Svar, snabbt!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare LitenC
  • Startdatum Startdatum
Sv: Svar, snabbt!!

Hon ligger runt 38 i temp... normalt har hon mellan 37-38,2 i temp, tror ni det är någon fara? Funderar på att ringa vet imorgon och kolla vad dom tycker?

Jag hoppas att det inte är förlossningsfång på gång hos ditt sto eftersom du skriver att hon är varm och öm i hovarna, har hon puls oxå? Ta ut vet i morgon för säkerhetsskull så att du får kolla henne och ev sätta in någon lämplig behandling.

Senast ändrad:

Jag hoppas att det inte är förlossningsfång på gång hos ditt sto eftersom du skriver att hon är varm och öm i hovarna, har hon puls oxå? Ta ut vet i morgon för säkerhetsskull så att du får kolla henne och ev sätta in någon lämplig behandling.
Vid förlossningsfång fick jag lära mig (på hovis-utb.) att de ofta har mer ont i bakhovarna än fram. Vet inte hur mkt sanning det ligger i det.

Kan man inte få ringa dig om man har problem att få fölet att dia? :D

:D

Men allvarligt..
En unge diar förr eller senare.

Stoföl i kategori förr
Hingstföl i kategori senare
Oftast.

Men vi nappar ungarna TILLS dom kan dia själva.
Då vet vi att dom får det dom ska under den korta tidsrymden man har..
Nackdel med att vänta är att stoet bli stinn och kan slå till slut.
En start på en mycket ond cirkel.
Ingen har då hos oss blivit präglade av flaskan..som någon skrev.

Vid flera prematura fall har vi fått gå dygn innan den orkat själv.

AM

Det där om att hingstar diar senare visste jag inte, har jag inte ens hört något om :o. Jag har laddat upp med nappflaska med giraffer på jag :angel:

Hur många föl får ni om året?

Hingstföl är lata direkt från start :D
Tröga överallt.

Så fort dom är halvvägs ute så kan man nästan gissa vad det är för sort.
Hänger öronen rakt ner är det en hingst.
Ligger dom slickade bakåt så är det ett sto.
Generellt alltså.

Stoföl är mer alerta och knatar iväg ganska snabbt till skafferiet.
Hingstföl slickar väggar men nä...jobbigt att kliva upp.

Sedan har ju hingstföl ett trängre bäcken vilket gör att dom även har svårt att få ur sig tarmbecket. (första bajset)

I år får vi 17 föl totalt. Är ungefär halvvägs nu..gäääsp.

AM

Hingstföl är lata direkt från start :D
Tröga överallt.

Så fort dom är halvvägs ute så kan man nästan gissa vad det är för sort.
Hänger öronen rakt ner är det en hingst.
Ligger dom slickade bakåt så är det ett sto.
Generellt alltså.

Sedan har ju hingstföl ett trängre bäcken vilket gör att dom även har svårt att få ur sig tarmbecket. (första bajset)

I år får vi 17 föl totalt. Är ungefär halvvägs nu..gäääsp.

AM

:D jadu jag instämmer fick mitt första hingstföl i år efter flera ston och det stämmer slickade väggarna, tog lite längre tid på sig att hitta skafferiet, snuttar men mjölk finns (blev lite fundersam där) men de där med att domä r lata kan jag inte se hos min för han försökte minsann ta sig upp innan han var ute helt så där blev de plump på min men sen i övrigt idag är han lat japp käkar o sover o käkar i den ordningen inte lika nyfiken som stona varit men fin o stark stiftat bekanskap med elstängsel å blev helt ställd *s*

så helt klart de ÄR skillnad på hingstar o ston

Har ringt veterinär och hovslagaren, hovis kommer på måndag. Hon är alltid väldigt öm och varm i sina framhovar när jag tar av skorna. Ibland kan hon gå utan som hon nu kan på gräs, men grus är inget skönt.. Hon har ingen feber el dyl. Däremot är det inget gott med hö, bara gräs... :crazy: suck. Jag vill ju att hon ska äta massor nu! Men icke. Bara gräset (som det typ inte knappt finns nått, vi har inga ordentliga gräshagar nere vid stallet då får man gå en bit först till sommarhagarna) :cool:

HAHA! Min lill-kille slickade och snuttade på väggar och ALLT annat än det han skulle snutta på :P

Vad häftigt det där med öronen, ska jag kolla när mitt sto fölar :) Hoppas att öronen ligger slickade bakåt!

