne till veterinär..än..*mutter* Men blev glatt överraskad! :)

ett tips.....kör henne....då belastar du inte ryggen men bygger endå upp ryggmuskler och kondis....kör/gå mkt i uppförsbackar då måste hon jobba i rätt form o med ryggen....

tömkör i skogen annars...palpera hästen grundligt alltså känn igenom hela hästen...svullen? lika musklad runt om? m.m......kolla om hon e lika musklad på båda sidor det e viktigt....antagligen har hon felbelastat sig....ont på ett ställe----avbelastar det och får ont på ett annat ställe---spänner sig och får ont i ryggen...m.m

Ska göra det idag..=D Har vart bortrest hela helgen, i Prag. :)
Men idag, då du!! Hör av mej om hur det går.. ;)

Har ingen kärra eller sele, tyvärr men det skulle vara väldigt roligt att prova dessutom har jag inte en aning om hur jag varken kör eller tömkör.. :o Har bara hängt på ridskolan och där har det inte vart några körektioner inte.. :smirk: tyvärr.. :angel:

Hon är lika musklad överallt och inte svullen däremot har hon en stor fet gräsmage men ingen rygg alls.. :crazy: Den lilla rygg hon hade ett tag har hon tappat totalt på två veckors vila och ersatt med bukighet.. :eek:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 474
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är så jävl ledsen, rent ut sagt. Jag har en häst som jag haft i nästan sex år, en häst som jag älskar otroligt mycket. De första...
2
Svar
23
· Visningar
4 561
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 170
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 671
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar