"Svansupphållare"

E

_Elin_

Sitter och tittar på live-sändningen från Globen, och det är några
Holländska-körhästar som visar upp sig, med höga knälyft och fina
vagnar. Något jag tyckte såg lite märkligt ut var att hästarna hade
någon slags "svanskappa" som såg ut att hålla upp svansen, är det
vanligt att man använder? ser lite obekvämt för hästarna..

/Elin

Sv: "Svansupphållare"

Inte en anning om det är vanligt men vet att man bla i USA skär av "typ något i svansen så att den lyfts":confused:

*putt*

Jag vill fortfarande veta vad det var för slags utrustning
och hur vanligt det är att man använder det..

De är nog såna som förhindrar att hästen lägger svansen över tömmen och kniper åt. Säger jag gissningsvis utan att ha sett dem.

Det är nog en svansgaffel som de använder. Kunde inte riktigt se den. Ganska vanligt att använda om det är en häst som vill lägga svansen över tömmen och knipa åt. Speciellt på små utrymmen som inomhus är det inte kul så då är en svansgaffel ett bra hjälpmende. Ser egentligen ut som en vanlig culleron/svanskappa med ett extra läderklätt förlängstycke med spännen och läderremmar på. Läggs runt svansen och späns fast på samma sätt som svanskappan./ Gunilla

Sitter och tittar på live-sändningen från Globen, och det är några Holländska-körhästar som visar upp sig, med höga knälyft och fina vagnar. Något jag tyckte såg lite märkligt ut var att hästarna hade
någon slags "svanskappa" som såg ut att hålla upp svansen, är det
vanligt att man använder? ser lite obekvämt för hästarna..

Jag har en bok "Drive On" av en amerikanska författare-Doris Ganton där hon skriver om uppvisningsklasser för (fråmst) hackney ponnys.
Det visar sig att en sådan ponny ska bära sin svans "almost straight up on a slight backward angle"
Detta fixar man med en "high crupper" antigen efter en operation eller genom gradvis träning med "tail set" eller "bustle"
Följande länkar har jag även hittat:
http://www.absoluteastronomy.com/topics/Saddle_seat
se rubriken "Tail-setting"
http://www.freedmanharness.com/catalog/equestrian/tailsetsparts.html

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
913
Senast: Tuvstarr
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 192
Senast: MML
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 977
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V