17 föl! Oj vad många vaknätter det blir :crazy: Känner mig lyxig som bara har en framför mig, men jag tycker mer det ska bli spännande, har ju aldrig vakat förr jag.

Lina, när ska du på sommarbete med fölis och stoet när det är fött?? Ska du ha den hemma några veckor innan?

Förlåt för OT, men kör ni på barn-nappflaskor?

Jag har nån speciell för kor och får, men den är så stor och otymplig, och det verkar inte komma så mycket när de suger heller.

Jag har införskaffat en barnnappflaska, och gjort ett större hål med en varm nål.
Jag visste inte att det fanns speciella för kalvar innan jag köpte en vanlig, så jag frågade här och fick tips om att göra hålet större bara. Skulle fungera bra med vanlig :)

Inte speciellt hjälpsamt inlägg

Det finns massor med nybörjare som försökt lära sig så mycket som möjligt om fölning via olika böcker bl.a.

Men det är fullt förståeligt om dom sedan glömt rubbet inför fölning.

Detta är något man ska se på riktigt och få vara med om. Gärna ihop med vant folk som löpande kan förklara vad som händer och varför.

Vi har haft många hemma som ville se hur det går till och då är mer förberedda då det är deras tur.

Vi som har detta på rutin ska hjälpa och stödja dom som står ensamma i stallarna och inte riktigt vet hur dom ska hantera nyfödda föl, nyfölade ston och alla frågor omkring detta.

Vi ska inte leka "besserwisser" och ge dom samvetskval för att dom ställer enkla frågor.

Ett svar som ditt kan resultera i att den som verkligen behöver hjälp, inte vågar fråga och då kan det gå åt skogen för dom.

VÄLDIGT onödigt.

Så nästa gång...tänk innan du svarar som du gjort nu.

AM
:bow::bow::bow::bow::bow::bow:

Jag är tacksam för att kunna fråga här nästa år när vi förhoppningsvis ska få vårt första föl, om det skule behövas.:angel:

Inte speciellt hjälpsamt inlägg :grin:

Det finns massor med nybörjare som försökt lära sig så mycket som möjligt om fölning via olika böcker bl.a.

Men det är fullt förståeligt om dom sedan glömt rubbet inför fölning.

Detta är något man ska se på riktigt och få vara med om. Gärna ihop med vant folk som löpande kan förklara vad som händer och varför.

Vi har haft många hemma som ville se hur det går till och då är mer förberedda då det är deras tur.

Vi som har detta på rutin ska hjälpa och stödja dom som står ensamma i stallarna och inte riktigt vet hur dom ska hantera nyfödda föl, nyfölade ston och alla frågor omkring detta.

Vi ska inte leka "besserwisser" och ge dom samvetskval för att dom ställer enkla frågor.

Ett svar som ditt kan resultera i att den som verkligen behöver hjälp, inte vågar fråga och då kan det gå åt skogen för dom.

VÄLDIGT onödigt.

Så nästa gång...tänk innan du svarar som du gjort nu.

AM

Bra svar! Alla är vi barn i början och det är inte så lätt som sagt när man står där ensam och osäker, varje sekund känns som en evighet.

Idag var hon knappt varm alls i hovarna :banana: allt verkar ok men hon har fortfarande Ajaj ont i fötterna på grus :( Det går inget bra alls :( Tack ännu en gång för all bra svar :bow:

Förlåt för OT, men kör ni på barn-nappflaskor?

Jag har nån speciell för kor och får, men den är så stor och otymplig, och det verkar inte komma så mycket när de suger heller.

Går alldeles utmärkt med vanlig nappflaska. Och sen göra större hål i nappen.
Tänk på att släppa lite på ringen då ungen matas. Annars går det för trögt.
Bra att ha nappar i reserv.

Själv är jag lite petig så jag kokar alltihop mellan olika föl.

AM

Rent allmänt kan jag skriva under på att det kvittar hur mycket man läser på innan, om det väl händer nåt är allt borta.

Jag for runt som en furie när första fölet kom, trots alla böcker jag läst innan. Folk fick nästintill säga åt mig att lugna ner mig.. :D Andra gången var jag betydligt lugnare, tack och lov..

Tack för svaren om nappflaskan, då blir det en sån söt istället nästa gång..

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 228
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
5 000
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka