Svår att klippa klorna på

verrdogan

Trådstartare
Har en liten Dp herre som bara blir värre och värre för varje gång.
Har hört att dp är rädda om sina fötter och har ju 2 st så jag har ju verkligen märkt av detta.
Men den ena är värre än den andra.

Riktar bara in mej på den som är värst nu.
Han är 1½ år nu (har alltså klippt ett x antal gånger)
Han har alltid ålat sej och smånaffsat och verkligen försökt att fly.
Men den senaste tiden har han blivit värre. Skriker som om jag försöker mörda honom. Detta innan jag ens är i närheten me tången.
Sist blev han riktigt ortevli, för han var vansinnig. Han högg, morrade och va riktigt förbannad. Och även en liten hund kan bita hårt.
Han är hal som en ål och väldigt liten, så det är inte så att jag kan lägga mej över honom på golvet.

Har ni några bra tips på hur jag kan träna bort detta?
För nu blir det ju automatiskt att man drar sej för att klippa (vet det är ingen bra grej)
Men som sagt, sist var han skrämmande förbannad.

Inga sånna saker som att ta bort hunden eller så. För det finns inte. Han är underbarast annars.
Men några bra knep?
Muta honom?
Munkorg?

Sv: Svår att klippa klorna på

Aj då.. Det verkar inte kul alls:(
Hur går du till väga när du klipper?
Jag har mina hundar sittandes vid framtassarna och ståendes vid baktassarna.. Har man en känslig hund så kan nog detta hjälpa upp lite:)

Jag sitter med honom i knät. Lite liggandes på rygg så att jag får honom lite mellan mina ben så jag kan hålla i honom lite med dom.
För att beskriva det lite bättre =) lite som man håller i ett barn :)

Prova att sätta ner honom.. Han vet vad nej betyder?
Ta en tass och när han rycker tillbaks så komendera nej.. Prova att klippa så:) Då blir dom inte så utlämnade..
Belöna (väldigt lagom) redan efter ett par klor.
När jag tar fram klotången så kommer min yngsta fram och "vinkar" med tassen:D Innan var hon som sirap i famnen:o
Bara för att klargöra vad nej betyder i min bok: Avbryt och invänta nästa komando.. Vilket torde bli sitt (ursprungskomandot)

Senast ändrad av en moderator:

Så gör jag också med min lilla hund. Hon tycker att kloklippning är okej.

Om jag vore du skulle jag träna att ha honom i den positionen utan att klippa, men att hålla fast tassarna som om du klippte, samt att ge kommandot Nej (som Ambra skriver) om han rycker och trilskas. Det känns också viktigt att om hunden rycker så får man inte missa med tången när man väl klipper och klippa för mycket. Jag håller ett finger som "Stopp" så att jag inte kan kippa henne för hårt.

Munkorg - javisst om han blir farlig för dig.

Prova med klicker!Är din hund inklickad?Om inte så gör det först så hunden förstår sammanhanget.Klick-godis , klick- godis.Detta upprepar du tio-tjugo gånger, pausar och kör samma igen. När du klickat så ett par hundra gånger så ser du om hunden har fattat vad klicket betyder.
Min ena tik var omöjlig med kloklippningen en period i somras och jag använde mig av klickern.Men det krävs att du har en medhjälpare som tajmar med klick-godis för varje klo du klipper.

Jag tror inte DP är mer rädda om sina tassar än andra hundar. Jag har min 4:e dp nu.

Jag har lärt alla mina att man ligger stilla på rygg i knäet. Man måste träna ett antal gånger utan att klippa. Hunden måste slappna av helt och hållet. Sen när man börjar klippa så tar man bara en klo i taget. Och man klipper bara väldigt lite. Det är jätteviktigt att hunden inte upplever att det gör ont på något sätt. När man har klippt yttersta spetsen så kan man ta en nagelfil (om man bara har klippt en klo) eller en fotfil (om man har klippt alla) och fila lite. Det kan kittla lite i tassen, men det ska de klara. Och så får man absolut inte komma i närheten av pulpan. Obs att om det går lång tid emellan klippningarna så växer pulpan längre ut i spetsen på klon.

För att träna in detta kan man använda klicker och/eller godis. Viktigast är dock att man berömmer exakt när hunden gör rätt = ingenting, slappnar av helt enkelt.

Munkorg - nej absolut inte, det blir inte situationen bättre av

Låt honom lukta på klotången, låt den t ex ligga på golvet eller sovplatsen så att förhållandet dem emellan blir avspänt. Och så är det det där med konsekvensen, det är viktigt att du agerar på samma sätt varje gång. Det får inte bli en brottningsmatch för då åker du tillbaks till ruta 1 igen.

Min DP nr 2 blev felklippt av ett proffs som valp. Oj, vad det blödde. Långt ner i pulpan tog det. Det tog någon månad innan jag fick honom att slappna av så att jag kunde klippa över huvud taget. Träning nästan varje dag. Jag började med att endast känna lite på tassarna.

Vår förra hund var sådan. Enda sättet att klippa var att en matade med godis (lite svårtåtkomligt så att han fick koncentrera sig. Kanske med stängd hand och så fick han godbiten när han slickat på handen en stund).

Den andre klippte klorna.

Om jag fått utveckla det hela (mor och far skötte de där prylarna eftersom de var rädda att jag skulle klippa för långt. Jag var inte så gammal då i början) hade jag långsamt (under många veckors tid med träning på proceduren flera gånger om dagen) tagit bort godiset en liten bit i sänder, lagt det en halvmeter framför och så hade han fått äta upp det när en tass var klar - och så vidare med nästa tass - godis, tass - godis!

Keo får ligga ner på sidan. Om han protesterar brukar det gå bra om jag ger honom en chans att själv lugna ner sig och komma på att det inte är nån fara. Jag kliar honom och myser lite med tången i handen.

En del säger att det blir värre om de känner att det finns en chans att komma undan, men lugnar sig om de sitter fast. men det är ett beslut du får ta själv, ingenting som jag tänker rekommendera - aldrig provat men vr veterinär vill att vi ska hålla så!

Jag brukar fila klorna med en fotfil på den ena hunden. Han är väldigt rädd om tassarna pga felklipp i sin ungdom och blir alldeles skakig om man försöker klippa med tång. Men när jag filar klorna somnar han nästan. Det tar ju helt klart längre tid, men det kan det vara värt.

ska prova detta nästa gång. Behöver väl ha honom på en bänk eller något så han hamnar i bättre höjd.
Munkorgen var bara en idé jag fick efter hans sista raseriutbrott. Så jag ville bara se hur andra såg i just de redskapet.
Men risken att han blir ännu åligare kanske är stor.
Men jag vet att som han var sist hade jag inte velat haft ansiktet i närheten :crazy:

Vänj hunden vid munkorgen. Sätt på den några gånger utan att klippa klorna. Du ska ju inte behöva bli biten när du ska sköta om vovve. En bekant till mig har en dvärgpinscher och vilken veterinär hon än kommer till så åker munkorgen på för att veterinärerrna har den erfarenheten att de så ofta blir bitna av just DP. EN veterinär vägrade t o m att ta emot hunden när h*n fick reda på rasen.

Annars kan målbildträning fungera. En klo = en godbit. Min satt bara och väntade på godiset till slut och det gick hyggligt att klippa klorna. Innan ålade hon och strek som en stucken gris.

Efter att vi råkat klippa lite för mycket på en klo en gång så tykcte Vinna (drygt 6 mån) att klotången var superläskig och var nästan omöjlig att klippa klor på.

Då gjorde jag som vi hört på valpkursen att man kunde göra: Gobitar

Vid varje klippt klo fick hon beröm och skinka/köttbulle och nu efter tre kloklippningar till ser hon förväntansfullt på en efter varje klo man klippt ;)
(Först gjorde vi samma sak fast utan att klippa, godis bara för att hon låtit klotången vara i närheten av tassen)

Mutor är bättre än rädd hund^^

Sen kan man minska antalet godbitar när det inte är farligt längre och senare sluta helt med dom.

Som några har nämnt ovan så vill jag tipsa om en fotfil i metall!
Suveränt verktyg när det gäller hundars klor.

Jag har och har inte haft större problem med denna killen jag har, han rycker lite i tassarna till att börja och i början tjöt han mig i örat för att kolla om jag släppte. Men han har lärt sig nu att ligger man lugnt och snällt i mattes knä så går det fortare och så blir det godis efteråt! ;)

Då jag hatar att klippa mörka klor egentligen så klipper jag ofta för lite och det var inför en utställning jag då testade på fotfil, och aldrig mer jag återgår till att endast klippa. :)
Dom tycker det är lite obehagligt först, man får ha ett stadigt tag om klon/tån och tassen samtidigt som man filar för den inte ska ryckas runt med filen så det gör ont.

Jag har en hund som har haft panik vid kloklippning och numera inte heller tycker det är kul, men accepterar det.

Jag har tränat på detta sätt:
Ha hunden sittande (eller stående) framför eller på sidan om dig. Håll lätt i tassen, inget tvångshållande. Följ med om hunden drar åt sig tassen, det ska inte löna sig.
Klipp en milimeter, ge godis. Klipp inte rakt av, utan klipp först på ena sidan, sen på andra om klon och fortsätt så tills du når önskad längd. Ge godis vid varje klipp.
På detta vis att klippa så trycks inte pulpan ihop och du ser när den kommer fram så du vet när du ska sluta klippa.
Det fungerar även som klickerträning, varje klippning med klotången ger en godis.

Min hund avskyr fortfarande kloklippning, men hon behärskar sig och sitter stilla för hon vet att det kommer godis då (hon är som tur matglad så hon får sitt torrfoder som godis).

Tack så jätte mycket för alla bra svar:bow:
Ska testa mej fram och se vad som funkar bäst.
Vet iaf att jag måste vara ensam utan dom andra hundarna i närheten. Annars blir han förbannad på dom åxå för han är rädd om sitt gottis =)
Han har ganska mycket humör denna herren och är mest morgontrött av oss alla. Lite komiskt faktiskt att höra honom på morgonen när vi andra går upp och han ligger och muttrar i sängen :D

En liten följd fråga. Han har bara en kula, kan detta göra att hans humör är lite värre? Ska tas bort så snart som möjligt vilket som. Vet ville vänta lite bara så den i magen fick växa lite till.
Klapphingstar har ju iregel hetsigare humör, är det lika med hundar?

Sådant beteende är bara larvfasoner som hunden inte ska få något för. Dvs ignorera och klipp klorna snabbt och bestämt. Godis och beröm när det är klart. Om det finns risk att han hugger ordentligt så sätt på munkorg.

Det är vanligt att (ffa) unga hundar testar om de verkligen måste få sina klor klippta. Det gäller bara att inte göra någon grej av det så lugnar de ner sig så småningom. Långvariga, ordentliga problem med kloklippning (eller annan skötsel) är helt och hållet något som människan skapar.

Har ingen betydelse. Det är samma hormoner i båda. Däremot så kan det tänkas att den som inte har kommit ner sitter inklämd. I så fall kan det kanske kännas konstigt / göra ont när han spänner sig.

kl

En liten klofil hade jag och försökte använda i somras på min andra dp i samband med utställningar.
Men jag har lite svårt med att sitta och fila i all evighet (har tyvärr med min sjukdom att göra)
Har sett några ställen häromkring som klipper klor åt andra. Men har svårt att tro att dom vill klippa någon som kan bitas. Och jag vill inte riskera att han nyper till någon annan.
Igår kväll satt jag bara och myste med honom i soffan samtidigt som jag småpillade/masserade hans fossingar. Tog ett bra tag, men tillslut tyckte han det var rätt skönt.

För att träna in detta kan man använda klicker och/eller godis. Viktigast är dock att man berömmer exakt när hunden gör rätt = ingenting, slappnar av helt enkelt.

:bow: :bow:

Vi tränar passivitet alldeles för lite. Vänj hunden vid att du håller i den, som du själv beskriver med ryggen mot din mage, och beröm när den är helt lugn.
Börja med en liten störning, tex så lägger du en gobit framför hunden, håller den som du beskriver. Hunden ska veta om att gobiten ligger där och det för gärna vara något extra smaskigt.

Så fort hunden ligger helt avslappnad, så får den ett "varsågod" och får ta gobiten. Dvs ingen muta, utan beröm för ett korrekt beteende.

Jobba vidare på detta sättet, ta en tass i hand, vänta tills den slappnar av och beröm. Eskalera genom att du håller i klotången, samma procedur osv.

Zaga var också hemsk att klippa klorna på, men jag går helt på Tranis linje här och nu fungerar det klockrent att klippa hennes klor ( fungerade problemfritt sedan första gången jag helt enkelt blev lite bestämd )

Inget tjafs, nu ska vi klippa klorna = PUNKT SLUT.

Men här finns så många skolor och ja alla sätt är bra utom dom dåliga ..

För mig fungerade det alla gånger att bara bli bestämd .

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 886
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 854
Senast: fixi
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
718
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 665
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka