Svar, snabbt!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare LitenC
  • Startdatum Startdatum
L

LitenC

Har en fölunge som föddes för ca 45 min sedan han är rätt vinglig men har kommit upp på benen, hur snabbt behöver han ha i sig råmjölken??? Blir orolig nu när han inte har lyckats dia ngt än!!

Sv: Svar, snabbt!!

han har kommit upp på benen men ramlat omkull några gånger, så han har inte lyckats hitta enda fram till juvret ännu :(

Försök att mjölka ur stoet och nappa fölungen, risken är att han efter för många försök tappar orken att resa sig och leta sig rätt.
Försök oxå att stödja honom när han försöker resa sig och hjälp honom hitta rätt. Lycka till!

Vi har nu gett han ca 1 dl av råmjölken, läste att det brukade vara ungefär så mkt man ska ge dem, behöver man ge han något mer nu efter någon timma måntro?

självklart har jag det men när man blir orolig hjälps inte allt man läst sig till, allt jag tänkte var ju att han behövde ha i sig mjölken snabbt.. tur att man har buke :D

va bra att ni fått i honom lite! :laugh:
Om han inte diar själv är det nog bra om ni får i honom lite till.
Verkar han pigg?

Ja han är pigg, men det känns som han inte hittar riktigt själv än... har försökt guida honom men han när inte riktigt till spenarna! Ska gå ut om nån halvtimma och har han inte druckit nått då får jag mjölka igen. Är det vanligt att de inte hittar?, jag är jätteorolig att han inte ska kunna dia själv :cry:

förresten hur mkt av råmjölken behöver dom få i sig, ca? Vad glad jag är att det är nån härinne som kan hjälpa en såhär mitt i natten :)

Vi har nu gett han ca 1 dl av råmjölken, läste att det brukade vara ungefär så mkt man ska ge dem, behöver man ge han något mer nu efter någon timma måntro?

Vi brukar ge så mycket dom vill ha ur nappflaskan.
Blir ca 2,5 dl per gång

Efter nappning kan dom bli jättetrötta och somna. Men efter drygat tre kvart är dom i farten igen.
Då ger vi ytterligare ca en nappflaska.

Det man får tänka på är att hingstföl är trängre och kan få lite svårt att få ur sig tarmbecket.

Därför bör ni tidigt i morgonbitti senast kolla om han har fått ur sig det.
Tycker ni att han står och krystar så ge honom Microlax alternativt klyx.

Fortsätt nappa fram tills ni ser att han äter själv.

Det är bättre att förvissa sig om att den har fått tillräcklig med råmjölk och då i stället hjälpa till med Microlax.

Kolla också att efterbörd släppt. Annars så knyt upp den så stoet inte trampar på den.
Rejält med halm i boxen.

När ni mjölkar ur så kan stoet få sammandragningar. Och ev lägga ner sig. Ingen fara. Men håll koll
AM

Stora fölungar kan ha svårt att hitta, men det brukar lösa sig. Har han nu fått i sig en del så får han lite kraft o får upp balansen så fixar han det snart själv!

Tack för svaren! Han är ganska stor :) Har redan bajsat 2 ggr. Stoet har fått ur sig hinnorna han kom ur, men nu när jag är helt förvirrad (blir sjukt orolig är han inte kan dia själv :crazy:) minns jag inte hurvida det ligger till med moderkakan, etc, ska den komma samtidigt?

okej, då får jag försöka gå och mjölka ur henne snart igen!

Kan du lägga ut "hinnorna" på stallgången?

Lite slemmigt så du vet:D

Allt ska vara i ett stycke.

Lite svårt att förklara utan bild men du ska kunna se två "horn" som är rundade i änden. Sedan den delen som navelsträngen suttit och sen andra änden som är mer fransig där fölungen kom ut...

Jisses...finns det ingen som har en bild?? :crazy:

Det är i alla fall inget som hänger ut från stoet där bak?

AM

Hmm...har du inte tagit reda på sånt innan fölningen :confused:

Inte speciellt hjälpsamt inlägg :grin:

Det finns massor med nybörjare som försökt lära sig så mycket som möjligt om fölning via olika böcker bl.a.

Men det är fullt förståeligt om dom sedan glömt rubbet inför fölning.

Detta är något man ska se på riktigt och få vara med om. Gärna ihop med vant folk som löpande kan förklara vad som händer och varför.

Vi har haft många hemma som ville se hur det går till och då är mer förberedda då det är deras tur.

Vi som har detta på rutin ska hjälpa och stödja dom som står ensamma i stallarna och inte riktigt vet hur dom ska hantera nyfödda föl, nyfölade ston och alla frågor omkring detta.

Vi ska inte leka "besserwisser" och ge dom samvetskval för att dom ställer enkla frågor.

Ett svar som ditt kan resultera i att den som verkligen behöver hjälp, inte vågar fråga och då kan det gå åt skogen för dom.

VÄLDIGT onödigt.

Så nästa gång...tänk innan du svarar som du gjort nu.

AM

Ja usch det är kladdigt :crazy: inget hänger ut därbak, hon har släppt det. plockade ut det nu men de for runt i boxen så jag tror det slemmiga är lite söndertrasat :( ska kolla det när jag har pusslat ihop det. hon är lite uppdragen i buken, är det vanligt? Vi har mjölkat ur henne ca en halv liter. han hittar inte riktigt rätt än, finns det något bra tips på hur man hjälper honom? har försökt att leda fram han men han greppar inte riktigt spenarna, han verkar inte förstå att han ska snutta där :(

Att stoet är uppdragen just nu är ganska vanligt. Man kan till och med tycka att dom är ihåliga. I morgon ser hon bättre ut :D

Om jag nu fattat rätt så har du gett ungen 0,5 liter?
I så fall kan du gå in och ta en kopp te och vila ett par tre timmar.
Unde tiden kommer ungen att "vila middag" och sedan kliva upp för att försöka hitta skafferiet.

Om ungen söker aktivt så behöver man sällan bli orolig så länge man kan nappa den då den inte orkar av allt kämpande och ramlar ihop.

Det är ganska frustrerande att stå och titta när dom letar.
Och vissa ungar, framförallt hingstar, brukar vara mer än lovligt korkade :D
Försöker han greppa spenarna så stå på andra sidan och mjölka så har får det i munnen..kan fungera.

Annars om man är två:

Om en person står på ena sidan av stoet vid juvret.
En annan föser lätt fölet mot mammas juver på andra sidan.
Den person som står på motsatt sida tar lite mjölk på sina fingrar och försöker sedan fölet att suga på dom och sakta dra tillbaka handen mot stoets juver. (betyder att man nästan hukar sig under stoet)
Det brukar fungera...7 av 10.
Men det är ett måste att stoet ska stå still, att man inte stressar, att man är två personer och att ingen är rädd.

Är du ensam så kan du försöka stödja unegn bredsida då den letar vid juvret. Ta inte i huvudet eller så för då får du motsatt effekt.

Vi brukar aldrig hålla på att "lära" ungen dia utan nappar den tills den fattat själv. Vilket den gör.
Anledningen är att vi vill att den ska ha mat i magen och att stoet inte blir stinn och slår.

Fortsätt nappa tills du vet.
När du sedan vilat och tittar till dom igen så kan du titta om spenarna ser platta ut. Då har den antagligen försett sig själv.

AM

Senast ändrad:

Tack så jättemycket för rådet! Vi ska ta ut stoet några min imorgon så livmodern får dra ihop sej. Fölungen är så smart så han gick till moderns vattenkopp som va lite vatten i botten och snuttade...hm. Han letar hela tiden. Brukar dom kunna dia själva efter nån dag? Skulle vara tråkigt om han inte "kan" det själv :( ska fortsätta ge han om nån timma behöver sova först lite ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 228
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
5 000
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka