Svar, snabbt!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare LitenC
  • Startdatum Startdatum
Sv: Svar, snabbt!!

Inte speciellt hjälpsamt inlägg :grin:

Det finns massor med nybörjare som försökt lära sig så mycket som möjligt om fölning via olika böcker bl.a.

Men det är fullt förståeligt om dom sedan glömt rubbet inför fölning.

Detta är något man ska se på riktigt och få vara med om. Gärna ihop med vant folk som löpande kan förklara vad som händer och varför.

Vi har haft många hemma som ville se hur det går till och då är mer förberedda då det är deras tur.

Vi som har detta på rutin ska hjälpa och stödja dom som står ensamma i stallarna och inte riktigt vet hur dom ska hantera nyfödda föl, nyfölade ston och alla frågor omkring detta.

Vi ska inte leka "besserwisser" och ge dom samvetskval för att dom ställer enkla frågor.

Ett svar som ditt kan resultera i att den som verkligen behöver hjälp, inte vågar fråga och då kan det gå åt skogen för dom.

VÄLDIGT onödigt.

Så nästa gång...tänk innan du svarar som du gjort nu.

AM

Nickar och instämmer i allt . Mkt bra skrivit.:bow::bow:

Inte speciellt hjälpsamt inlägg :grin:

Det finns massor med nybörjare som försökt lära sig så mycket som möjligt om fölning via olika böcker bl.a.

Men det är fullt förståeligt om dom sedan glömt rubbet inför fölning.

Detta är något man ska se på riktigt och få vara med om. Gärna ihop med vant folk som löpande kan förklara vad som händer och varför.

Vi har haft många hemma som ville se hur det går till och då är mer förberedda då det är deras tur.

Vi som har detta på rutin ska hjälpa och stödja dom som står ensamma i stallarna och inte riktigt vet hur dom ska hantera nyfödda föl, nyfölade ston och alla frågor omkring detta.

Vi ska inte leka "besserwisser" och ge dom samvetskval för att dom ställer enkla frågor.

Ett svar som ditt kan resultera i att den som verkligen behöver hjälp, inte vågar fråga och då kan det gå åt skogen för dom.

VÄLDIGT onödigt.

Så nästa gång...tänk innan du svarar som du gjort nu.

AM

håller med..bra sagt av dig.!
Jag är nybörjare och har en massa "dumma" frågor...skulle inte tycka det var roligt om någon svarade något liknande på mina frågor :S

Tack för alla bra svar!! Det är guld värt att ha er här :bow:
Man blir så förvirrad och orolig när man inte tror det är som det ska med de små liven, jag har lusläst varenda bok och kollat i varenda tråd här sedan bebis var en liten spermie, men man blir ju helt blockad ibland :cool:
Bebis äter nu själv i alla fall, han stod och snuttade när vi kom tillbaka efter ca 2 timmar :love:
Han är pigg men han och morsan är lite trötta :p Så nu ska man försöka sova själv lite, blev ingen skönhetssömn i natt :grin:

Efterbörden kom ju ut väldigt snabbt, hängde upp den så gott det gick efter hon hade fölat men hon han endå trampa sönder den lite, så jag kunde inte se om den var helt hel. Vet att man ska vara extra uppmärksam på stoet då, om de nu har rester kvar, får de feber, etc?

skönt att han äter själv nu.Jag fick ett hingst föl för ca 2 veckor sedan och han var likadan.
han är född 13.30 på dagen och vi gav honom på flaska fram till midnatt,sedan började han helt plötsligt att äta själv,jätte skönt!!!
jag är oxå nybörjare och man blir ju jätte nervös för minsta grej.
Hoppas nu att allt funkar och att du kan börja njuta av den underbara första tiden med fölis.
Jätte stort GRATTIS förresten:banana::banana:

Tack så mkt!! Jag är glad att allt gått bra och hoppas det fortsätter göra det! Lycka till med din bebis med! Hälsningar Victoria

Vi å andra sidan nappar aldrig våra nyfödingar eftersom det kan föreligga risk att de då blir präglade på flaskan och inte vill dia. Vi gör precis som någon föreslog vad gäller att lära dem dia. Man står vid stoets sida och fölet på motsatt sida, sedan ger man två fingar till fölet att suga på och sedan drar man de närmare o närmare stoets juver, brukar alltid funka men det vill till att bebis kan stå upp helt först så h*n inte trillar omkull mitt i maten ;)

Kan du lägga ut "hinnorna" på stallgången?

Lite slemmigt så du vet:D

Allt ska vara i ett stycke.

Lite svårt att förklara utan bild men du ska kunna se två "horn" som är rundade i änden. Sedan den delen som navelsträngen suttit och sen andra änden som är mer fransig där fölungen kom ut...

Jisses...finns det ingen som har en bild?? :crazy:

Det är i alla fall inget som hänger ut från stoet där bak?

AM

vet inte om den här bilden duger men, här är i alla fall Elmas efterbörd.

DSCF1736.jpg

Såna människor som du Nafayette, borde det finnas fler av,eller iaf med din inställning. Heder till dig som så generöst delar med dig av din kunskap till skärrade förstagångare!:bow: Hoppas TS föl mår bra!

Jag är jätteglad att det finns kunniga människor här som är villiga att hjälpa till när man blir såhär förvirrad mitt i allt :crazy:
Fölis mår bra :love:, men mamma är väääldigt trött och har legat mycket under dan..

vet inte om den här bilden duger men, här är i alla fall Elmas efterbörd.

Bra bild :) Jo då det vita kände jag igen, men allt var ju en enda sörja och hon trampade ju på det så de gick sönder :( Hon är uppe på benen men väldigt trött och har legat mycket under dagen. Hon verkar inte särskilt hängig. Blir lite orolig nu eftersom jag inte kunde se riktigt att allt var med vad det gäller efterbörden :(

Ett tips är att kolla att hon dricker ordentligt.
Kanske kan du ge henne lite betfor? Gärna med mycket vatten.
Om hon har en vattenkopp så ställ/häng in en hink. Då ser du bättre hur mycket vatten det går åt.

Vill hon äta?
Har hon bajsat?

Mycket viktigt är att du även håller koll på hennes temp.

AM

Ja hon har druckigt ganska mycket vatten, var ute en stund och åt gladeligen gräs, har ätit lite hö plus hennes vanliga ranson med havre betfor och lite lusern. Hon har bajsat, ite så jättemkt men lite i varje fall, vet inte om de gjorde nått i hagen när jag var inne i stallet en liten stund. (Hagen är ganska stor)

Tack för du tar dej tid att svara :bow:

okej. det har ju inte kommit ur henne nått sedan hon släppte fosterhinnorna och allt, är det vanligt efterbörden följer med där direkt? Fanns ju bara en stor, seg, vitblodig klump när jag tog ur den ur boxen :crazy: Tempade henne förut i dag då var tempen ok, ska göra det imorgon fm igen tänkte jag!

Det är väldigt bra om du kan skilja sto och föl ca 5-10 min och motionera stoet lite 2-3 ggr per dag. Då får hon livmodersammandragningar och "tömmer" sig snabbare på rester av fostervatten etc som kan ligga kvar i livmodern och ev orsaka infektioner.

Det är väldigt bra om du kan skilja sto och föl ca 5-10 min och motionera stoet lite 2-3 ggr per dag. Då får hon livmodersammandragningar och "tömmer" sig snabbare på rester av fostervatten etc som kan ligga kvar i livmodern och ev orsaka infektioner.

En bra ide.
Men då får stoet absolut inte ha nån temp eller vara dålig på annat vis.

AM

Okej, tack för tipset!! Hon är fortfarande ganska så trött, och varm i alla hovar, (beror nog troligen på att hon inte har några skor) Hon är öm i framfötterna och tycker inte det är skönt att gå på grus :crazy: Dock behöver dom inte gå mer än några meter innan dom är i gräshagen :D Annars verkar hon må bra.. hoppas allt är i sin ordning, man blir ju så orolig :(

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 228
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
5 000
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka